Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #41 Skrevet 13. januar 2017 På Wednesday, January 11, 2017 den 22.47, Forundret.. skrev: 3 år og noen mnd. Vi hadde også tenkt til å vente til 4 men så prata vi med noen venner som hadde fått beskjed av trygg trafikk (?) på no stand greier at hun kunne fint snus da pga størrelsen hennes, siden jentungen vår var litt lenger så valgte vi også å gjøre det da. Nå er begge disse barna lange for alderen. Dette kan umulig trygg trafikk ha sakt. Et stort barn er ikke mer utviklet enn et lite mtp skjelettet. 3
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #42 Skrevet 13. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Britax max way. Bilen er en litt mindre kombi-bil, som er en fin familiebil, med unntak av at det er litt trangt i baksetet selv om forsetet (passasjersiden) er tatt helt frem. Et sete vi er svært fornøyde med, blant annet de forskjellige posisjonene har gjort det til et flott sete så langt, men nå brukes det i de to mest "ligge"-poisjonene selv på kortere turer hvor barnet ikke skal sove. Han klager ikke på beinplassen, men på vinkelen på overkroppen. Har jeg inntrykk av. Anonymkode: 92a42...ec7 Hmm, min eldste på 6,5 år fikk plass i det setet til lilleboren. Kan ikke forstå at en 3 åring er lengre enn han på ca 1.20 cm? 1
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #43 Skrevet 13. januar 2017 Eldste satt bakovervendt til han var 4 år (er straks 7 år nå). Minsten på 1,5 år sitter selvsakt bakovervendt, og kommer til å gjøre det i flere år til :-)
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #44 Skrevet 13. januar 2017 23 minutter siden, Tutta89 skrev: Hmm, min eldste på 6,5 år fikk plass i det setet til lilleboren. Kan ikke forstå at en 3 åring er lengre enn han på ca 1.20 cm? Kanskje det kommer litt an på bilen også? Her er baksetet litt kort, og han kan ikke ha beina ned mellom setet og seteryggen, men har de opp. Det gjør at nedre mage kommer litt i klem når han sitter rett opp og ned, det er derfor vi har lent det litt mot soveposisjon, da klages det ikke. Men vi skal, som sagt, holde ut så lenge vi kan Det er jo tryggest, klaging eller ei. Vi valgte Britax fordi det skulle være blant de mindre setene og dermed ha best utgangspunkt for å vare lenge. Vi har vært innom BilXtra og spurt om de kan se på bilen og har anbefalinger til seter som gir bedre plass, og fikk teste et par, men de blir for store "andre veien" igjen. Var vel to seter som kunne gitt litt bedre plass, og de var rimelige. Men de hadde veldig dårlig karakterer i sidekollisjoner bl.a, og testene til forbrukerrådet betyr litt for oss også.. Anonymkode: 92a42...ec7
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #45 Skrevet 13. januar 2017 2 timer siden, LittleJ skrev: Dårlig unnskyldning for å risikere større skader og død på et barn! Det finnes ikke bil som ikke har plass til to bakovervendte seter. Kjøp for eksempel et Hi Way, det tar ekstremt liten plass. Jaja, deg om det. Vi har Britax Max fix 2 som ble anbefalt i denne testen: http://www.dinside.no/motor/ny-stor-test-av-barneseter-flere-faller-igjennom/61054622#/, og da må passasjersetet stilles helt frem - altså kan den ikke stå bak førersetet. Jeg vil tro det et bedre å kjøpe det beste fremovervendte heller enn et dårlig mindre bakovervendt, og så bytte et halvt år for tidlig. Barnet er også langt for alderen. Men dette er fremdeles en beslutning jeg tenker masse over, og som testen viser er heller ikke babysetene å anbefale. Anonymkode: 4ca87...e8b
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #46 Skrevet 13. januar 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje det kommer litt an på bilen også? Her er baksetet litt kort, og han kan ikke ha beina ned mellom setet og seteryggen, men har de opp. Det gjør at nedre mage kommer litt i klem når han sitter rett opp og ned, det er derfor vi har lent det litt mot soveposisjon, da klages det ikke. Men vi skal, som sagt, holde ut så lenge vi kan Det er jo tryggest, klaging eller ei. Vi valgte Britax fordi det skulle være blant de mindre setene og dermed ha best utgangspunkt for å vare lenge. Vi har vært innom BilXtra og spurt om de kan se på bilen og har anbefalinger til seter som gir bedre plass, og fikk teste et par, men de blir for store "andre veien" igjen. Var vel to seter som kunne gitt litt bedre plass, og de var rimelige. Men de hadde veldig dårlig karakterer i sidekollisjoner bl.a, og testene til forbrukerrådet betyr litt for oss også.. Anonymkode: 92a42...ec7 Hvis du setter setet i midten og har det lengre ut på kanten av sitteputen i baksetet så får barnet mye bedre benplass. Hvis det monteres helt oppi ryggstøtten i baksetet blir set veldig dårlig benplass. Jeg har hatt det i forskjellige biler, alt fra liten combi til stasjonsvogn og 7 seter :-)
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #47 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, deg om det. Vi har Britax Max fix 2 som ble anbefalt i denne testen: http://www.dinside.no/motor/ny-stor-test-av-barneseter-flere-faller-igjennom/61054622#/, og da må passasjersetet stilles helt frem - altså kan den ikke stå bak førersetet. Jeg vil tro det et bedre å kjøpe det beste fremovervendte heller enn et dårlig mindre bakovervendt, og så bytte et halvt år for tidlig. Barnet er også langt for alderen. Men dette er fremdeles en beslutning jeg tenker masse over, og som testen viser er heller ikke babysetene å anbefale. Anonymkode: 4ca87...e8b Isofix setene tar ofte større plass i bilen og gir mindre plass til barnet. Ville sjekket ut britax maxway, britax hiway og britax two way. Husk at setet kan være i midten også, bare et tips😊 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #48 Skrevet 13. januar 2017 7 minutter siden, Tutta89 skrev: Hvis du setter setet i midten og har det lengre ut på kanten av sitteputen i baksetet så får barnet mye bedre benplass. Hvis det monteres helt oppi ryggstøtten i baksetet blir set veldig dårlig benplass. Jeg har hatt det i forskjellige biler, alt fra liten combi til stasjonsvogn og 7 seter :-) Vet du, det skal prøves! Takk for tips! Anonymkode: 92a42...ec7 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #49 Skrevet 13. januar 2017 15 minutter siden, Tutta89 skrev: Isofix setene tar ofte større plass i bilen og gir mindre plass til barnet. Ville sjekket ut britax maxway, britax hiway og britax two way. Husk at setet kan være i midten også, bare et tips😊 Takk for tips, skal sjekke det ut! Trodde isofix tok mindre plass, i vår gamle og mindre bil hadde vi BeSafe Izi Plus, og det var megasvært, da var det omtrent ikke plass i passasjersetet. Midten er så smal at det nok ikke blir plass til et sete der, og dessuten mener jeg å ha hørt at det er den mest utsatte plassen i bil i tilfelle kollisjon? Men mulig det kun er når man sitter med vanlig belte. Nok avsporing, jeg skal tenke nøye over tidspunkt for å snu setet en gang til . Anonymkode: 4ca87...e8b 1
Anna13 Skrevet 13. januar 2017 #50 Skrevet 13. januar 2017 På 11.01.2017 den 23.22, Arkana skrev: Guttene satt bakovervendt så lenge de passet stolen. De byttet til beltestol rundt 5 års alder. Særlig eldste er lang for alderen og det er helt uproblematisk å sitte bakovervendt lenge selv om man er lang. Det er tryggest for absolutt alle, også voksne, å sitte bakovervendt. Lillesøster som blir 4 neste uke sitter fremdeles bakovervendt og skal gjøre det i minst ett år til, helst til hun ikke passer stolen lenger. Jeg ville ikke byttet på en 3,5-åring. Våre får rett og slett ikke velge hvordan de vil være sikret i bilen (på lik linje med at de ikke får velge selv om de skal pusse tennene eller spise godteri hver dag, viktige ting bestemmer vi) og vi hadde glatt ignorert evt protester og gjort det veldig klart at vi ønsker det som er best for dem og det er bakovervendt. Jeg er enig - og fortsetter å ha henne bakovervendt. Tusen takk for innspill alle sammen! TS 1
Forundret.. Skrevet 13. januar 2017 #51 Skrevet 13. januar 2017 2 timer siden, Tutta89 skrev: Dette kan umulig trygg trafikk ha sakt. Et stort barn er ikke mer utviklet enn et lite mtp skjelettet. Hvor står det utviklet??? Det handlet om at det andre setet var for trangt. Derfor, pga sittestillingen så ble stolen byttet.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #52 Skrevet 13. januar 2017 Vi snudde eldste da hun var 4. Hun er ikke spesielt stor for alderen, så satt helt greit bakovervendt. Mellomste er 3 og skal få sitte bakovervendt lenge enda, forhåpentligvis til hun blir 4. Hun klager ikke, så tror det skal gå. Hørte på radioen en dag at det i nyere biler faktisk er tryggere å ha barna festet bakovervendt i framsetet (med utkoblet airbag selvfølgelig) enn framovervendt i baksetet. Dette gjaldt nye biler ned sterkt karosseri. I samme intervju ble det sagt st barn er så myke at det som ville vært en ubehagelig sittestilling for de fleste av oss, ikke plager barn i stor grad. Anonymkode: 367dd...342 1
LittleJ Skrevet 13. januar 2017 #53 Skrevet 13. januar 2017 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, skal sjekke det ut! Trodde isofix tok mindre plass, i vår gamle og mindre bil hadde vi BeSafe Izi Plus, og det var megasvært, da var det omtrent ikke plass i passasjersetet. Midten er så smal at det nok ikke blir plass til et sete der, og dessuten mener jeg å ha hørt at det er den mest utsatte plassen i bil i tilfelle kollisjon? Men mulig det kun er når man sitter med vanlig belte. Nok avsporing, jeg skal tenke nøye over tidspunkt for å snu setet en gang til . Anonymkode: 4ca87...e8b Britax TwoWay skal stå inntil setet foran, så det kan jo være et alternativ. Det er også setet som varer lengst så den største kan ha det ut perioden. Men HiWay tar mindre plass, hvertfall om man trenger kil på TwoWay. MaxWay er ofte fin å ha i midten. Midten er ikke mest utsatt for kollisjon forresten :-) Endret 13. januar 2017 av LittleJ 2
Vera Vinge Skrevet 13. januar 2017 #54 Skrevet 13. januar 2017 Mitt eldste barn ble snudd da han nærmet seg 4,5, og han er en lang gutt. Problemet når vi trengte nye seter da vi skulle ha bil nr. to, var vel at veldig mange bakovervendte kun gikk til 18 kg, og det overrasket meg. Vi har brukt seter som har gått til 25 kg, og da har vi hvertfall ikke hatt noen vektbegrensning. Men gutten min ble til slutt så lang i ryggen at han følte seg trykket ned i setet av selene, fordi festet ble for langt nede på ryggen. Og jeg ble usikker på sikkerheten rundt det hele også. Så jeg syns det er litt rart at ikke flere seter lages slik at man har mulighet til å la barna bruke dem lengre. Sønnen min klagde ingenting selv om han satt bøyd med beina (og besteforeldrene selvsagt syns vi "mishandlet" ham). Barn er jo myke, og det er helt annerledes for dem å sitte sånn enn om vi voksne skulle gjøre det. Men jeg skal bare innrømme at en gang vi var på langtur på masse svingete veier, og barnet plutselig begynte å kaste opp non stop, da snudde vi ham for den turen. Da var han 3,5. Vi dro ikke på flere slike turer da, men akkurat på den turen valgte vi den minst sikre løsningen. 1
Arkana Skrevet 13. januar 2017 #55 Skrevet 13. januar 2017 15 minutter siden, Vera Vinge skrev: Så jeg syns det er litt rart at ikke flere seter lages slik at man har mulighet til å la barna bruke dem lengre. Det er jeg enig i. Utvalget av seter som både har lang rygg og kan brukes til 25 kg er ikke så stort som det burde være. Vi har (hatt) Britax MultiTech og Britax Hiway II, som begge er blandt de setene med lengst rygg (og går til 25 kg). Sånn sett er det flaks at eldste er lang for alderen. Han vokste ut av babysetet da han var 8 mnd så lengden på ryggen var derfor noe vi tok med i vurderingen da vi skulle kjøpe sete nr 2 siden vi ønsket at han skulle sitte bakovervendt lengst mulig. Lillebror er mer gjennomsnittlig i høyden og kunne derfor sitte bakovervendt litt lenger. 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #56 Skrevet 13. januar 2017 Axkid sine stoler skal vel også egne seg for lange barn? Anonymkode: 4423c...f6a 2
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #57 Skrevet 13. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du, det skal prøves! Takk for tips! Anonymkode: 92a42...ec7 Kjekt å kunne hjelpe!:-D Det kommer mellom fremsetene i midten slik at det blir bedre plass for både de voksne fremme og benplass til barnet:-)
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #58 Skrevet 13. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, skal sjekke det ut! Trodde isofix tok mindre plass, i vår gamle og mindre bil hadde vi BeSafe Izi Plus, og det var megasvært, da var det omtrent ikke plass i passasjersetet. Midten er så smal at det nok ikke blir plass til et sete der, og dessuten mener jeg å ha hørt at det er den mest utsatte plassen i bil i tilfelle kollisjon? Men mulig det kun er når man sitter med vanlig belte. Nok avsporing, jeg skal tenke nøye over tidspunkt for å snu setet en gang til . Anonymkode: 4ca87...e8b Ja besafe izi plus er digert, vi byttet det ut og har nå britax two way og britax max way:-) midten bak er den tryggeste plassen i bilen, mtp sidekollisjoner. Godt å høre :-D
Tutta89 Skrevet 13. januar 2017 #59 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Axkid sine stoler skal vel også egne seg for lange barn? Anonymkode: 4423c...f6a Ja vet axkid minikid skal være bra, men har ikke prøvd det selv :-)
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #60 Skrevet 13. januar 2017 Underlig at fremoverlente bilseter blir godkjente, da. Jeg snudde min ved 18 mnd. Anonymkode: 2fc89...dd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå