Gå til innhold

barn og grønnsaker

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd siden vår datter (nå 4 år) var ca 1.5 år med å få i henne grønnsaker.  Har googlet om tema,prøvd div matretter hvor gr.saker kan gjemmes  (liker ikke å skulle mat for barn,men så desperat har jeg blitt), har spurt familie, venner og helsestasjon om råd.  Har tatt henne til lege for å sjekke for evnt mangler-og fik beskjed om at alle verdier var greie,men hun burde spise mere grønt. 

Synes det er en kamp som har gjort måltidene litt ubehagelige....hun spiser kun agurk.Hun har smakt flere ganger på tomat,paprika, avokado,mais,gulerøtter,poteter,brokkoli,asparges, kålrot,blomkål-men sI er hun Ikke liker det og legger det selv vekk fra tallerken. Belønning,skryt, avtaler har vært laget og prøvd uten hell.

Noen som har tips som funker? Barn på 4 år skal spise grønnsaker som en del avvist sunne kosthold. ..

Anonymkode: 70722...238

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fortsett å tilby, ikke mas. Ha grønnsaker til middag og la henne velge selv. Til slutt løsner det som regel.

Anonymkode: ecba0...8df

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lag to eller tre grønnsaker til hver middag, la henne velge hvilken hun skal ha på tallerkenen og smake på. Forsøk at hun lar grønnsaken bli liggende på tallerkenen etter at hun har smakt selv om hun ikke liker. Ikke stress med det.

Anonymkode: 7bf0a...2ea

AnonymBruker
Skrevet

La henne være med og «hjelpe til» å lage maten når det passer slik. Hvis hun kan bidra til å «lage» grønnsaker, så er det kanskje mer stas å spise dem selv etterpå? 

Anonymkode: 80e26...440

Skrevet

Jeg har ikke barn, men derimot en mann som stort sett hater alt av grønnsaker. Likevel spiser han 4 - 500 g. grønnsaker hver dag. Strengt tatt er jeg er ikke så veldig glad i grønnsaker slik som det gjerne serveres her i Norge selv heller, men jeg spiser enda mer!

Det jeg gjør er å bruke grønnsaker i stort sett alt. Lager jeg fiskegrateng, så inneholder den løk, paprika, purre etc. og som tilbehør til middag har vi gjerne ratatouille, dal, bønner i saus etc. Vanlig pizzasaus til hverdags inneholder f.eks. også en god dose grønnkål eller spinat. Spinatsuppe, tomatsuppe, potet- og purreløksuppe er jo også klassikere. Når man lager dette selv, så er det jo enkelt å begrense bruken av krydder hvis det er ønskelig.

Jeg bruker også gjerne rå grønnsaker i smoothie.

Poenget mitt er egentlig at grønnsaker ofte smaker både mer og bedre når de er tilberedt og ikke bare serveres kokt/rå.

• Liker 3
Gjest Runforit
Skrevet

Lager gulerotmos med erter, mais og søtpotet med kokosmelk. Slukes her i gården.

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig litt for sent ift akkurat din problemstilling, men i tilfelle noen andre leser denne tråden og også ønsker tips: Hvorfor i all verden ga dere henne ikke grønnsaker før hun var 1,5?? Mine barn, som nå er 2 og 4 år gamle, har fått grønnsaker helt fra de kunne spise fast føde, altså fra 4-6 mnd gamle. 

De har knasket på overkokt brokkoli, blomkål og gulrot, de har spist most avocado, og innen de var 9-10 mnd hadde de smakt på mer eller mindre alle mulige "vanlige" grønnsaker. Til og med såpass "sære" ting som oliven, artisjokker og hestebønner hadde de smakt på (ikke egentlig sære ting i seg selv, men kanskje ikke så vanlig å gi til babyer). Og den dag i dag elsker de alt av grønnsaker, og det er omtrent ingenting de ikke liker. Eksponer barna deres for MASSE ulike smaker så tidlig som mulig, så tror jeg mye er gjort ift å unngå kresenhet!

Anonymkode: ab9a3...a7f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger strengt tatt ikke grønnsaker. Man får i seg alt man trenger fra kjøtt. Faktisk. Jeg vet at vegetarianerne vil påstå at jeg har feil, men jeg har snakket med flere mennesker som har spist kun rent kjøtt og drukket vann i åresvis og de har utmerket helse.

Spiser hun mye animalsk, eller spiser hun bare brød og annen næringsfattig mat? Kjøtt > grønnsaker > korn. Altså er grønnsaker bedre enn korn, men kjøtt er bedre enn grønnsaker igjen. Spiser hun godt med kjøtt og andre animalske råvarer, så hadde jeg fortsatt å tilby grønnsaker og sagt at hun måtte smake for å prøve å venne smaksløkene hennes til det. Spiser hun lite kjøtt og andre animalske råvarer, så hadde jeg prøvd å få i henne mer kjøtt, fisk, egg, ost.

Anonymkode: 329cd...5e5

Gjest Daryl Dixon
Skrevet

Jeg fungerte som avlastningshjem for en gutt på 4 år som I en periode ikke ville ha grønnsaker. Jeg lagde pure' av grønnsaker og blandet inn I mat. Til og med rødbeterpure I sjokoladekake. Det var noe jeg så på tv for mange år siden, tror det var kona til Jerry Seinfeld som hadde skrevet en bok om barn og grønnsaker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lagde "ansikt" på tallerkenen. Potetbiter til ører, gulrotbiter til øyne og nese, brokkoli til hår, mais til munn, kjøtt/fisk til hals f eks. 

Så "lekte vi med maten"!! "Å nei, ikke spis nesa mi!" sa ansiktet. Da gikk gulrota ned med en latter. "Å dei, ikke spis øydede mide!" (uten nese, rar uttale)

Dette var mest for å komme over "trasskneika" på en morsom måte, og ikke noe man gidder hver dag. Fireåringen er muligens litt stor?

Anonymkode: 36887...742

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...