Gå til innhold

Privatlege - hvordan fungerer det?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har det siste halve året vært mye hos lege pga underlivssmerter. Jeg har fått behandling hver gang, men etter gjentagende infeksjoner er jeg livredd for at undelivet mitt skal ta skade av det. 

Jeg har også måtte bytte lege, fordi legen min plutselig forsvant, og han fikk en vikar som ikke passet meg i det hele tatt. Byttet, og har fått en ung, hyggelig lege. Jeg liker henne i utgangspunktet godt, men føler ikke st jeg blir tatt på alvor. 

Å bytte lege er i høyeste grad aktuelt, men jeg syns det er for lenge å skulle vente flere uker på å komme inn til ny lege. Vurderer derfor å oppsøke privat lege.

Hvordan fungerer egentlig det? Jeg forstår at konsultasjonen i seg selv er dyrere, og faller ikke inn under frikortordningen. Tenker for eksempel på henvisninger, blir de sendt til offentlig sykehus? Kan jeg bli undersøkt av privatlege én gang, også kan min offentlige lege ta ev oppfølging?

Anonymkode: b3763...aee

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gå inn på www.google.com  skriv: Privatlege *stedsnavn* pris   Ligger på 1000-1300 kr for 20 min i Oslo.

Endret av Evilposelos
Skrevet
9 minutter siden, Evilposelos skrev:

Gå inn på www.google.com  skriv: Privatlege *stedsnavn* pris   Ligger på 1000-1300 kr for 20 min i Oslo.

Takk, men det gav ikke svar på spørsmålet mitt. :)

• Liker 2
Skrevet

Du kan ta en time privat, ja, og få oppfølging av fastlege. Bare sørg for at det blir sendt epikrise til fastlegen, det skjer ikke automatisk når man går til privat lege. :)

Anonymkode: 85169...aac

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer egentlig det? Jeg forstår at konsultasjonen i seg selv er dyrere, og faller ikke inn under frikortordningen.

Konsultasjonen er jo dyrere, men legen har mye bedre tid enn fastlege. Min fastlege har 7 min til pasienten pluss 3 min til journalskriving, og det tar 1-2 måneder å få time. Privatlegen min har konsultasjoner som varer i en time eller lenger, og jeg får time med en gang jeg trenger det  

Tenker for eksempel på henvisninger, blir de sendt til offentlig sykehus?

Hvis legen jobber på et privatsykehus som f.eks. Volvat kan han henvise deg til en annen på sykehuset, men han kan også henvise deg til vanlig sykehus. 

Kan jeg bli undersøkt av privatlege én gang, også kan min offentlige lege ta ev oppfølging?

Ja. Be om utskrift av journalen, og gi denne til fastlegen.  

Anonymkode: 37db1...ab5

• Liker 2
Skrevet

Har kun vært hos privatlege en gang, våknet en morgen med nesten null følelse i et par fingre og fastlegen hadde fem ukers ventetid. Fikk time hos privatlege på dagen, og fikk henvisning til offentlig sykehus for videre behandling

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det siste halve året vært mye hos lege pga underlivssmerter. Jeg har fått behandling hver gang, men etter gjentagende infeksjoner er jeg livredd for at undelivet mitt skal ta skade av det. 

Jeg har også måtte bytte lege, fordi legen min plutselig forsvant, og han fikk en vikar som ikke passet meg i det hele tatt. Byttet, og har fått en ung, hyggelig lege. Jeg liker henne i utgangspunktet godt, men føler ikke st jeg blir tatt på alvor. 

Å bytte lege er i høyeste grad aktuelt, men jeg syns det er for lenge å skulle vente flere uker på å komme inn til ny lege. Vurderer derfor å oppsøke privat lege.

Hvordan fungerer egentlig det? Jeg forstår at konsultasjonen i seg selv er dyrere, og faller ikke inn under frikortordningen. Tenker for eksempel på henvisninger, blir de sendt til offentlig sykehus? Kan jeg bli undersøkt av privatlege én gang, også kan min offentlige lege ta ev oppfølging?

Velger du privatlege så kan du ikke be om oppfølging hos fastlegen uten videre. Fastlegen har jo ikke tilgang til journalen din. Det er heller ikke sikkert at de to legene er enige om behandlingsforløpet den ene igangsetter. I tillegg kommer at prøver må gjøres dobbelt og du blir stående mellom to legedører, der den ene henviser til oppfølging hos den andre.

Leger på private klinikker kan henvise til det offentlige helsevesenet. Her bør du tenke deg om,avhengig av hva problemet er, vil det være umulig å gi konkret svar. 

Anonymkode: 82cd0...2ed

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for innlegg fra utestengt bruker + svar.

Frk.K, mod.

• Liker 2
Skrevet
På 12.1.2017 den 16.41, AnonymBruker skrev:

Velger du privatlege så kan du ikke be om oppfølging hos fastlegen uten videre. Fastlegen har jo ikke tilgang til journalen din. Det er heller ikke sikkert at de to legene er enige om behandlingsforløpet den ene igangsetter. I tillegg kommer at prøver må gjøres dobbelt og du blir stående mellom to legedører, der den ene henviser til oppfølging hos den andre.

Leger på private klinikker kan henvise til det offentlige helsevesenet. Her bør du tenke deg om,avhengig av hva problemet er, vil det være umulig å gi konkret svar. 

Anonymkode: 82cd0...2ed

Kan du utdype litt mer hva du mente med siste avsnitt?:)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...