AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #21 Skrevet 13. januar 2017 Det høres helt sprøtt ut å ha utehund i borettslag. Og det kommer fra meg som har kjempet mot styret i borettslaget for å få ha katt.. Men altså, for det første skal det mye til for at styret går med på at det bygges hundegård på fellesarealet, og for det andre er det ikke trygt for hverken hunden eller dumme barn som kan komme til å pirke med pinne, kaste stein, klatre inn eller vet ikke hva... Anonymkode: d8506...e6d 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #22 Skrevet 13. januar 2017 Å ha polarhunder som (i stor grad) utehunder er helt tipp topp det, men ikke i borettslag. Skal man absolutt ha utehund må man flytte, eller evt kvitte seg med bikkja dersom den har et regelrett behov for å være utehund. Anonymkode: 81cea...977 5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #23 Skrevet 13. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Å ha polarhunder som (i stor grad) utehunder er helt tipp topp det, men ikke i borettslag. Skal man absolutt ha utehund må man flytte, eller evt kvitte seg med bikkja dersom den har et regelrett behov for å være utehund. Anonymkode: 81cea...977 En utehund som du idiotisk kaller det ønsker OGSÅ som alle andre hunder å være med familien sin. Ingen hund ønsker å stå ute 24/7! Da får man flytte ut til hunden selv! Anonymkode: 86912...ce5
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #24 Skrevet 13. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En utehund som du idiotisk kaller det ønsker OGSÅ som alle andre hunder å være med familien sin. Ingen hund ønsker å stå ute 24/7! Da får man flytte ut til hunden selv! Anonymkode: 86912...ce5 De står jo ikke ute og vanskjøtter 24/7, selv om de oppholder seg ute store deler av livet. Dette er aktive raser, som må ha mye trening for å være fornøyde. Eier må også være veldig glad i å være utendørs, da store deler av fritiden må tilbringes ute i naturen, helst med hundene foran slede sommer som vinter. Å jogge med dem er virkelig ikke nok, da får de ikke brukt kroppen sin slik den er ment å brukes, og hundene blir urolige. I tillegg tilbringer eier en god del tid med dem ift pelsstell, potestell, mating, generell fysisk sjekk, og bare for å kose. Da været var som verst på Svalbard sist vinter, valgte venninna mi å våke over hundene i by-hundegården for å være sikker på at de hadde det bra. Ble ei kald natt for venninna mi, mens polarhundene krøllet seg sammen inni hundehusene sine og sov seg gjennom uværet*). Og siden de bor utendørs (fysisk er de nærmere ulv enn domestisert hund og har det best utendørs), skal de aldri være eneste hund, men del av en flokk. De eneste jeg kjenner som har hatt polarhunder i boligfelt, hadde aldri mindre enn tre hunder, som regel hadde de fire. De bodde i skogkanten, og rett etter middag bar det ut på slede med hundene. *) "Som leder i hundeklubben kjenner hun på et visst ansvar. Det er kjent for alle i klubben at det ikke trenger å komme spesielt mye vind og nedbør for at det skal bli en stor oppsamling av snø ved hundegården. Når det blåser fra øst bærer vinden den dit. Den virvles opp lenger inne i dalen men bremses av nettingen rundt hundegården, av stolper, hundehus og utstyr. Polarhundene er hardføre og tar ikke skade av selve været. De lar seg snø ned og venter til det hele går over, men dersom det bygger seg opp mye snø kan de hoppe over nettingen. Dessuten kan vindkastene fra Adventdalen være brutale og velte hundehusene med de firbente inni. Det er også fare for at det blir så mye snø at inngangen til hundehusene tettes igjen. Da bør det helst ikke være en sovende hund eller valper inni." https://www.nrk.no/troms/xl/stille-skred-1.13283183 Anonymkode: 59a96...0b3 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #25 Skrevet 13. januar 2017 Nærmeste naboene mine har to store Pointere i bur ute i hagen. 2 kvadrat hage og bur der inne. Hundene får en tur i skogen 1 gang på ettermiddagen, ellers så står de og PIPER, gjøing er en ting, men piping er helt jævli å høre på. Hos oss er det selveiere så vi har lite vi skal ha sagt hva de gjør på sin eiendom. Anonymkode: e4d8f...615 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #26 Skrevet 13. januar 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De står jo ikke ute og vanskjøtter 24/7, selv om de oppholder seg ute store deler av livet. Dette er aktive raser, som må ha mye trening for å være fornøyde. Eier må også være veldig glad i å være utendørs, da store deler av fritiden må tilbringes ute i naturen, helst med hundene foran slede sommer som vinter. Å jogge med dem er virkelig ikke nok, da får de ikke brukt kroppen sin slik den er ment å brukes, og hundene blir urolige. I tillegg tilbringer eier en god del tid med dem ift pelsstell, potestell, mating, generell fysisk sjekk, og bare for å kose. Da været var som verst på Svalbard sist vinter, valgte venninna mi å våke over hundene i by-hundegården for å være sikker på at de hadde det bra. Ble ei kald natt for venninna mi, mens polarhundene krøllet seg sammen inni hundehusene sine og sov seg gjennom uværet*). Og siden de bor utendørs (fysisk er de nærmere ulv enn domestisert hund og har det best utendørs), skal de aldri være eneste hund, men del av en flokk. De eneste jeg kjenner som har hatt polarhunder i boligfelt, hadde aldri mindre enn tre hunder, som regel hadde de fire. De bodde i skogkanten, og rett etter middag bar det ut på slede med hundene. *) "Som leder i hundeklubben kjenner hun på et visst ansvar. Det er kjent for alle i klubben at det ikke trenger å komme spesielt mye vind og nedbør for at det skal bli en stor oppsamling av snø ved hundegården. Når det blåser fra øst bærer vinden den dit. Den virvles opp lenger inne i dalen men bremses av nettingen rundt hundegården, av stolper, hundehus og utstyr. Polarhundene er hardføre og tar ikke skade av selve været. De lar seg snø ned og venter til det hele går over, men dersom det bygger seg opp mye snø kan de hoppe over nettingen. Dessuten kan vindkastene fra Adventdalen være brutale og velte hundehusene med de firbente inni. Det er også fare for at det blir så mye snø at inngangen til hundehusene tettes igjen. Da bør det helst ikke være en sovende hund eller valper inni." https://www.nrk.no/troms/xl/stille-skred-1.13283183 Anonymkode: 59a96...0b3 Dette! Vedkommende som mener at alle hunder skal være inne, samme hva; hvordan ville du likt å være innestengt i et alt for varmt rom? Uten mulighet for å ta sv deg klærne. For det blir for varmt for en malamute å være inne hele tiden, det er mer mishandling det en å la dem være ute å heller bruke dem til det de er ment for. Anonymkode: ac6e0...a9b 3
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #27 Skrevet 13. januar 2017 Jeg ville definitivt klaget til styret, da det for det første vil redusere fellesarealene til alle andeler. For det andre er det meget stor sjanse for at dette blir til sjenanse for andre. Det er nok også mulig å bruke argument om verditap på andeler for å forhindre at det blir etablert hundegård... Anonymkode: 7f7f3...bfb 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #28 Skrevet 13. januar 2017 Har naboen sagt spesifikt at vedkommende ønsker å ta av fellesarealet, eller vil vedkommende bygge hundegården i sin egen hage? Anonymkode: ce595...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #29 Skrevet 13. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har naboen sagt spesifikt at vedkommende ønsker å ta av fellesarealet, eller vil vedkommende bygge hundegården i sin egen hage? Anonymkode: ce595...2b2 Uansett vil det bli bråk med en hund midt i et boretslag. En hund som bjeffer om natta er nok til å få frem djevelen i meg. Anonymkode: ac6e0...a9b 4
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #30 Skrevet 13. januar 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett vil det bli bråk med en hund midt i et boretslag. En hund som bjeffer om natta er nok til å få frem djevelen i meg. Anonymkode: ac6e0...a9b Selvsagt, jeg støtter på ingen måte utehund i borettslag men jeg bare lurte på dette med fellesareal siden flere brukere har tatt det opp. Jeg kan ikke se at TS har skrevet noe om at naboen planlegger å bygge hungegården i fellesarealet. Anonymkode: ce595...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #31 Skrevet 13. januar 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uansett vil det bli bråk med en hund midt i et boretslag. En hund som bjeffer om natta er nok til å få frem djevelen i meg. Anonymkode: ac6e0...a9b Og det vil være brudd på borettslagets regler, og grunn til at hunden må fjernes... Anonymkode: 59a96...0b3 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2017 #32 Skrevet 14. januar 2017 De virker som fornuftige mennesker, og kommer sikkert til å ha hunden inne dersom det blir behov for det. Men slike hunder trives vel best ute, etter hva jeg har forstått. Hundegården skal være på deres hageflekk, ikke på fellesarealet. TS Anonymkode: 364ef...ea1
happiest Skrevet 14. januar 2017 #33 Skrevet 14. januar 2017 Ville nok informert naboene litt om hva rasen liker og hvorfor den skal være mye ute. Ellers tror jeg dere vil få en del bekymringsmeldinger fra naboene. Ikke alle har like mye kjennskap til hund. 2
Tvist Skrevet 15. januar 2017 #34 Skrevet 15. januar 2017 På 13.1.2017 den 11.11, AnonymBruker skrev: Nærmeste naboene mine har to store Pointere i bur ute i hagen. 2 kvadrat hage og bur der inne. Hundene får en tur i skogen 1 gang på ettermiddagen, ellers så står de og PIPER, gjøing er en ting, men piping er helt jævli å høre på. Hos oss er det selveiere så vi har lite vi skal ha sagt hva de gjør på sin eiendom. Anonymkode: e4d8f...615 Du kan ta en telefon til mattilsynet, for det er ikke greit. 3
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2017 #35 Skrevet 15. januar 2017 På 1/12/2017 den 5.40, daemonia skrev: Hold deg til å uttale deg om ting du har greie på du... En polarhund klarer det fint, og for disse er det faktisk ganske utrivelig å være innendørs. Noen trives godt med det, men langt fra alle. Å ha en polar rase som en Malamute utendørs er ikke noe problem i seg selv. Problemet oppstår når du planlegger å bygge hundegård i fellesarealet i borettslaget! En slik plassering et borettslag ofte har gir ikke mye rom for å gi hunden det den trenger. Bymiljø, byggefelt, og ellers det meste som ikke er natur og frie åpne områder hvor de kan jobbe som de er ment for er totalt uansvarlig. Det er IKKE en rase som skal gå rundt og sulle i nabolaget, og er absolutt ikke en ren familiehund. Hvorfor skal du i det hele tatt ha en Malamute, TS? Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet frem til det her, TS... B S!!Jeg kjenner meget til raser som nok er mer ekstreme enn det TS babler om. ALLE, 100%av hunder skal tilbringe og være nær eier for å ha det bra. Der er møkkafolk som har hunder kun ute! Eier bare tusler inn og gir blanke f! Anonymkode: 86912...ce5
Meley Skrevet 17. januar 2017 #36 Skrevet 17. januar 2017 I vårt borettslag kommer det i løpet av året en Alaska Malamut. De skal ha hundegård i sin del av eiendommen. Da vi alle har ein platting og liten hageflekk. Hunden kommer til å være ute når de er hjemme. Ellers blir den inne. De har tenkt svært nøye igjennom dette, var å snakka med alle naboene og forklart hvordan de tenkte sitt hundehold. Dette er også en rase som bjeffer svært svært lite. Og som de sa, ble det problemer med hundeholdet så kom de til å flytte. For de ønsket IKKE at deres hundehold sku bli problematisk for naboene. Vil heller ha Alaska Malamut og deres hundehold fremfor chihuahuan i naboleiligheta. Den bjeffer i tide og utide. Høres så godt gjennom veggene. Også glefser den til oss hvis vi nærmer oss trappa og den er ute, felles trapp på vår å deres leilighet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå