AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Jeg er en forholdsvis ung, og sliter med dårlig ånde (innbiller meg det selv nå) men har hørt det tidligere fra nære relasjoner at ånden er dårlig titt og ofte. Jeg pusser tennene og tungen hver dag morgen og kveld, og gjerne på dagtid også. Så tannhygienen er i orden. Jeg sliter veldig personlig med og komme for nær noen, eller i det hele tatt date noen da jeg er redd for at det skal lukte av meg. Mennesker som ikke kjenner meg ut og inn tør nok ikke og si ifra om det skulle oppstått. Jeg prøver til enhver tid og ha tyggis i munnen. Dette er et problem som jeg føler begynner og ødelegge meg litt psykisk, som også går utover selvbildet mitt.. Ønsker så gjerne og kunne date noen og være nær andre uten og rygge unna i redsel. Jeg har vært på noen dater hvor jeg kunne ha tenkt meg og gått videre, men har heller istedenfor kommet med unnskyldninger på at jeg ikke følte noe kjemi etc.. I redsel for at det med ånden skal bli et problem over tid. Dette tar snart knekken på meg. Jeg vet heller ikke hvor ofte, hvor ille og egentlig når det lukter av meg, men morgenen er nok værst. Kan det være noe som heter Halitose? Jeg syntes at dette er meget flaut og vet ikke hva jeg skal gjøre... Flaut og kontakte lege eller snakke med noen om det også.. Negative kommentarer kan dere spare dere for, da selvtiliten i forhold til dette er lav nok fra før. Hilsen meg på 27! Anonymkode: 09f73...d63
Reveenka Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Har du sjekket mandlene dine? Bruker du tanntråd/mini tannbørste for å unngå matrester mellom tennene? Pusser du tungen når du pusser tennene? Om du har sjekket mandlene og pusser og rengjør tennene godt så ville jeg testet tilskudd av sink. Det finner du på apoteket, det finnes også egne tyggiser/drops med sink for å motvirke dårlig ånde.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Hei, har ikke sjekket mandlene mine. Men tror ikke det er mandlene heller. Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Har du snakket med tannlegen om det? Anonymkode: a8ee6...4be
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du snakket med tannlegen om det? Anonymkode: a8ee6...4be Nei, men har nå bestilt time hos fastlegen min. Og skrevet hva det gjelder i kommentarfeltet. Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har i omtrent 3 år slitt med dårlig ånde og holdt pusten frisk ved tyggis, munnspray, mye vann og mye frukt. Nylig oppdaget jeg at jeg har mandelstein. Klart, hadde før opplevd en liten rund gul ting på størrelse med et sandkorn være i munnen min, men jeg trodde det var mat eller noe. Neida, her om dagen kom det en svær og gul klump ut av mandlene mine. Var noe av det motbydeligste jeg hadde opplevd Anbefaler deg å dra til lege. Anonymkode: 49655...e7d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har i omtrent 3 år slitt med dårlig ånde og holdt pusten frisk ved tyggis, munnspray, mye vann og mye frukt. Nylig oppdaget jeg at jeg har mandelstein. Klart, hadde før opplevd en liten rund gul ting på størrelse med et sandkorn være i munnen min, men jeg trodde det var mat eller noe. Neida, her om dagen kom det en svær og gul klump ut av mandlene mine. Var noe av det motbydeligste jeg hadde opplevd Anbefaler deg å dra til lege. Anonymkode: 49655...e7d Har bestilt time. Men har ikke tegn til mandelstein. Kan jeg ha mandelstein over flere år uten og merke noe eller se noe? Ble den dårlige ånden din borte når du fjernet mandelsteinen(e)? Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Kjenner meg igjen, og også på det psykiske. Fikk en kommentar en gang fra moren min for en del år siden og det satt i hodet - lenge. Det ble til at jeg bekymret meg for det konstant, selv om jeg hadde tyggis eller en mint i munnen. Jeg tror rett og slett jeg ble paranoid. Det er gått over nå - dvs. paranoia, men jeg tror også problemet. Sikker kan man aldri være riktignok, men man kan ikke leve i frykt som du gjør heller. Når du tenker etter, er det ikke mulig at du har spist et eller annet de spesifikke gangene du har fått tilbakemelding? Det jeg gjør er; - Drikke nok vann. Legger en sitronskive i vannet, det hjelper og. - Gå til tannlege. Jeg går hver 6 mnd. ca. Har aldri hatt hull, så vet det er greit. Har trukket en visdomstann som tidligere ga meg infeksjon. Fjerner også tannsten når jeg får det - det har en tendens til å komme selv om jeg passer på, og tannsten kan lukte. - Når jeg pusser tennene morgen og kveld så "harker" jeg skikkelig for å få opp spytt og slim fra halsen. Gurgler med listerine for å drepe bakterier som sitter helt innerst. Anonymkode: 789fe...618
Forundret.. Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 Mandelstein kalles også for pusspropper, tonsiller propper. Google det
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 3 minutter siden, Forundret.. skrev: Mandelstein kalles også for pusspropper, tonsiller propper. Google det Jeg vet hva det er. Men kikket litt nå med lommelykt i munnen min. Om jeg ikke så feil så kanskje jeg så noen bittesmå gule greier der, men det var isåfall så smått at kanskje jeg bare innbilte meg det? Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #12 Skrevet 12. januar 2017 Jeg har også mye mandelstein,og det lukter virkelig ikke godt hvis det får ligge. Noen ganger trenger jeg bare å trykke litt på mandlene for å få dette ut,andre ganger må jeg bruke tannpirker. Man må være forsiktig hvis man gjør dette. Anbefaler deg å stå foran et speil med godt lys,bruke en liten lommelykt,og utforske mandlene dine litt. Hvis du har litt dype hull i dem,så kan du ikke se mandelsteinene før du har utforsket dem litt. Hvis dette er problemet ditt,så holder det å fjerne steinen gjevnlig. Jeg kjenner at jeg får vond smak i munnen når jeg har det. Anonymkode: 4f016...ca7
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #13 Skrevet 12. januar 2017 Jeg kikket nå i munnen min igjen etter og ha googlet litt.. Jeg må ærlig innrømme og si at jeg ikke vet hvordan en "vanlig" munn skal se ut inni.. Men på hver side av den som "henger" nedfor nesten ved halsen der har jeg en klump på hver side, ser ut som ulik størrelse også. Skal det være klump på hver side? Beklager om jeg forklarer på en måte ingen skjønner... Men vet ikke hva det heter. Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #14 Skrevet 12. januar 2017 Og de klumpene jeg mener heter vist mandlene.. jaja! Anonymkode: 09f73...d63
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #15 Skrevet 12. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har bestilt time. Men har ikke tegn til mandelstein. Kan jeg ha mandelstein over flere år uten og merke noe eller se noe? Ble den dårlige ånden din borte når du fjernet mandelsteinen(e)? Anonymkode: 09f73...d63 Er fult mulig å ha mandelstein i flere år uten å merke noe. Mandelsteinen kan være på størrelse med et sandkorn og kan komme ut av skjulet sitt når som helst, likevel kan stanken være jævlig. Den dårlige ånden ble kanskje borte, det vet jeg faktisk ikke, men fikk en ekkel smak i munn etterpå iallefall. Anonymkode: 49655...e7d
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #16 Skrevet 12. januar 2017 En kollega har lenge hatt en grusom ånde. Det var så ille at jeg hadde problemer med å stå i samme rom som han å prate med han, og vi var ikke nær hverandre engang (ca 2meter mellom). Han fikk påvist diabetes, og etter det har han ikke hatt dårlig ånde. Anonymkode: e471b...247 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #17 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei, men har nå bestilt time hos fastlegen min. Og skrevet hva det gjelder i kommentarfeltet. Anonymkode: 09f73...d63 Det er vel mer hensiktsmessig å ta dette med tannlegen? Tannkjøttbetennelse kan være årsak til dårlig ånde, for eksempel, og det kan ikke fastlegen din gjøre så mye med. Anonymkode: ed494...20b
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #18 Skrevet 12. januar 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er vel mer hensiktsmessig å ta dette med tannlegen? Tannkjøttbetennelse kan være årsak til dårlig ånde, for eksempel, og det kan ikke fastlegen din gjøre så mye med. Anonymkode: ed494...20b Nei, men om legen ikke får gjort så mye med dette, så kan jo legen henvise videre til f.eks tannlege? Anonymkode: 09f73...d63
Forundret.. Skrevet 12. januar 2017 #19 Skrevet 12. januar 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men om legen ikke får gjort så mye med dette, så kan jo legen henvise videre til f.eks tannlege? Anonymkode: 09f73...d63 Tannlegen sjekker tennene og gommene. Legen henviser til øre nese hals. Be om henvisning. Skader ikke å få en grundig sjekk.
Forundret.. Skrevet 12. januar 2017 #20 Skrevet 12. januar 2017 Pusspropper kan man få på baksiden av mandlene, over dem og ved siden av dem. Også ellers i området mellom nese og svelg, har man såkalte falske mandler/ polypper så blir man mer utsatt for det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå