AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #1 Skrevet 12. januar 2017 Har fått melding fra barnehagen om økning i pris fra 1.1 2017 som følge av at maksprisen er justert. Det er helt OK, men det fikk meg til å lure. Finnes det i det hele tatt barnehager som tar under makspris? Anonymkode: 54f61...f58
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #2 Skrevet 12. januar 2017 Det har jeg også lurt på i det siste. Særlig når barnehagene legger frem forholdsvis store driftsOVERskudd..... Anonymkode: 310a8...91f
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #3 Skrevet 12. januar 2017 Ikke her i hvert fall tror jeg. Hva er den nye prisen? Litt intr. i det, for betaler nesten 5000 kr i barnehage fra før av.. Anonymkode: b6e8b...701
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #4 Skrevet 12. januar 2017 Ikke mange kronene 70 kr ish mener jeg det var. Betaler rett over 3000 kr uten mat penger. Anonymkode: d57e6...a0a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #5 Skrevet 12. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ikke mange kronene 70 kr ish mener jeg det var. Betaler rett over 3000 kr uten mat penger. Anonymkode: d57e6...a0a Med mat penger blir det selfølgelig Anonymkode: d57e6...a0a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #6 Skrevet 12. januar 2017 For 2017 er maksprisen 2730 kroner. Matpenger kommer eventuelt i tillegg. Anonymkode: 54f61...f58
Skogsprinsessa Skrevet 12. januar 2017 #7 Skrevet 12. januar 2017 Familiebarnehagen vår går i tar litt under makspris. De tar heller ikke matpenger.
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #8 Skrevet 12. januar 2017 BI betaler også kostpenger. Varmt måltid 1 gang i måneden, noe frukt og melk hver dag. Fikk vite på forrige barnehage møte at de sitter med 10 000,-+ på konto i kostpenger! Er dette greit da?? Anonymkode: 3a8a8...65e
Rosalie Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: BI betaler også kostpenger. Varmt måltid 1 gang i måneden, noe frukt og melk hver dag. Fikk vite på forrige barnehage møte at de sitter med 10 000,-+ på konto i kostpenger! Er dette greit da?? Anonymkode: 3a8a8...65e Nei. Kostpenger er ment å gå i null.
Skogsprinsessa Skrevet 12. januar 2017 #11 Skrevet 12. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: BI betaler også kostpenger. Varmt måltid 1 gang i måneden, noe frukt og melk hver dag. Fikk vite på forrige barnehage møte at de sitter med 10 000,-+ på konto i kostpenger! Er dette greit da?? Anonymkode: 3a8a8...65e Tror faktisk det rett og slett er ulovlig å ikke være i null på slutten av barnehageåret... Kanskje de må redusere matpengene for vårhalvåret?
Rosalie Skrevet 13. januar 2017 #12 Skrevet 13. januar 2017 Sitat Hvor mye kan barnehageeier kreve i kostpenger? Og, hva dekker denne betalingen? I barnehagelovens Forskrift om foreldrebetaling i barnehager § 1 Maksimalgrense for foreldrebetalingen, står det i paragrafens første avsnitt: Foreldrebetaling for en plass i barnehage skal ikke settes høyere enn en maksimalgrense. Betaling for kost kan komme i tillegg. I Merknader til forskrift om foreldrebetaling i barnehager og til § 1 Maksimalgrense for foreldrebetalingen står det i tredje avsnitt: Bestemmelsen fastsetter at betaling for kost kan komme i tillegg. Dette medfører at barnehageeier som har en foreldrebetaling lik maksimalprisen, i tillegg kan kreve betaling for måltider servert i barnehagen. Eventuelle kostpenger skal i så fall dekke barnehagens faktiske utgifter til måltidene (selvkost), og betaling for mat skal ikke være på et slikt nivå at barnehageeier tjener på dette. Departementet viser til barnehagelovens bestemmelser om foreldremedvirkning, jf. § 1 og reglene om barnehagens foreldreråd og samarbeidsutvalg. Forskriften er tydelig på at barnehageeier kan kreve kostpenger i tillegg til makssats, dersom barnehagen serverer mat i barnehagetiden. Kostpengene skal i så fall dekke faktiske utgifter, som betyr at barnehageeier ikke kan ta mer betalt enn det barnehagens eier faktisk bruker på mat og drikke til barna. Dersom barnehagen har ansatt en kjøkkenassistent kan utgiftene til lønn til denne assistenten tas med i beregningen av barnehagens faktiske utgifter til måltidene. Kostpengeberegningen kan kun relatere seg til kjøkkenassistentens arbeid med måltidene i barnehagen. (Vår uthevelse.) http://www.fubhg.no/kostpenger.283266.no.html
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #13 Skrevet 13. januar 2017 12 timer siden, Skogsprinsessa skrev: Tror faktisk det rett og slett er ulovlig å ikke være i null på slutten av barnehageåret... Kanskje de må redusere matpengene for vårhalvåret? Oi.. ble nysgjerrig på hva vår bhg sitter igjen med. Anonymkode: b6e8b...701
Gjest Magnifiq Skrevet 13. januar 2017 #14 Skrevet 13. januar 2017 På 12.1.2017 den 8.55, AnonymBruker skrev: Det har jeg også lurt på i det siste. Særlig når barnehagene legger frem forholdsvis store driftsOVERskudd..... Anonymkode: 310a8...91f Vår Bhg bruker alt overskudd på barna og utstyr i Bhg. 😊
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #15 Skrevet 13. januar 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oi.. ble nysgjerrig på hva vår bhg sitter igjen med. Anonymkode: b6e8b...701 For å kunne godtgjøre hva matpengene går til, må barnehagen ha et eget regnskap for dette. Og det har du som forelder krav på å få se. Setter bhg seg på bakbeina, tar du i første omgang kontakt med FAU og ber de om å få ut dette regnskapet. Anonymkode: aac92...b23
Gjest Magnifiq Skrevet 13. januar 2017 #16 Skrevet 13. januar 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: BI betaler også kostpenger. Varmt måltid 1 gang i måneden, noe frukt og melk hver dag. Fikk vite på forrige barnehage møte at de sitter med 10 000,-+ på konto i kostpenger! Er dette greit da?? Anonymkode: 3a8a8...65e Varmt måltid en gang per mnd? Ikke greit at de sitter med overskudd i kostpenger. Barnehagen til barna mine får varmmat en gang per uke fra cateringselskap, samt frokost og frukt og drikke hver dag. I tillegg til at de baker til bursdager.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #17 Skrevet 13. januar 2017 Jeg synes også det er merkelig det med kostpengene. Vi betaler maksimal kostpris i tillegg til maks barnehagekontingent. Men barna må ha med matpakker hver dag, og får varmmat (suppe) en dag i uka. Hører om andre barn som ikke har med matpakker i det hele tatt i barnehagen, og betaler det samme. Hvordan får de det til å gå opp økonomisk? Anonymkode: 5e060...a24
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #18 Skrevet 13. januar 2017 Betaler makspris + 280 kr i kost. Da får barna lunsj hver dag, minimum et varmt måltid i uka, ellers brød. Frukt en gang per dag. Syns 280 kr er helt OK for det vi får. Dette utgjør ca 15 kr dagen. Anonymkode: 76a32...2b9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #19 Skrevet 13. januar 2017 Betaler makspris + 410 kr i kostpenger, da er det fullkost i barnehagen (dvs all mat og drikke får de der) med sunn, varm lunsj hver dag, hjemmebakte brød og rundstykker osv, egen "kokk". Anonymkode: e03b9...cd7
Minlillesky Skrevet 13. januar 2017 #20 Skrevet 13. januar 2017 Store forskjeller på barnehagepriser rundt om i Norge ser jeg. Jeg er usikker på makspris i barnehagen til min datter. Men vi betaler 2880 kr for 1 barn. For 2880 kr er det inkludert frokost hver morgen, lunsj, frukt og middag (ikke middag hver dag) Jeg har fått gratis kjernetid og redusert foreldrebetaling, så betaler bare ca 800 kr i barnehageregning pr mnd.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå