Gå til innhold

Undersøke om en person er lege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Lurelegen har vært mye i mediene. Kunne dette vært unngått? Er det noen måte å sjekke om en person virkelig er lege? 

Anonymkode: af6b3...4c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å få lov til å jobbe som lege i Norge må du ha godkjent medisinerstudiet og autorisasjon som lege fra statens autorisasjonskontor. 

Anonymkode: 5b5a0...eed

Skrevet

legelisten?

Anonymkode: 84d50...409

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å få lov til å jobbe som lege i Norge må du ha godkjent medisinerstudiet og autorisasjon som lege fra statens autorisasjonskontor. 

Anonymkode: 5b5a0...eed

"Lurelegen" jobbet aldri som lege. Hun er/var trygdet og bedrev bedrageri av privatpersoner. 

Anonymkode: edd8b...dda

Skrevet

Helsepersonellregisteret: https://register.helsedirektoratet.no/hpr 

Det finnes også en liste over godkjente spesialister innenfor hver spesialisering på Legeforeningen sine sider. 

Anonymkode: edd8b...dda

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

legelisten?

Anonymkode: 84d50...409

Det er nok ikke alle leger som er nevnt der

Skrevet

Det finnes ikke noen allment tilgjengelig og fullstendig liste man kan sjekke dessverre. For så vidt i likhet med de fleste andre yrkesgrupper.

Den enste måten å sjekke på er det gode gamle detektivarbeidet. Hør med arbeidsplassen og vedkommende faktisk er ansatt der i den stillingen som hevdes. 

Se vitnemålet og sjekk med skolen om vitnemålet er ekte, særlig utenlandske.

Disse to til sammen bør kunne gi et ganske sikkert svar.

Anonymkode: 0b1f2...3e8

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurelegen har vært mye i mediene. Kunne dette vært unngått? Er det noen måte å sjekke om en person virkelig er lege? 

Anonymkode: af6b3...4c4

Hvis man bruker sunn fornuft kan man komme langt. Som å ikke sluke alt rått. F.eks ville ingen fått røre mitt legeme på noe vis hvis jeg ikke visste om vedkommede var det den utgav seg for å være. Nå har jeg ikke for vane å benytte meg av private helsetjenester i stua hos folk, men hvis jeg skulle gjøre det hadde jeg forlangt å se autorisasjon og arbeidskontrakt, og hadde jeg ikke visst med sikkerhet at personen var f.eks lege ville jeg ringt arbeidsgiver og sjekket. Eller søkt offentlig helsehjelp.

Vil våge å påstå at disse "ofrene" har deler av skylda selv. Det er lov å bruke sunn fornuft og være litt mindre godtroende.

Anonymkode: ca148...718

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...