Gå til innhold

Sier du i eller på Ski?


Gjest Overrasket

Sier du I eller PÅ Ski?  

57 stemmer

  1. 1. I eller PÅ?

    • I
      48
    • 9


Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Overrasket skrev:

 

Du har ingen aning om hva som gjør vondt for meg, jeg tok en omvei slik at du skulle få ut litt mer sinne på meg. Så si takk, du. 

Nå grenser du til det tåpelige og latterlige.

Men kos deg med det. 

Det er ETT faktum i det du gnåler om. Og det er at det heter I Ski.

*rister på hue' av deg*

Ha det.  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er fra Ski. Har vært og er fryktelig inkonsekvent,bruker både i og på. Under oppveksten for hundre år siden sa vi mest på, tror jeg. Føles sånn. 

Anonymkode: b9a52...62c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan finne på å si jeg skal på Ski storsenter. For det høres mer riktig ut enn å si jeg skal iiiii Ski storsenter. Det kommer an på hva som føles riktig. 

Anonymkode: 4c4dd...dbf

Dette er ikke sammenliknbart i det hele tatt. Du skal på kjøpesenteret, og dette styres ikke av samme regel. Du sier da "på" samme hvilket kjøpesenter du skal på? Og eksempelet i det neste innlegget ditt underbygger jo bare det jeg sier, siden du sier du skal Oslo City. Men du sier da ikke at du var på Oslo når du har gått langs Karl Johan?

For å svare på spørsmålet til Overrasket så stemmer jeg for . Ski er i alle fall ikke en kystby, og etter denne regelen skal det også være på, siden Ski er en liten by/tettsted som tar navnet sitt fra en gård, og ligger østafjells: 

"Men ved navnet på flere mindre byer – og mange tettsteder – bruker vi på. Det er fordi det ofte er gamle gårdsnavn. Eksempler er på Gjøvik, på Hamar, på Levanger, på Moss, på Stange og på Steinkjer. (Dette gjelder særlig for byer og tettsteder i innlandet og ellers østafjells.)" 

(Dette argumentet svekkes selvsagt en del av at de også sier "på Moss", noe som i mitt hode høres helt merkelig ut, og som de i tillegg endrer på senere i artikkelen. :fnise: )

JEG tror at "i Ski" har startet for å unngå dumme vitser om skigåing, og så har vi bare blitt så vant til å høre det at vi tror det skal være sånn. 

Anonymkode: 4fe6e...10e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er fra Ski. Har vært og er fryktelig inkonsekvent,bruker både i og på. Under oppveksten for hundre år siden sa vi mest på, tror jeg. Føles sånn. 

Anonymkode: b9a52...62c

Takk skal du ha! Jeg synes også å ha hørt "på Ski" mye brukt blant mindre foreldre/besteforeldre og deres generasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke sammenliknbart i det hele tatt. Du skal på kjøpesenteret, og dette styres ikke av samme regel. Du sier da "på" samme hvilket kjøpesenter du skal på? Og eksempelet i det neste innlegget ditt underbygger jo bare det jeg sier, siden du sier du skal Oslo City. Men du sier da ikke at du var på Oslo når du har gått langs Karl Johan?

For å svare på spørsmålet til Overrasket så stemmer jeg for . Ski er i alle fall ikke en kystby, og etter denne regelen skal det også være på, siden Ski er en liten by/tettsted som tar navnet sitt fra en gård, og ligger østafjells: 

"Men ved navnet på flere mindre byer – og mange tettsteder – bruker vi på. Det er fordi det ofte er gamle gårdsnavn. Eksempler er på Gjøvik, på Hamar, på Levanger, på Moss, på Stange og på Steinkjer. (Dette gjelder særlig for byer og tettsteder i innlandet og ellers østafjells.)" 

(Dette argumentet svekkes selvsagt en del av at de også sier "på Moss", noe som i mitt hode høres helt merkelig ut, og som de i tillegg endrer på senere i artikkelen. :fnise: )

JEG tror at "i Ski" har startet for å unngå dumme vitser om skigåing, og så har vi bare blitt så vant til å høre det at vi tror det skal være sånn. 

Anonymkode: 4fe6e...10e

Tusen takk! Jeg er absolutt 100 % sikker på at det heter "i Moss", der vet jeg at alle andre forslag er helt feil. Så det bare beviser at i og på kan brukes feil, og at det er grunnlag for å titte nærmere på spørsmålet før man fastslår uten tvil hva som er rett og galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært på Ski Storsenter i Ski :)

Anonymkode: 5fc60...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vokst opp rett ved Ski. Vi sa på da jeg var liten, men folk har begynt å si i nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, VinterSnø skrev:

Vokst opp rett ved Ski. Vi sa på da jeg var liten, men folk har begynt å si i nå.

Ja. For hundre år siden.  ☺

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Ja. For hundre år siden.  ☺

Mer som 10 år ;) Jeg ble rettet om jeg sa i Ski som liten, og jeg er ikke 30 engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, VinterSnø skrev:

Mer som 10 år ;) Jeg ble rettet om jeg sa i Ski som liten, og jeg er ikke 30 engang.

Betviles. ☺Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lært at det heter på Ski, kommer fra Oslo. 

8 minutter siden, VinterSnø skrev:

Mer som 10 år ;) Jeg ble rettet om jeg sa i Ski som liten, og jeg er ikke 30 engang.

Det stemmer med det jeg ble lært :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Frøkensina skrev:

Jeg har lært at det heter på Ski, kommer fra Oslo. 

Det stemmer med det jeg ble lært :) 

Vi som har bodd der i 40+ år sier i Ski. 

Anonymkode: a4316...eae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjestvest

Gjør som jeg pleier. Stryk hånda over munnen og mumle, eller ta en liten gjesp idet du skal si i eller på for å slippe diskusjoner om hva som er riktig eller feil. Neida  :laugh:
Det sagt er begge deler riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi som har bodd der i 40+ år sier i Ski. 

Anonymkode: a4316...eae

Ok :) Kanskje det har blitt så blandet fordi man jo sier Ski når man snakker om kommunen og Ski når det gjelder sted?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Overrasket
10 minutter siden, gjestvest skrev:

Gjør som jeg pleier. Stryk hånda over munnen og mumle, eller ta en liten gjesp idet du skal si i eller på for å slippe diskusjoner om hva som er riktig eller feil. Neida  :laugh:
Det sagt er begge deler riktig. 

Dette er en av alt for mange grunner til at jeg liker deg, @gjestvest: Praktiske løsninger på teoretiske problemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...