Gå til innhold

Hey, whats wrong with me? Ubalanse

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen har noen ideer om hva som kan "feile" meg.
Problemet er egentlig at jeg til tider føler at kroppen og psyken / hodet er - i noe jeg i mangel på bedre ord - ubalanse. Når jeg føler meg sånn så er det som regel et hovedsymptom at jeg blir nedbrutt, kan være ulike følelser, men generelt litt sånn utmattet, lei, trist, sint, "klump i magen" osv. Jeg kan føle et generelt ubehag, utilpasshet "vondt" i kroppen, tilstander som tenderer mot depresjon/angst vil jeg vel tro. Orker ikke tanken på noe, alt virker uoverkommerlig, bekymrer meg, orker ikke være sosial.
Dette er jo forsåvidt rent psykiske symptomer, og strever nok litt med det i nye og ne, men grunnen til at jeg lurer på om det er en annen mer fysisk grunn til disse symptomene er at jeg ofte i sammenheng med disse symptomene opplever fysiske ting som en veldig tørste, tisser mye, (akkurat som at kroppen skal rense ut et eller annet), magen er i ulage, og det som er litt spesielt er at når jeg føler meg sånn her, - hver gang da så er avføringen som regel ganske lys (ikke hvit altså, men mer gulaktig enn vanlig) og ofte med svarte prikker i. Den er ofte grøtete innimellom også. Det er akkurat som at noe "letter" fra hodet når jeg får vært på do og tømt meg, selv om det ofte i disse periodene føles som at jeg ikke får tømt meg. Men når jeg får det, da letter alle symptomene.
Men så kommer ubehaget tilbake når jeg spiser, blir kald etter måltidet også i disse periodene.

Ja, når jeg skriver dette så ser jeg at det ser ut som matallergi eller sånn. Men greia er at jeg er veldig bevisst på det, jeg tåler ikke gluten, så det spiser jeg ikke, og jeg spiser stort sett veldig sunt og stort sett alltid "det samme", som jeg vet at jeg tåler - da jeg er ganske sensitiv.
Men så er det jo sånn da at det virker som at kroppen i perioder ikke "tåler noen ting", ting jeg vanligvis takler helt fint, gjør at det blir i ulage. Derfor lurer jeg på om det kan ha noe med forbrenning, metabolisme, blodsukker etc, fremfor selve innholdet i matvarene som gjør at kroppe blir sånn. Men det er jo litt rart at det bare er sånn av og til. Ofte har det nok sammenhneg med pms og sånn, men det føles ganske spesielt at kroppen / hodet skal være SÅ sensitivt.
Jeg har på daglig basis kuttet ut sukker fordi jeg merker at jeg blir sånn av sukker, og drikker meget sjelden alkohol av samme grunn. MEN, poenget er jo at det virker for meg ganske merkelig å skulle reagere negativt på SMÅ mengder av dette, dvs at hvis jeg spiser lys pizza uten så mye substand (glutenfri selvsagt), eller et par sjokoladebiter, drikker et par glass vin etc så er det akkurat som at kroppen går i en rar tilstand, og må liksom restarte på et vis, og da kommer masse rare symptomer og kroppen må bli ferdig med denne syklusen før den blir normal igjen.
Jeg takler jo å spise frukt, havre, fullkornsris osv, så det er jo ikek karbohydrater eller "sukker" som sådan.
Skulle gjerne visst noe mer om hormonbalanse, blodsukker, metabolisme og sånn.
Leser jo om at sukker i store mengder kan gi slike problemer, men jeg spiser jo overhodet ikke store mengder. Fem sjokoladebiter i måneden burde jo liksom gå an uten at alt skal fuckes opp?
Ganske slitsomt og krevende å måtte leve så innmari stabilt for å funke. Det gjør jo at jeg dropper å ta en øl når jeg er ute da, fordi jeg ikke orker tanken på å måtte bli et vrak.

Anonymkode: d6e56...18a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør til lege for en sjekk, særlig med tanke på diabetes og evnt stoffskifteproblematikk.

Anonymkode: 0c478...cfe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var litt trøtt da jeg leste gjennom dette, men mulig det kan være candida, eller andre bakterielle ubalanser. Har du tatt mye antibiotika oppgjennom? Kanskje du kunne tatt en prat med balderklinikken f.eks de har tester du kan ta, og de har litt mer peiling på dette feltet enn fastlegen har. 

Anonymkode: d04c4...8c8

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke lenge siden jeg tok full blodprøvesjekk, alt var normalt. Har tidligere også tatt hormonprøver fordi jeg var til gynekolog med problematikken fordi jeg følte det var relatert til syklus.
Men de var også normale.
Men poenget mitt er litt at jeg føler meg jo helt fin og normal og alt i perioder, det er bare det at det virker som at det svinger en del og at balansen i kroppen/psyken er lett påvirkelig av et eller annet. Så da burde man kanskje ta prøver akkurat når man føler seg sånn rar eller?

AnonymBruker
Skrevet

Har vært inne på tanken med balderklinikken tidligere, men orker egentlig ikke helt tanken på å gå dit for så å komme ut igjen med en hel haug med "nye" restriksjoner på mat og livsstil. Føler jeg legger inn nok innsats som det er :P Haha.

Er det seriøse altså?

Noen med noe kunnskap om det jeg skriver om avføringen?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte umiddelbart på Crohns eller andre tarmlidelser. Jeg har IBS, og jeg gjenkjenner MYE av det du skriver. Dog i mildere grad. Jeg har perioder hvor jeg faktisk ikke tåler noe som helst. Jeg dårlig av ALT. Andre ganger kan jeg spise litt sjokolade uten å bli dårlig. Noen ting tåler jeg aldri, som kjøpebrød.

Anonymkode: 1febf...844

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er jo åpenbart noe med tarmen min. Hadde lignende problemer tidligere men i ekstremt mye større grad. Da viste det noe galt på blodprøver også, og jeg var til utredning for cøliaki, men utredningen stoppet av ulike grunner. Ble imidlertid bra når jeg i etterkant av dette sluttet med gluten og har sånn sett vært "frisk" etterpå.
Men så kommer noe lignende tilbake i små perioder hvis jeg er slurvete med kost ellre livsstil, men det jeg syns er rart er at det skal så sykt lite til før kroppen/hodet klikker.
Har lurt på chrons selv, men føler ikke at jeg har de rette symptomene. Og ja, har nok garantert iritabel tarm, men føler likevel at symptomene er litt i overkant til å "bare" være irritabel tarm..?
Kan jo selvsagt være noen annen type bettenelse i tarm som har gode og dårlige perioder? Men jeg stusser kanskje mest over den følelsen av ubalanse og at det tydligvis påvirker psyken og hormonene så veldig? (eller så er det tilfledig, men tror egentlig ikke det)

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo åpenbart noe med tarmen min. Hadde lignende problemer tidligere men i ekstremt mye større grad. Da viste det noe galt på blodprøver også, og jeg var til utredning for cøliaki, men utredningen stoppet av ulike grunner. Ble imidlertid bra når jeg i etterkant av dette sluttet med gluten og har sånn sett vært "frisk" etterpå.
Men så kommer noe lignende tilbake i små perioder hvis jeg er slurvete med kost ellre livsstil, men det jeg syns er rart er at det skal så sykt lite til før kroppen/hodet klikker.
Har lurt på chrons selv, men føler ikke at jeg har de rette symptomene. Og ja, har nok garantert iritabel tarm, men føler likevel at symptomene er litt i overkant til å "bare" være irritabel tarm..?
Kan jo selvsagt være noen annen type bettenelse i tarm som har gode og dårlige perioder? Men jeg stusser kanskje mest over den følelsen av ubalanse og at det tydligvis påvirker psyken og hormonene så veldig? (eller så er det tilfledig, men tror egentlig ikke det)

Det finnes mange tarmsykdommer å ta av. https://sml.snl.no/tarmsykdommer 

Ved IBS, så vises ikke dette på blodprøve. Ikke på meg, i hvert fall. Unntaket er CRP - den har vært forhøyet hver gang den er blitt sjekket, og legen har konkludert med at den er høy pga IBS. Avføringsprøven viste infeksjon. Kamera i baken likedan.

Anonymkode: 1febf...844

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du burde ta tak i det, for om du har dårlig fordøyelse kan du også få en del mangelsykdommer fordi tarmen ikke klarer å ta opp næring. IBS er veldig generelt, ofte hjelper det ikke å gå til fastlegen for å være helt ærlig de bryr seg ikke om sånne ting, men det finnes mye du kan lese på nettet om leaky gut og hvordan du kan prøve å fikse det https://draxe.com/7-signs-symptoms-you-have-leaky-gut/

Innen det alternative bryr de seg mye mer om tarmen og hvordan kroppen fungerer helhetlig. Det ville kanskje hjelpe deg å ta probiotika/melkesyretabletter om du har mye ubalanser i kroppen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke om det ER ubalanse, men det føles sånn :P

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jo ikke om det ER ubalanse, men det føles sånn. Og når jeg har tatt prøver i det siste har de vært normale, men har jo tatt de i perioder hvor jeg ikke har følt meg rar da. Vet ikke om det har noe å si?
Og så er det jo rart at det er i perioder bare. Det er nok muligens syklus-relatert, eller det er relatert til "utskeielser"  men rart at det ska være såpass "ekstremt" hvis det "bare" er pms eller bittelitt annerledes kost/liv.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta en avføringstest på balerklinikken der du sjekker bakteriefloraen din og ubalanser (denne har de ikke hos fastlegen) den heter Comprihensive Parasitology stool x2 Der får du med deg et kopi på akkurat hva slags bakterier du har i magen, og da kan du få oppfølging på du må gjøre for å komme i balanse igjen. Jeg fikk mye mer svar der enn jeg har gjort ever, hos fastlegen. 

AnonymBruker
Skrevet

"lekk tarm", er det noe såkalt alternativt eller? Som man ikke finner ut av ved å gå til vanlig lege? Har også i de periodene jeg føler meg dårlig følelsen av feber (uten at jeg egentlig har noe feber, ikke veldig hverrtfall) men en sånn ekstra varmefølelse, stikkende aktig, og ofte en karakteristisk rar hodepine som ikke lar seg kurere av noe. Annet enn å evt gå på do :P

AnonymBruker
Skrevet

Balderklinikken frister ja, men er det også bare helt "alternativt"? Sånn at de på en måte finner ut noe galt uansett hva man kommer dit for? :P
Og så er det vel muligens essensielt for meg å ta prøver når jeg føler meg uggen da, for alt er jo normalt ellers :P

Skrevet

Porfyri kanskje? 

AnonymBruker
Skrevet

Nei det er ikke helt alternativt, du kan gå hos en allmenlege på Balderklinikken, men de har mer fordyping i ernæring og helhetsmedisin og de tar deg mer på alvor og forstår ting mye bedre. Nei, det har ikke vert sånn for meg, de er der for å hjelpe deg. Noen ganger kan de være små justeringer for at du får det mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Føler jo at jeg har gjort en del justeringer på egenhånd, kuttet sukker f.eks.
Men problemet er jo at det skal så innmari lite til før kroppen havner utpå igjen liksom. Det er jo veldig slitsomt å ikke kunne ta seg litt sjokolade i ny og ne fordi da må kroppen restarte og gå gjennom et helvete. FOr å sette det litt på spissen.

Gjest Optimo
Skrevet

"helhetsmedisin" 😂

Gå til (fast)legen, forklar problemet, håp at det er noen flere tester som kan tas eller kryss fingrene for henvisning til spesialist. 

Når det er sagt så henger mage og psyke veldig sammen. Nervøst hode gir gjerne nervøs mage.. 

AnonymBruker
Skrevet

For meg kan det høres litt ut som candida, har hatt masse problemer med det selv. Tåler ikke sukker i det hele tatt, da føler jeg meg helt elendig etterpå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...