Gå til innhold

Normal søvnparalyse?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg opplevde en Søvnparalyse i natt. Jeg har hatt det to ganger før, men denne gangen var helt annerledes. 
Vanligvis så er man jo våken, men kroppen er paralysert og som oftest får man en fornemmelse av noen i rommet. Eller at noen sitter på brystet ditt og du får ikke til å røre deg. 
Denne gangen så var det som om at jeg var stuck i mellom drøm og våken tilstand, med hallusinasjoner og mulighet til å tenke fornuftig og "normalt". Samtidig! Jeg var ikke våken med hallusinasjoner, men et sted mellom våken og drøm med hallusinasjoner. 

Kan prøve å forklare drømme og det som skjedde. 
Alt skjedde så fort, men samtidig ikke. 

*Husker ikke hva jeg drømte om før det skjedde, men i drømmen så ser eg opp i taket.. og det jeg ser opp så våkner jeg. Jeg går da inn i en søvn-paralyse*
Jeg ser opp i taket på soverommet og ser et insekt. Stort insekt som jeg har kjennskap til fra før. Det er ikke et insekt fra virkeligheten, men i drømmen er den ekte. Den er svart og stor som hånden min. Den er ikke i stand til å flyge, ser litt ut som en avlang bille. Beste forklaringen jeg klarer. 
Den er giftig og den kravler inni øret ditt og spiser opp hjernen din. Du dør. Dette er fakta om insektet. På lik linje som at vepser kan stikke deg og det gjør vondt. 
Jeg får panikk og setter meg opp, men jeg får det ikke til! Jeg ligger der, uten i stand til  å røre på kroppen. 
Panikken slår inn og jeg blir svett og begynner å få panikk. Jeg ser den kravle i taket, ned veggen foran meg (jeg ligger i sideleie).
Så hører jeg en stemme, en mann, svart skikkelse som står i døren. Han ler og sier "Det er ikke bare èn i rommet". 
Kjenner så noe kiler meg i ryggen. Det føles ut som at den prøver å kravle inni kroppen min, igjennom huden i ryggen. 

Jeg får full panikk. Hyperventilerer, prøver å røre på meg, full panikk.

Så hører jeg et gedigent smell som kommer fra mannens retning, høres ut som en bombe (I realiteten så er det katten som hopper ned fra kjøkkenbenken. Katten er feit og lager mye lyd). Jeg prøver å sette meg opp og i det jeg klarer det i drømmen så sitter mannen oppå meg. Som en 300 kilo tung sumobryter! Jeg får ikke puste. Jeg kveles. Jeg kjenner også samtidig insekten i ryggen som prøver fortsatt, og den andre har ankommet sengen men rører meg ikke. Enda. 

Så blir det svart og jeg våkner opp. 
Jeg er faktisk usikker på om øynene var åpne i det hele tatt. Eller om jeg blunket i det søvnparalysen ga slipp. 
Innser så det med smellet, at det var katten. 
Insekten i ryggen. 
Det var hunden som lå helt inntil meg. Han er langhåret og den følelsen av insekten i ryggen er helt lik han. Altså følelsen av pelsen hans som kiler. Han lå der å logret med halen i søvne, noe han ofte gjør når han drømmer. 

Jeg var fortsatt nedoppet på sovetabletter. Så jeg tok meg et glass vann, gikk på do også sovnet jeg igjen. Sov som normalt.
Alle gangene jeg har opplevd søvnparalyse har vært med sovetabletter innabords, og i en stresset periode. Slik som nå, mange bekymringer, mange tanker i hode, lite søvn (søvnproblemer). 

Det er så mange ting som tyder på at dette bare var søvnparalyse. Det var som om at mannen var paralysen (hallusinasjoner), insektet var drøm.
Men det var ikke som at jeg var våken. Det var som om at jeg var våken i en drøm. To forskjellige ting.
Var jeg rett og slett stuck i mellom drøm og våken tilstand? Kroppen sover fortsatt, det vet jeg. Men hode var i mellom disse to stadiene. I en søvnparalyse så sover jo kroppen, hode er våken på en måte.
De to andre gangene så har jeg vært fullstendig klar over at det er søvnparalyse. Kroppen reagerer med frykt og panikk. Men hode er klart. Kroppen er urørlig. 
Denne gangen var helt annerledes. Jeg var ikke klar over det der og da. Men i ettertid, etter at jeg klarte å roe meg ned, da gikk det opp for meg at dette kan ha vært søvnparalyse. 

Er dette vanlig søvnparalyse?
Største problemet nå er at jeg gruer meg til å legge meg. For dette var ekstremt ubehagelig og skremmende! De to andre gangene var bare morsomme, fordi jeg var fullstendig klar over det der og da. Det var "skummelt" der og da, men samtidig ikke. Litt som å blir redd av en skrekkfilm, men det går bra. Fordi du vet jo at det bare er en film.
Jeg har skiftet på sengen.. i frykt for at det skal være et insekt der. Selv om at jeg vet at det bare var hunden jeg kjente. 

Anonymkode: ee583...caa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slike "søvnparalyser" som du beskriver var jeg mye plaget av tidligere. Fant aldri ut av hva det egentlig var, men det var skremmende og fascinerende på en gang.. si ifra om du finner ut hva fenomenet hete!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...