Gå til innhold

Bilstol og tredørs bil

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal i en periode bruke en liten bil med bare tre dører. Jeg har en baby på 4 måneder som bruker bakovervendt bilstol. Men er det lovlig å feste setet bak? Eller er det bedre å koble ut airbagen og ha stolen framme? Er det lovlig?

Anonymkode: 7e98b...092

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du må kontakte bilforhandler for å forsikre deg om at bilstolen er forsvarlig å feste i den aktuelle bilen. 

Det er lov å ha barn i fremsetet så lenge airbagen kobles ut og de bruker godkjent sikringsutstyr. 

Anonymkode: 61356...505

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må kontakte bilforhandler for å forsikre deg om at bilstolen er forsvarlig å feste i den aktuelle bilen. 

Det er lov å ha barn i fremsetet så lenge airbagen kobles ut og de bruker godkjent sikringsutstyr. 

Anonymkode: 61356...505

Bilstolen må festes med bilbelte (maxi cosi cabriofix uten base) og bilen er en Fiat 500. Så da må jeg kontakte Fiat?

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bilstolen må festes med bilbelte (maxi cosi cabriofix uten base) og bilen er en Fiat 500. Så da må jeg kontakte Fiat?

Du må kontakte en merkeforhandler for Fiat.

Anonymkode: 774a4...193

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du kobler ut airbagen burde du kunne bruke stolen i fremsete ja. Men airbagen må kobles ut på verksted. Merkeforhandlerene har stortsett ikke peilig på bilstoler, er min erfaring.

Anonymkode: 1b9db...0d0

AnonymBruker
Skrevet

Begge deler er lovlig. Bak er mest knotete, men sannsynligvis tryggest. Har du base til bilstolen er det kanskje litt enklere.

Anonymkode: 91440...d3c

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Merkeforhandlerene har stortsett ikke peilig på bilstoler, er min erfaring.

Anonymkode: 1b9db...0d0

Det er min erfaring også. Var til og med ute for en som ikke visste hva isofix var, da styrte jeg unna for å si det slik. 

De har gjerne avtale med et bilstolmerke,  men noe utover det har de ikke greie på bilsikring. Da går jeg heller til en babyutstyrsbutikk(selv om det kan variere med kunnskap der også)

Anonymkode: 8d5fc...044

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde jentungen bak i bilen min 1,5 år.... med først babysete og så større stol. Jeg har blitt fortalt at å koble ut airbag foran er uansett ikke bra nok. Det fungerte fint for oss med tredørs.. I hvert fall så lenge jeg kun hadde babystolen... verre når hun ble større og tyngre.

AnonymBruker
Skrevet

Du kobler ut airbag'en ved å bruke nøkkelen i en lås på siden av bilen på passasjersiden. 

Anonymkode: bf554...9df

Skrevet

På fiat 500en kobler du den ut på menyen i displayet i dashboardet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...