Gå til innhold

Bruk av tampong

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette står i pakningsvedleggene til tampongene. Det ble påbudt å opplyse om tidlig på 1980 - tallet. Max åtte timer. 

Anonymkode: ed656...c46

Skrevet

Vet det, men mange har spurt her hvor lenge. Ikke alle som gidder og lese vedleggene har jeg forstått. Men skrev det for at en skal forstå hvor viktig det er og overholde "tidsfristen". Flere som har fått tampongsyken i det siste.

Skrevet

5 timer max, men det går også an å sove med tampong om natten pga lav aktivitet vil jeg tro?

Anonymkode: 1afdc...6b9

Skrevet
14 minutter siden, Mokkilokki skrev:

Vet det, men mange har spurt her hvor lenge. Ikke alle som gidder og lese vedleggene har jeg forstått. Men skrev det for at en skal forstå hvor viktig det er og overholde "tidsfristen". Flere som har fått tampongsyken i det siste.

Tampongsyken er høyst skjelden at noen får i Norge. Det er mye viktigere å ha rene hender og fingre når en setter inn en tampong som å overholde 8 timersfristen. Der er og kvinner som glemmer tamponger i skjeden i flere døgn uten at de får tampongsyken, eller blodforgiftning på grunn av bakterier i skjeden. For ja, man kan få tampongsyken uten å ha brukt tampong. 

Anonymkode: ed656...c46

Skrevet

Fikk mensen når jeg var 12, brukte bind frem til 14, tampong siden det.  Sover med den i om natta, og det er ærlig talt ikke noe problem, så lenge man er ren på hendene når man setter i og tar ut. Skremselspropaganda.

Anonymkode: dfb74...c76

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 timer max, men det går også an å sove med tampong om natten pga lav aktivitet vil jeg tro?

Anonymkode: 1afdc...6b9

Den skal sitte i i max 8 timer, uavhengig av aktivitetsnivå. Det er ikke anbefalt å sove med tampong. Plutselig har du forsovet deg, og den har sittet i lenge. I tillegg blør man ofte mindre om natten når man ligger i ro, noe som kan medføre at tampongen blir for tørr når man må dra den ut, noe som igjen kan føre til rifter i slimhinnene, som igjen øker faren for infeksjoner. 

Menskopp kan man derimot sove med, og den kan sitte inne i 12 timer før den bør tømmes og vaskes. 

Anonymkode: e5f15...626

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...