Gå til innhold

Miste mens

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet ved hvilken bmi man kan risikere å miste mensen (ca)? Jeg veier 49 kg og er 170 cm høy (bmi=16,96). Kan det være lav nok bmi til å miste mensen? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk p-stav i september, og har ikke hatt mensen siden rett etter jeg fikk satt den inn. Jeg har gått en del ned i vekt de siste månedene, og det bekymrer meg at jeg ikke vet når det har gått så langt at jeg mensen uteblir på grunn av undervekt.

Hva kan eventuelt være ulempene ved å miste mensen? (pga undervekt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, sjokoladeelskeren skrev:

Hei!

Noen som vet ved hvilken bmi man kan risikere å miste mensen (ca)? Jeg veier 49 kg og er 170 cm høy (bmi=16,96). Kan det være lav nok bmi til å miste mensen? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg fikk p-stav i september, og har ikke hatt mensen siden rett etter jeg fikk satt den inn. Jeg har gått en del ned i vekt de siste månedene, og det bekymrer meg at jeg ikke vet når det har gått så langt at jeg mensen uteblir på grunn av undervekt.

Hva kan eventuelt være ulempene ved å miste mensen? (pga undervekt)

Hei, bmi er i utgangspunktet ikke noe særlig å forholde seg til. Det tar ikke høyde for muskel og benmasse. Da jeg trente mye og gikk ned en del i vekt, (pga.deffing) mistet jeg mensen. Overhode ikke å anbefale, jeg ble apatisk, fikk hormonforstyrrelser som ga utslag i betente kviser, noe som førte til at jeg måtte gå på orracutane. 

Vi kvinner er også utsatt for benskjørhet ved langvarig tap av menstruasjon.

Jeg syns først og fremst at du må finne årsaken til at du har gått ned så mye i vekt. Skyldes det noe psykisk, så bør du oppsøke profesjonellhjelp. 

Jeg ville kontaktet en lege dersom jeg var deg. 

Anonymkode: 08fb2...89c

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei, bmi er i utgangspunktet ikke noe særlig å forholde seg til. Det tar ikke høyde for muskel og benmasse. Da jeg trente mye og gikk ned en del i vekt, (pga.deffing) mistet jeg mensen. Overhode ikke å anbefale, jeg ble apatisk, fikk hormonforstyrrelser som ga utslag i betente kviser, noe som førte til at jeg måtte gå på orracutane. 

Vi kvinner er også utsatt for benskjørhet ved langvarig tap av menstruasjon.

Jeg syns først og fremst at du må finne årsaken til at du har gått ned så mye i vekt. Skyldes det noe psykisk, så bør du oppsøke profesjonellhjelp. 

Jeg ville kontaktet en lege dersom jeg var deg. 

Takk for svar! Problemene skyldes mangel på matlyst på grunn av stress og angst, så de er psykiske ja. Går til psykiatrisk sykepleier jevnlig, men føler ikke det hvelper noe særlig.

Skrevet
33 minutter siden, sjokoladeelskeren skrev:

Takk for svar! Problemene skyldes mangel på matlyst på grunn av stress og angst, så de er psykiske ja. Går til psykiatrisk sykepleier jevnlig, men føler ikke det hvelper noe særlig.

nå er ikke jeg noe helsepersonell, men jeg tenker at det du skriver i dette avsnittet, kanskje kan være noe å ta opp med den psykiatriske sykepleieren? 

Hvis du føler at det ikke gir deg den hjelpen du trenger, er dette viktig for deg å si ifra om. 

Når det gjelder menstruasjon, ville jeg tatt opp dette med en lege. Jeg håper du får den hjelpen du trenger, og det at du er såpass ærlig om det, hjelper deg et godt stykke på veien. 

Skrevet
41 minutter siden, sjokoladeelskeren skrev:

Du er undervektig og bør ta kontakt med lege, menstruasjon eller ei. Hvis du tar deg selv og problemene dine seriøst begynner du å spise mer. Fordi lite mat forsterker stress og angst, samt gir deg andre fysiske helseplager på sikt. Lite mat og lite søvn er de to grunnleggende tingene som har stor innvirkning på angst og stressnivået i kroppen. Søvn kan mat ikke kontrollere, mat kan man kontrollere. Så spis! og slutt å lag deg ekstra problemer.

Anonymkode: c3714...e80

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er undervektig og bør ta kontakt med lege, menstruasjon eller ei. Hvis du tar deg selv og problemene dine seriøst begynner du å spise mer. Fordi lite mat forsterker stress og angst, samt gir deg andre fysiske helseplager på sikt. Lite mat og lite søvn er de to grunnleggende tingene som har stor innvirkning på angst og stressnivået i kroppen. Søvn kan mat ikke kontrollere, mat kan man kontrollere. Så spis! og slutt å lag deg ekstra problemer.

Anonymkode: c3714...e80

Oi, det var da voldsomt til så kvass en skulle være mot Ts da? 

Hjelpes, selv om du taster for deg selv på Internett, så sitter det faktisk en person her i andre enden med behov for råd, som kanskje er litt langt nede. 

Litt hensyn går det faktisk ann å vise her. 

• Liker 3
Skrevet

Mistet ikke mensen før BMI 13 selv, men den kan utebli av mange forskjellige årsaker.. Om du trener mye, f.eks, eller hvis din nåværende vekt er mye lavere enn tidligere/lav fettprosent. Lykke til, håper ikke du har mistet den :hjerte:Veldig dårlig for skjelettet og helsen forøvrig isåfall

Anonymkode: b2e37...1b3

Skrevet

Det er mange spørsmål man kan stille seg, men det du stiller her, er mest av akademisk interesse! Det viktige for deg nå er at du begynner å spise ordentlig. Det vil gi deg en sunnere vekt, det kan fikse matlysten din, og det vil sannsynligvis redusere en del angst. 

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det var da voldsomt til så kvass en skulle være mot Ts da? 

Hjelpes, selv om du taster for deg selv på Internett, så sitter det faktisk en person her i andre enden med behov for råd, som kanskje er litt langt nede. 

Litt hensyn går det faktisk ann å vise her. 

Jeg er helt enig, man kan vise hensyn. Samtidig synes jeg det er interessant at jeg ikke ser overvektige møte samme sympatien når de lufter problemer som kan være relatert til overvekten. Sånn on a sidenote.

Det er ikke uvanelig å miste mensen etter å ha fått p-stav, jeg har vener som har reagert med både å blø mindre og blø mer. For meg forble blødningen det samme. Det beste du kan gjøre er nok å snakke med fastlegen din om det. Jeg tipper han vil be deg gå opp i vekt, men han vil nok også sjekke blodverdier og gjøre en helsesjekk. Dersom utslaget av stress fører til tapt matlyst over tid slik at kroppen havner i uføre, ville jeg kanskje oppsøkt andre og mer omfattende tiltak enn sykepleieren.

Skrevet

Tusen takk for alle tips og erfaringer! :)

Skrevet

Kjære Trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Sulosi, mod

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...