Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er oppkjøring til valgkamp, og denne gangen skal en del parti rive og dra litt i barnetrygden, for å fri til velgerne sine.

Hva vil det bety for DIN økonomi om de fjerner barnetrygden? og hva tenker i forhold til "alle andre", uavhengig av egen økonomi?

.....................

Vi er en familie med tre barn, hus, to biler og begge i jobb. Vi tjener ca 1 mill. i året til sammen. I statens øyne er vil velstående, og sikkert i mange andres øyne også. Men i praksis går det liksom akkurat rundt. Vi har ikke et voldsomt forbruk, shopper lite, har et fornuftig matbudsjett og vurderer alle større kjøp flere ganger. Men det er sånn at vi betaler alle fakturaer ved forfall, og vi har alltid litt penger dersom noe oppstår.

For oss vil tre barnetrygder mindre i mnd gjøre en merkbar forskjell. Det vil gjøre at vi må begynne å snu på kronene, og kutte i aktiviteter (dvs ingen av barna får begynne på noe mer enn det de allerede er med på i idrettslaget), revurdere matbudsjettet (ca 7000 i mnd for oss fem + et voksent barn som er hjemme av og til) og vurdere om vi kan klare oss med en bil mindre.

Vi har ikke dårlig økonomi, så jeg klager ikke, men barnetrygden er så absolutt viktig for oss, selv om vi ikke blir sett på som fattige.

Noen parti vil bruke spart barnetrygd for å tilby gratis barnehage, og typisk vår flax, så er vi ferdig med barnehagebarn når det skjer.

Jeg håper virkelig at dersom de fjerner barnetrygden, så lar de endringene gjelde for barn født fra og med det året dette trer i kraft. Da tenker jeg særlig på de som faktisk har barnetrygd som grunnlag for å få lån til bolig! Det er for noen den sikreste inntekten de har.

Anonymkode: 294fa...a74

Videoannonse
Annonse
Gjest Magnifiq
Skrevet (endret)

For oss vil det bety absolutt ingen ting. I dag går barnetrygden for to barn inn på konto og rett ut igjen til et barnehjem i Malawi.

Den utgiften vil ikke ha noen påvirkning på økonomien om vi må ta det fra lønn i stedet.

Barnetrygden blir ikke regnet med i grunnlaget for huslån, og om man ikke klarer å miste den. Hvordan takler man da renteøkning?

Jeg tenker at behovsprøving er en fin ting. Og gjerne slik da at jo mindre man tjener, jo mer får man. 970kr er alt for lite for å få barna ut av fattigdom.

Endret av Magnifiq
Skrevet

For meg som aleneforelder er den avgjørende for at vi skal klare oss. Jeg har aldri hatt mulighet til å spare pengene til barnet som jeg hører at mange andre gjør, og hvis den forsvinner får vi problemer. Da er jeg redd vi må kutte ut barnets fritidsaktiviteter, eller så må jeg ta en ekstrajobb i tillegg til heltidsstillingen jeg allerede har. 

Anonymkode: 1c43e...eb6

• Liker 4
Skrevet

Hmm... jeg har under 300 000 i inntekt, to barn, alenemor og bruker ikke barnetrygden. Barna går på dyre aktiviteter. Har ok med penger, lever seff ikke fett, men det går rundt. Har hus med medfølgende boliglån og en bil. Bor i Osloregionen såret er dyrt med hus.

Ser ikke problemet med å fjerne barnetrygden for de som har en samlet inntekt på rundt millionen, som faktisk er det de foreslår. 

Anonymkode: 51056...bcb

• Liker 6
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er oppkjøring til valgkamp, og denne gangen skal en del parti rive og dra litt i barnetrygden, for å fri til velgerne sine.

Hva vil det bety for DIN økonomi om de fjerner barnetrygden? og hva tenker i forhold til "alle andre", uavhengig av egen økonomi?

.....................

Vi er en familie med tre barn, hus, to biler og begge i jobb. Vi tjener ca 1 mill. i året til sammen. I statens øyne er vil velstående, og sikkert i mange andres øyne også. Men i praksis går det liksom akkurat rundt. Vi har ikke et voldsomt forbruk, shopper lite, har et fornuftig matbudsjett og vurderer alle større kjøp flere ganger. Men det er sånn at vi betaler alle fakturaer ved forfall, og vi har alltid litt penger dersom noe oppstår.

For oss vil tre barnetrygder mindre i mnd gjøre en merkbar forskjell. Det vil gjøre at vi må begynne å snu på kronene, og kutte i aktiviteter (dvs ingen av barna får begynne på noe mer enn det de allerede er med på i idrettslaget), revurdere matbudsjettet (ca 7000 i mnd for oss fem + et voksent barn som er hjemme av og til) og vurdere om vi kan klare oss med en bil mindre.

Vi har ikke dårlig økonomi, så jeg klager ikke, men barnetrygden er så absolutt viktig for oss, selv om vi ikke blir sett på som fattige.

Noen parti vil bruke spart barnetrygd for å tilby gratis barnehage, og typisk vår flax, så er vi ferdig med barnehagebarn når det skjer.

Jeg håper virkelig at dersom de fjerner barnetrygden, så lar de endringene gjelde for barn født fra og med det året dette trer i kraft. Da tenker jeg særlig på de som faktisk har barnetrygd som grunnlag for å få lån til bolig! Det er for noen den sikreste inntekten de har.

Dette kan ikke stemme. Hvis dere lever nøktern, har en million i inntekt, og mener at tap av 3000 i måneden vil utgjøre så store endringer er det noe veldig galt i utregningen din. Enten må dere bo veldig dyrt, ha et misforstått forhold av hva som kalles "ikke voldsomt forbruk" eller lignende. Ved å kutte barnetrygden vil dere miste under 5% av utbetalt inntekt (regnet 30% skatt siden dere sikkert har gjeld, dvs hvis begge har 500K, så blir det utbetalt ca 700.000 netto. Som igjen tilsier oppunder 60.000 utbetalt i mnd). 

Det er ikke mulig å si noen med 60K utbetalt i måneden vil merke en merkbar endring i økonomien hvis de mister 3000.

Anonymkode: f341a...907

• Liker 21
Skrevet

Vi trenger barnetrygden. 

Anonymkode: c0294...1f3

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan ikke stemme. Hvis dere lever nøktern, har en million i inntekt, og mener at tap av 3000 i måneden vil utgjøre så store endringer er det noe veldig galt i utregningen din. Enten må dere bo veldig dyrt, ha et misforstått forhold av hva som kalles "ikke voldsomt forbruk" eller lignende. Ved å kutte barnetrygden vil dere miste under 5% av utbetalt inntekt (regnet 30% skatt siden dere sikkert har gjeld, dvs hvis begge har 500K, så blir det utbetalt ca 700.000 netto. Som igjen tilsier oppunder 60.000 utbetalt i mnd). 

Det er ikke mulig å si noen med 60K utbetalt i måneden vil merke en merkbar endring i økonomien hvis de mister 3000.

Takk for at du understreker ett av poengene mine :)

"Alle" tror at når inntekten kommer opp mot en mill, så er økonomien veldig romslig. Den er ikke nødvendigvis det. Som jeg skrev, så har vi ikke dårlig økonomi pr i dag, men vi lever heller ikke i overflod. De 3000 gjør faktisk en forskjell for oss, enten du tror det eller ikke.

• Liker 4
Skrevet

jeg har et lite barn, vurderer om jeg har råd til nummer 2 - for meg ville gratis barnehage vært MYE bedre enn barnetrygd. 

Anonymkode: 990e1...ffd

• Liker 3
Skrevet

Kutt bt til som har over 750.000 kr  det er så mange med mindre inntekt som trenger den

Anonymkode: 9cbab...faa

• Liker 6
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" tror at når inntekten kommer opp mot en mill, så er økonomien veldig romslig. Den er ikke nødvendigvis det. Som jeg skrev, så har vi ikke dårlig økonomi pr i dag, men vi lever heller ikke i overflod. De 3000 gjør faktisk en forskjell for oss, enten du tror det eller ikke.

Selvfølgelig utgjør det en forskjell, men ikke en merkbar forskjell som du påstår. 

Jeg skjønner ikke helt denne egoismen, det sitter barn som ikke får nok mat gjennom dagen, og barn som ikke har varme nok vinterklær som kunne fått et vanvittig bedre liv av høyere barnetrygd, og så skal dere som har 60000 utbetalt i måneden mene at dere trenger de pengene for å "få det til å gå rundt"? Hører du hvor vanvittig det er?

• Liker 18
Skrevet

Det vil ikke bety noe særlig for meg at barnetrygden evt blir fjernet eller behovsprøvd. Ville det blitt behovsprøving med over 900.000 i inntekt som grense, ville jeg fortsatt mottatt barnetrygden ettersom jeg er singel og tjener langt under det.

Men innen noe gjøres evt med barnetrygden, er nok min (eller barnets) periode som barnetrygdmottaker over. Det er kun 1½ år igjen til han er 18, og da stopper den uansett.

• Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg har et lite barn, vurderer om jeg har råd til nummer 2 - for meg ville gratis barnehage vært MYE bedre enn barnetrygd. 

Anonymkode: 990e1...ffd

Du sier noe der, gratis barnehage sier jeg ikke neitakk til. Betaler 4800 kroner i barnehage i mnd. Får 1900 kr i barnetrygd. Hadde jo tjent på gratis barnehage, så ja takk! 

Anonymkode: c0294...1f3

Skrevet

Mannen min og jeg tjener nærmere en million i året, og vi har helt vanvittig mye mer penger en søsteren min som er alenemor med 300.000 i lønn. Bokostnadene våre er de samme (vi eier, vanvittig mye billigere enn å leie) og etter alt av kostnader sitter vi med over 10.000 mer enn henne i måneden. Det skulle bare mangle at ikke vi mistet barnetrygden, og hun fikk dobbelt. Det har så mye mer å si for henne å få 1500 mer i måneden enn konsekvensene for oss av å miste 1500.

Anonymkode: c8342...28e

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... jeg har under 300 000 i inntekt, to barn, alenemor og bruker ikke barnetrygden. Barna går på dyre aktiviteter. Har ok med penger, lever seff ikke fett, men det går rundt. Har hus med medfølgende boliglån og en bil. Bor i Osloregionen såret er dyrt med hus.

Ser ikke problemet med å fjerne barnetrygden for de som har en samlet inntekt på rundt millionen, som faktisk er det de foreslår. 

Anonymkode: 51056...bcb

Forslaget gjelder altså kun par (gift eller samboere)?

Anonymkode: dd5f7...e91

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

.....................

Barnetrygden er en grunnpilar i det norske samfunnet og det å fjerne den er en rasering av den norske velferd til alle-tanken.

Det partiet som går til valg på noe så smålig får garantert ikke min stemme.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forslaget gjelder altså kun par (gift eller samboere)?

Det går på samlet inntekt i husstanden.

Forslaget tar heller ikke hensyn til antall barn. Det er jo logisk at flere barn koster mer, og konsekvensene blir dermed mye større for barnerike familier. Familier med 6-7-8 unger er ikke så veldig vanlig, men de finnes jo så absolutt.

Tenk f.eks. to foreldre med helt vanlige OK jobber, som til sammen tjener 1 mill. De har syv barn, noen i barnehage og noen på skole. Jeg tipper at de 6 790,- kronene hver mnd utgjør en stor forskjell for de, selv om de tjener en mill i året.

• Liker 2
Skrevet

AB 907 understreker ikke poenget ditt på noen som helst måte. Han/hun påpeker at dersom dere ville fått problemer med kutt i barnetrygden så er det ikke fordi dere trenger pengene, det er fordi dere ikke har så god styring på økonomien hvis 5 % av utbetalt inntekt (3000 av 60 000) ville veltet lasset. Du sier at dere ikke lever i overflod, men det sier jo de fleste uansett hva slags lønn de har.

Hvis dere har ca 1 mill i året har dere litt over en gjennomsnittlig inntekt, jeg sier ikke at dere er voldsomt rike eller noe sånt, men dere trenger ikke barnetrygden. Jeg og samboer har ca 650 000 samlet, og selv om jeg setter pris på barnetrygden hadde det ikke vært krise om den forsvant. Jeg mener at kontantutbetalinger fra staten bør begrenses til de som virkelig trenger det, så kan det heller investeres mer penger i f.eks. barnehage, eldreomsorg, støtte til aleneforsørgere osv.

Problemet med behovsprøvingen slik jeg ser det er det noen sier med at byråkratiet med å finne ut hvem som kvalifiseres/ikke kvalifiseres vil koste så mye at staten ikke vil spare noe penger på det. Da er det like greit å bare fortsette ordningen slik det er nå, ikke noe poeng å skrenke inn hvis man ikke tjener noe på det. Da hadde det kanskje vært bedre å fjerne barnetrygden helt og heller brukt de pengene på tiltak som allerede eksisterer til familier med dårlig økonomi.

• Liker 7
Skrevet
33 minutter siden, Browncoat skrev:

AB 907 understreker ikke poenget ditt på noen som helst måte. Han/hun påpeker at dersom dere ville fått problemer med kutt i barnetrygden så er det ikke fordi dere trenger pengene, det er fordi dere ikke har så god styring på økonomien hvis 5 % av utbetalt inntekt (3000 av 60 000) ville veltet lasset. Du sier at dere ikke lever i overflod, men det sier jo de fleste uansett hva slags lønn de har.

Hvis dere har ca 1 mill i året har dere litt over en gjennomsnittlig inntekt, jeg sier ikke at dere er voldsomt rike eller noe sånt, men dere trenger ikke barnetrygden. Jeg og samboer har ca 650 000 samlet, og selv om jeg setter pris på barnetrygden hadde det ikke vært krise om den forsvant. Jeg mener at kontantutbetalinger fra staten bør begrenses til de som virkelig trenger det, så kan det heller investeres mer penger i f.eks. barnehage, eldreomsorg, støtte til aleneforsørgere osv.

Problemet med behovsprøvingen slik jeg ser det er det noen sier med at byråkratiet med å finne ut hvem som kvalifiseres/ikke kvalifiseres vil koste så mye at staten ikke vil spare noe penger på det. Da er det like greit å bare fortsette ordningen slik det er nå, ikke noe poeng å skrenke inn hvis man ikke tjener noe på det. Da hadde det kanskje vært bedre å fjerne barnetrygden helt og heller brukt de pengene på tiltak som allerede eksisterer til familier med dårlig økonomi.

Jo, jeg følte det sånn. Fordi ett av poengene mine var at når noen hører om en inntekt på 1 mill, så tenker de automatisk god, veldig god, økonomi. I mitt HI har jeg ikke skrevet veldig mye om våre faste utgifter, og det er jo de folk glemmer når de ser seg blind på inntekt.

Noen har høye kostnader til barnepass, pendlerutgifter (slitasje på bil, bensin, bompenger - kan fort bli MYE), forsikringer, huskostnader, biler, hytter og båter. Mye av dette er kostnader knyttet opp mot valg de enkelte tar selv. Når disse valgene ble tatt, så var barnetrygd en inntekt. Når da den faller bort, vil det kunne få konsekvenser for disse valgene.

Det er absolutt ikke synd på noen om de må selge båten fordi de mistet barnetrygden, men det får en betydning for familien det angår.

Det velter ikke lasset om vi mister barnetrygden, men vi må gjøre merkbare endringer i vår økonomiske hverdag, selv om vi har (litt under) 1 mill i samlet inntekt.

• Liker 2
Skrevet

Barnetrygda er ikke ment til å skulle finansiere hytte og båt, så jeg synes det er helt greit om den forsvinner for de som tjener enn million i året. 

Anonymkode: 714d6...906

• Liker 18
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, jeg følte det sånn. Fordi ett av poengene mine var at når noen hører om en inntekt på 1 mill, så tenker de automatisk god, veldig god, økonomi. I mitt HI har jeg ikke skrevet veldig mye om våre faste utgifter, og det er jo de folk glemmer når de ser seg blind på inntekt.

Noen har høye kostnader til barnepass, pendlerutgifter (slitasje på bil, bensin, bompenger - kan fort bli MYE), forsikringer, huskostnader, biler, hytter og båter. Mye av dette er kostnader knyttet opp mot valg de enkelte tar selv. Når disse valgene ble tatt, så var barnetrygd en inntekt. Når da den faller bort, vil det kunne få konsekvenser for disse valgene.

Det er absolutt ikke synd på noen om de må selge båten fordi de mistet barnetrygden, men det får en betydning for familien det angår.

Det velter ikke lasset om vi mister barnetrygden, men vi må gjøre merkbare endringer i vår økonomiske hverdag, selv om vi har (litt under) 1 mill i samlet inntekt.

Tror du bare kan droppe å forklare noe mer på dette. Noen er så fastkjørte i synet på at tjener man mer enn XX kroner så har man masse penger, og fortjener ingenting fra fellesskapet.

Da glemmer de en hel masse, både det at utgifter og inntekter gjerne står i stil med hverandre, men mest det Norge er bygget på - en velferdsstat både spesifikt til de som trenger det, men i tillegg en rekke allmenne goder som fellesskapet sponser uavhengig av den enkeltes situasjon. Barnetrygden er en av disse, med bakgrunn blant annet i at oppfostring av barn er en felles interesse i et fungerende samfunn. Fjerner man for mange av de allmenne godene og kanaliserer kun til de som trenger, vil oppslutningen om velferdsstaten for de som bidrar mest synke etterhvert. Og det har ikke Norge råd til, etter min mening. 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...