AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Jeg legger tråden her da jeg ønsker å diskutere hva denne serien bidrar med ang. stigma rundt psykisk helse. Det kan være litt vanskelig å diskutere hvis du ikke har sett de 8 episodene, men kort fortalt er Ida Fladen nå på vei ut av sin andre depresjon, og hun ønsker å finne konkrete ting som gjør henne lykkelig. Sammen med en psykolog får hun 8 punkter, 1 for hver episode. Husker ikke alle nå, men det er i alle fall om å pleie de nære relasjonene, prøve noe nytt og oppleve mestring, trene, gjøre noe fint for andre, leve i øyeblikket. Vi får ikke så mye info om Ida Fladens liv, har hun f. eks vært sykemeldt som følge av depresjonen? Det blir rett og slett litt lite innblikk i hvordan hun har opplevd det. Hun havnet på legevakten og fikk utskrevet antidepressiva, og hvis jeg forstår det riktig var det veldig tungt i noen måneder, men utenom dette er det svært lite info. Mitt problem er at jeg føler denne serien ikke viser hvor ufattelig hardt en depresjon er. Jeg fikk depresjon nå i september, og jobber meg sakte ut av den. Jeg har opplevd overraskende lite forståelse fra venninner, for de klarer ikke å sette seg inn i det. Og det er det jeg skulle ønske denne serien kunne gi et innblikk i! Noen andre som har sett serien eller har synspunkter? Anonymkode: a75f3...b15
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #2 Skrevet 10. januar 2017 Har ikke sett hele, men den virker litt enkel, ja. Får ikke vite bakgrunnen til depresjonen og hos psykologen er det stort sett psykologen som snakker. Anonymkode: cc850...8c7
Gjest chisandra Skrevet 10. januar 2017 #3 Skrevet 10. januar 2017 Jeg er generelt veldig interessert i psykisk helse og psykologi, var bl.a. veldig begeistret for "jeg mot meg" på NRK, men denne serien ble for overfladisk og enkel for min smak. Synd, for temaet er viktig.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #4 Skrevet 10. januar 2017 Ser nå at det er flere artikler om dette på NRK: https://www.nrk.no/kultur/kritisk-til-kjendiser-som-snakker-ut-om-psykiske-problemer-1.13312464 Jeg var også veldig fan av "Jeg mot meg". Her møtte vi ukjente mennesker som alle slet ganske mye, og viste ulike sider av hvordan det påvirket hverdagen. Og Peder Kjøs hadde en sentral rolle i å forklare en del. For all del, jeg applauderer Ida Fladen for å være åpen og ser at hun gjør nok dette fordi hun vil hjelpe og støtte andre, men for meg oppleves det i alle fall litt distansert fra psykisk helse når hun allerede egentlig har det ganske mye bedre. Ikke at jeg kan synse om hvordan hun har det inni seg, men hun fremstår i alle fall som ganske mye mer velfungerende enn en del med depresjon. Anonymkode: a75f3...b15
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå