Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #21 Skrevet 14. mars 2017 Drakan. Jeg vet ikke helt hva du vil med disse filmene. Det finnes mange filmer som viser hundens språk. Mange er riktige og veldig mange er basert på gamle misforståeler, og en mix av vranglære og riktig lære. Når man skal se og lære fra sånne youtube filmer er det ekstra viktig å vite hvem som har laget filmen og hvor stor forståelse de har. Mye av det du linker til er riktig og annet er vis-vås av misforståelser. Spesielt denne hundetreneren i film nr. to. Doggy-Dan eller hva han kaller seg er ikke så oppdatert som han liker å tro dessverre. 1
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #22 Skrevet 14. mars 2017 Den første videoen er for å vise hva en hund med "lederolle" gjør.
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #24 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Drakan skrev: Den første videoen er for å vise hva en hund med "lederolle" gjør. Det vi ser i første videoen er en hund som er redd og dermed har høyt stress. Høyt stress fører til at den peser og drar i båndet, og gjør at den har svært lav terskel for å utagere og bjeffe. Å straffe bort dette er bare symptombehandling. 3
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #25 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, Drakan skrev: Regner med du ikke liker hundehviskeren. Det har du rett i.
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #26 Skrevet 14. mars 2017 (endret) Jeg snakker ikke om straff. -_- Jeg snakker om at første video er for å vise hvordan en "ledderhund" oppfører seg. Du snakket som om du aldri hadde sett det før, tok bare første og beste videoen med en sånn type hund. -_- Endret 14. mars 2017 av Drakan
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #28 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, Drakan skrev: Den første videoen er for å vise hva en hund med "lederolle" gjør. I rest my case. Min mening har vært å komme med noen råd til TS. Hverken du eller jeg har intensjoner om å bli "enige" her. Håper du senere får et ønske om å lære mer om hund, atferd og trening. Jeg forstår det er vanskelig å endre mening om noe man har trodd var riktig, men det har heldigvis skjedd mye på kunnskapsfronten når det gjelder hund. Særlig de siste 10 årene. Det er absolutt verdt å ta en titt på. Men forstår at det er vanskelig når det er så mye råd fra alle mulige folk der ute. Det er en jungel det er lett å forville seg i dessverre. Spesielt i et område der antall år man har hatt hund er ofte mer oppskrytt enn at hundetrenere faktisk har ervervet seg basis kunnskap basert på forskning. 4
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #29 Skrevet 14. mars 2017 (endret) 5 minutter siden, Drakan skrev: Jeg snakker ikke om straff. -_- Jeg snakker om at første video er for å vise hvordan en "ledderhund" oppfører seg. Du snakket som om du aldri hadde sett det før, tok bare første og beste videoen med en sånn type hund. -_- Det de gjør i videoen er straff. De bruker pigghalsbånd og strømhalsbånd. Dette er halsbånd som påfører hunden ubehag slik at atferden de ikke ønsker (trekking i båndet, bjeffing) ikke skal forekomme/skal reduseres. Dette er per definisjon "positiv straff" i henhold til læringsteorien. I tillegg er det også symptombehandling da man ikke kan straffe bort redsel. Den hunden er ingen lederhund. Den er redd og stresset. Endret 14. mars 2017 av Tabris 4
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #30 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, Portvinpiken skrev: I rest my case. Min mening har vært å komme med noen råd til TS. Hverken du eller jeg har intensjoner om å bli "enige" her. Håper du senere får et ønske om å lære mer om hund, atferd og trening. Jeg forstår det er vanskelig å endre mening om noe man har trodd var riktig, men det har heldigvis skjedd mye på kunnskapsfronten når det gjelder hund. Særlig de siste 10 årene. Det er absolutt verdt å ta en titt på. Men forstår at det er vanskelig når det er så mye råd fra alle mulige folk der ute. Det er en jungel det er lett å forville seg i dessverre. Spesielt i et område der antall år man har hatt hund er ofte mer oppskrytt enn at hundetrenere faktisk har ervervet seg basis kunnskap basert på forskning. Vokste opp med hunder. -_- Hunder elsker meg, folk har hatt hunder med angst som roer seg med meg (aka hunder som er redd mennesker). -_- Tro meg, jeg vet hvordan hunder er. -_- Hunder er ikke mer sta en hva folk gjør dem, og de utfordrer ikke mennesker som viser dem respekt og styrke som individ. Det er betryggende for en hund med noen som har lederrollen. Å være en hund er ikke noe stjernekart man kan forske på, hunder er ganske enkle om du forstår dem. -_- Uansett er det beste for TS å sjekke ut dressur på hundeskoler, eller plukke opp valpe bøker.
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #31 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Tabris skrev: Det de gjør i videoen er straff. De bruker pigghalsbånd og strømhalsbånd. Dette er halsbånd som påfører hunden ubehag slik at atferden de ikek ønsker (trekking i båndet, bjeffing) ikke skal forekomme. Dette er per definisjon "positiv straff" i henhold til læringsteorien. Den hunden er ingen lederhund. Den er redd og stresset. Jezes... det er poenget. Den tar på seg ansvaret som lederhund fordi eier ikke gir noen rom for trygghet. -__- Er du virkelig så blind? Du leser ikke det jeg skriver gjør du vel.... -_-
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #32 Skrevet 14. mars 2017 Jeg ser vi ikke kommer noen videre her. TS - jeg vil anbefale deg å sjekke "CVen" til de instruktører/hundeskoler du ønsker å bruke. Sjekk at de har oppdatert utdannelse på hundeatferd og læring. 3
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #33 Skrevet 14. mars 2017 Akkurat nå, Drakan skrev: Jezes... det er poenget. Den tar på seg ansvaret som lederhund fordi eier ikke gir noen rom for trygghet. -__- Er du virkelig så blind? Du leser ikke det jeg skriver gjør du vel.... -_- Det er ikke vits i å diskutere dette lenger. Vi lever på to helt forskjellige planeter. 4
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #34 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Tabris skrev: Jeg ser vi ikke kommer noen videre her. TS - jeg vil anbefale deg å sjekke "CVen" til de instruktører/hundeskoler du ønsker å bruke. Sjekk at de har oppdatert utdannelse på hundeatferd og læring. Vi gjør ikke det, det er alltid best med skole om man er usikker. Btw, Lulu er kul
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #35 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Tabris skrev: Det er ikke vits i å diskutere dette lenger. Vi lever på to helt forskjellige planeter. Det er vitenskapelig umulig. Om vi var på forskjellige planeter ville vi ikke kunne snakket sammen... -_-
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #36 Skrevet 14. mars 2017 Ja, Lulu er kul! Og bruker du samme vitenskapelige tilnærming til hundeatferd og hundetrening som til planeter, så blir det bra. :D 1
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #37 Skrevet 14. mars 2017 12 minutter siden, Drakan skrev: Vokste opp med hunder. -_- Hunder elsker meg, folk har hatt hunder med angst som roer seg med meg (aka hunder som er redd mennesker). -_- Tro meg, jeg vet hvordan hunder er. -_- Hunder er ikke mer sta en hva folk gjør dem, og de utfordrer ikke mennesker som viser dem respekt og styrke som individ. Det er betryggende for en hund med noen som har lederrollen. Å være en hund er ikke noe stjernekart man kan forske på, hunder er ganske enkle om du forstår dem. -_- Uansett er det beste for TS å sjekke ut dressur på hundeskoler, eller plukke opp valpe bøker. Og det bekrefter nettopp det jeg sier. At det å ha hatt hund lenge gjør mange til selvutnevnte eksperter. Og selvfølgelig må vi ha kunnskap om hvordan hunder lærer og hvordan de oppfører seg. Og det kommer fra forskning. Hvis ikke hadde man ikke hatt peiling på hvordan man skulle trene de eller hva man skulle fòre de med :-) Og tro meg - jeg møter nesten daglig folk som mener de trodde de visste masse.
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #38 Skrevet 14. mars 2017 Her er forresten en god artikkel om noe av det som diskuteres her:https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201603/should-trainers-tell-dogs-when-their-behavior-is-wrong
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #39 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Portvinpiken skrev: Og det bekrefter nettopp det jeg sier. At det å ha hatt hund lenge gjør mange til selvutnevnte eksperter. Og selvfølgelig må vi ha kunnskap om hvordan hunder lærer og hvordan de oppfører seg. Og det kommer fra forskning. Hvis ikke hadde man ikke hatt peiling på hvordan man skulle trene de eller hva man skulle fòre de med :-) Og tro meg - jeg møter nesten daglig folk som mener de trodde de visste masse. Du tar feil, jeg vet ikke masse. Jeg vet kun det jeg har erfart og lært. Man har ikke lært om hundens adferd ved forskning, men ved å leke med dem og være der når de sørger eller er glad. Det er ikke for forskning hunder har lært, forskning er en ny ting og dressur har eksistert lenge før det.
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #40 Skrevet 14. mars 2017 1 minutt siden, Portvinpiken skrev: Her er forresten en god artikkel om noe av det som diskuteres her:https://www.psychologytoday.com/blog/canine-corner/201603/should-trainers-tell-dogs-when-their-behavior-is-wrong Man er idiot om man tror man kan fortelle en hund at den tar feil... en hund vil aldri lære av sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå