Mr123 Skrevet 11. januar 2017 #1 Skrevet 11. januar 2017 Hei! Jeg er førstegangsmamma til ei nydelig jente på 8mnd, vi har akkurat bestilt thailandtur med flyselskapet Thai Airways. Jeg har vært i Thailand flere ganger og reist med Thai før. Men jeg er litt nysgjerrig på å høre fra andre som har reist med sånne småtasser om hva dere gjorde osv. Hvordan gjorde dere det på stranda? Hva fant dere på nede der? Hvordan gjorde dere det med legging?(i forhold til ute å spise på kvelden). Hvordan gikk flyturen, tips? Hadde dere med bleier og mat? Og jeg trenger IKKE noen frekke kommentarer om at det er egoistisk og ta med baby til et så tropisk og varmt land. Jeg er fullstendig klar over at jeg ikke har satt baby i fokus her, men kanskje mine egne ønsker om å komme til varmere strøk. Men hun skal fortsatt kose seg og jeg skal passe på at hun er både hydrert og beskyttet! Så ingen slike kommentarer takk..
Torgeeeir Skrevet 11. januar 2017 #2 Skrevet 11. januar 2017 Pass på at hun holder seg hydrert og er godt beskyttet Sånn hvis du ikke tenker på det i et svakt øyeblikk.
JennyN Skrevet 11. januar 2017 #3 Skrevet 11. januar 2017 Jeg har selv vært i Thailand og syns ikke det er spesielt mye varmere der enn feks Mallorca, og det er haugevis av folk som tar med babyer dit midt i varmeste juli. Så akkurat det syns jeg ikke er noe du skal ha dårlig samvittighet for. Thailand er et herlig land med herlige mennesker som elsker babyer. Eneste problemet er at flyturen er himla lang, men det er vel ikke sånt som babyer merker så mye til. 1
Tanuki Skrevet 11. januar 2017 #4 Skrevet 11. januar 2017 3 timer siden, Mr123 skrev: Hvordan gjorde dere det på stranda? Hva fant dere på nede der? Hvordan gjorde dere det med legging?(i forhold til ute å spise på kvelden). Hvordan gikk flyturen, tips? Hadde dere med bleier og mat? Samme som på stranda i Norge, leke, plaske i vannet. Men pass på beskyttelse mot solen, og gi baby masse å drikke. Med legging så ville jeg la baby sove i vogna og bare ta den med der dere skal spise. Ville tatt med bleier for flyturen og kanskje den første dagen. På supermarkeder kan du kjøpe bleier, mener at de hadde flere koreanske merker, vi kjøpte Bosomi bleier, de var mye bedre og billigere enn pampers. Heldigvis er Thaier og andre asiatere mye mer glad i barn enn det nordmenn er, kos dere. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #5 Skrevet 11. januar 2017 Jeg ville forsikret meg om at jeg fikk bassinette /babyseng på flyet på begge de lange flightene. Ta kontakt med helsestasjonen med en gang, for å sikre at du rekker å ta de riktige vaksinene på baby. Sjekk at foreldrene også har oppdaterte vaksiner og god forsikring. Lån eller kjøp (gjerne brukt) en vogn som er lett å ta med overalt, men som kan legges flatt til å sove i. Oppgrader gjerne hotellrommet før dere drar, slik at det er et OK sted for dere å være hvis men må holde seg der noen dager / kvelder ( jetlag, kortvarig sykdom eller annet). Få hjelp på apoteket til å lageret reiseapotek tilpasset baby. Kjøp solkrem til baby hjemme, rikelig, og solbriller, solhatt og parasoll til vogn. Ammer du, fortsett med det, ikke trapp ned før dere drar, tvert i mot - amme så mye som mulig. Super måte å få i baby nok væske, holde baby frisk, alltid ha ren mat tilgjengelig, unngå ørevondt på fly osv osv. Anonymkode: 58f77...c54 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #6 Skrevet 11. januar 2017 Har ikke vært i Thailand med baby, men var på Mallorcs da minste var 10 mnd. Vi hadde en super ferie og her er overbevist om at hun også koste seg. Jeg tenker at små barn også merker når familien har det bra og slapper av sammen. Noen enkle tips fra meg: 1) amming er supert. Hjelper både mot trykk i ørene på flytur og er bra ift væsketilførsel. Vær obs på at hun har våte bleier (altså ikke våte pga bading, men for å se at hun har urinproduksjon). 2) bruk gjerne heldekkende drakt med UV-beskyttelse. Vi hadde en par stykker sånn at vi kunne ta av den våte og ta på en tørr innimellom. Vi lot henne også gå i bare badebleie innimellom, men brukte UV-drakt når sola var sterkest, i tillegg til solhatt med nakkebeskyttelse. Et sånt pop-up UV-telt kan være en ide, men kan hende hun er litt for stor til det. Hvis hun er 10 mnd, kryper hun sikkert ut av det uansett. 3) Bøtte, spade, sand og vann...it's all i need! Utrolig hvis lenge barn kan holde seg aktivisert med det! 4) Vi hadde med et lass med smoothies (sånne Ella's kitchen). Våre barn mister raskt matlysten når det er varmt, og sånne smoothies sikrer iallfall litt næring og væske. 5) Ang soving i vogn på kvelden, har jeg ingen råd. Våre barn har aldri sovet godt i vogn, så vi har stortsett spist lunch ute på restaurant og så vært på hotellet på kveldene. Har igrunnen kost oss med det: Et glass vin og litt snacks på terrassen. 6) Anbefaler å ta med bæresele. Gull verdt på flyplassen når du skal bære koffert etc. Anonymkode: 051f2...0d8 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #7 Skrevet 11. januar 2017 Går helt greit, bare vær forsiktig med de innfødte, de bruker gjerne hvite spedbarn i sin heksegryte. Anonymkode: 02848...fec 1
Moria83 Skrevet 11. januar 2017 #8 Skrevet 11. januar 2017 Hei, ville bare si at vi dro til Thailand med 10 mnd gammel baby, det gikk helt fint og vi hadde det kjempehyggelig alle sammen. Et par dager med litt magetrøbbel, ellers var alt bra. Man drar kanskje ikke på så mye turer med båt og sånt, men avslappende dager på stranda og ved basseng var helt supert (vi var der i januar). Gode tips over, hadde med bleier, grøt, noen matglass (kjekke de i pose som har kommet) samt smoothieposer, ellers spiste hun jo brødbiter og frukt og sånt der nede. UV-drakt er et must synes jeg. Hadde alltid avkjølt kokt vann. Anbefaler å ta med en sånn pakke med salter eller hva det er på apoteket, som du har i vannet for å erstatte tapet ved diare og oppkast. Litt skift og sånn må du regne med å ha med på flyet. Hun sov på dagen en time eller to i skyggen i vogna. Ellers - helt utrolig hvor hyggelige thaiene er med barn. Det var stadig ansatte som ville leke med henne, ta henne med rundt i restauranten og vise henne ting osv. Riktig god tur!
Mr123 Skrevet 11. januar 2017 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2017 Tusen takk for så utrolig mange fine råd! Nå begynner jeg og gå fra å grue meg til å faktisk glede meg til turen! ❤❤❤
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2017 #10 Skrevet 11. januar 2017 Enda et tips fra meg som svarte lenger her oppe. Vær litt føre var ift om bagasjen blir forsinket. Det har du sikkert tenkt på altså, men det er ekstra kjipt med barn..Jeg fikk et godt tips en gang: Hvis man pakker i flere kofferter, så bland klærne litt. Pakk minst et av dine egne antrekk i mannens koffert og omvendt, og ha litt sv barnets klær i begge koffertene. Det er sjelden av begge koffertene kommer på avveie. Evt: Ha iallfall et ekstra skift til barnet i håndbagasjen. Vi har gjerne hatt to ekstra skift i bagasjen, for det er utrolig hvor lett sånne små skitner seg ut. Jeg har dessuten kledd barnet litt fleksibelt på flyet. Man reiser gjerne fra kalde Norge og lander i et veldig varmt land. I tillegg til at temperaturen på flyet er veldig uforutsigbar. Har derfor ofte hatt på en lett kjole med tights under og en cardigan over. Da er de varme nok her og så er det bare å ta av tights og cardigan når vi lander. Anonymkode: 051f2...0d8 1
Mr123 Skrevet 16. januar 2017 Forfatter #11 Skrevet 16. januar 2017 Så mange gode tips fra dere :-) Har hørt med Thai airways og bassinett er kun for barn under 6mnd så det får jeg ikke bruke.. har dere noen gode tips for hvordan jeg kan løse det med soving for babyen? Vanskelig for babyen vår å sovne på fanget vårt nå og tviler på at det vil endre seg innen mars..
Tanuki Skrevet 16. januar 2017 #12 Skrevet 16. januar 2017 16 minutter siden, Mr123 skrev: Så mange gode tips fra dere :-) Har hørt med Thai airways og bassinett er kun for barn under 6mnd så det får jeg ikke bruke.. har dere noen gode tips for hvordan jeg kan løse det med soving for babyen? Vanskelig for babyen vår å sovne på fanget vårt nå og tviler på at det vil endre seg innen mars.. Kan baby sove i bæresele? Jeg er ikke så veldig kjent med Thai Airways, velger alltid Korean Air siden de gir bassinett uansett, så lenge baby veier mindre enn 10kg. Om mulig ville jeg reservert bassinett uansett, selvom baby ikke kan sove der så kan dere ha ting til baby lett tilgjengelig oppi bassinettet.
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #13 Skrevet 16. januar 2017 Har ikke vært i Thailand, men tatt lang flytur med baby på den alderen. Vi spanderte på oss eget sete til babyen og hadde med bilstolen. Synes det var verdt de ekstra pengene da hun sov godt i bilsetet sitt. Virket veldig slitsomt å ha ungen på fanget så mange timer. Anonymkode: 9ccc3...bbb
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #14 Skrevet 16. januar 2017 Bare vær ops på at mars er sommermånedene her, og temperaturen stiger til 35 grader. Både du og barnet må drikke godt. Kjøp en liten vifte som kan klypes på barnevognen, det vil hjelpe mye på varmen. Pass også på myggen, det er på dagtid den farligste biter Anonymkode: f2853...60f
Ulrikke Skrevet 16. januar 2017 #15 Skrevet 16. januar 2017 Har ikke vært i Thailand med baby, men vi reiste til Hellas den dagen datteren vår ble 10 mnd. Det gikk utrolig fint, jeg ammet ikke lenger, men hadde med en del Nan, samt at vi kjøpte der nede (sånne ferdige pakker). Bleier hadde vi med til NESTEN hele reisen, måtte kjøpe litt på slutten. Pakket bleiene i barnevogna på flyet, sparte bagasjeplass på det. Hun sov en dupp på stranda om formiddagen, også hadde vi en siesta på rommet mellom stranda og middag. Da holdt hun fint til i 22-tiden såvidt jeg husker, og da var vi ferdige med å spise middag. Hun spiste altså middag med oss. Vi visste at det ville være komplett umulig å få henne til å sove i vogna ute på kveldstid, så vi valgte å gjøre det sånn. Jeg hadde med noen barnematglass, men hotellet vi bodde på hadde middagsbuffet hver dag, og hun storkoste seg og skulle ikke ha babymat UV-drakt er lurt, solhatt (finnes vel også i UV-variant). Kjøp solkrem hjemme. Ta med kjente flasker/kopper og tepper av litt ulik tykkelse. Myggnett til vogna.... Sikkert mye jeg har glemt, men det var det jeg kom på i farta. Det jeg hadde vært mest skeptisk til med en i den alderen er flyturen, vi syntes fire timer var nok, men hun nekta jo plent å sove.... Heldigvis var hun blid, da God tur! Vi reiser til Thailand med Thai Airways til sommeren, men nå har vi en 11-åring og det er jo en helt annen verden
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2017 #16 Skrevet 16. januar 2017 heldig! Jeg syns det er kult at dere faktisk tar hensyn til egne ønsker og ikke bare lever et babyliv. Kult at dere tar med baby til thailand. Les http://travelmadmum.com/backpacking-with-a-baby/ God tur Anonymkode: 823c8...988
Cinzia Skrevet 16. januar 2017 #17 Skrevet 16. januar 2017 Har du sjekket sånn flybaby (for å få henne t å sove på flyet altså). Men Mulig det er for helt små babyer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå