Gå til innhold

Har mistet troen på leger.. gjetter de bare?!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt problemer med kronisk utslett i ansiktet i sikkert 5-6 år. Har vært hos legen ca. 3 ganger for dette,  og det har også vært 3 forskjellige leger. Alle gangene har de raskt "googlet" i den internett-legehåndboka si, og alle gangene har de tydeligvis bare gjettet på en diagnose som de syntes passet - og de alle har kommer frem til 3 -forskjellige- diagnoser.

Jeg må innrømme at jeg helt har mistet troen på leger! De bruker maks tre minutter på å "google" og finner èn av sikkert 200 diagnoser som passer til de tre symptomene du har nevnt, og gjetter på at det er riktig for å spare helsesystemet penger, og seg selv tid. Som resultat har jeg gått rundt med et heftig utslett i ansiktet i mange, mange år som jeg nå heldigvis har funnet en feit isoleringskrem som (bare) holder utslettet i sjakk. Og dette har jeg gjort på egenhånd.

Kjenner jeg blir irritert, og mister troa på dem. Ikke rart folk dør hvis fokuset dems er "ut-inn på 5 min" når det gjelder pasienten. Og jeg som selv hadde lyst til å bli lege - men kjenner jeg mister lysta når vitenskapen det har blitt forsket på i mange århundre, fortsatt ikke har solid nok teori til å unngå googlingfella, som tross alt vi uten medisinsk utdannelse kan gjøre helt på egenhånd - UTEN å betale for det.

Anonymkode: 2261c...87f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvorfor ber du ikke om henvisning til dermatolog?

Allmennpraktikere er ikke eksperter på noen ting. Man bruker dem til å få hjelp videre.

Endret av Nostalgi3M
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har du vært hos tre forskjellige leger? 

Det høres rart ut at du har blitt diagnostisert med tre forskjellige tilstander for det samme. Er du sikker på at du er diagnostisert med dette, og at det ikke har bare har blitt nevnt som en mulig forklaring på konsultasjonen? Har det blitt tatt opp forslag til videre utredning, eller å sette opp en behandlingsplan? Det du nevner er hvertfall ikke vanlig (slik at du ikke mister helt håpet på leger), så jeg vil i første omgang anbefale deg å bytte til en lege som setter opp en skikkelig utredningsplan. Dette innebærer som regel henvisning. Du bør også sørge for (så langt det lar seg gjøre) å få din fastlege hver eneste gang du er innom legekontoret igjen. Det er selvsagt ikke alltid at det går. 

Det er for øvrig ikke uvanlig at leger må slå opp, særlig når det gjelder litt uvanlige tilstander eller lite foreskrevne legemidler. Det gjorde de tidligere også, men da i tykke bøker som fort ble utdaterte. Jeg ville heller ha sett på det som betryggende at legen dobbeltsjekker og oppdaterer seg selv (selv om det i dette tilfelle er litt annerledes). 

Anonymkode: 45518...5db

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det er mye leger ikke vet. På endel områder er medisinen utrolig avansert, som hvis man skal skifte ut en hofteskål f.ex, men på andre områder har de ikke kommet noe sted i det hele tatt. Kanskje du kan få noe utav å lese Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Han har hjulpet titusenvis av mennesker med helseplager som legene ikke finner ut av. Han har en detox i boken som kan hjelpe for mange plager, da mange tilstander er forårsaket av giftstoffer som hoper seg opp og vi ikke får renset ut. Han har også en fb-gruppe der han svarer på spørsmål, en nettside med mye info, audioer på Soundcloud og Hay House, videoer på Youtube etc...

Anonymkode: 32b90...22f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye leger ikke vet. På endel områder er medisinen utrolig avansert, som hvis man skal skifte ut en hofteskål f.ex, men på andre områder har de ikke kommet noe sted i det hele tatt. Kanskje du kan få noe utav å lese Medisinsk Klarsynt av Anthony William. Han har hjulpet titusenvis av mennesker med helseplager som legene ikke finner ut av. Han har en detox i boken som kan hjelpe for mange plager, da mange tilstander er forårsaket av giftstoffer som hoper seg opp og vi ikke får renset ut. Han har også en fb-gruppe der han svarer på spørsmål, en nettside med mye info, audioer på Soundcloud og Hay House, videoer på Youtube etc...

Anonymkode: 32b90...22f

Ingen får hjelp av å lese en bok skrevet av en kvakksalver.

• Liker 18
Skrevet

Jeg tror litt av problemet er at du har vært hos tre ulike leger i stedet for å oppsøke samme lege når første foreslåtte behandling ikke virket. Saken er at i et hav av ulike diagnoser, vil man ofte først konkludere med det som virker mest sannsynlig utifra informasjonen man har som et utgangspunkt, og om det ikke virker, ta det videre derfra. Foreslår at du oppsøker legen du var hos sist og informerer om at tilstanden ikke er bedre og ber om å bli henvist til en spesialist. 

• Liker 5
Skrevet

Dersom du går til allmennpraktiker og får en behandling som kanskje kan hjelpe, vil legen tro at den fungerer hvis du ikke gir tilbakemelding. Det er sannsynligvis dette som har skjedd dersom du har gått til tre forskjellige allmennpraktikere.

Be om å få henvisning til en spesialist, som nevnt over, en dermatolog. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at de gjetter en god del, en såkalt "educated guess". Skummelt når man innser det. Har opplevd at de gjettet feil, når jeg hadde potensielt livstruende tilstand, og det var spesialister.

Anonymkode: 9f465...60b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt enig med trådstarter.

Jeg har vært hos min fastlege 3 ganger i løpet av ett år for samme plage. Første gangen kikket han på meg, og sa at det ikke var noen ting. Andre gangen ba jeg om å bli henvist til spesialist, han sa nei.  Tredje gangen ba jeg om å bli henvist til røntgen. Han sa nei til det også.

Smertene hemmer meg i stor grad i hverdagen, både når det kommer til praktiske gjøremål, og nattesøvn, men han mener det er greit.

Men jeg er klar over at dette er en lege av hundrevis, det er ikke alle leger som er slik.

Jeg kommer til å bytte så snart jeg får mulighet til det, i mellomtiden må jeg bare leve med smertene.

Anonymkode: 870b1...f75

• Liker 2
Skrevet

Hva forventer du? At de har en krystallkule som magisk finner ut hva som feiler deg? Medisin handler om å utelukke muligheter til man finner den riktige. Da starter man ofte med noe som kan behandles, og som ikke har farlige bivirkninger å behandle. Hvis det ikke funker går det til neste passende diagnose, osv.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt enig med trådstarter.

Jeg har vært hos min fastlege 3 ganger i løpet av ett år for samme plage. Første gangen kikket han på meg, og sa at det ikke var noen ting. Andre gangen ba jeg om å bli henvist til spesialist, han sa nei.  Tredje gangen ba jeg om å bli henvist til røntgen. Han sa nei til det også.

Smertene hemmer meg i stor grad i hverdagen, både når det kommer til praktiske gjøremål, og nattesøvn, men han mener det er greit.

Men jeg er klar over at dette er en lege av hundrevis, det er ikke alle leger som er slik.

Jeg kommer til å bytte så snart jeg får mulighet til det, i mellomtiden må jeg bare leve med smertene.

Hvorfor ikke bare bytte med en gang? Å gå med smerter er idiotisk.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hva forventer du?

At man for eks ikke gir en diagnose med mindre de er relativt sikre på at det er riktig? Om 3 leger har sagt ulike ting kan ikke diagnostisering ha vært så konklusiv. Om der var usikkerhet, men de ville prøve en behandling, så burde de si akkurat det; "det kan virke som om det er x og vi prøver behandle det først. Om det er feil må vi prøve noe annet."

Anonymkode: 7bc41...0d4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, amativeReflection skrev:

Hvorfor ikke bare bytte med en gang? Å gå med smerter er idiotisk.

Jeg står på venteliste for bytte av fastlege.

AnonymBruker
Skrevet

Den ene legen min slutta, og den andre hadde vikar - slik var jeg hos 3 forskjellige.

Og ja, de har satt meg på behandling alle gangene, men det har mildt sagt gjort utslettet mitt verre i periodenw jeg var under behandling.

Skrevet
9 timer siden, Nostalgi3M skrev:

Hvorfor ber du ikke om henvisning til dermatolog?

Allmennpraktikere er ikke eksperter på noen ting. Man bruker dem til å få hjelp videre.

Hvorfor kan ikke legen selv henvise pasienten når han ikke finner ut av hva det er?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

NÅ ber du om henvisning til hudlege.

Anbefaler deg ikke å smøre med veldig fet krem. Det kan bli infeksjon av det. Tetter porer,huden puster ikke. Har erfaring med dette selv,og ble innlagt

Anonymkode: 0fb96...4e3

Skrevet

1. Fordi det aller meste om kroppen vet man lite/ingenting om. Man har rett og slett ikke kommet så langt på veldig mange områder.

2. Fordi veldig mange av kroppen plager ER diffuser, har ingen spesiel diagnose. Som utslett eller mageondt.

3. Det er bare vi pasienter som forventer diagnose->medisin=frisk.

4. Kroppen er et mysterium, "alt" kan skje med den. Også ting som er av plage for oss, men helt ufarlig.

Dette med å ikke ha en lege å forholde seg til forvansker dette enda mer.

ps. jeg har utslett i ansiktet selv, vet er det svært plagsomt og dessuten stygt. For meg blir det bedre med å holde huden fuktig hele tiden, bruke minimalt med produkter (bruker bare vann og klut i ansiktet), minimere stress, drikke masse vann og sove bra.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har vært hos lege annethevrt år og syns det er rart du ikke er frisk? Her må du ta litt ansvar selv altså. Når du går til lege og får en behandling som ikke virker, så må du gå tilbake igjen så legen vet om at ikke er bedre og at du trenger videre hjelp. Ingen kan vite at du er misforbøyd når du ikke gir beskjed. 

Anonymkode: 05f12...9a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student og har virkelig ikke råd til å betale 250 kroner i hytt og pine for 5 minutter inne hos legen. Og til deg som sier at det hjelper å holde huden fuktig for utslettet ditt; da er du heldig, for mitt utslett er _veldig_ aggressivt, og kommer tydelig frem hvis jeg glemmer å bruke den fete kremen bare èn natt. I tillegg begynner det å flasse, blir rødt og tørt, og sprer seg over større og større områder.

I tillegg så har jeg som sagt funnet en fet krem som fungerer for meg. Forrige lege jeg var hos sa jeg hadde et type utslett som alltid kom til å være der, men som kunne holdes i sjakk med bruk av riktige kremer. De kremene jeg fikk resept for hjalp ikke, og diagnosen var antageligvis feil, men jeg tror jeg har samme type utslett - altså et utslett som krever "livslang" behandling. Og jeg tenker at istedet for å bruke en krem på resept med sterke kjemikalier for huden, kan jeg vel like så godt bruke denne fete kremen som sannsynligvis ikke er like sterk for huden.

Men dere sier noe der - jeg bør absolutt be om henvisning videre, og det kommer jeg også til å gjøre en gang i fremtiden da jeg har nok penger. Men denne tråden handlet i hovedsak om mistro til legene. 

Skrevet
17 timer siden, Nostalgi3M skrev:

Ingen får hjelp av å lese en bok skrevet av en kvakksalver.

Kvakksalver?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...