AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hvordan var det? Hvorfor fikk dere behandlingen og hadde den effekt? Skal kanskje gjennomgå det selv. Anonymkode: 7e434...bfa
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Akkurat nå, EvaLena skrev: Hva er ECT? Eletrosjokkbehandling brukes mot psykiske lidelser https://no.m.wikipedia.org/wiki/Elektrokonvulsiv_terapi Var et program på nrk i går der kvinner med svangerskapspsykose fikk ect. Behandlingen er omstridt blant leger, noen sverger til den andre bruker den ikke. Anonymkode: f4e98...30f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Har hatt flere runder med ECT. Mulig det hadde effekt, men jeg husker ærlig talt ikke. Husker så godt som ingenting fra det året.... Anonymkode: d6b81...ec1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har fått ECT. Det hadde forsåvidt effekt, men jeg fikk så stort hukommelsestap at jeg ikke fullførte behandlingen. Jeg vet om flere som har fått ECT med stor suksess, selv om det er en omstridt behandling så har den gode resultater for depresjon. Anonymkode: 2e9d7...16c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har hatt 4 runder med ECT i tillegg til en periode med vedlikeholdsbehandling. Det vil si at du får ECT en gang i uken eller 1 gang i måneden i et gitt tidrom. Jeg har blandede erfaringer, de tre første seriene fikk meg ovenpå igjen, mens den siste var mer eller mindre en ubehagelig opplevelse. Mye på grunn av at jeg var egentlig ikke deprimert da,men avdelingen kom med det forslaget pga at jeg hadde hatt svært god erfaring med ECT tidligere. Jeg hadde en alvorlig dyp depresjon, de måtte handle fort pga tilstanden, og da var ECT det som de mente ville være livreddende. Det fikk meg nokså fort på bena,merket bedring etter ca 4 behandlinger,hadde 12 totalt. Medaljens bakside er at hukommelsen har blitt signifikant dårligere. Om det er depresjonene eller ECT er uvisst. Dype depresjoner er vel så skadelig på hukommelsen som ECT. Men alle har ulik erfaring og utbytte av behandlingen. Hvis det er noe mer du lurer på,så er der bare til å spørre😊 Anonymkode: c2eee...535
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Jeg fikk ECT pga depresjon, jeg har bipolar lidelse. Jeg merket bedring allerede etter to behandlinger, fikk 8 totalt og det løftet meg veldig opp. Har hatt to runder med to behandlinger som "vedlikehold" og det har bare virket positivt. I begynnelsen av behandlingen ble jeg veldig forvirret og husket nesten ingen ting, men alt det forsvant etter 2-3 uker. De plagene jeg hadde er eneste bivirkning jeg har hatt og for meg betyr de ingenting i forhold til hvor frisk jeg ble av behandlingen. Jeg vil absolutt anbefale ECT. Anonymkode: 1ab5c...366
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Begynte med det forrige uke. Ingenting negativt å si har selv alvorlig depresjon. Anonymkode: 71e63...519
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #9 Skrevet 12. januar 2017 Takk for svar. Jeg har vært innlagt lenge urten noe tilfredsstillende bedring. Responderer dårlig på behandling. Holder på med økning av antidepressiva, men er nok ikke usannsynlig at det blir ECT på meg også. Det med hukommelsestap har jeg forstått er en forbigående bivirkning som dessuten er mildere nå enn for bare få år siden. Anonymkode: 7e434...bfa
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2017 #10 Skrevet 12. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Jeg har vært innlagt lenge urten noe tilfredsstillende bedring. Responderer dårlig på behandling. Holder på med økning av antidepressiva, men er nok ikke usannsynlig at det blir ECT på meg også. Det med hukommelsestap har jeg forstått er en forbigående bivirkning som dessuten er mildere nå enn for bare få år siden. Anonymkode: 7e434...bfa ECT er absolutt et godt alternativ hvis annen behandling tar lang tid, eller ikke virker som det skal. Men at hukommelsestap er en forbigående bivirkning gjelder ikke for alle. Noen få, meg selv inkludert, har får store hull i hukommelsen. Jeg fikk mange behandlingsserier på forholdsvis kort tid, og vedlikeholdsbehandling i tillegg. Jeg regner med at dette ble gjort fordi legene så en bedring, men jeg husker faktisk ikke dette selv. Jeg har hatt dype depresjoner mange ganger (bipolar), og har alltid hatt problemer med hukommelsen i disse periodene. Men det har dreiet seg om å glemme avtaler, ikke klare og følge handling i filmer osv. ECT var en helt annen ting. Jeg har ingen minner om min sønns første skoledag (eller noen merkedag det året). Jeg husker ikke ett eneste nytt menneske jeg traff på denne tiden. Jeg trodde venninnen min besøkte meg en gang i blant, men hun var der hver uke. Folk har sagt i ettertid at jeg var vanskelig å prate med. Fulgte ikke samtalen, og glemte veldig mange ord. Gikk meg bort i nærområdet. Jeg trodde selv jeg hadde alzheimer på tross av at jeg var 40. Jeg var sikker på at hjernen min var ødelagt. Men etterhvert kom jeg tilbake. Jeg har alltid vært distre, men jeg var kanskje litt verre en stund etterpå. Jeg tåler medisiner dårlig, og det har vært snakk om ECT noen ganger siden. Jeg har faktisk ingen problemer med dette, for på tross av at jeg fikk veldig store hukommelsestap, så er det snakk om å overleve. Jeg vil nok aldri gå med på så mange behandlinger på så kort tid igjen. Men en serie for å 'snappe' ut av det igjen er absolutt noe jeg ville ha gjort. Hjernen min ble ikke ødelagt . Så jeg håper jeg ikke skremte deg, men jeg var selv veldig oppgitt over at jeg ikke fikk denne informasjonen på forhånd. Det hadde nok spart både meg og de rundte meg for mye frustrasjon. Uansett, god bedring! Anonymkode: d6b81...ec1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #11 Skrevet 13. januar 2017 Takk for svar. Skal begynne med behandlingen neste uke. Anonymkode: 7e434...bfa
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå