Gå til innhold

Ultralydsundersøkelse av brystene - hjelp!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en lengre periode har jeg følt ubehag i det ene brystet. Ikke direkte smerte men en tyngende følelse. Litt sånn gravid følelse men det er jeg ikke. Gjerne sterkere uken før forventet mens. Kjenner ingen kuler. Legen sjekket meg og fant heller ikke noe. Jeg ba allikevel om videre sjekk. Jeg brukte ordet mamografi fordi jeg ikke visste bedre. I posten kom det innkalling til ultralydsundersøkelse. Det er ikke det samme? Hvordan foregår dette? Kjenner jeg gruer meg enormt. Livredd for hva det kan være. Er det vondt? Stående? Liggende? Kle av alt? Når får man svar? Jeg er så redd for hva det kan være :( 

noen som har gjort dette før? Berolige meg? 

Anonymkode: a2f0a...3b8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke det samme. 

Jeg tok en UL av brystene når jeg var gravid. Lå på en vanlig undersøkelsesbenk, en sykepleier snakket litt med meg først og så kledde jeg av meg på overkroppen og fikk et håndkle til å dekke meg med. Legen kom så inn og gjorde en UL på brystene. Tror de bruker samme UL apparat som ved andre UL-undersøkelser. Det gjorde ikke vondt eller noe. Så det er ikke noe å grue seg for, dette går helt fint TS :)

Anonymkode: 1866c...c83

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tatt ultralyd av brystene etter mammografi. Det ble tatt liggende. Ikke vondt, jeg er litt sjenert så kjente litt på det, ellers OK. Du får sannsynligvis svar umiddelbart. 

Du kler bare av deg oventil, og et håndkle du kan dekke til den uberørte puppen. Eventuelt drar du opp genser/fjerner bh. 

Dette går fint! Lykke til. 

Anonymkode: 29914...45e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det i dag. De bruker en vanlig ultralydmaskin som om du skulle være gravid. Kler av deg på overkroppen, legger deg på en benk og får et håndkle som dekker. Tar ti mimutter. Hos meg måtte de ta en celleprøve og det gjorde heller ikke vondt. 

Mammografi er en smule vondt. 

Anonymkode: 3ec9d...79b

AnonymBruker
Skrevet

Mamografi gjøres ikke som første valg på unge kvinner, fordi det er så tett brustvev at det er umulig eller meget vanskelig å se unormaliteter. Derfor får den undersøkelsen som er bedre, nemlig ultralyd. Du får og ultralyd fordi du og heller ikke legen har funnet noe som kan ligne på knute/kul/tumor = felles navn på samme sak. 

Ultralyd gjøres med ultralyd direkte på brystet, en liten sak som føres over brystet mens legen/radiografen ser på skjerm hva som er å se i brystet. Gjør ikke vondt, men gelen som påføres for å få kontak mellom apparatet og det som er inne i brystet er ofte kald. Du ligger på en benk, lyset blir skrudd ned eller nesten slukket, mens undersøkelsen utføres. Du er avkledd på overkroppen og får enten et teppe, håndkle eller en sykehusskjorte på deg. 

Undersøkelsen er ganske lik ultralyd som gjøres på gravide når de sjekker babyen. 

Anonymkode: 8256d...2d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Får man svar med engsng? Redd for svaret ..

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man svar med engsng? Redd for svaret ..

Ja, jeg fikk det i allfall. Eller, jeg fikk i det minste et foreløpig svar. Det offisielle svaret tror jeg kanskje kom en ukes tid senere. 

AnonymBruker
Skrevet

Normalt sendes svaret til legen fordi det er flere som "gransker" ultralydbildene etter at du har gått. Finner de ikke noe vil du ikke bli henbist eller videreført til annen undersøkelse. Finner de noe som er mistenkelig eller unormalt, så blir det gjort flere undersøkelser i forsøk på å finne ut hva som er galt. På den måten har du en indikator på hva som blir konklusjonen. 

Jeg hadde en helt klar følbar tumor på 2 - 3 cm, og visste at noe var galt, men de ville samtidig ikke konkludere der og da. 

Med de plagene du beskriver, så er det neppe noe galt utover at du kan ha tette melkekjertler, tipper jeg på. 

Anonymkode: 8256d...2d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok UL av brystene selv da jeg var 24 (3 år siden), også pga mye ubehag/ømhet. Selve undersøkelsen var ikke noe behagelig,og det viste seg at jeg bare hadde mye kjertelvev,som gjorde at brystene lett ble ømme. Kan høres ut som du har noe lignende?

Anonymkode: 189c3...802

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tok UL av brystene selv da jeg var 24 (3 år siden), også pga mye ubehag/ømhet. Selve undersøkelsen var ikke noe behagelig,og det viste seg at jeg bare hadde mye kjertelvev,som gjorde at brystene lett ble ømme. Kan høres ut som du har noe lignende?

Mente at den ikke var UBEHAGELIG 😛

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I en lengre periode har jeg følt ubehag i det ene brystet. Ikke direkte smerte men en tyngende følelse. Litt sånn gravid følelse men det er jeg ikke. Gjerne sterkere uken før forventet mens. Kjenner ingen kuler. Legen sjekket meg og fant heller ikke noe. Jeg ba allikevel om videre sjekk. Jeg brukte ordet mamografi fordi jeg ikke visste bedre. I posten kom det innkalling til ultralydsundersøkelse. Det er ikke det samme? Hvordan foregår dette? Kjenner jeg gruer meg enormt. Livredd for hva det kan være. Er det vondt? Stående? Liggende? Kle av alt? Når får man svar? Jeg er så redd for hva det kan være :( 

noen som har gjort dette før? Berolige meg? 

De tar nok ultralyd før mammografi hvis du er ung, dette fordi brystene består av mer kjertelvev når man er ung og derfor er ul en mye mer sikker undersøkelse når man er under 40. Ul er ikke vondt i det hele tatt , det er fort gjort og du får svar med en gang. Det er helt sikkert ingenting, men vær glad for at de sjekker grundig. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble kvalm av det, men det antar jeg er pga tidligere overgrep, og at jeg avskyr å bli grafset på. Utover det husker jeg egentlig ingenting.

Anonymkode: 74afd...9e4

AnonymBruker
Skrevet

Du får svar der og da, ul bilder lagres ikke, og granskes derfor ikke av andre etterpå som noen påstår. Det kan skrives ut enkeltbilder dersom de finner noe som bør undersøkes videre, men undersøkelsen i sin heleht lagres ikke. Hvis alt ser fint ut (som det sannsynligvis gjør), så får du beskjed. 

Anonymkode: 58df1...a7b

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det samme. 

Jeg tok en UL av brystene når jeg var gravid. Lå på en vanlig undersøkelsesbenk, en sykepleier snakket litt med meg først og så kledde jeg av meg på overkroppen og fikk et håndkle til å dekke meg med. Legen kom så inn og gjorde en UL på brystene. Tror de bruker samme UL apparat som ved andre UL-undersøkelser. Det gjorde ikke vondt eller noe. Så det er ikke noe å grue seg for, dette går helt fint TS :)

Anonymkode: 1866c...c83

Trodde dessuten og mammografi var verre? Der blir jo brystene flatklemt i en sånn greie..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...