AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #1 Skrevet 9. januar 2017 Bakgrunn: Jeg har tidligere (10-år siden) hatt depresjon. Det siste året har jeg blitt mer og mer deprimert men har heldigvis en veldig dyktig arbeidsgiver som har tatt hensyn og i stor grad latt meg styre meg selv. Nå har derimot depresjonen nådd et punkt hvor jeg ikke lenger klarer å arbeide. Jeg får heller ikke arbeidsoppgaver, blir ikke sett eller hjulpet på jobb. Det er såvidt jeg kommer meg opp av sengen om morgenen. I dag tok jeg mot til meg og ringte legekontoret for hjelp. Der fikk jeg beskjed om at neste ledige time var i februar og at jeg heller får ringe hver morgen til jeg får svar. Heldigvis har arbeidsgiver IA-avtale men det hjelper jo ikke frem til februar. Vurderer derfor å gå til privatlege og rett og slett spørre om sykemelding til legen min har tid. Noen som har noen råd? Jeg er langt nede, men er heldig som har ressurser til å oppsøke det private men er usikker på om det er lurt... Anonymkode: 5d7b1...1a3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #2 Skrevet 9. januar 2017 Fastlegene har hastetimer du kan få ved behov. Hva sa du til den du bestilte time hos? Anonymkode: 952a3...6d9
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #3 Skrevet 9. januar 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fastlegene har hastetimer du kan få ved behov. Hva sa du til den du bestilte time hos? Anonymkode: 952a3...6d9 At de kun hadde akutttimer, og ingen akuttimer i dag og at jeg kunne ringe igjen i morgen tidlig så kanskje fikk jeg time... Anonymkode: 5d7b1...1a3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #4 Skrevet 9. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: At de kun hadde akutttimer, og ingen akuttimer i dag og at jeg kunne ringe igjen i morgen tidlig så kanskje fikk jeg time... Anonymkode: 5d7b1...1a3 Da ringer du hver morgen helt til du får akuttime. Dette er helt vanlig praksis. Anonymkode: a1422...0eb 2
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #5 Skrevet 9. januar 2017 Fikk ca samme beskjed. Ringte dagen etter, og fikk heldigvis time. For min del var det utelukkende for å få antidepressiva og en kort sykemelding i innkjøringen av de, så jeg var fint fornøyd med en 5 minutters time. Når det gjelder privatleger, så er min erfaring så at de jevnt over avvise personer med depresjon, men det er mulig det er annerledes om du ikke ber om medisiner. Anonymkode: 205f4...6a3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #6 Skrevet 9. januar 2017 Standard hos fastleger det. Ring på morgen for å få en akutttime. Anonymkode: 30d36...a6e
boblevann Skrevet 9. januar 2017 #7 Skrevet 9. januar 2017 Dette er helt vanlig. Ring legekontoret med en gang de åpner i morgen - så får du nok hastetime Du trenger ikke vente til februar med dette, ring hver dag så får du (haste)time denne uken - nesten garantert. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #8 Skrevet 9. januar 2017 Takk for tilbakemelding! Dette gir håp:) jeg er sjelden involvert i det offentlige helsevesenet, og sist gang var jeg mindreårig og sa var det helt andre rutiner. Anonymkode: 5d7b1...1a3
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #9 Skrevet 9. januar 2017 Du ringer straks legen åpner telefonen i morgen og får en hastetime. Da sier du bare at du trenger sykemelding, på grunn av akutt sykdom. Spør de deg nærmere svarer du at du vil prate med legen om dette, fordi du ikke orker å utdype på telefon. Da skal du kunne få en hastetime i løpet av morgendagen, noe du åpenlyst trenger. Ta vare på deg selv. Anonymkode: 2cfd9...8b4 1
Teriyaki Skrevet 9. januar 2017 #10 Skrevet 9. januar 2017 Så dumt at ikke alle fastlegekontor bruker "time på dagen"-systemet. På mitt legekontor så sender en bare sms dagen i forveien og da får jeg alltid time til neste dag. I tillegg til dette har de akuttimer. De få timene man kan forhåndssbestille er det derimot som oftest tre uker med ventetid. Vet ikke hvorfor de har de timene i det hele tatt, men.
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #11 Skrevet 9. januar 2017 Dette er utenfor trådens tema. 4 minutter siden, Teriyaki skrev: Så dumt at ikke alle fastlegekontor bruker "time på dagen"-systemet. På mitt legekontor så sender en bare sms dagen i forveien og da får jeg alltid time til neste dag. I tillegg til dette har de akuttimer. De få timene man kan forhåndssbestille er det derimot som oftest tre uker med ventetid. Vet ikke hvorfor de har de timene i det hele tatt, men. Men alle legekontor er pålagt å ha akutt timer, eller øyeblikkelig hjelp timer, som tildeles etter første mann til mølla prinsippet. At ditt legekontor har så lite pasientgrunnlag at de kan tildele timer fra den ene dagen til den andre, betyr ikke at alle legekontor har så få pasienter at dette er mulig. Anonymkode: 2cfd9...8b4
Teriyaki Skrevet 9. januar 2017 #12 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er utenfor trådens tema. Men alle legekontor er pålagt å ha akutt timer, eller øyeblikkelig hjelp timer, som tildeles etter første mann til mølla prinsippet. At ditt legekontor har så lite pasientgrunnlag at de kan tildele timer fra den ene dagen til den andre, betyr ikke at alle legekontor har så få pasienter at dette er mulig. Anonymkode: 2cfd9...8b4 Hva vet du om antall pasienter mitt legekontor har? Time på dagen er noe alle kontor kan ha. Det er bare en startperiode som blir litt kinkig, men når man først er inne i rytmen så er det slik det fungerer. Dette er noe som finnes på landsbasis og som ikke er unikt for mitt legekontor. Vet ikke hvorfor du følte for å forsvare det, men det var i grunn bare en undring da dette er et system som har fungert veldig bra der det er tatt i bruk. Det er altså ikke vanlig mobil man sender sms til. Det er et fire-siffer-nummer hvor man bruker legekontorets navn som kodeord for at sms-en skal komme til riktig kontor. Endret 9. januar 2017 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #13 Skrevet 9. januar 2017 Du kan gå via legevakt også. De har som regel en psykiater som du kan få time hos samme dag eller dagen etter. Anonymkode: d24f3...d58
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #14 Skrevet 9. januar 2017 Vær klar når telefontidene åpner. Det blir fort kø, så ring på sekundet. Da skal du få se at du får ledig time. Anonymkode: 1f357...b73
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #15 Skrevet 9. januar 2017 2 timer siden, Teriyaki skrev: Så dumt at ikke alle fastlegekontor bruker "time på dagen"-systemet. På mitt legekontor så sender en bare sms dagen i forveien og da får jeg alltid time til neste dag. I tillegg til dette har de akuttimer. De få timene man kan forhåndssbestille er det derimot som oftest tre uker med ventetid. Vet ikke hvorfor de har de timene i det hele tatt, men. De fleste legekontorer har ikke kapasitet til å ha et slikt system. Anonymkode: 1f357...b73 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #16 Skrevet 9. januar 2017 2 timer siden, Teriyaki skrev: Hva vet du om antall pasienter mitt legekontor har? Time på dagen er noe alle kontor kan ha. Det er bare en startperiode som blir litt kinkig, men når man først er inne i rytmen så er det slik det fungerer. Dette er noe som finnes på landsbasis og som ikke er unikt for mitt legekontor. Vet ikke hvorfor du følte for å forsvare det, men det var i grunn bare en undring da dette er et system som har fungert veldig bra der det er tatt i bruk. Det er altså ikke vanlig mobil man sender sms til. Det er et fire-siffer-nummer hvor man bruker legekontorets navn som kodeord for at sms-en skal komme til riktig kontor. Dette stemmer ikke. Time på dagen er ikke vanlig praksis. Anonymkode: 29ace...eaf 1
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #17 Skrevet 9. januar 2017 TS her. Jeg bor i Oslo, fastlegen min nærmer seg pensjonsalder, teknisk avholden og har kun oppe man-ons. Men han er en trivelig lege da😃 Så løsningen er å stå opp i morgen tidlig og be om akuttime. Takk for all hjelp! Anonymkode: 5d7b1...1a3
Teriyaki Skrevet 9. januar 2017 #18 Skrevet 9. januar 2017 (endret) 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste legekontorer har ikke kapasitet til å ha et slikt system. Anonymkode: 1f357...b73 http://www.timesammedag.no/index.php?s=forsiden Min fastlege har 1500 pasienter. Det samme har de andre legene på kontoret. Det anbefalte antallet pasienter Per fastlege er ca 1200. Det handler om å effektivisere praksisen både for pasientene og legene. Funker veldig bra. Men det er selvsagt en innkjøringsperiode før det gir uttelling. Endret 9. januar 2017 av Teriyaki
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2017 #19 Skrevet 9. januar 2017 ... og med teknisk avholden mener jeg at SMS eller onlinetimebestilling er uaktuelt. vet at flere leger tilbyr slike SMSløsninger så jeg burde vel snart finne meg en ny fastlege Anonymkode: 5d7b1...1a3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2017 #20 Skrevet 10. januar 2017 Etter 35minutter i telefonkø i morges fikk jeg time allerede i formiddag. Det er dog ganske sikkert at jeg må finne meg en ny fastlege som ikke er helt teknofob og har litt færre pasienter og litt flere timer tilgjengelig. TS Anonymkode: 5d7b1...1a3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå