AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Henta for en uke siden en valp (13 uker). Han er livredd mennesker, knurra og tissa på seg og nekta å hilse. Hvordan kan jeg jobbe med at han blir med tryggere? Anonymkode: 3de63...458
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Hva er bakgrunnen for at du har hentet en valp som ikke er sosialisert? Og hva slags oppvekst har den hatt? 12 uker er for sent å tilvennes mennesker, og den viktigste pregingen skjer mellom 4 og 6 ukers alder. Det er ikke sikkert du oppnår å skape en hund som er egnet til å fungere som kjæledyr rett og slett. Men ut over det: ta tiden til hjelp. Den må først lære å stole på deg alene, deretter må du gradvis introdusere verden på samme måte som man gjør med valper generelt. En god hjelp er å bruke en eldre, trygg hund som et godt forbilde. Anonymkode: f3505...e99
Tabris Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Jeg skal gi deg et ærlig svar: Hvis du nettopp har hentet valpen, den er så liten og den er livredd mennesker, så ville jeg sterkt vurdert å levere den tilbake til oppdretter. Ja, du kan jobbe med den og ja, den kan bli bedre - mye bedre. Men den er i bunn en utrygg hund, og du gir deg selv mye ekstrajobb og mye slit i hverdagen med å eie en så redd hund. 11
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 Den er ikke redd meg og kjæresten likte oss med en gang, men dette skjedd når jeg tok han med til en kamerat. Som ser hundevant.. Den er fra utlandet så derfor den er så gammel Anonymkode: 3de63...458
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den er ikke redd meg og kjæresten likte oss med en gang, men dette skjedd når jeg tok han med til en kamerat. Som ser hundevant.. Den er fra utlandet så derfor den er så gammel Anonymkode: 3de63...458 Men hva vet du om oppveksten til valpen da? Du har ikke fortalt om den er vokst opp inne hos en oppegående oppdretter eller om det er snakk om en gatehund fra Spania. Hvis det dreier seg om en valp fra en ok oppdretter som har gjort ting riktig kan det dreie seg om at valpen måtte flytte midt i spøkelsesalderen. 12 uker er jo alderen da alt er skummelt. Hvis du vil ha relevante råd her må du nesten fortelle litt mer. Anonymkode: f3505...e99 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Oppdretter sa når jeg møtte hun på flyplassen at han ikke var sosialisert så mye med andre mennesker. Er en seriøse oppdretter, men vet hun hadde dødsfall i familien så tror drt gikk litt ut over valpenes sosialisering. Han var som sagt ikke redd oss, vi bare lempa buret i bilen, kjørte hjem og tok han inn. Ikke redd oss, regnrr ikke med han skjønte umiddelbart at jeg er eier liksom.. Anonymkode: 3de63...458
Portvinpiken Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 TS jeg anbefaler deg sterkt til å ta kontakt med en god og oppdatert hundetrener med god peiling på atferd (med andre ord ikke nødvendigvis en instruktør som er god på konkurranser og lydighetstrening, men på atferd). Når valpen har blitt "så gammel" (13 uker) og er dårlig eller ikke sosialiert - kan du (og selvfølgelig hunden) slite mye med dette fremover. Og ja, til og med som voksen hund. Sosialiseringsperioden frem til de er 12 - 14 uker er superviktig for hvordan hunden senere takler livet og miljøet rundt den. Vi (et par av mine instruktørerer) har nettopp nå i høst/vinter jobbet på ukentlig basis med et par valpeeiere som kjøpte valper fra samme kull. Disse kom fra en useriøs oppdretter hvor valpene ikke hadde blitt sosialisert tilstrekkelig, og var dermed livredd mennesker og miljøet rundt dem - i større eller mindre grad. I korthet dreier det seg for dere om å jobbe med sosialisering og miljøtrning på en sånn måte at valpen ikke blir mer redd og usikker og i et tempo som ikke gjør den overveldet eller mer stresset. Du må også lære deg språket (de dempende signalene) slik at du kan lese hunden riktig og dermed trene den riktig. Derfor er det viktig å finne en god atferdstrener! Det på et anonymt nettforum vet man ikke hvem som gir rådene (meg inkludisv), eller hva slags bakgrunn og kunnskap vedkommende har. Du bør derfor lese mye selv og som sagt ha tak i en god atferdskonsulent som kan gi dere privattimer. Snakker ikke nødvendigvis om valpekurs. Det kommer senere når hunden er trygg på mennesker. Gjør hunden og deg selv den tjenesten å få det riktig fra starten så kan jeg love deg at du slipper mye problmer senere! Vet ikke hvor du bor, men på Østlandet er Tess hos GoodDog god på dette, Innlandet Hundesenter og Bra! Hundetrening. Turid Rugaas tar også privattimer når hun har tid og mulighet. 5
Portvinpiken Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 PS. Løp og kjøp (eller lån på biblioteket): På talefot med hunden av Turid Rugaas og Valpen flytter hjemmefra av Linn Palm. 2
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2017 #9 Skrevet 13. januar 2017 Har hørt med et par hundeskoler, hun ene anbefalte meg valpekurs og hun var opptatt av sosialisering og adferd, ikke så mye triks og sånt.. Har hatt hun litt med meg og hun har ihvertfall spist pølse av handa til noen Anonymkode: 3de63...458
NewInTown Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 Det er masse, masse sosialisering som skal til! Til de som måtte mene at denne hunden aldri kan tilvennes mennesker - den tar feil. Tiden er ikke ute. Det viktigste nå er at hunden får møte alle typer mennesker, OG andre dyr. Her snakker vi barn, voksne menn og kvinner, eldre mennesker, etc. Husk at valpen leser din energi så du må ha en trygg, beroligende energi. Hvis du tripper rundt nervøs for at et hvert møte skal bli katastrofe, merker valpen det kjapt og blir urolig selv. Det er særdeles viktig at du viser at du har kontroll på sakene. Aldri løft valpen opp når nye mennesker kommer inn i rommet, eller hold den på fanget, eller på annen måte "beskytte" den sånn. Be gjester om å gi valpen rom til å komme bort selv, ikke la folk tvinge seg frempå og gjøre den mer redd enn nødvendig. 1
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #11 Skrevet 14. mars 2017 Fokuser på å være en stabil eier. Om valpen har aggressiv adferd mot en venn, kan du lett korrigere det med et nipp i naken. det er bare å ta hendene og "bite" med fingrene. valpen vil instinktivt skjønne korrigeringen, og det skader ikke valpen. Du må være obs på kropps språket, og om valpen er usikker, noe det fremstår som den er, vil jeg anbefale deg å gå inn for å trene valpen. Hunder reflekterer folk, så det kan være valpen merker at du/dere blir usikker med enkelte mennesker og dermed kan fremstå aggressiv over dem. Ikke glem å fremstå dominant, så valpen ikke må ta rollen som leder. Om valpen har halen mellom beina, stivt ned, eller rett opp. Rett opp = Dominant, agressiv mellom beina= Usikker, redd Stivt ned = selvsikker Det finnes mange bøker om kroppsspråk til hunder, men anbefaler deg å se på halen først og fremst. Du kan se mange ting i ansiktet på valpen også.
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2017 #12 Skrevet 14. mars 2017 Vær så snill å hør på Portvinspiken, her var det mye rare skriverier. Man skal aldri korrigere en redd hund, da gjør man bare vondt verre, og man skal heller ikke oversosialisere en redd hund. Det er umulig å gi deg videre råd uten å få hele historien (rase, bakgrunn, erfaringer så langt), og den bør du spare til en profesjonell, siden adferden du beskriver er utenfor det normalen hos en så ung hund. Anonymkode: cd4d4...3f7 4
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #13 Skrevet 14. mars 2017 2 timer siden, Drakan skrev: Fokuser på å være en stabil eier. Om valpen har aggressiv adferd mot en venn, kan du lett korrigere det med et nipp i naken. det er bare å ta hendene og "bite" med fingrene. valpen vil instinktivt skjønne korrigeringen, og det skader ikke valpen. Du må være obs på kropps språket, og om valpen er usikker, noe det fremstår som den er, vil jeg anbefale deg å gå inn for å trene valpen. Hunder reflekterer folk, så det kan være valpen merker at du/dere blir usikker med enkelte mennesker og dermed kan fremstå aggressiv over dem. Ikke glem å fremstå dominant, så valpen ikke må ta rollen som leder. Om valpen har halen mellom beina, stivt ned, eller rett opp. Rett opp = Dominant, agressiv mellom beina= Usikker, redd Stivt ned = selvsikker Det finnes mange bøker om kroppsspråk til hunder, men anbefaler deg å se på halen først og fremst. Du kan se mange ting i ansiktet på valpen også. Dette er dessverre råd jeg sterkt anbefaler TS å ikke følge! Innlegget viser total mangel på forståelse om hvordan hunder er laget og fungerer. Først: hunder lærer ved assosiasjon. Noe som betyr at "nipper du den i nakken" når den viser "aggressiv atferd" (som er avstandsøkende signaler), så er det oppskriften på å få hunden til å vise enda mer avstandsøkende signaler (knurring, løfte å leppa etc). Man blir IKKE mindre redd av å straffes for redselen sin. Nr to: en valp tar selvfølgelig aldri rollen som "leder". Dette er utdaterte og gammeldagse treningsmetoder som for lengst er tilbakevist (også av de som først fremla disse teoriene). Å se på halen til en hund gir liten mening. Det er de dempende signalene med hele kroppen man må se. Bare ansikt og hale er meningsløst å se på. En mynde som halefestet langt nede vil aldri gå med halen rett opp - betyr det at mynder ikke viser avstandsøkende signaler (aggresiv atferd som noen beskriver det som). Halen mellom beina kan de likegodt ha når de er nysgjerrige og utforsker, og stivt ned... en spisshund med krøllhale vil aldri ha halen stivt ned. Anbefaler som nevnt tidligere å kontakte hundetrenere som bruker oppdaterte metoder. Og ikke minst investere i boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. Den boken er verdens mest brukte referanse for nyere hundebøker internasjonalt. 11
Drakan Skrevet 14. mars 2017 #14 Skrevet 14. mars 2017 8 minutter siden, Portvinpiken skrev: Dette er dessverre råd jeg sterkt anbefaler TS å ikke følge! Innlegget viser total mangel på forståelse om hvordan hunder er laget og fungerer. Først: hunder lærer ved assosiasjon. Noe som betyr at "nipper du den i nakken" når den viser "aggressiv atferd" (som er avstandsøkende signaler), så er det oppskriften på å få hunden til å vise enda mer avstandsøkende signaler (knurring, løfte å leppa etc). Man blir IKKE mindre redd av å straffes for redselen sin. Nr to: en valp tar selvfølgelig aldri rollen som "leder". Dette er utdaterte og gammeldagse treningsmetoder som for lengst er tilbakevist (også av de som først fremla disse teoriene). Å se på halen til en hund gir liten mening. Det er de dempende signalene med hele kroppen man må se. Bare ansikt og hale er meningsløst å se på. En mynde som halefestet langt nede vil aldri gå med halen rett opp - betyr det at mynder ikke viser avstandsøkende signaler (aggresiv atferd som noen beskriver det som). Halen mellom beina kan de likegodt ha når de er nysgjerrige og utforsker, og stivt ned... en spisshund med krøllhale vil aldri ha halen stivt ned. Anbefaler som nevnt tidligere å kontakte hundetrenere som bruker oppdaterte metoder. Og ikke minst investere i boken "På talefot med hunden" av Turid Rugaas. Den boken er verdens mest brukte referanse for nyere hundebøker internasjonalt. Andre hunder bitter andre hunder i nakken om de ikke oppfører seg. Tispens under oppveksten biter valpene i nakken når hun korrigerer dem. Er ikke mer en at man kommer forsiktig borti dem med fingrene Det er ikke en straff, men kommunikasjon. Du har tydeligvis ikke hatt hund... hunder kan ta over seg leder rollen, spesielt om ingen andre gjør det. De starter å "Eie" steder, mat, personer og blir aggressiv og knurrer. Valpen er ikke en leder enda, men kan utvikle seg til å ta rollen og få usunne vanner. Hale lesing er forskjellig fra hund til hund (men selv en norsk spisshund med krøll på halen har forskjellige høyder på halen og kan bøye den, hvor synlig dette er for den som ikke er spesielt observant er et annet spørsmål. Men ja, de fleste hunde eiere med en spisshund burde ikke gå ut i fra halen), men det kan hjelpe noen som er uerfaren, derfor eier burde skaffe seg en kropps språk bok om valpen. Dessuten, om hunden har halen mellom bena er den åpenbart usikker. Dette er noe selv en idiot vet. -_- Hunder utforsker sjeldent i den tilstanden fordi de er usikker/redd. En annen ting er om hunden peser. Om hunden peser mye uten aktivitet, er dette et tegn på stress. Hunder svetter igjennom munnen, de har ikke svett kjertler som oss. Man burde være særdeles observant på en hund som blir helt stille og stiv i kroppen, med helt stiv hale (da hunder som dette kan være bomber). Anbefaler også eier til å sjekke ut hva slags raser det er i valpen, og lese opp hva rasen/-e krever. Om en hund har collie blod, trenger den mye sysselsetting. Blodhunder bruker nesen. Noen hunder elsker å svømme, jakt, alt mulig. Om det er en miks, så kan det hende man må sysselsette en hund som også er beskyttende. Hater å se folk med gjeterhunder som de gjør til sofahunder. Og når de forteller om at den går i sirkel konstant eller gjør rare ting (rasen har mye å si, gjeterhunder blir gall når de ikke har noe å gjøre).
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #15 Skrevet 14. mars 2017 Så lenge hunden oppfatter det som et ubehag den ønsker å unngå, og at den derfor gjør atferden sjeldnere, så er det per definisjon straff (positiv straff, i følge læringsteorien). En godt balansert tispemor som er trygg og stabil og som har mulighet for å få pauser fra valpene, vil være svært tålmodig ovenfor valpene. Som Portvinpiken sier, er dette med lederskap basert på foreldet og feilaktig forskning. Hunder som lever vilt vil som regel leve i løse sosiale grupper, ikke hierarkiske flokker. En valp/hund som knurrer ved mat har ressursforsvar, noe som er naturlig for en hund (men som kan utarte seg til et problem om det blir for mye) og har ingenting med lederskap å gjøre. Knurring generelt er bare en del av hundens språk, på lik linje med dempende signaler (bortsett fra at knurring er avstandsøkende, ikke dempende). Det har heller ingenting med lederskap å gjøre. 4
Portvinpiken Skrevet 14. mars 2017 #16 Skrevet 14. mars 2017 9 minutter siden, Drakan skrev: Andre hunder bitter andre hunder i nakken om de ikke oppfører seg. Tispens under oppveksten biter valpene i nakken når hun korrigerer dem. Er ikke mer en at man kommer forsiktig borti dem med fingrene Det er ikke en straff, men kommunikasjon. Du har tydeligvis ikke hatt hund... hunder kan ta over seg leder rollen, spesielt om ingen andre gjør det. De starter å "Eie" steder, mat, personer og blir aggressiv og knurrer. Valpen er ikke en leder enda, men kan utvikle seg til å ta rollen og få usunne vanner. Hale lesing er forskjellig fra hund til hund (men selv en norsk spisshund med krøll på halen har forskjellige høyder på halen og kan bøye den, hvor synlig dette er for den som ikke er spesielt observant er et annet spørsmål. Men ja, de fleste hunde eiere med en spisshund burde ikke gå ut i fra halen), men det kan hjelpe noen som er uerfaren, derfor eier burde skaffe seg en kropps språk bok om valpen. Dessuten, om hunden har halen mellom bena er den åpenbart usikker. Dette er noe selv en idiot vet. -_- Hunder utforsker sjeldent i den tilstanden fordi de er usikker/redd. En annen ting er om hunden peser. Om hunden peser mye uten aktivitet, er dette et tegn på stress. Hunder svetter igjennom munnen, de har ikke svett kjertler som oss. Man burde være særdeles observant på en hund som blir helt stille og stiv i kroppen, med helt stiv hale (da hunder som dette kan være bomber). Anbefaler også eier til å sjekke ut hva slags raser det er i valpen, og lese opp hva rasen/-e krever. Om en hund har collie blod, trenger den mye sysselsetting. Blodhunder bruker nesen. Noen hunder elsker å svømme, jakt, alt mulig. Om det er en miks, så kan det hende man må sysselsette en hund som også er beskyttende. Hater å se folk med gjeterhunder som de gjør til sofahunder. Og når de forteller om at den går i sirkel konstant eller gjør rare ting (rasen har mye å si, gjeterhunder blir gall når de ikke har noe å gjøre). Feil. Hunder tar ingen "lederrolle". Fortell meg gjerne hvorfor hunden skulle ønske dette. Selvfølgelig ut i fra et etologisk perspektiv og ikke menneskelig. Jeg vil ikke bruke tid på å diskutere åpenbare ting som vi for lengst vet, så derfor anbefaler jeg deg å selv lese deg litt opp på hvordan hunder er og oppfører seg. Bøker å anbefale er blant annet "På talefot med hunden" av Turid Rugaas og Dominans og lederskap av Barry Eaton (kommer snart i nytt opplag på norsk også). Forøvrig finnes det en haug med tilgjengelig og god litteratur om det du nevner, som er oppdatert og basert på forskning. Marc Meckhoff, Alexandra Horowitz, Anders Hallgrensnyere bøker og en blogg på nett av Per Jensen er gode steder å starte. 5
Tabris Skrevet 14. mars 2017 #20 Skrevet 14. mars 2017 (endret) Den første videoen er jo forferdelig. Pigghalsbånd og strømhalsbånd på en hund som er så redd og stresset vil jeg kalle dyremishandling. Ren symptombehandling - selvsagt blir hunden passifisert når den blir påført så kraftig ubehag for det den gjør. Frykten for det ubehaget er større enn frykten for det den reagerer på. Dette er heller ikke lov i Norge. Jeg er også skeptisk til måten de motbetinger på. Hunden er i kort bånd, noe som antagelig vil gjøre den enda reddere fordi den ikke kommer seg bort. Og bruk av mat når hunden er så redd kan i verste fall gjøre hunden enda reddere (fordi den strekker seg lenger enn den burde fordi den ønsker å spise maten). Endret 14. mars 2017 av Tabris 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå