Gå til innhold

Plasterallergi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har veldig sart hud, og reagerer på lim i plaster/kompresser. Må i perioder bruke mye av dette pga sykdom, men det klør veldig og jeg får sår av det. Er det noen som har noen lure tips? Jeg har tidligere kunnet bruke noen typer plaster, men nå reagerer jeg på de jeg tidligere har tålt. 

Anonymkode: c93f8...65e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd silikonplaster på rull eller Micropore fra 3M?

Anonymkode: 6c0cb...587

Skrevet

Duoderm plaster/hudplater inneholder ikke lim. 

Skrevet

Du må kontakte fastlege og få henvisning til spesialist for allergitesting. Har du positiv test på plasterallergi kan du få spesialprodukter. Silketape pleier å gå bra. 

Ellers får du se på om du kan bruke bandasje som du surrer rundt området. 

Anonymkode: 0d00b...7f4

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd silikonplaster på rull eller Micropore fra 3M?

Jeg har ikke prøvd silikonplaster, men stort sett har jeg bruk for litt større kompresser så jeg går ut i fra at det ikke er egnet? Micropore har jeg prøvd, den er av de bedre men får irritasjoner av den også, spesielt på tynn hud. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Duoderm plaster/hudplater inneholder ikke lim. 

Takk for tips! Men det var veldig dyrt, 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, men som regel trenger jeg litt større kompresser og da tror jeg ikke disse er aktuelle?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kontakte fastlege og få henvisning til spesialist for allergitesting. Har du positiv test på plasterallergi kan du få spesialprodukter. Silketape pleier å gå bra. 

Ellers får du se på om du kan bruke bandasje som du surrer rundt området. 

Anonymkode: 0d00b...7f4

Det var ikke dumt, takk for tips. Silketape er av de bedre, men det gir reaksjoner etter en stund. Jeg tålte den bedre før.

Bandasje er upraktisk, da dette er steder på kroppen som er mye i bevegelse, og det er vanskelig å få det til å sitte godt. Jeg bruker det likevel noen ganger.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips, men som regel trenger jeg litt større kompresser og da tror jeg ikke disse er aktuelle?

De selges i forskjellige bredder, men jeg finner ikke eksakte mål på den siden. Men de smaleste kan jo surres flere ganger rundt så en smal bandasje kan dekke et større stykke. Jeg har ikke mye erfaring med slike produkter; har bare brukt det en gang på et lite sår, men jeg husker jeg synes det var et meget praktisk produkt.

357c-400_300.jpg

Anonymkode: 49029...24d

Skrevet

På sykehuset der jeg jobber har vi hatt pasienter som ikke tåler vanlig tape, tegaderm, bandasje osv, hvor vi har brukt mepilex/mepilex border, som disse pasientene har tålt godt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...