Gå til innhold

Utehund i borettslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ha utehund(polarhund, bor ute hele året) i borettslag? 

Anonymkode: 364ef...ea1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med en konstant gneldring som du aldri ser når kommer, det kan være midt på svarte natta å bikkja ser et dyr av noe slag. Tro du meg jeg hadde sendt inn klager om det hadde skjedd å da måtte du ha funnet en annen løsning om natten i det minste. 

Anonymkode: ac6e0...a9b

• Liker 12
Skrevet

Det vil du ikke kunne ha, med mindre generalforsamlingen godtar at du tar en solid bit av fellesarealet utendørs til hundegård. Så glem det. 

Anonymkode: 59a96...0b3

• Liker 11
Skrevet

Det går ikke. 

Anonymkode: 33dea...e21

Skrevet

Det håper jeg da virkelig ikke!

• Liker 7
Skrevet

Skjerp deg!! Du våger ikke å mishandle en hund på slikt vis. Fryktelig at det fins folk som kommer med slikt møkk!

Anonymkode: 86912...ce5

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har erfaring med å ha utehund(polarhund, bor ute hele året) i borettslag? 

Der er GROV mishandling å ikke ha hund med inn! Jeg har masse erfaring med kaukasisk Ocharcas etc og håper noen hadde buret meg inne om jeg hadde latt stakkar hunder stå ute for seg selv!

• Liker 3
Skrevet

Nei, selvfølgelig kan du ikke ha en polarhund i borettslag! 

Det er faktisk ikke slik at hund er hund og ferdig med det. Forskjellige raser og typer har forskjellige behov. At du lurer på om en slik hund kan være i et borettslag sier meg at du ikke forstår disse hundenes behov. Så den kan verken være i borettslaget, eller hos deg. 

Makan... 

Anonymkode: a4fba...92d

• Liker 12
Skrevet

Det høres ut som en ganske håpløs ide etter mitt skjønn.

Anonymkode: d8506...e6d

• Liker 4
Skrevet

Naboen her har en hund som selv vil være ute nesten hele tiden, det er en Finsk lapphund. Bjeffer lite, bare varsler når noen går forbi. Kjenner veldig godt til dem, så vet at denne hunden har det bra, den liker bare ikke å være inne, særlig ikke om vinteren når den har så tykk pels, den ligger heller ute i snøen. Så skjønner ikke helt dette med at utehunder skal ha det så forferdelig og lurer på hva dere vet som er så negative til det. Alle hundekjørere har jo hundene sine ute. Her er retningslinjer fra Mattilsynet for utehund: 
http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_til_hold_av_hund_utendorspdf.3825/binary/Veileder til hold av hund utendørs.pdf

Anonymkode: d0747...745

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naboen her har en hund som selv vil være ute nesten hele tiden, det er en Finsk lapphund. Bjeffer lite, bare varsler når noen går forbi. Kjenner veldig godt til dem, så vet at denne hunden har det bra, den liker bare ikke å være inne, særlig ikke om vinteren når den har så tykk pels, den ligger heller ute i snøen. Så skjønner ikke helt dette med at utehunder skal ha det så forferdelig og lurer på hva dere vet som er så negative til det. Alle hundekjørere har jo hundene sine ute. Her er retningslinjer fra Mattilsynet for utehund: 
http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/veileder_til_hold_av_hund_utendorspdf.3825/binary/Veileder til hold av hund utendørs.pdf

Det er fælt hundehold å kun ha hunder ute jo!  Eier for f meg flytte inn I hundehuset med den stakkars isolerte hunden selv om så!

Der er bare white trash folk som sier "jeg har en utehund " jeg. 

• Liker 3
Skrevet

Det er snakk om en alaskan malamute, og hundegård med hundehus skal bygges i hagen.

TS

Skrevet

En malamute kan i utgangspunktet fint bo utendørs, MEN det er likevel svært mange argumenter som taler for at en hage i et borettslag ikke egner seg for denne typen hundehold.

• Liker 5
Skrevet

En alaskan malamute trives best ute. Har en kompis som har flere av de. Han har stor hundegård med isolerte hus fylt med halm, men bikkjene liker snøen bedre. De er inne for kos og stell så klart, men inne blir de rastløse og peser fordi det er for varmt, skal man tvinge en sånn rase til å ha det ubehagelig bare fordi noen synes synd på en hund som er skapt for snø og kulde? 

Tilbake til tema. Ts en hund som har behov for å være ute hører ikke hjemme i et boretslag

Anonymkode: ac6e0...a9b

• Liker 5
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fælt hundehold å kun ha hunder ute jo!  Eier for f meg flytte inn I hundehuset med den stakkars isolerte hunden selv om så!

Hold deg til å uttale deg om ting du har greie på du... En polarhund klarer det fint, og for disse er det faktisk ganske utrivelig å være innendørs. Noen trives godt med det, men langt fra alle. 

Å ha en polar rase som en Malamute utendørs er ikke noe problem i seg selv. 
Problemet oppstår når du planlegger å bygge hundegård i fellesarealet i borettslaget! En slik plassering et borettslag ofte har gir ikke mye rom for å gi hunden det den trenger. Bymiljø, byggefelt, og ellers det meste som ikke er natur og frie åpne områder hvor de kan jobbe som de er ment for er totalt uansvarlig. Det er IKKE en rase som skal gå rundt og sulle i nabolaget, og er absolutt ikke en ren familiehund. 

Hvorfor skal du i det hele tatt ha en Malamute, TS? Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet frem til det her, TS... 

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke jeg som vil ha en malamute, det er naboen. Jeg synes ikke noe om det, da jeg er redd store hunder. Jeg har heller aldri hørt om en utehund i borettslag før, så var litt nysgjerrig på hvor vanlig dette egentlig er.

TS

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånne "white trash" som Lars Monsen?

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke jeg som vil ha en malamute, det er naboen. Jeg synes ikke noe om det, da jeg er redd store hunder. Jeg har heller aldri hørt om en utehund i borettslag før, så var litt nysgjerrig på hvor vanlig dette egentlig er.

TS

Vet ikke hvor vanlig dette er, og lurer på hvor gjennomtenkt det er av naboen. Spørs om det er trygt nok for hunden hvis det er mange som går forbi og barn i området og sånn. Forstår heller ikke hvorfor han kun skal ha hunden ute, hvorfor skal han ha hund da? Èn ting er å gi hunden mulighet til å være ute, det må man med sånne raser, men at den bare skal være ute? 
Og så med masse naboer rundt...jeg hadde tenkt på hundens sikkerhet.
Tror ikke malamute bjeffer noe særlig, men den uler visst hehe :) 

• Liker 3
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne "white trash" som Lars Monsen?

Vet ikke hvor vanlig dette er, og lurer på hvor gjennomtenkt det er av naboen. Spørs om det er trygt nok for hunden hvis det er mange som går forbi og barn i området og sånn. Forstår heller ikke hvorfor han kun skal ha hunden ute, hvorfor skal han ha hund da? Èn ting er å gi hunden mulighet til å være ute, det må man med sånne raser, men at den bare skal være ute? 
Og så med masse naboer rundt...jeg hadde tenkt på hundens sikkerhet.
Tror ikke malamute bjeffer noe særlig, men den uler visst hehe :) 

Det er IKKE bra,  normalt eller godt hundehold å bare plassere en hund ute!! Uansett rase JA! i aller høyeste grad trash folk som vurderer det. Naboen til TS må være åndssvak appåtil.

Skrevet

Det er IKKE vanlig å sette en hund ute 24/7,uansett om rasen liker å kulen i snøen. Alle hunder fortjener en familie som deler livet med den. ALLE hunder ønsker å være med familien sin stor del av døgnet. Det er ofte døgenikter som setter hunder ute, de får nær null stimuli,  Nada mosjon etc. Mishandling! Jeg har god erfaring med ektreme"hunderaser,  og de alle vil være sosiale. Jeg prater, Caucasian Ocharcas,  cane Corso,  mastifs,  pitbulls, bully breeds etc. Enten personlig eller nær omgangskrets. Hva er det en tølper i slikt nabolag ønsker lurer jeg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...