Gå til innhold

Nyrebekken betennelse?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan kan man finne ut om man har nyrebekken-betennelse ?

Hva slags tester, blodprøver og så videre kan gjøres, for å oppdage slike ting?

0g hvordan kan slike betennelser, best bli tatt hånd om?

Anonymkode: 7105c...d82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man har nyrebekkenbetennelse har man ofte feber (ofte veldig høy), nedsatt allmenntilstand, smerter ved vannlating, blod i urinen (hematuri) makroskopisk eller mikroskopisk. Smerter i ryggen er også vanlig

Man kan ta CRP og leukocytter, og dette vil da være forhøyet. Man kan også ta SR, men dette er nesten erstattet av CRP. 

Når man har nyrebekkenbetennelse får man behandling med ampicillin. Ved mistanke om urosepsis tar man i tillegg blodkultur og gir da i tillegg gentamycin. 

Dette kunne du googlet. 

Anonymkode: d25e1...b08

Skrevet

Men det er ingen som har opplevd noe lignende selv da ?

Skrevet

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse kombinert med kraftig urinveisinfeksjon. Fikk kjempehøy feber og var helt vekk. Hadde smerter i korsryggen men ikke smerter ved urinering selv om de påsto at det "måtte jeg jo ha". Har dog aldri hatt smerter ved urinveisinfeksjon, kanskje jeg er et sært unntak. Jeg måtte levere urinprøve, CRP ble ikke målt så vidt jeg vet da jeg "nektet" (hadde sprøyteskrekk på den tiden og var generelt dramatisk tenåring :fnise: ) mulig de tok et stikk i fingeren for å måle, det husker jeg ikke. 

Jeg var uansett veldig dårlig og måtte behandles med antibiotika. 

Anonymkode: 0fbec...0fe

Skrevet

Kort svar: Du kjenner det når du har det.

Anonymkode: 518cb...579

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt nyrebekkenbetennelse kombinert med kraftig urinveisinfeksjon. Fikk kjempehøy feber og var helt vekk. Hadde smerter i korsryggen men ikke smerter ved urinering selv om de påsto at det "måtte jeg jo ha". Har dog aldri hatt smerter ved urinveisinfeksjon, kanskje jeg er et sært unntak. Jeg måtte levere urinprøve, CRP ble ikke målt så vidt jeg vet da jeg "nektet" (hadde sprøyteskrekk på den tiden og var generelt dramatisk tenåring :fnise: ) mulig de tok et stikk i fingeren for å måle, det husker jeg ikke. 

Men blir ikke antibiotika gitt intravenøst ?

Hvordan kom du gjennom  behandlingen, uten noen sprøyter?

Skrevet

Samme her. Noe av det  værste og vondeste jeg har vært borti. Hadde urinveis infeksjon 8 ganger fra januar 16-august 16 og nyrebekkenbetennese 2 ganger. Fikk først UVI som utvilklet seg til NBB. Var hos legen på akutt time en mandag med 41 i feber, UVI og crp på ca 100. Dagen etter hadde jeg 41,5 og 122 i crp. Dag 3 hadde jeg 41,7 i feber og 152 i crp og sånn fortsatte det. Til legen hver dag å måle feber, crp og "Dunke" meg på ryggen. Grein hver eneste gang jeg var hos legen for jeg var sååå dårlig. På lørdagen samme uka ble jeg lagt inn på sykehus å var der i 6 dager. Hadde ikke spist siden onsdagen og ikke drukket siden torsdagen da. 

Tok masse blodprøver, finn antibiotika i hytt å pine både piller og iv

Anonymkode: 2fd88...f30

Skrevet

Hatt det flere ganger. Høy feber, smerter i ryggen, smerte ved vannlating, tydelig blod i urinen og generell sykdomsfølelse. Hos legen tok de crp og blodprøver. Har alltid blitt behandlet med Ampicillin eller Selexid. Nyrebekkenbetennelse krever som regel ikke innleggelse eller IV antibiotika nei. Noen blir så dårlig, som AB over skriver. Men hos AB over virker det som om noe av problemet var mangel på mat og drikke over lenger tid - ikke nødvendigvis infeksjonen i seg selv. Det vet jeg jo selvsagt ikke, men ser sånn ut. Hva lurer du på egentlig TS? 

Skrevet
2 minutter siden, boblevann skrev:

Hatt det flere ganger. Høy feber, smerter i ryggen, smerte ved vannlating, tydelig blod i urinen og generell sykdomsfølelse. Hos legen tok de crp og blodprøver. Har alltid blitt behandlet med Ampicillin eller Selexid. Nyrebekkenbetennelse krever som regel ikke innleggelse eller IV antibiotika nei. Noen blir så dårlig, som AB over skriver. Men hos AB over virker det som om noe av problemet var mangel på mat og drikke over lenger tid - ikke nødvendigvis infeksjonen i seg selv. Det vet jeg jo selvsagt ikke, men ser sånn ut. Hva lurer du på egentlig TS? 

Var både mangel på mat og drikke i tillegg til smerter og Uvi over lang tid, samt når man har 41,9 i feber så er det noe riv ruskene galt.

Hilsen jeg som lå en uke på sykehus

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man finne ut om man har nyrebekken-betennelse ?

Hva slags tester, blodprøver og så videre kan gjøres, for å oppdage slike ting?

0g hvordan kan slike betennelser, best bli tatt hånd om?

Har du nyrebekkenbetennelse så er du skikkelig sjuk. Feber, smerter og er rett og slett elendig. Vanlige infeksjonsprøver i tillegg til urinprøve samt sykdomsanamnese holder i massevis.

Anonymkode: 09b25...28c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du nyrebekkenbetennelse så er du skikkelig sjuk. Feber, smerter og er rett og slett elendig. Vanlige infeksjonsprøver i tillegg til urinprøve samt sykdomsanamnese holder i massevis.

Holder det å sjekke blodprøve, eller MÅ man ta urinprøve (og andre ting) i tillegg ?

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Holder det å sjekke blodprøve, eller MÅ man ta urinprøve (og andre ting) i tillegg ?

Du går jo inn på en do alene og tisser i en kopp, så hva er problemet? 

Anonymkode: d25e1...b08

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men blir ikke antibiotika gitt intravenøst ?

Hvordan kom du gjennom  behandlingen, uten noen sprøyter?

Fikk tabletter, ble ikke lagt inn. 

Skrevet

De tester deg ikke for narkotika om det er det du bekymrer deg for ;)

Anonymkode: fe6f3...f8e

Skrevet

Du sitter ikke på kg derom du har nyrebekkenbetennelse, da sitter du på legevakten og priser deg lykkelig over at du skal bli undersøkt og få behandling. 

Ta med morgenurinprøve, og dra til legen i morgen tidlig om du ikke kommer deg på legevakten på. 

Gjest ISeeYouCreep
Skrevet (endret)

w

Endret av Nasse Nøff ❤
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men det er ingen som har opplevd noe lignende selv da ?

Siden du spør etter erfaringer; det svei ved tissing først. Så fikk jeg feber, kaldsvetta og skalv. Fikk gradvis så vondt i ryggen at jeg ikke klarte å stå rett, ei heller ligge.

Tok med urinprøve og dro på legevakta. De sjekket også crp. Fikk antibiotika.

Anonymkode: 35281...a21

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Hatt det 3 ganger. Antibiotika hjemme 2 ganger og innlagt en gang. Som de over skrev var det feber og redusert allmentilstand. Jeg har ikke alltid vondt ved urinering når jeg har UVI, ikke alle får det. Ble tatt crp og urinstix, klinisk sjekk og symptomvurdering. kke noe problem.

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme her. Noe av det  værste og vondeste jeg har vært borti. Hadde urinveis infeksjon 8 ganger fra januar 16-august 16 og nyrebekkenbetennese 2 ganger. Fikk først UVI som utvilklet seg til NBB. Var hos legen på akutt time en mandag med 41 i feber, UVI og crp på ca 100. Dagen etter hadde jeg 41,5 og 122 i crp. Dag 3 hadde jeg 41,7 i feber og 152 i crp og sånn fortsatte det. Til legen hver dag å måle feber, crp og "Dunke" meg på ryggen. Grein hver eneste gang jeg var hos legen for jeg var sååå dårlig. På lørdagen samme uka ble jeg lagt inn på sykehus å var der i 6 dager. Hadde ikke spist siden onsdagen og ikke drukket siden torsdagen da. 

Tok masse blodprøver, finn antibiotika i hytt å pine både piller og iv

Så det er best å få seg mat og drikke, selv om man ikke er frisk? 

Hva om man faktisk har en infeksjon / betennelse, som ikke takler å "prosesere" maten?

Skrevet

Jeg har hatt det en gang og ble lagt inn på sykehuset. Hadde 40+ i feber, var lys/lydsky, klarte ikke finne en behagelig måte å ligge på, fikk ikke spist. Ekstremt nedsatt allmenntilstand mao. Fikk antibiotika i pilleform og væske intravenøst. Ble i hovedsak lagt inn pga ekstrem dehydrering og høy feber. Burde ha dratt til legen lenge før.

Det er alltid bra å spise når man er syk. Kroppen bruker ekstra energi på å bekjempe bakteriene, og de trenger derfor den ekstra energien i maten til å gjøre dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...