Gå til innhold

Kan far fortsette å drive sin hobby?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en nyfødt, en tre-åring og annenhver uke en 9 og en 12 åringen å ta meg av flere kvelder i uka da far jobber mye kveld. Stress, ja. Men vi har ingen valg. Alt går hvis man går inn for det😊

Endret av Maiava88
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barselperioden er unntakstilstand for begge. Men når det er sagt så klarer man det utroligste om man må. 

Men dersom far hadde insisistert på dette, så ville jeg latt ham kjenne på følelsen selv, ved å trene midt i leggingen en gang før vi tok avgjørelsen, så kunne han kjenne på hvordan du da må ha det to kvelder i uka (i tillegg til nattevåk, såre bryst og alt som hører barsel til). 

Hos oss har vi litt tilsvarende situasjon. Vi har ett barn på to år som er vrien å legge og vi har en baby på vei til sommeren. Samboeren min har fast guttekveld som han har mye glede av. Jeg har også mine kvelder - bare så det er sagt. Men når barnet blir født så går vi inn i unntaktstilstand frem til barnet har begynt å få døgnrytme og ting går greiere. Vi hadde kolikkbarn sist, så begge er innstilt på å avlyse alt som heter sosialt liv på bekostning av søvn og hverandre første halvåret av babyens liv. Også får vi gjennoppta normale aktiviteter når familien vår er i normal gjenge. 

Anonymkode: 10168...d9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Maiava88 skrev:

Jeg hadde en nyfødt, en tre-åring og annenhver uke en 9 og en 12 åringen å ta meg av flere kvelder i uka da far jobber mye kveld. Stress, ja. Men vi har ingen valg. Alt går hvis man går inn for det😊

Men her har man faktisk et valg en av kveldene i uken.. Hadde du godtatt å ha det sånn om det kun var for at far skulle fortsette med en hobby? Den ene kvelden er det jobb, da må man, men den kvelden det kun er tjohei..? 

Det kan også hende ts sine barn er mer krevende enn dine. og uansett: dette er en periode. om ungene blir lettere å legge kan far kanskje begynne med hobbyen sin igjen. 

Anonymkode: 751bf...438

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, ViljaH skrev:

Jeg hadde lignense situasjon. Jeg løste det med at vi alle tre la oss i dobbeltsengen ca 18:30, meg i midten. Minste puppet, leste for eldste. Ofte sovnet begge etterhvert. Eller minsten ble med opp når største hadde sovnet. Det gikk OK.

Samme løsning som jeg har tatt det, bortsett fra at jeg synger istedet for å lese for eldstemann. Funker kjempebra. 

Avtaler med eldstemann at når hun har vært på do ( må opp å tisse i 11-12 tia) så legges hun i sin egen seng etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er snart i samme situasjon og er selv delt. Samboer trener to kvelder i uka - han driver med en sport hvor det er treninger til faste tider for hans nivå, timene kan ikke flyttes. Dessverre for oss var disse tidene FØR leggingen i det siste året, og jeg måtte ha leggingen alene i to dager i uka. Men vi har da ennå bare et barn - jeg er høygravid med vårt nr 2. Siste måneder har samboer droppet regelmessig treningen, var ikke noe jeg krevde men han så at jeg var sliten, også var han egentlig sliten selv. Men det hjalp også at hans bestevenn, som driver med samme hobby, har selv en nyfødt baby og hadde heller kkke mulighet til å dukke opp på treninger i det siste. :P

Jeg synes det er kjempeviktig at han får drive med sin hobby, det er omtrent eneste sosialt liv han har nå i vår verste småbarnsperiode, men allikevel er engslig om hvordan jeg skal klare meg alene med to. Vi får se. Tror det viktigste er kommunikasjon. Blir det for vanskelig, må jeg bare si ifra, ingen i familien vil tjene på at moren er utslitt og irritert. :) Og det er jo bare en kort periode, noen få måneder det er snakk om uansett. :) 

Anonymkode: f7275...d3d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får bare si at det er helt greit at han driver med hobby på  onsdag om han legger på tirsdag, mens du har litt alenetid/ tid med hobby. 

Så får dere se om det virkelig er så viktig for ham. 

Jeg har vært mye alene og har en mann i et yrke som slett ikke passer med småbarnsliv, derfor la jeg begge de minste  de fleste,dager i uka, da minste var nyfødt. Det jeg er i mot er at det ofte blir slik at det bare er en som skal få tid  med hobbyer, fordi mange av en eller annen grunn mener at barna er mors hovedansvar og at det er " synd på" mannen som må forsake noe i noen måneder. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1/10/2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Herregud. Du har ( dere) har satt to barn til verden, så er en kveld vanskeli ? Du lurer på om far kan fortsette sin hobby? Jeg blir målløs. Hva om far var kveldsarbeider? Ta deg sammen kvinnemenneske. Du selv kan ta en kveld for deg selv også

 

Anonymkode: bfa8d...cb2

DERE har ikke satt to barn til verden.  TS har gjort det - med å rive sin kropp i biter for å presse ut en vannmelon mellom beina sine.  Beklager men vi er ikke herper for at vi faktisk trenger (og forventer) masse hjelp et par måneder etter fødselen før vi har kommet oss på beina igjen.  Jeg er så utrolig takknemlig at jeg fant en snill og omtenksom mann som faktisk var der for å passe på SINE BARN, spesielt de først par måneder når det er mest vanskelig.  

Endret av Outlander
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

og en ting til - dritt i hobbyen til han TS- hvis du er hjemme hele dagen med 2 barn og opp alle nettene når de våknes kan han fæn være hjemme og legge de HVER ENESTE KVELD! 

Endret av Outlander
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men her har man faktisk et valg en av kveldene i uken.. Hadde du godtatt å ha det sånn om det kun var for at far skulle fortsette med en hobby? Den ene kvelden er det jobb, da må man, men den kvelden det kun er tjohei..? 

Det kan også hende ts sine barn er mer krevende enn dine. og uansett: dette er en periode. om ungene blir lettere å legge kan far kanskje begynne med hobbyen sin igjen. 

Anonymkode: 751bf...438

Han er også vekk en kveld i uka for å spille kort med kompiser. Han gjorde også dette i barseltiden. Det var fint lite han kunne gjøre hjemme for meg og baby som bare gråt og ville ha pupp uansett.

Desuten, når baby blir større er det min tur til å drive på med hobby på kveldene 😝 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talt, far kan kutte en hobby de første måneden av livet til barnet for å avlaste en sliten mor. Det burde ikke være et tema synes jeg. Likestilling? Ikke spesielt da den enes fritid skal gå på bekostning av den andre utmattelse. Jada, det finnes alenemødre og jada, det finnes de som må. Men Ts MÅ ikke, hvorfor skal hun måtte gjøre det da? Dette handler kun om en mann som er for egoistisk til å faktisk forstå at alle må bidra i en familie. Det er ikke sånn at far ikke skal gi slipp på noe og mor skal være utslitt. 

Anonymkode: 17c2d...50b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva alenemødre har med dette temaet å gjøre. Hvorfor skal man sammenligne seg med dem når man faktisk har en partner? Og jeg syns det en over nevner med at nybakte ofte er i minus på energi i utgangspunktet er et godt argument, da mødre til seks uker gamle babyer ofte er ganske mye mer slitne enn fedre i samme periode. Og en som sier at far ikke kan gjøre noe for en baby som gråter - klart han kan. Man ammer jo ikke absolutt hele kvelden, og om så, så kan jo far legge eldstebarnet, da.

Jeg syns ikke noe om den der "alt er mulig bare man er innstilt på det" i alle situasjoner. Hva med en viss likeverdighet i et parforhold? Om det er snakk om jobb, blir jo det noe annet. Og ja, alt går, men til hvilken pris, når mor antakeligvis ikke har samme mulighet for en frikveld uansett. Jeg hadde hvertfall ikke mulighet (ammet masse, baby som ikke tok flaske/jeg klarte ikke å pumpe) eller ork til å dra noe sted da jeg hadde babyer i den alderen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha!  Alenemødre altså....  Jo, de er flink fordi de må være det men herregud jeg kjenner ikke en eneste alenemor som ikke er sliten som fæn det første babyåret.  

Endret av Outlander
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.1.2017 den 19.22, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn , en 2 åring og en baby på 6 uker. Situasjonen for oss nå er at det er svært vanskelig å legge begge samtidig og babyen skriker mye på kvelden.

far i huset har hver onsdag "sin kveld" hvor han er ute av huset og driver sin hobby. Så langt har det gått greit men når vi nå har en baby i hus kjenner jeg at bare tanken på å legge begge ungene gjør meg stressa.

Jeg har sagt jeg gjerne ønsker å ha han hjemme om kveldene i denne baby perioden. han viser liten forståelse for dette og maser om å få dra ut på onsdagene. I tillegg jobber han turnus og er da borte en ettermiddag/kveld i uken. Så det blir da to kvelder i uken han er borte og jeg må legge ungene.

Jeg forstår han jo godt, men jeg tenker man kanskje må ofre noen ting når man har en baby i hus og når situasjonen er som den er.

 

 

hva tenker dere? Er det rettferdig? Takker for svar!

Anonymkode: 7fcc0...2c2

Både og! Han må få kunne bli med på hobbyen sin, men samtidig så hadde jeg satt pris på om mannen min hadde vært hjemme den første tiden, til man fikk en rutine på dette, for så å dra ut på den faste kvelden hver uke.

Hadde jeg vært deg hadde jeg ikke gjort noe ang hobbyen hans. Du får raskt en rutine på dette skal du se :) Plutselig klarer du å legge begge barna uten stress :)  Det har bare gått 6 uker :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg, ville latt han få beholdt hobbyen sin, men ville nok (som andre også sier) vurdert å bedt om å få en kveld i uka selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at han skal være hjemme hver kveld i uken (bortsett fra den ene kvelden da det er jobb) pga at du blir stresset av å legge to barn på samme kveld? Det er slitsomt å ha barn. Gi han de to kveldene, så ber du om tre kvelder hvor han ordner alt av legging (med unntak av amming), og så deler dere de to resterende kveldene med å ta ett barn hver. Du er sikkert stresset fordi du hele tiden må være tilgjengelig for barna. Du kan aldri starte på noe uten å kanskje bli avbrutt når som helst. Du kan ikke bare gå et sted uten å planlegge en haug for at kabalen skal gå opp hjemme med far. Få far til å ta mer ansvar. Få han mer selvstendig med barna. Få han til å ta mer initiativ til å ta barna. Så senker du skuldrene. Får litt pauser, og blir bedre rustet til å ta ungene alene de to kveldene.

Anonymkode: 54d00...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10. januar 2017 den 20.33, AnonymBruker skrev:

Herregud. Du har ( dere) har satt to barn til verden, så er en kveld vanskeli ? Du lurer på om far kan fortsette sin hobby? Jeg blir målløs. Hva om far var kveldsarbeider? Ta deg sammen kvinnemenneske. Du selv kan ta en kveld for deg selv også

 

Anonymkode: bfa8d...cb2

Hun sier jo ikke at far skal permanent slutte med hobbyen sin. De begge har satt to barn til verden ja, så hvorfor kan ikke han utsette ting til etter ihvertfall 2 åringen har lagt seg?? Ta deg sammen selv, far er jo ikke kveldsarbeider, og hadde han vært det hadde situasjonen vært litt anneledes enn at hun sliten seg ut for han skal få pleie sine hobbyer! Hvordan kan hun ta en kveld for seg selv når baby er 6 uker gammel?? Du kan umulig ha barn selv. 

Anonymkode: a4928...ca1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De første seks månedene er unntakstilstand. Han kan ta opp igjen hobbyen når ting har roet seg litt ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker er at dere begge valgte å få barn få må begge ta ansvar. Jeg synes du tar ansvar her. Du tar ansvar med å prøve å legge begge to og tar ansvar med å fortelle han at der blir litt for mye for deg. Dette er en ærlig sak. Han burde prioritere familien. Aldri om jeg ikke kunnet prioritert familien. De kommer langt foran hobby. Og du ber han bare være hjemme når h*n er baby. Synes du gjør det helt riktig. Synd at han ikke ser det. Du har sikkert prøvd å snakke med han? 

Anonymkode: 3e541...4c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dere som sier at mor også kan ha 1-2 kvelder for seg selv hvor hun dyrker sine hobbyer. Hun har en 6 uker gammel baby?! 

Har dere barn selv? Jeg har en på 4 uker og en på 29 mnd, og "kvelder for seg selv" er vel ikke helt der man er foreløpig. Her er vi begge to hjemme ved legging - pg etter det handler det om å få huset noen lunde i ok stand til dagen etter før vi tar en liten runde på sofaen å ser nyheter. 

Anonymkode: e4c95...46b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke dere som sier at mor også kan ha 1-2 kvelder for seg selv hvor hun dyrker sine hobbyer. Hun har en 6 uker gammel baby?! 

Har dere barn selv? Jeg har en på 4 uker og en på 29 mnd, og "kvelder for seg selv" er vel ikke helt der man er foreløpig. Her er vi begge to hjemme ved legging - pg etter det handler det om å få huset noen lunde i ok stand til dagen etter før vi tar en liten runde på sofaen å ser nyheter. 

Anonymkode: e4c95...46b

Digresjon: Haha, jeg også har sittet i tråden og lest og tenkt at jaggu har folk forskjellige liv. Vi har for all del hobbyer og interesser her i huset også, men de foregår for det meste innenfor husets fire vegger. Og at par med barn har lyst til å tilbringe 3-4 kvelder i uken hver utenfor huset (som folk foreslår til en nybakt mor: Få deg en hobby! Fort, kom deg ut av huset og la far legge barna!) det forstår jeg ikke. Når gjør dere husarbeid? Slapper av? Prater sammen? Vedlikeholder hus og hjem?

Jeg skjønner i hvert fall både skilsmisse- og utbrenthetsstatistikken bedre etter å ha lest denne tråden. Hvis vi hver uke skulle hatt at jeg var ute to kvelder, og mannen skulle være ute to kvelder ville vi hatt tre kvelder igjen til kvalitetstid og få-huset-på-plass-igjen-etter-dagen-tid. Midt oppi småbarnstid. Det ville ikke jeg orket altså.

Beklarer til TS for (litt) avporing.

Anonymkode: fc3d7...fe4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...