Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har Ergobaby original bæresele, som har et spedbarnsinnlegg man skal bruke til babyen er 5,5 kg, står det i bruksanvisningen. Min sønn på 12 uker er der nå, han er for stor for spedbarnsinnlegget, men er han ikke egentlig for liten til å sitte i bæreselen uten innlegg? Jeg synes liksom bena hans ikke går ut i naturlig froskestilling, de er for korte. Han hyler når jeg prøver, så jeg er redd han får vondt. 

Hvor gammel må han være for jeg kan være sikker på at ham er stor nok? Hva gjorde dere andre i perioden mellom spedbarnsinnlegg og "stor nok"?

Endret av Harlekin
Skrevet

Jeg hadde Ergobaby 360, og i den perioden lot jeg være å bruke selen. Det ble alt for trangt i spedbarnsinnlegget, men jeg turde ikke ta sjansen på at han var sterk nok i nakken og stor nok i kroppen (til tross for at han var stor for alderen). Begynte igjen ved ca fire måneder. :)

• Liker 1
Gjest Loffeliten
Skrevet

Jeg hadde bl.a en Manduca, men syns ikke formsydde seler blir helt optimale til de minste babyene. Så jeg brukte ringsjal, sjal og meitai i stedet (fant fram igjen de formsydde når ungen ble større). 

AnonymBruker
Skrevet

Brukte sjal i den perioden der.

Anonymkode: 017d5...2c3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ikke ergobaby  med spedbarnsinnlegget. Det ble for trangt med det oppi så jeg venter til hun var 4 mnd før jeg brukte den. Har sett på youtube at noen bruker et rulla lite håndkle som babyen "sitter " på istedenfor innlegget fordi det tar mindre plass. Har ikke prøvd det selv. Neste gang går jeg for sjal. 

Anonymkode: d6ec3...4d1

Skrevet

Hadde han i spedbarnsinnlegget til nå ved fire mnd. Din har nok ikke lange nok bein. (knehase til knehase) til å sitte uten det, går akkurat nå som min er 65 cm. Var trangt på slutten, så vi brukte den lite og lånte en meitai i stedet. I følge bruksanvisningen skal jeg bruke den puten nå, men den skjønner jeg ikke 

Skrevet

Takk for svar alle! Da prøver jeg igjen ved 4 mnd. Litt dumt at dette ikke nevnes i bruksanvisningen ...

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje du får byttet den til Ergobaby Adapt i stedet?

Anonymkode: da012...1af

AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting i veien å forsette å bruke Ergobaby, og ja, du burde fortsette å bruke  spedbarnsinnlegget mye lengre. Jeg kan garantere at babyen din ikke er for stor for den ennå. Og heller ikke sterk nok i ryggen og i nakken, for å bruke Ergobaby uten spedbarnsinnlegg.

Du bor ikke tilfeldigvis i Oslo? Da kunne du gå innom Bæreglede butikk og får hjelp med bæring, vanlige Babyshop/Barnashus butikker er dessverre alt for dårlige på det. Hvis ikke, kunne du kanskje vurdere å joine "Norsk bæregruppe" på Facebook, legge ut et bilde der med spørsmål, og du får garantert hjelp. Liknende spørsmål kommer flere ganger i uka.

Men altså, hvis ikke.. Litt feilsøking. Prøver du fortsatt å bruke den klipsen på magen i spedbarnsinnlegget? Den skal bare brukes første uker, du kan safe droppe den nå, altså ha den åpent.
Har du selen på riktig? Fester du magebelte høyt nok, sånn at babyen sitter sånn at du kan kysse ham i hodet uten å måtte bøye deg langt ned?
Har ungen fått så tjukke lår at du synes de blir presset av spedbarnsinnlegget, og du synes dere blir begge for varme, og babyen har mye klær på? I det tilfelle, kan du prøve å fjerne selve innlegget (egentlig ikke anbefalt før 4 mnd) men beholde puta som er inne. Puta legger du inn i ergobaby først, før du setter inn ungen.

Men altså, litt oppfordring, det er slett ikke vanskelig å få til! Et par videoer på youtube, kanskje trene med bamse først, og du får det til, garantert! 

https://www.youtube.com/watch?v=5cLS7u1Vl7E

Her siterer jeg fra Norsk Bæregruppa, ang spedbarnsinnlegg i Ergobaby.

Sitat

Ergobaby anbefaler nyfødtinnlegget fra nyfødt og opp til 4 mnd. Erfaringsmessig er det få som kan droppe innlegget tidligere, og noen må bruke det litt lengre enn 4 mnd. Noen kan gå over til å kun bruke puten som er inni innlegget ved rundt 4 mnd alder.
Grunnen til at seler som både Ergo Original og 360 har tilhørende nyfødtinnlegg er fordi:
1) De er for brede for at de kan gå fra knehase til knehase på en liten baby. Å ha beina inne i selen er ikke anbefalt, da det kan skape press på babyens føtter.
2) De gir ikke nok støtte til kroppen til små babyer. Dette gjelder ikke bare nakken, men også resten av kroppen. Babyer har ikke god nok kroppskontroll, og det er viktig at de får nok støtte så de ikke slumper for mye, da dette kan gjøre det vanskeligere for babyen å puste.
Vi kjenner at det er viktig å presisere at man bør følge produsentenes anbefalinger. Vi vil og oppfordre folk til å tenke seg om før man anbefaler andre å droppe innlegget: uansett hvor bra man føler at det gikk om man selv droppet det. Er du usikker på om du kan slutte å bruke nyfødtinnlegg i selen din er du velkommen til å poste bilder her og få tilbakemeldinger 
Dette gjelder jo selvsagt og andre seler som har tilhørende nyfødtinnlegg, som Tula og Beco m.fl. Synes man at innlegget er varmt, klønete og vanskelig så anbefales det heller at man skaffer seg en sele som ikke krever et nyfødtinnlegg - heller enn å slutte å bruke innlegget. 

Anonymkode: e3e1e...011

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...