Gå til innhold

Når snudde dere bilsetet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Underlig at fremoverlente bilseter blir godkjente, da. Jeg snudde min ved 18 mnd. 

Anonymkode: 2fc89...dd7

De blir godkjente fordi de innfrir et absolutt minimum av sikkerhet, ikke fordi de er like trygge som bakovervendte. Man sitter tryggere i et fremovervendt sete enn uten sete, men man sitter igjen mye tryggere i et bakovervendt sete. 

Nå jobbed det heldigvis mye med bilsikrig for barn, og en av endringene som fases inn fremover (iSize) er at det ikke lenger vil være lov å ha barn under 15 mnd fremovervendt, hvor det per nå kun er 9 kg som gjelder. 

Dessverre har vi ligget langt bak Sverige på bilsikring for barn lenge, men vi begynner å komme etter. Og forhåpentligvis tar det ikke alt for lang tid før det er helt vanlig å ha barna bakovervendt til 4-5 år her heller.

Dette kommer med informasjon og bevisstgjøring. "Know better - do better" 

Anonymkode: d77c9...c3b

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med nummer 1 snudde vi alt for tidlig, 2,5 år kanskje. 

Nå med nr 2 skal han sitte bakover lengre, han sitter framover annenhver helg når han er til far. 

Men hos meg sitter han bakover og forhåpentligvis skal han gjøre det en stund, 

• Liker 1
Skrevet
På Wednesday, January 11, 2017 den 23.36, AnonymBruker skrev:

Ble snudd når hun var 5 i min bil. Var i kræsj og måtte bytte både bil og sete, valgte da en skikkelig fremovervendt beltestol fremfor er bakovervendt siden hun var stor nok. I fars bil fikk hun fremovervendt sete rett etter at hun var 5,5 da hun vokste ut av setet han hadde. 

Ville om jeg var deg prøvd et annet sete, det holder ofte til både 5 og 6 år. Min klager over vondt i bena nå når hun sitter fremover, siden hun ikke har noe sted å støtte bena, og de sovner pga det. (Husk at det skal være lenger avstand mellom bena og setet foran enn man tror på fremovervendte seter, så de skal ikke kunne støtte seg på setet foran.) 

Kan du ikke bare legge noe på golvet som hun kan ha beina på?

Anonymkode: 9756d...683

Skrevet
På Thursday, January 12, 2017 den 13.28, AnonymBruker skrev:

Nettopp. Alt går på holdninger, informasjon og vaner. Vi er heldigvis på god vei i Norge også, barna sitter generelt lenger bakovervendt enn hva de har gjort. Og ift andre land er vi veldig langt på vei. Men fortsatt er det alt for mange som leter etter unnskyldninger for å kunne snu, fremfor å se etter måter man kan unngå det på. 

Men ungene som sitter skvist i baksetet og gråter er det vel ingen som har påvirket med holdninger og informasjon?

• Liker 2
Skrevet

Husk da folkens, at selv om 'unger er myke' så finnes det unger som faktisk er stive i hofter og bein og dermed faktisk sitter ubehagelig bakovervendt etter hvert som beina ikke har god plass lengre. Selvfølgelig skal man først forsøke å finne et sete som gir nok plass til barnet, men barnet bør virkelig slippe å ha vondt.

Anonymkode: 46e73...1c8

Skrevet

Jeg ser ikke poenget med å lete med lys og lykter etter gyldige grunner til å snu barna tidlig. Det gjelder uansett kun et fåtall barn, de aller aller fleste klarer fint å sitte bakovervendt så lenge det er anbefalt (eller lenger). I Sverige får de det til, og svenske barn er ikke annerledes bygd enn norske. I de fleste tilfeller er det foreldrene det står på, ikke barna. Faktum er at norske foreldre i større grad enn svenske ser på bakovervendt bilsikring som et valg man kan ta hvis det passer slik heller enn noe udiskutabelt på lik linje med tannpuss, bruk av sykkelhjem og annet som man rett og slett bare skal gjøre, fordi det er det som er best for barnet. 

• Liker 9
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare legge noe på golvet som hun kan ha beina på?

Joda, hun har som regel en stor sekk eller bag der når vi kjører lengere turer. Hun klager ikke til vanlig når vi kjører kortere turer. 

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men ungene som sitter skvist i baksetet og gråter er det vel ingen som har påvirket med holdninger og informasjon?

De er et lite mindretall, i all hovedsak er det foreldrene som syns det ser vondt ut. (Ref alt jeg har lest og hørt, det er dog ingen fasit). Og i mange tilfeller ville det løst seg med et annet sete eller en annen plassering av setet. Det inkluderer bl.a også å sette barnet i forsetet med avskrudd airbag der det går, noe som kan gi mer plass både foran setet og på sidene. Men da må foreldrene også være villige til å sette sikkerhet fremfor komfort (da må den som ikke kjører sitte trangere bak), og min oppfatning er at det er det få som vil. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk da folkens, at selv om 'unger er myke' så finnes det unger som faktisk er stive i hofter og bein og dermed faktisk sitter ubehagelig bakovervendt etter hvert som beina ikke har god plass lengre. Selvfølgelig skal man først forsøke å finne et sete som gir nok plass til barnet, men barnet bør virkelig slippe å ha vondt.

Anonymkode: 46e73...1c8

Så klart. Men mulighetene er fler enn hva mange tror, og mange vet ikke om dem, derfor er informasjon og opplysning så viktig. I de aller fleste tilfeller vil bakovervendt opp til minst 4 år være helt fint overkommelig, så får de få enkeltsakene være nettopp det. 

• Liker 2
Skrevet
På Friday, January 13, 2017 den 11.45, Forundret.. skrev:

Hvor står det utviklet???

Det handlet om at det andre setet var for trangt. Derfor, pga sittestillingen så ble stolen byttet. 

Du skrev at hun kunne fint snus pga størrelsen. Det finnes heldigvis flere bakovervendte seter barna kan sitte i til de er i 6 års alder. (Som passer store 3-4 åringer) :-)

• Liker 1
  • 1 år senere...
Skrevet

Mine på 4,5 og 3,5 sitter bakover enda og kommer til å gjøre det til største bakovervendte bilstol er utvokst ved ca 125. Største sitter i besafe izi plus men den er snart utvokst, da blir det en axkid minikid som er en av de som varer mye lengst. Mine to eldste ble snudd så altfor tidlig, den feilen gjør jeg ikke igjen. Heldigvis er kunnskap mer tilgjengelig en da de var små. Å sette de fremover i 5punktsele er direkte farlig, og de aller fleste 4åringer er ikke modne nok til å sitte fremover i beltestol. Vi har både bilsyke og lange bein men anser ikke dette som grunn til å snu tidlig, men ser at mine er blandt de få i barnehagen som sitter bakover enda. Desverre! 

• Liker 2
Skrevet
På 12.1.2017 den 10.58, AnonymBruker skrev:

De sitter tryggere uten ytterklær i bilstol, men på vinterstid er det ikke alltid helt forsvarlig å kle av ungene heller. 

Det er vel derfor bilstolposer anbefales til de yngre. Må innrømme at jeg har aldri sett folk kle av barna jakker og yttertøy før de putter dem i bilen utenfor barnehagen, men det er kanskje vanlig? 

Anonymkode: 92a42...ec7

Det er visst ikke SÅ farlig med å kle av yttertøy i bakovervendt stol. Det er viktigst i fremovervendt. Men stor tykk boblejakke etc. bør av da. Vi har en tykk ullflisjakke som vi har i bilen. 

Vår sitter bakovervendt nå og blir 4 til sommeren. Vi får se hva vi gjør da...

Anonymkode: e7165...7e5

• Liker 2
Skrevet

4.1/2år begge to. Lange barn og det gikk helt fint. Velg riktig sete! Ikke snu barna for tidlig... stakkars... har dere sett hvordan det går i kollisjon når de snus for tidlig?bedre med bøyde ben eller knekt nakke. 

Anonymkode: da9cb...33b

• Liker 2
Skrevet

Har ikke lest hele tråden, men min skal være bakovervendt til setet hans er utvokst med 5-6 år!

Om det er trangt for føttene; kjøp nytt BAKOVERVENDT sete. Axkid minikid eller britax max way feks, og monter på kanten av setet. 

Anonymkode: 7dc60...3df

• Liker 1
Skrevet

og at folk snur pga lengden på ungene. Huff. Jeg får vondt

Et barn er IKKE klar for beltestol før h*n er over 120 cm og over 25 kg + over 5 år. Alder har med modenhet i kropp og hode å gjøre :)

Selv om loven sier fra 15 kg betyr overhode ikke det at det er trygt. Det er LIVSFARLIG å sette en 2 åring på 15 kg feks på en beltestol. Kolliderer du så kan du si takk og  farvell til barnet, for å si det brutalt. Er en grunn til at de sier bakovervendt til  MINST(!!!!!!) 4 år - 5 år sier de i sverige. Sverige er fremst på dette feltet i verden. Hør på de. 

Anonymkode: 7dc60...3df

• Liker 3
Skrevet

Loven sier jo bare noe om hva som,er et rent minimum av sikkerhet så det blir i grunnen litt dumt å forholde seg strengt til loven og gi blaffen i videre anbefalinger. Det er fremdeles tryggere å sitte bakovervendt selv etter at man rent juridisk kan snu barnet. På samme måte er det for en motorsyklist kun påbudt med hjelm, men den frivillige, men anbefalte, kjøredressen øker likevel sikkerheten ganske betraktelig. Det er nok en god del motorsyklister der ute som kan takke kjøredressen for at de fremdeles har alle lemmer i behold. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir så glad av å se hvor mange her som sikrer bakover! Jeg jobber med bilsikring, og mini på tre år (99cm) sitter bakovervendt i izi plus. de fleste i barnehagen har snudd til fremovervendt beltestol, det ene barnet har hatt slik stol siden h*n var 1,5 år!! syns det er helt sykt. 

Det er noen vesentlige ting å tenke på når man skal kjøpe en bilstol som skal vare til bakovervendtperioden er over, og det er godkjenningene. 

isize - festes med isofix, går til 104 cm /18 kg,dette pga belastning på isofix. ryggen på stoler som er godkjent med isize er som regel kortere fordi de ikke har like lang brukstid. 

r44-04 - beltefestede stoler, gjerne plussgodkjent. disse går til 25 kg og til stolen er utvokst i høyden. det vil si at hvis mer enn noen cm av toppen av hodet går over kanten er stolen utvokst. 

gode stoler som varer lenge : britax max way, Britax two way, besafe izi plus, axkid minikid. 

det er IKKE vanskelig å sikre barna sine skikkelig! har skrevet et blogginnlegg om dette også, send meg en pm om du vil ha link 😋😋

• Liker 3
Skrevet

Jeg får vondt i hele meg hver gang jeg ser barnehagebarn sitte forovervendt. Ja, det går som regel bra, men har dere foreldre  som velger forovervendt satt dere inn i hvilke mulige konsekvenser det kan få? Og tenkt over hvordan dere kan leve med dere selv etterpå hvis skaden skjer? Jeg regner med at ungene deres sykler med hjelm? Hadde trappegrind da de var små? Her sitter sjuåringen bakovervendt. Ja, han er den eneste i klassen som gjør det, men det er de andres problem. Ungene mine skal få nytt sete når de bikker 125 cm eller 25 kg. Da vet jeg i alle fall at jeg har gjort det jeg kan i bilen for at de skal beholde nakken hel gjennom barndommen. Axkid minikid er  for øvrig førstevalget her.

Anonymkode: 197d4...8ee

• Liker 4
Skrevet

3 og snart 6 år, begge sitter bakovervendt i Axkid Minikid. Eldste har nok maks noen mnd igjen før vi må snu, men jeg er så glad for at han har fått plass så lenge!

Har mistet et fadderbarn i en bilulykke. Hun ble plassert i beltestol da hun var 3,5 år og skled ut i en kollisjon :( Har også en venninne som snudde barnet da han var 2 år, satt med 5-punktssele og han brakk nakken i en kollisjon.. Han overlevde, men er i dag veldig handikappet. 

Vi ble selv krasjet inn i for ett år siden. Vi voksne var helt forslått og lå på sykehuset i flere dager, mens de to små som satt bakovervendt hadde så vidt en skramme. 

Anbefaler alle å lese dette innlegget: http://bilstoler.blogg.no/1509014285_hvorfor_bakovervendt.html

Anonymkode: 0f27d...de5

• Liker 1
Skrevet

Så bra å se at så mange deler min oppfatning av sikring av barn i bil. Begynner å føle meg "rar" som er en av få blant venner og familie som sikrer barna våre bakovervendt, men det betyr ikke at jeg kommer til å snu eldste av den grunn. Har en jente som blir 4 i sommer og er stor for alderen. Hun vokste ut av sin i-size stol før jul, og vi investerte da i en Axkid Minikid. Denne vil jeg anbefale til alle med store barn :) Jenta vår sitter veldig godt i denne, og hun er 104 cm og rundt 18 kg. 

Anonymkode: bb680...088

• Liker 2
Skrevet

Ser at tråden er ganske nøyaktig ett år gammel. Lillesøster har nå fylt fem år og nettopp gått over til beltestol. Hun kunne sittet bakovervendt en stund til, men den bakovervendte stolen ble ødelagt og siden hun var 5 valgte vi å ikke kjøpe ny bakovervendt for så lite bruk. Nå sitter både niåringen, syvåringen og femåringer i beltestoler. Jeg ser at det er svært fåav niåringens klassekamerater som sitter med beltestol eller på pute i egne biler. Niåringen er over 135 cm og kunne derfor rent juridisk sittet helt uten noen ting, men så lenge det er tryggest for ham i beltestol (og det er dessuten anbefalt til de når 150 cm og pålagt hvis utstyret finnes i bilen) skal han sitte der til han vokser ut av den. :) 

• Liker 1
Skrevet
På 13.1.2017 den 7.58, AnonymBruker skrev:

Vi har barn med ca 2,5 års mellomrom og kun plass til ett stort bakovervendt sete i bilen. Dvs at når babyen vokser ut av babysetet er vi nødt til å snu størstemann, da er han antagelig mellom 3 og 3,5. Ikke ideelt, men det føles ikke bedre å la babyen sitte for lenge i babysetet heller! Minste håper jeg å få til bakovervendt i fire år.

Uansett er jeg enig med noen over her, blant våre bekjente er det langt vanligere å snu tidligere enn det man får inntrykk av i slike tråder. 

Anonymkode: 4ca87...e8b

Hvis du har isofix finnes det mange nette seter. Eksempler er cybex sirona og besafe modular. Vi kommer nok til å ha ett par år med trang plass i forsetet pga to stl besafe izi plus. Det er ett veldig godt sete, vår snart treåring har forsatt grei plass. Haddevi hatt isofix vile jeg nok ha valgt noe annet frem til storebror var stor nok til å snus

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...