Gå til innhold

Når snudde dere bilsetet?

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Susa skrev:

Hva salgs sete har dere?

Britax max way. Bilen er en litt mindre kombi-bil, som er en fin familiebil, med unntak av at det er litt trangt i baksetet selv om forsetet (passasjersiden) er tatt helt frem. Et sete vi er svært fornøyde med, blant annet de forskjellige posisjonene har gjort det til et flott sete så langt, men nå brukes det i de to mest "ligge"-poisjonene selv på kortere turer hvor barnet ikke skal sove. Han klager ikke på beinplassen, men på vinkelen på overkroppen. Har jeg inntrykk av. 

Anonymkode: 92a42...ec7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere har nok rett @Sushi og @Arkana. Jeg har nok lest mye om det etter at jeg ble medlem på forumet her, og da ble det nok viktigere for meg. Jeg kjøpte besafe-sete som gikk til 25 kilo, fordi svigerinna mi måtte snu jentungen sin før ho blei 2 år. De leide bisto fra forsikringsselskap, og de gikk kun til 18 kg. Tror også at mange snur ungene fordi de syns synd på dem. 

• Liker 2
Skrevet

Har en gutt på 3 år 2 mnd, han sitter bakovervendt men har det ikke behagelig i det hele tatt. Vil ikke sitte lenger enn noen minutter før han begynner å gråte fordi det gjør vondt. Han er en lang gutt, 105 cm lang og 17 kg. En ting er at han sitter med beina oppunder haka omtrent men han sitter trangt generelt i hele setet. Skuldrene er for brede så han blir litt skvist sammen. Skjønner godt at han ikke har det behagelig. Vi har testet flere bakovervendteseter men det blir det samme i alle. Er veldig usikker på hva vi gjør fremover og spesielt til sommeren hvor det etter planen blir en lengre biltur. Etter å ha snakket med trygg trafikk fikk vi klarsignal til å snu han innen den tid. De mente det ikke var noe problem i det hele tatt. Likevel kjenner jeg på at han burde sitte bakover lenger. Veldig usikker her med andre ord. 

Skrevet

Det interessante er jo at i Sverige sitter barn bakovervendt mye lengre enn barn gjør i Norge. Svenskene er veldig flinke på bilsikring. Der hører man ingenting om barn som blir bilsyke, får vondt i beina, er for lange til å sitte bakovervendt eller annet som gjør at foreldre snur barna tidlig, og det er ikke som om svenske barn, bilstoler eller biler er noe annerledes enn norske. ;)

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, Arkana skrev:

Det interessante er jo at i Sverige sitter barn bakovervendt mye lengre enn barn gjør i Norge. Svenskene er veldig flinke på bilsikring. Der hører man ingenting om barn som blir bilsyke, får vondt i beina, er for lange til å sitte bakovervendt eller annet som gjør at foreldre snur barna tidlig, og det er ikke som om svenske barn, bilstoler eller biler er noe annerledes enn norske. ;)

Nettopp. Alt går på holdninger, informasjon og vaner. Vi er heldigvis på god vei i Norge også, barna sitter generelt lenger bakovervendt enn hva de har gjort. Og ift andre land er vi veldig langt på vei. Men fortsatt er det alt for mange som leter etter unnskyldninger for å kunne snu, fremfor å se etter måter man kan unngå det på. 

Anonymkode: d77c9...c3b

• Liker 6
Skrevet
19 timer siden, Forundret.. skrev:

3 år og noen mnd. Vi hadde også tenkt til å vente til 4 men så prata vi med noen venner som hadde fått beskjed av trygg trafikk (?)  på no stand greier at hun kunne fint snus da pga størrelsen hennes, siden jentungen vår var litt lenger så valgte vi også å gjøre det da.

Nå er begge disse barna lange for alderen.

Det kan da virkelig ikke stemme? Å sitte bakovervendt har da vitterlig ingenting med lengde og kg å gjøre. Men størrelsesforholdet mellom kropp og hode og nakkemuskulatur!!! 

Seriøst? Nå ble jeg skremt! Synd du ikke sjekket det grundigere ut....

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, Arkana skrev:

Svenskene er faktisk smartere på akkurat det området 😊 De er også flinke på testing av bilsikkerhet. De er laaaaangt fremfor Norge .

Snudde forøvrig eldste da hun var 3 år og noen mnd. Hun spydde noe forferdelig.

Minste sitter fortsatt bakover og er litt over 2 år 😊

Anonymkode: 276af...f18

• Liker 1
Skrevet (endret)

Han satt bakovervendt til han var fire og et halvt. Vi hadde et sete som gikk fint begge veier så vi bare snudde det. Så fikk han et sete som skal holde til de er 10-12 år.
Hvorfor sitter ikke barna som anbefalt så lenge de blir anbefalt - det er vel fordi barna bestemmer "alt" også dette i dag. Det er en kamp mange foreldre velger å ikke ta. Jeg så unger bli kjørt til barnehagen dinglende i forsetet - de syntes de var blitt så store i en alder av fem år...

Endret av Måbarefåsiat...
  • Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, teknosilje skrev:

Det kan da virkelig ikke stemme? Å sitte bakovervendt har da vitterlig ingenting med lengde og kg å gjøre. Men størrelsesforholdet mellom kropp og hode og nakkemuskulatur!!! 

Viktig poeng. Yngre barn har et stort og tungt hode i forhold til kroppsstørrelse og nakkemuskulator. Bilsikring har forresten også med alder å gjøre faktisk. Jeg leste en rapport om når barn kan sitte foran airbag og det viser seg at det er alder, og ikke høyde/vekt, som best viser når skjelettet er modent nok til at airbagen gir mer glede en skade. Det hjelper ikke at man er høy for alderen. Overraskende nok bør man faktisk være 14 år før man sitter med aktiv airbag. 

Skrevet

Jeg får helt NOIA når jeg ser babyer som sitter forovervendt. Men man kan jo ikke gjøre noe. Selv tenker jeg at det er greit å informere, så kan man ta bevisste veloverveide og informerte valg. Men å ymte frempå angående noe foreldre kanskje gjør feil, er som å bannd i kirka. Men, få ut informasjonen mener jeg! Hvis du vet, og har fått vite hvor utrolig mye mer sikkert det er å ha barnet bakovervendt så lenge som overhode mulig, kan du snu alt du vil for min del. Da har du iallefall tatt et bevisst valg. 

Min satt bakovervendt lenge. Aldri mas, fordi han visste ikke om noe annet.

Anonymkode: 5efbc...121

• Liker 3
Skrevet

Hvis ungen har dårlig plass må man kjøpe et sete som gir bedre plass bakovervendt. Britax Two Way er rimelig, sikkert og har ingen høye kanter så barna får litt mer frihet til å putte beina som de vil. Det er et av setene som varer absolutt lengst!

At TT har sagt ungen er lang nok til å snus er enten jug eller sagt av noen som ikke har peiling, for lengde har ingenting å si.

Barn skal ikke snues før de er minst 4 og helst mer og ikke før de kan sitte i beltestol med korrekt belteføring. 5punktssele fremover er ikke bra!

• Liker 5
Skrevet
1 time siden, teknosilje skrev:

Seriøst? Nå ble jeg skremt! Synd du ikke sjekket det grundigere ut....

Jeg glemte å nevne det at jentungen er såpass stor at vi hadde samme problem som ts, hun klagde og satt vondt selv om hun ikke hadde sko, fordi hun er lang. 

Vi prata selv mange ganger om å bytte sete før samtalen med vennene våre. Når vi så at de hadde bytta så stilte vi spørsmål til det og da sa de at de hadde fått beskjed om at det var på tide å bytte pga måten datteren satt i det bakovervendte setet. 

Så ja, vi valgte å stole på våre venner, folka fra trygg trafikk skal også liksom vite hva de prater om og i ettertid så ser vi at vi tok det rette valget. 

Skrevet
4 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg glemte å nevne det at jentungen er såpass stor at vi hadde samme problem som ts, hun klagde og satt vondt selv om hun ikke hadde sko, fordi hun er lang. 

Vi prata selv mange ganger om å bytte sete før samtalen med vennene våre. Når vi så at de hadde bytta så stilte vi spørsmål til det og da sa de at de hadde fått beskjed om at det var på tide å bytte pga måten datteren satt i det bakovervendte setet. 

Så ja, vi valgte å stole på våre venner, folka fra trygg trafikk skal også liksom vite hva de prater om og i ettertid så ser vi at vi tok det rette valget. 

Det er lov å dobbeltsjekke.  

Uansett, det gikk heldigvis bra 😊 Jeg er selv en av de som snudde for tidlig, men dette pga spying. Det gikk heldigvis bra selv om jeg visste at det var helt feil.

Skrevet

Ja, vi burde kanskje ha gjort det :)

Skrevet

Jenta mi sitter bakovervendt enda, og hun blir 5 i sommer. Føler det er tryggest sånn. Skal snu henne når hun er 5 år.

Anonymkode: 9df26...b44

• Liker 1
Skrevet

Vi har barn med ca 2,5 års mellomrom og kun plass til ett stort bakovervendt sete i bilen. Dvs at når babyen vokser ut av babysetet er vi nødt til å snu størstemann, da er han antagelig mellom 3 og 3,5. Ikke ideelt, men det føles ikke bedre å la babyen sitte for lenge i babysetet heller! Minste håper jeg å få til bakovervendt i fire år.

Uansett er jeg enig med noen over her, blant våre bekjente er det langt vanligere å snu tidligere enn det man får inntrykk av i slike tråder. 

Anonymkode: 4ca87...e8b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har barn med ca 2,5 års mellomrom og kun plass til ett stort bakovervendt sete i bilen. Dvs at når babyen vokser ut av babysetet er vi nødt til å snu størstemann, da er han antagelig mellom 3 og 3,5. Ikke ideelt, men det føles ikke bedre å la babyen sitte for lenge i babysetet heller! Minste håper jeg å få til bakovervendt i fire år.

Uansett er jeg enig med noen over her, blant våre bekjente er det langt vanligere å snu tidligere enn det man får inntrykk av i slike tråder. 

Dårlig unnskyldning for å risikere større skader og død på et barn! Det finnes ikke bil som ikke har plass til to bakovervendte seter. Kjøp for eksempel et Hi Way, det tar ekstremt liten plass. 

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at det ikke er plass til to bakovervendte? Vi har hatt to Britax max way i vår bil (som ikke er stor), og da plass til et voksen til i baksetet ved behov (den voksne satt trangt). Max way kan stå i midten bak og er ganske smalt. Som andre nevner er Britax two way elite også et sete som tar liten plass. Vi har tre års mellomrom mellom barna, men ville heller kjøpe et ekstra sete enn å snu eldste før det ble nødvendig.

Og ja, mange snur tidlig, men det betyr ikke at det er smart å gjøre det.

• Liker 3
Skrevet

Da barnet var litt over 3 år, og ca 20 kg... Byttet til beltestol, og snudde. Det viktige når man snur er at barnet er godt utviklet i nakken. Det er individuelt når barn blir det, noen er sterke når de er 3, andre er spede når de er 5, og på størrelse med en 2-åring... (men da er det liksom greit å snu, for det magiske tallet er jo 4.. SUKK)

Anonymkode: 70d38...94e

Skrevet

Etter litt googling fant jeg dette bildet. Det er på lang vei bevis på at bakovervendt kan gå så lenge man egentlig vil. Bilen ser ikke spesielt stor ut heller. 

IMG_3751.JPG

Anonymkode: 5efbc...121

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...