Gå til innhold

Valp livredd mennesker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Drakan skrev:

Vokste opp med hunder. -_-
Hunder elsker meg, folk har hatt hunder med angst som roer seg med meg (aka hunder som er redd mennesker). -_-
Tro meg, jeg vet hvordan hunder er. -_- 
Hunder er ikke mer sta en hva folk gjør dem, og de utfordrer ikke mennesker som viser dem respekt og styrke som individ. Det er betryggende for en hund med noen som har lederrollen. 
Å være en hund er ikke noe stjernekart man kan forske på, hunder er ganske enkle om du forstår dem. -_- 

Uansett er det beste for TS å sjekke ut dressur på hundeskoler, eller plukke opp valpe bøker. :) 

Har du noen gang hatt en redd og usikker hund? Tatt imot en som ble omplassert som voksen for eks?

Anonymkode: 9d08b...61a

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vært på besøk hos folk som har hatt det. Eieren hadde problemer med å oppnå kontakt med hunden, men kom til meg uten problem. Hun hadde sjokk over at hunden faktisk oppsøkte meg... .-.
Enda mer sjokk av at hun lå helt rolig ved siden av meg. 

Jeg har aldri eid en hund selv, vi hadde en hund i familien våres når jeg var yngre. 
Jeg har alltid vært rundt hunder.

Endret av Drakan
Skrevet
2 minutter siden, Drakan skrev:

Du tar feil, jeg vet ikke masse. 
Jeg vet kun det jeg har erfart og lært. Man har ikke lært om hundens adferd ved forskning, men ved å leke med dem og være der når de sørger eller er glad. :) 
Det er ikke for forskning hunder har lært, forskning er en ny ting og dressur har eksistert lenge før det. :) 

Forsøk på å lege sykdommer har også eksistert lenge før legevitenskapen, med svært variende resultat. Hvis du trengte en operasjon, ville du gått til noen som ikke har legeutdannelse, men med mange års erfaring med å være rundt syke mennesker?

Mange års erfaring hjelper lite hvis den erfaringen blir feiltolket fordi man mangler den grunnleggende teoretiske forståelsen som man kan sette erfaringen til. :)

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Forsøk på å lege sykdommer har også eksistert lenge før legevitenskapen, med svært variende resultat. Hvis du trengte en operasjon, ville du gått til noen som ikke har legeutdannelse, men med mange års erfaring med å være rundt syke mennesker?

Mange års erfaring hjelper lite hvis den erfaringen blir feiltolket fordi man mangler den grunnleggende teoretiske forståelsen som man kan sette erfaringen til. :)

Vedder på du ikke kan temme en aggressiv hund :) 
Har opplevd mange hunder... og hunder og jeg kan kommunisere godt med hverandre. :) 
Folk er vås.

Avhenger helt av hva personen har lært av å være rundt syke mennesker. Legestudenter observerer alltid før deres første operasjon. Derimot, man er da ikke idiot og gjør det med noen uten lisens. :)
Stoler heler ikke på Norske leger (brrr), så ville heler død en tatt en operasjon i Norge.  

Skrevet
1 minutt siden, Drakan skrev:

Du tar feil, jeg vet ikke masse. 
Jeg vet kun det jeg har erfart og lært. Man har ikke lært om hundens adferd ved forskning, men ved å leke med dem og være der når de sørger eller er glad. :) 
Det er ikke for forskning hunder har lært, forskning er en ny ting og dressur har eksistert lenge før det. :) 

Noe av dette har du rett i. Den første dokumenterte treningen av hund skjedde et par hundre år før kristus. Altså for litt over 2000 år siden.

Men det var ikke før på 1700-tallet vi startet med organisert trening av hunder og like etter der begynte vi forskningen (på 1800-tallet).

Det som er fascinerende med forskning er at vi hele tiden lærer noe nytt... Derfor har legevitenskapen kommet så langt som den har, og vi har også funnet bedre metoder for hvordan vi mennesker tilegner oss kunnskap og lærer.

Det du beskriver er litt "farlig". Rett og slett fordi tolkning og det å tro og mene, er veldig forskjellig fra person til person. En kan tolke noe helt annet ut av din atferd enn det som du føler akkurat da. Så derfor er det samart å vite litt om hvordan arten man er sammen med fungerer. Gjelder både mennesker og ulike dyrearter.

Du skriver selv at din egen kunnskap er bygget på erfaring og det du har lært. Du henviser også selv til å lese hundebøker. Så ja, du tror nok selv også at det er lurt å vite litt om hvordan hunder fungerer basert på forskning ;-)

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Drakan skrev:

Har opplevd mange hunder... og hunder og jeg kan kommunisere godt med hverandre. :) 
Folk er vås.

Avhenger helt av hva personen har lært av å være rundt syke mennesker. Legestudenter observerer alltid før deres første operasjon. Derimot, man er da ikke idiot og gjør det med noen uten lisens. :)
Stoler heler ikke på Norske leger (brrr), så ville heler død en tatt en operasjon i Norge.  

Du får vedde på hva du vil. Jeg har selv en utrygg hund som utagerer mot andre hunder og noenganger også mennesker. Jeg er utdannet hundeinstruktør og holder nå på å utdanne meg som problematferdstrener hvor jeg har praksis med tre kunder som har hunder som sliter med redsel (som kan gi seg utslag i aggresjon) for hunder og mennesker, blant annet. :)

Men "temme" dem gjør jeg uansett ikke. Vi jobber med årsaken (redselen) ikke symptomene (bjeffing, utagering, stress osv).

• Liker 6
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Vært på besøk hos folk som har hatt det. Eieren hadde problemer med å oppnå kontakt med hunden, men kom til meg uten problem. Hun hadde sjokk over at hunden faktisk oppsøkte meg... .-.

Jeg har aldri eid en hund selv, vi hadde en hund i familien våres når jeg var yngre. 

Har du aldri hatt hund selv?! Ja da er ting mer klart for meg!

Da burde du i hvert fall være forsiktig med rådene du gir. Prøv å lære foreldre om barn om du ikke har noen selv....

Skrevet

Folk er vås.

Og nettopp derfor bør man heller ikke stole på noen som gir råd om hund uten utdannelse (eller i det hele tatt å ha eid en selv!).

Nå ble plutselig denne diskusjonen litt mer kjedelig. Ha en fin dag videre :-)

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Du skriver selv at din egen kunnskap er bygget på erfaring og det du har lært. Du henviser også selv til å lese hundebøker. Så ja, du tror nok selv også at det er lurt å vite litt om hvordan hunder fungerer basert på forskning ;-)

Ja, jeg sier da at jeg ikke leser forskning. Hadde vært tåpelig. :) 
Dess mer man vet om sin firbente venn, dess bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Drakan skrev:

Jepp, det var det jeg tenkte. Du har aldri prøvd å jobbe med en hund som er redd og usikker, så du har aldri opplevd hva "teknikkene" dine ville gjort med en hund over lengre tid. Selv noe som funker i en situasjon i et tilfelle betyr ikke at det vil funke over lengre tid. Hadde du forsøkt denne tilnærmingen med en hund du overtok som var redd og usikker, ville du skapt et stort problem over lengre tid.

At du aldri har eid hund i det hele tatt var en liten overraskelse, men men

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Tabris skrev:

Du får vedde på hva du vil. Jeg har selv en utrygg hund som utagerer mot andre hunder og noenganger også mennesker. Jeg er utdannet hundeinstruktør og holder nå på å utdanne meg som problematferdstrener hvor jeg har praksis med tre kunder som har hunder som sliter med redsel (som kan gi seg utslag i aggresjon) for hunder og mennesker, blant annet. :)

Men "temme" dem gjør jeg uansett ikke. Vi jobber med årsaken (redselen) ikke symptomene (bjeffing, utagering, stress osv).

Temming skjer ved å jobbe med observering, årsak og reaksjon. 
Observer, fin årsak, og hvordan å få reaksjonen positiv. Man kan korrigere ved distraksjon blant annet. ^_^
Du driver faktisk på med temming om du er hundeinstruktør. :) 
Det handler om å bli kjent med individet du jobber med. :) 

2 minutter siden, Portvinpiken skrev:

Og nettopp derfor bør man heller ikke stole på noen som gir råd om hund uten utdannelse (eller i det hele tatt å ha eid en selv!).

Nå ble plutselig denne diskusjonen litt mer kjedelig. Ha en fin dag videre :-)

Familien min hadde hund i 12 år... så... 
Har også vært på en går med gjeterhund og trent han så... .... 
Sov i hundehuset til onkelen min sin hund konstant som unge. Delte til og med mat... så...  (lærte meste av hundespråket av han)

Skrevet

Veldig mange har hatt hund når de vokste opp. Erfaring med hund alene sier ikke så mye, fordi hvis man mangler den teoretiske kunnskapen om hundeatferd og hundetrening, så kan man ofte tolke erfaringen feil. 

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, det var det jeg tenkte. Du har aldri prøvd å jobbe med en hund som er redd og usikker, så du har aldri opplevd hva "teknikkene" dine ville gjort med en hund over lengre tid. Selv noe som funker i en situasjon i et tilfelle betyr ikke at det vil funke over lengre tid. Hadde du forsøkt denne tilnærmingen med en hund du overtok som var redd og usikker, ville du skapt et stort problem over lengre tid.

At du aldri har eid hund i det hele tatt var en liten overraskelse, men men

Har endret panikkslagne katter som var livredd mennesker. :) 
Hunder er ikke noen forskjell. Om man viser dem god energi, så gir de god energi tilbake. Er man rolig, slapper hunden av med deg. Akkurat som med kattene som freste, burde det ikke være et problem å få hunden til å slappe av. 
Jeg klapper f.eks aldri en nervøs hund på hodet, men stryker under haken (gir dem mer selvtillit). Og man burde aldri tvinge seg på en hund som er redd. Gi den rom til å føle seg trygg. Den situasjonen med hunden var ganske spesiell siden det var fest og alle drakk. :) 
Jeg brukte litt språk for å bli venn med hunden. :) 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Veldig mange har hatt hund når de vokste opp. Erfaring med hund alene sier ikke så mye, fordi hvis man mangler den teoretiske kunnskapen om hundeatferd og hundetrening, så kan man ofte tolke erfaringen feil. 

Jeg sier som sagt ikke at jeg vet alt. -_-
Tar det som det kommer, og har alltid klart å få kontroll på dyr. :) 
Ingen grunn til at TS skal gjøre som meg, da Ts sannsynligvis ikke har samme forståelse for dyr. Energi har ganske mye å si for alle dyr. 

Skrevet

Ingen kan alt. :) Men det beste stedet å begynne er jo å skaffe seg oppdatert, teoretisk kunnskap om hundeatferd og hundetrening. Og så skaffe seg praksis slik at man kan sette den teorien ut i live. Erfaring uten oppdatert teori blir like mangelfult som oppdatert teori uten erfaring. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Drakan skrev:

Har endret panikkslagne katter som var livredd mennesker. :) 
Hunder er ikke noen forskjell. Om man viser dem god energi, så gir de god energi tilbake. Er man rolig, slapper hunden av med deg. Akkurat som med kattene som freste, burde det ikke være et problem å få hunden til å slappe av. 
Jeg klapper f.eks aldri en nervøs hund på hodet, men stryker under haken (gir dem mer selvtillit). Og man burde aldri tvinge seg på en hund som er redd. Gi den rom til å føle seg trygg. Den situasjonen med hunden var ganske spesiell siden det var fest og alle drakk. :) 
Jeg brukte litt språk for å bli venn med hunden. :) 

Forskjell på hunder og katter, forskjell på individer innenfor hunder og katter. At en katt roet seg i en situasjon betyr ikke at problemet har løst seg på lang sikt. Kom tilbake når du overtok en hund som har problemadferd knyttet til stress og redsel og har gjort den bedre i løpet av noen år. Nå når vi har avgjort at meningene dine er verdiløse, la oss gå tilbake til tema

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forskjell på hunder og katter, forskjell på individer innenfor hunder og katter. At en katt roet seg i en situasjon betyr ikke at problemet har løst seg på lang sikt. Kom tilbake når du overtok en hund som har problemadferd knyttet til stress og redsel og har gjort den bedre i løpet av noen år. Nå når vi har avgjort at meningene dine er verdiløse, la oss gå tilbake til tema

Du er ganske uhøflig som mener andres mening er verdiløs. 
Tviler på du kommer overens med dyr. -_-
Katter er langt være en hunder å rehabilitere. Klør og tenner. Jeg sjokkerte de som jobbet i dyrebeskyttelsen når jeg var krisehjem. :) 
Kattene sluttet å være redd mennesker hos meg. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Du er ganske uhøflig som mener andres mening er verdiløs. 
Tviler på du kommer overens med dyr. -_-
Katter er langt være en hunder å rehabilitere. Klør og tenner. Jeg sjokkerte de som jobbet i dyrebeskyttelsen når jeg var krisehjem. :) 
Kattene sluttet å være redd mennesker hos meg. :) 

Jeg har hatt tatt imot to dyr som var nervøse og usikre når de kom til meg, men som ble trygge og glade. Hadde de til de ble gamle og syke. Dette gjorde jeg ved å forstå hvor usikkerheten deres kom fra. At jeg er uhøflig mot noen som gir ekstremt dårlige råd basert på møter med dyr og null erfaring har ingenting med mitt dyretekke å gjøre.

Om du var nervøs blant andre mennesker, tenker du at du hadde blitt mindre nervøs om noen kjeftet på deg? Noen grunnformer av følelser og opplevelser hos dyr og mennesker er ganske like, på sin måte. Akkurat slik du ville gradvis fått ødelagt psyke av å bli kjeftet på i situasjoner der du var trist, redd eller usikker, ville du gjøre det samme med et dyr når du kniper det

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hatt tatt imot to dyr som var nervøse og usikre når de kom til meg, men som ble trygge og glade. Hadde de til de ble gamle og syke. Dette gjorde jeg ved å forstå hvor usikkerheten deres kom fra. At jeg er uhøflig mot noen som gir ekstremt dårlige råd basert på møter med dyr og null erfaring har ingenting med mitt dyretekke å gjøre.

Om du var nervøs blant andre mennesker, tenker du at du hadde blitt mindre nervøs om noen kjeftet på deg? Noen grunnformer av følelser og opplevelser hos dyr og mennesker er ganske like, på sin måte. Akkurat slik du ville gradvis fått ødelagt psyke av å bli kjeftet på i situasjoner der du var trist, redd eller usikker, ville du gjøre det samme med et dyr når du kniper det

Du misforstår, man bruker ikke fysisk makt for å korrigere et dyr. -_- 
Har masse erfaring med dyr, men ikke tro jeg kan alt bare fordi dyr liker meg. Dyr bare liker meg, og det er nok til å endre oppførselen deres. Det er noe som skjer naturlig. -_-

Var f.eks en aggressiv hund på senja en gang, angrep meg på første møte, men etter to uker var han min beste venn. -_- 
Skjedde kun med energi. -_- 

Hvordan kan du anse det som dårlig råd å lese opp om kroppsspråk og raser og gå på hundeskole? Man behanlder dyr med respekt, alltid. De er individer, sjeler, levende. De elsker og gråter akkurat som folk. 

AnonymBruker
Skrevet

Herlighet, her hadde det skjedd ting. 

For å si det slik, hadde jeg korrigert valpen hadde jeg endt opp med en livsfarlig hund. Dette er en rase som blir 50+ kg, og som ikke bør være i feil hender. Dette er tredje hunden av samme rase, men jeg ble helt satt ut av situasjonen når han var så sykt redd. Og dermed lagde tråd her. Jeg ble helt knust over lille valpen... Han viste aldri den redselen igjen, tror det var noe med settingen som gjorde ting litt verre. Uansett så går det mye bedre med han, vi har vært masse på besøk hvor samtlige har ignorert han. Selb om han oppsøkte besøk tar de ikke på han. Så han har lært at folk ikke kommer bort til han. Med en gang fremmede prater til han blir han usikker, så vi jobber med det. Men å fly rundt å korrigere en valp, som ee redd er bare idiotisk. 

Han bjeffer og/eller knurrer hvis folk som ikke gir han rom så vi trener masse på det. Jeg trenger ikke en sosial hund som skal hilse på alle men en hund som kan være i nærheten av folk uten å potensielt være farlig. Så lenge folk lar han være i fred så er alt bra. Og han oppsøker folk han kjenner for kos. Og først da er det lov å ta på han. 

Jeg ser jeg virket veldig uvitende om hund i første innlegg, jeg har møtt mye rare hunder men aldri en så redd valp som det første besøket. Og da ble jeg veldig fortvilet for hvordan dette skulle gå ettersom at det er en potensielt farlig rase. 

TS

Anonymkode: 3de63...458

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...