Aponi Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Jeg oppdaget for ikke så lenge siden at jeg blir veldig varm i ansiktet noen få timer etter at jeg har spist matvarer "med spor av nøtter". Har hatt 6-7 episoder der jeg kjenner varmen stige plutselig etter inntak, og så forsvinner det igjen ganske raskt. I går spiste jeg pesto (uten å tenke på at det faktisk inneholder mye nøtter), og fikk samme reaksjon. Har ikke spist rene nøtter på aldri så lenge, siden jeg ikke er så glad i det, men nå tørr jeg ikke. I dag bestemte jeg meg konsekvent for å styre unna ALT som potensielt kan inneholde nøtter og spor av nøtter. Vanligvis reagerer jeg på marsipan, sjokolade o.l., men etter å ha spist kinder maxi (som er helt fri for nøtter), har jeg ikke merket noen ting. Om jeg spiser en marsipansjokolade nå, kommer jeg til å få samme reaksjon. Skjønner at jeg må til lege med dette, men har hørt mye om at testene viser feil osv. Kjenner at dette skremmer meg litt. Hvis dette er en begynnende allergi, kan det jo bli langt verre enn det er. Noen som er allergiske som kan gi meg råd? Leser på nettet (skrevet av leger) at man ikke skal kutte noe fra kosten før man har fått påvist allergi, men jeg vil IKKE komme ut for noe allergisk sjokk først. Har ikke opplevd pusteproblemer, kløe eller lignende (enda), så vet ikke hvor farlig dette egentlig er? Kan spise frø, det ser jeg ikke ut til å reagere på. Kan jeg spise rapsolje- og solsikkeolje dersom jeg er allergisk mot nøtter?
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Du er ikke allergisk mot nøtter med mindre du har blitt fullt utredet. Nøtteallergi skal være ganske enkel å få nyss i. At du blir varm i ansiktet kan værea av mange andre årsaker enn nøttealergi.. Anonymkode: 62998...3a7
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Jeg lider av alvorlig allergi mot nøtter, som kan føre til anfylaksi. Varm i ansiktet har jeg aldri blitt. Så vidt jeg vet er ikke dette et symptom på allergi. Går du rundt og engster deg for allergi? Jeg har gjort det mye selv, som førte til angst en periode, og da ble jeg varm av angsten, men aldri av selve allergien. Forøvrig reagerer jeg svært sjelden på matvarer som kan ikke inneholde spor av nøtter, de to til tre gangene det har skjedd i løpet av livet har jeg bare klødd litt i munnen og halsen, så gir det seg etter noen minutter. Spiser jeg noe som faktisk inneholder nøtter hovner jeg voldsomt opp i munn og svelg, hele halsen blir trang, det klør veldig, blir kvalm og uvel etterhvert som det kommer ned i magen. Det kan hovne opp så mye at jeg må ta adrenalinsprøyte, og alle luftveier blir tette og jeg kveles. Helt forferdelig. Dog har jeg aldri blitt varm av allergien. Dessuten rart om du plutselig skal uvikle nøtteallergi i voksen alder. Om du har spist det før skal det mye til for at du nå plutselig reagerer. Dra til lege og ta allergitester, prikktest og blodprrøve. Er de fine er du mest sannsynlig ikke allergisk. Om de er fine synes jeg du skal prøve deg frem å spise nøtter. Anonymkode: 92b85...74c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå