AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #61 Del Skrevet 10. januar 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Eller korrekt uttale av "Hebekk", når man først er i det området Anonymkode: 67645...ea2 Hebbekk Anonymkode: 19a69...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 10. januar 2017 #62 Del Skrevet 10. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hebbekk Anonymkode: 19a69...b0e Ikke Heebekk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #63 Del Skrevet 10. januar 2017 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Ikke Heebekk? Ingen jeg kjenner sier det, nei.. men uansett så sies det jo så fort at det går inn i hverandre 😉 Anonymkode: 19a69...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #64 Del Skrevet 10. januar 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: I Ski. Vokst opp i follo og har familie og kollegaer i Ski. Det finnes ikke en i/på regel for stedsnavn som gjelder for alt. Anonymkode: 5abe5...b4f Man kan jo diskutere Kråkstad og. Der har jeg hørt i Kråkstad, på Kråkstad, litt om hverandre. Alle jeg kjenner sier i Kråkstad (han bor i Kråkstad), men har hørt på Kråkstad fra noen få. I mine øyne er det feil. Anonymkode: 19a69...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 10. januar 2017 #65 Del Skrevet 10. januar 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ingen jeg kjenner sier det, nei.. men uansett så sies det jo så fort at det går inn i hverandre 😉 Anonymkode: 19a69...b0e ☺Har aldri hørt Hebekk uttalt, så jeg visste ikke. I huet mitt har det vært He...med lang e. 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 10. januar 2017 #66 Del Skrevet 10. januar 2017 På Stunner. På/ved Sværsvann. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #67 Del Skrevet 10. januar 2017 Jeg sier i Ski, men har ikke noe forhold til stedet. Anonymkode: ae2d3...aa3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 10. januar 2017 #68 Del Skrevet 10. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo diskutere Kråkstad og. Der har jeg hørt i Kråkstad, på Kråkstad, litt om hverandre. Alle jeg kjenner sier i Kråkstad (han bor i Kråkstad), men har hørt på Kråkstad fra noen få. I mine øyne er det feil. Anonymkode: 19a69...b0e På Kråkstad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest canacas Skrevet 10. januar 2017 #69 Del Skrevet 10. januar 2017 3 timer siden, Jerry Lee skrev: Spyddbær' 😉 Spøddbærr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 10. januar 2017 #70 Del Skrevet 10. januar 2017 8 timer siden, canacas skrev: Spøddbærr Spø'bærr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Den Lille Heksa Skrevet 10. januar 2017 #71 Del Skrevet 10. januar 2017 På 9.1.2017 den 17.21, Overrasket skrev: eg skal legge til følgende sitat fra språkentusiast Per Hegge: "Regelen er klar: Innlandsbyer skal ha preposisjonen PÅ foran seg, kystbyer skal ha preposisjonen I foran seg, svarte Aftenpostens mangeårige medarbeider, som for øvrig har egen språkspalte i samme avis." Heter det da "på" Brumunddal? Sier "i" Ski, men det er sikkert bare fordi jeg ikke vet hva det heter. Har aldri bodd i Ski. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Faile Skrevet 10. januar 2017 #72 Del Skrevet 10. januar 2017 På Monday, January 09, 2017 den 17.21, Overrasket skrev: Hadde @canacas rett da hun korrigerte meg og sa at det heter "i Ski"? Hva mener du? Spesifiser dersom du har vokst opp på/i Ski. Jeg skal legge til følgende sitat fra språkentusiast Per Hegge: "Regelen er klar: Innlandsbyer skal ha preposisjonen PÅ foran seg, kystbyer skal ha preposisjonen I foran seg, svarte Aftenpostens mangeårige medarbeider, som for øvrig har egen språkspalte i samme avis." Regnes Ski som en kystby? Stedet har jo bare hatt bystatus i 14 år, så det kan forresten ha vært innearbeidet en annen vane før det basert på den lange tradisjonen som tettsted. Stem i vei! Eg har alltid trudd at å sei "på" i staden for "i" er frå dialekta mi. Kva slags dialekt snakkar du? Eg seier hvertfall på Ski. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Overrasket Skrevet 10. januar 2017 #73 Del Skrevet 10. januar 2017 46 minutter siden, Faile skrev: Eg har alltid trudd at å sei "på" i staden for "i" er frå dialekta mi. Kva slags dialekt snakkar du? Eg seier hvertfall på Ski. Jeg snakker så nært riksmål som det lar seg gjøre praktisk ... Men godt å høre at jeg ikke er alene, vi er jo hele 9 brukere som har stemt "på". Det kaller jeg et marginalt mindretall, altså. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jerry Lee Skrevet 11. januar 2017 #74 Del Skrevet 11. januar 2017 (endret) På Askheimr. Endret 11. januar 2017 av Jerry Lee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå