Gå til innhold

Kan far fortsette å drive sin hobby?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn , en 2 åring og en baby på 6 uker. Situasjonen for oss nå er at det er svært vanskelig å legge begge samtidig og babyen skriker mye på kvelden.

far i huset har hver onsdag "sin kveld" hvor han er ute av huset og driver sin hobby. Så langt har det gått greit men når vi nå har en baby i hus kjenner jeg at bare tanken på å legge begge ungene gjør meg stressa.

Jeg har sagt jeg gjerne ønsker å ha han hjemme om kveldene i denne baby perioden. han viser liten forståelse for dette og maser om å få dra ut på onsdagene. I tillegg jobber han turnus og er da borte en ettermiddag/kveld i uken. Så det blir da to kvelder i uken han er borte og jeg må legge ungene.

Jeg forstår han jo godt, men jeg tenker man kanskje må ofre noen ting når man har en baby i hus og når situasjonen er som den er.

hva tenker dere? Er det rettferdig? Takker for svar!

Anonymkode: 7fcc0...2c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om babyen gråter mye på kveld, og 2 åringen skal legges, ja da får han faktisk dra ut etter 2 åringen sover. Eller mener jeg du er rettferdig.

Anonymkode: 98181...d01

• Liker 6
Skrevet

Jeg er litt delt, på en måte tenker jeg at man klarer det man vil klare, og så lenge pappaen deltar når han er hjemme (for eksempel gjør kvelden litt enklere for deg, lager kveldsmat, ordner husarbeid etc, tar barna neste kveld eller gir deg "fri" andre kvelder) Så klarer man seg alene en kveld i uka. har du vurdert bæresjal eller sele for å gjøre legging enklere? Her hatet minste selen, men tanken var at det hadde sikkert gjrt ting enklere..

Samtidig er babyen 6uker, og det er unntakstilstand, og da bør far holde seg hjemme når du trenger det.. Det er bare slitsomt en liten periode. En periode der alle tåler å måtte pause hobbyer, om det er krise.. Det er ikke urettferdig. En toåring legger seg jo tidlig, så kan han kan fint legge toåring før han drar.

Vi har tre barn, der minste nå er 5mnd. Han hadde kolikk de første 3mnd, far gjorde sine hobbyer, samtidig som jeg fikk komme meg ut a huset når ejg ville\orket (Måtte rett å slett bort litt her og der for å samle hodet og koble av, det trengte han og)  Men vi tok det dag for dag. Var det en grei dag, så kunne far fint dra ut, mens andre ganger måtte han avlyse. Som sagt, det var en kort periode. Nå er det en helt annen verden, og han (og jeg) kan drive med det vi vil på kveldene..

Anonymkode: 98267...9e1

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har to barn , en 2 åring og en baby på 6 uker. Situasjonen for oss nå er at det er svært vanskelig å legge begge samtidig og babyen skriker mye på kvelden.

far i huset har hver onsdag "sin kveld" hvor han er ute av huset og driver sin hobby. Så langt har det gått greit men når vi nå har en baby i hus kjenner jeg at bare tanken på å legge begge ungene gjør meg stressa.

Jeg har sagt jeg gjerne ønsker å ha han hjemme om kveldene i denne baby perioden. han viser liten forståelse for dette og maser om å få dra ut på onsdagene. I tillegg jobber han turnus og er da borte en ettermiddag/kveld i uken. Så det blir da to kvelder i uken han er borte og jeg må legge ungene.

Jeg forstår han jo godt, men jeg tenker man kanskje må ofre noen ting når man har en baby i hus og når situasjonen er som den er.

Herregud. Du har ( dere) har satt to barn til verden, så er en kveld vanskeli ? Du lurer på om far kan fortsette sin hobby? Jeg blir målløs. Hva om far var kveldsarbeider? Ta deg sammen kvinnemenneske. Du selv kan ta en kveld for deg selv også

Anonymkode: bfa8d...cb2

• Liker 13
Skrevet

Småbarnsperioden kan være vanvittig krevende, i alle fall for de som ikke har en masse slektninger som stiller opp for å hjelpe til. Den kan være så krevende at mange forhold ryker, og mange kommer ut av den med et forandret syn på partneren. Derfor tror jeg det beste er om man legger til side hobbyer og det vanlige man driver med på kveld og ettermiddag mens det står på som verst. Det er ikke et veldig stort offer med tanke på hva man risikerer og hva man kan vinne på det. Den korte perioden i livet er ikke tiden for å prioritere seg selv.

Skrevet

Tror ikke mannen din dør av å legge hobbyen på hylla ett par måneder. Synes det er naturlig at han prioriterer familien nå. Det er unntakstilstand.

Anonymkode: c8883...a22

• Liker 14
Skrevet

Det viktigste dere kan gjøre i en sånn periode,er vel faktisk det å fortsette hobbyene . Men det gjelder jo dere begge 2. 

• Liker 8
Skrevet

Vi hadde det som dere i leggesituasjonen. Baby som gråt mye på kveldstid (bare flaks hvis han sov når 2-åringen skulle legges) og en 2-åring som brukte tid på å sovne og som var vant til at vi satt hos (helst lå sammen med) henne til hun sovnet (det burde vi selvfølgelig ha avvent henne med før baby ble født, men kom aldri så langt). Jeg satte VELDIG stor pris på at pappaen prioriterte å være hjemme rundt legging. Kunne være alene resten av døgnet, men leggingen var vanskelig. Såklart; alle sovnet etterhvert, men hvis jeg var alene, var det en ganske utmattende prosess. Jeg ville absolutt ha snakket med far om at han bør prioritere familien foran hobby nå en periode. Spebarnsperioden er en unntakstilstand. Det er vel ikke det at du absolutt ikke får det til alene, men mer det at å få en baby faktisk er et "prosjekt" som angår begge foreldrene og hvor man må være forberedt på å forsake andre interesser i en periode  for at ting skal gli best mulig!

Anonymkode: b63e9...bbb

• Liker 7
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når har du "din" kveld? Jeg blir stadig forundret over hvor mange som tydeligvis mener at det kun er mor som må endre livsstil etter å ha fått barn...

• Liker 17
Skrevet

Du har barna alene to kvelder i uka, babyen gråter mye om kvelden og den er bare seks uker gammel. Det skulle bare mangle at mannen satte egne behov til side noen uker til. Jeg regner med at du er mamma døgnet rundt, og han jobber allerede en kveld i uka, og da syns jeg godt han kan ofre noe også.

Det er noe annet når barna er bare litt større. Flere her som svarer at det er sunt med hobbyer, kan da ikke ha fått med seg hvor liten babyen er? De fleste mødre som har vært gjennom fødsel, som ammer nærmest døgnet rundt og sover usammenhengende, er ikke fulle av energi til å ta alle utfordringer med to småbarn på strak arm, eller selv dra bort en kveld i uka, som noen foreslår. Alt går, men spørsmålet er hvor rettferdig det er overfor ts. (Og jeg er generelt veldig for at foreldre skal få holde på med egne greier i blant, så det går ikke på det.)

• Liker 13
Skrevet

Her har vi en på 5 uker og en på snart 2 år. Og her går ingen ut på kveldene nå for tiden. Eldste er veldig mammaavhengig for tiden og krevende ved legging. Baby har ingen rutiner foreløpig og er litt utolig på kvelden. Uaktuelt at en av dem skal måtte gråte seg i søvn for at jeg eller far skal dyrke hobbyer. Det kan vi gjøre senere.

Anonymkode: e4c95...46b

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde lignense situasjon. Jeg løste det med at vi alle tre la oss i dobbeltsengen ca 18:30, meg i midten. Minste puppet, leste for eldste. Ofte sovnet begge etterhvert. Eller minsten ble med opp når største hadde sovnet. Det gikk OK.

• Liker 3
Skrevet

Jeg er litt både og her. Det er viktig at begge foreldrene får drevet med hobbyer/egentid tenker jeg, så hvis han har to kvelder, bør du la han ta kveldsstell alene i hvert fall en kveld i uken. Syns han det er enkelt og greit, så bør vel du også klare det, ser han at dette er problematisk, så kanskje han skjønner at han bør vente med hobbyer til ting har roet seg. 

Barnet er bare seks uker, så det er klart det er unntakstilstand, men jeg mener også at man som forelder bør klare ting alene av og til, men da bør det gå begge veier. 

Når vi fikk tredjemann var jeg ofte alene med de to yngste, da eldstemann hadde mye aktiviteter. Det var slitsomt og jeg angret av og til på at vi fikk et barn til, men dette forstod mannen godt, og han tok mye ansvar de kveldene han var hjemme. Så plutselig går det seg til, nå er minstemann snart to og det er enklere jo flere som er hjemme :)

Det viktigste er at man forstår hverandre og yter der man kan. Ikke nekte hverandre rom, heller gi der det er mulig, da vi alle har forskjellige behov.

• Liker 1
Skrevet

Min mann synger i et kor der det er vanlig at folk som får barn tar et halvt års permisjon fra koret, når barna er født. Dette gjorde min mann også (HELDIGVIS). og koret er heller ikke tjent med at mange ikke dukker opp på øvelser, eller ikke kan være med på konserter eller heltetilstelninger pga hektisk familieliv. Derfor bør man ta permisjon.

Jeg anbefaler deg å skaffe deg en hobby, eller finne på noe ute av huset regelmessig, når minsten er litt større. Hvis mannen din har sin hobby hver onsdag, kan du f.eks. ha torsdagskveldene til frikveld. Men når ungen er så liten, og sliter med leggingen, er det unntakstilstand, og det er rett og rimelig at mannen din også må ofre noe. Ellers blir du helt utslitt, og det er ikke familien din tjent med.

Anonymkode: 6938d...e77

• Liker 1
Skrevet

Men det finnes da mange alenemødre med to barn sånn? Det må være mulig å få til. Kanskje du har litt for høye forventinger eller for spesifikke krav som gjør en legge situasjon vanskeligere enn hva den trenger være.

Er det noen aleneforeldre her som har hatt to små og som har tips?

Anonymkode: 4f293...ffc

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det finnes da mange alenemødre med to barn sånn? Det må være mulig å få til. Kanskje du har litt for høye forventinger eller for spesifikke krav som gjør en legge situasjon vanskeligere enn hva den trenger være.

Det er nok ikke så veldig mange som er alenemødre til to når det siste barnet bare er seks uker. Uansett er det et faktum at TS ikke er alenemor, og da må man kunne regne med at mannen tar sin tørn og er lydhør ovenfor TS når hun ber ham legge hobbyen sin på is i noen måneder når det stormer som verst. TS har sannsynligvis ikke mulighet til å ta alenekvelder så tidlig. Senere kan både mannen og TS få alenekvelder, når ting faller mer på plass og barnet er over kolikken.

• Liker 12
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt sikkert mulig. Hvis det er et poeng at en mor skal være sisteprioritet i sitt liv (etter 2 småbarn og en mann, da er det ikke mye igjen til mor), mens mannen skal være førsteprioritet i sitt liv på bekostning av mor og barn.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, Biloba skrev:

Det er helt sikkert mulig. Hvis det er et poeng at en mor skal være sisteprioritet i sitt liv (etter 2 småbarn og en mann, da er det ikke mye igjen til mor), mens mannen skal være førsteprioritet i sitt liv på bekostning av mor og barn.

Det er 2 dager i uka det er snakk om.

Skrevet

Tar HAN leggingen av ungene alene noen kvelder i uken, da? 

Du kan jo begynne med å si at i kveld er det du som legger ungene, og så setter du deg i sofaen og løfter ikke en finger for å hjelpe. Da ser han kanskje hvor krevende det faktisk er... 

At "det finnes da alenemødre" er ikke noe argument. Ts er ikke alenemor. Det finnes da folk som er single, som må ta alt husarbeidet alene, men det er da ingen som synes at det rettferdiggjør at ene parten i et forhold ikke gjør en dritt i heimen..

Anonymkode: 751bf...438

• Liker 11
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er 2 dager i uka det er snakk om.

Ja, men ts henter trolig ut store deler av kreftene sine både dag og natt hver dag, og er kanske i minus som det er.

I tillegg er babyen ganske nyfødt og da var morsinstinktene på topp her og det var veldig stressende om barnet måtte gråte eller være stresset fordi jeg var nødt til å gjøre noe, selv om det bare var to minutter. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...