Gå til innhold

Hva er en fin vekt til 172 cm?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En slank vekt, ikke lubben Jeg tenker på kvinner, ikke menn.

Anonymkode: 08256...c3f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

?

AnonymBruker
Skrevet

Minst 65. Dersom man er godt trent med en del muskler er det penest rundt 70 kg. 

Anonymkode: 21e5a...415

Skrevet

Normal BMI i Skandinavia er fra 20 og opp. BMI på 18.5 er 'verdens-BMI' og gjelder i hovedsak i østlige land i Asia hvor det er en litt annen kroppsbyggelse. For de kan det være normalt, men i Norden er det ikke anbefalt med så lav vekt, da det både blir usunt og disponerer for/opprettholder spiseforstyrrelser. :-) 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Liste skrev:

Normal BMI i Skandinavia er fra 20 og opp. BMI på 18.5 er 'verdens-BMI' og gjelder i hovedsak i østlige land i Asia hvor det er en litt annen kroppsbyggelse. For de kan det være normalt, men i Norden er det ikke anbefalt med så lav vekt, da det både blir usunt og disponerer for/opprettholder spiseforstyrrelser. :-) 

Hei. Finnes jo drøssevis av kalkulatorer som sier at 18,5 oppover er greit.. Melk-kalkulator f.eks.

• Liker 1
Skrevet

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Finnes jo drøssevis av kalkulatorer som sier at 18,5 oppover er greit.. Melk-kalkulator f.eks.

Det stemmer det. Men disse kalkulatorene baserer seg på en internasjonal standard, og kan derfor ikke svelges rått... Du må vite hvor du skal ligge på skalaen. Er du etnisk norsk? Ja, da bør du helst ikke under 20. Noen er disponert til å ligge på 19, kanskje... Men ikke hvis det krever et kosthold av egg og grønnsakssuppe for å holde  seg der.

Variasjonene i BMI er kjente og godt dokumenterte. 

http://www.who.int/nutrition/publications/bmi_asia_strategies.pdf

image.jpg

image.jpg

• Liker 4
Skrevet
38 minutter siden, Liste skrev:

Denne påstanden om at lav vekt disponerer for eller opprettholder spiseforstyrrelser må du nesten oppgi, det har jeg aldri hørt om. 

13 minutter siden, Liste skrev:

Det stemmer det. Men disse kalkulatorene baserer seg på en internasjonal standard, og kan derfor ikke svelges rått... Du må vite hvor du skal ligge på skalaen. Er du etnisk norsk? Ja, da bør du helst ikke under 20. Noen er disponert til å ligge på 19, kanskje... Men ikke hvis det krever et kosthold av egg og grønnsakssuppe for å holde  seg der.

Variasjonene i BMI er kjente og godt dokumenterte. 

http://www.who.int/nutrition/publications/bmi_asia_strategies.pdf

image.jpg

Mener du at Norge er et land med nåværende eller nylig underernæring i stor skala?

• Liker 3
Gjest Hummel34
Skrevet

172 cm 72 kg, 185 cm 85 kg osv.  Fornuftig rettesnor.

Skrevet

Sukk. Tro hva du vil. Du er sikkert veldig oppdatert på fagfeltet... ;) 

image.jpg

Skrevet
3 minutter siden, Liste skrev:

Sukk. Tro hva du vil. Du er sikkert veldig oppdatert på fagfeltet... ;) 

image.jpg

Å være tynn og å slanke seg er jo på ingen måte det samme. Folk som er tynn trenger ikke å slanke seg. Sågar kan man trekke motsatt konklusjon: At feite folk lettere får spiseforstyrrelser.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 171 og veier 54 kg hvert fall. Sikkert mange som mener det er alt for lite, men jeg er smakt bygget og er ikke noe overdrevent tynn. Slank ja, men ikke tydelige ribbein osv. :) Om jeg skulle veid rundt 70 kg som noen foreslår her inne hadde jeg sett direkte tjukk ut...

Kropper er veldig individuelle og vi bærer vekten forskjellig, blir helt tåpelig å skulle spørre andre hvilken vekt du burde ha til den og den høyden.

Anonymkode: 3740b...cce

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 171 og veier 54 kg hvert fall. Sikkert mange som mener det er alt for lite, men jeg er smakt bygget og er ikke noe overdrevent tynn. Slank ja, men ikke tydelige ribbein osv. :) Om jeg skulle veid rundt 70 kg som noen foreslår her inne hadde jeg sett direkte tjukk ut...

Kropper er veldig individuelle og vi bærer vekten forskjellig, blir helt tåpelig å skulle spørre andre hvilken vekt du burde ha til den og den høyden.

Anonymkode: 3740b...cce

Det er ts og :)

Skrevet

Min rent subjektive mening er at ca. 60kg passer fint. :)
Hvis du har mye muskler eller vil se veldig fit ut, så kanskje mer. Har sett kvinner på din høyde som ser smashing ut veie 75kg +.
Jeg er 171 cm og trives best på 55kg. Men så er jeg lite aktiv og har lite muskler. Har knapt rumpe. Så drit-fin er jeg vel ikke, men jeg trives. Det viktigste er å trives i egen kropp. Spiller liten rolle hvor mye eller lite man veier. :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nesten 172 og min idealvekt er ca 58 kg. Tror det er fordi jeg har lav muskelmasse. Med to kg muskelmasse hadde jeg nok sett bedre ut med 60 kg. Når jeg veier 58 har jeg former på alle de rette stedene og flat mage. Nå veier jeg 62 kg ca og har mye fett på magen. Da mister jeg litt av formene mine og ser mer eple ut enn timeglass/pære.

Anonymkode: 3d1ff...a82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 176, og veier 62-63 kg. 20 i BMI, altså. Veide opp mot 80 kg på slutten av tenårene, og følte meg ikke komfortabel med det. Ingen bukser passet meg spesielt godt, og alle venninnene mine hadde mye slankere kroppsbygning enn meg, brukte nesten barnestørrelser og veide 20 kg mindre.. Jeg hatet kroppen min, og prøvde mange ganger å komme i bedre form sånn at jeg skulle bli slankere. Nå har jeg gått ned nesten 20 kg. Føler meg nesten litt "for tynn". Ikke noe ribbein synlige, men b-cup og ganske markante hoftebein. Har ikke lyst til å gå ned mer nå :) 

Anonymkode: b5998...c19

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes dere fremholder veldig lav vekt. Jeg er litt lavere, 167, og hvis jeg veide 54 kg ville jeg vært innhul i kinnene. Fin vekt for meg er 65-70 kg, da er jeg slank. 70-74 er jeg fortsatt bra men litt mykere. 

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skulle kommet ned på og holdt meg på 54 uten streng diett, type halv kyllingfilet og brokkoli til middag. Grønnsakssuppe og egg.

Anonymkode: d83cf...8da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 172 og 57-58 kg. Jeg veide 72 kg en gang og da var jeg ikke velproposjonert. Jeg spiser forøvrig der jeg vil, trener litt. Men selv om jeg ser normalt ut på 57 og ikke bra ut med 72 kg betyr jo ikke st alle på 172 cm gjør det samme.

Anonymkode: 82d74...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 60 og 65 kg vil jeg si er en fin vekt når man er 172 cm. Jeg er selv 173 og trives godt på 59 kg som jeg veier nå. Over 65 ser jeg lubben ut.

Anonymkode: 39c79...455

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 176, og veier 62-63 kg. 20 i BMI, altså. Veide opp mot 80 kg på slutten av tenårene, og følte meg ikke komfortabel med det. Ingen bukser passet meg spesielt godt, og alle venninnene mine hadde mye slankere kroppsbygning enn meg, brukte nesten barnestørrelser og veide 20 kg mindre.. Jeg hatet kroppen min, og prøvde mange ganger å komme i bedre form sånn at jeg skulle bli slankere. Nå har jeg gått ned nesten 20 kg. Føler meg nesten litt "for tynn". Ikke noe ribbein synlige, men b-cup og ganske markante hoftebein. Har ikke lyst til å gå ned mer nå :) 

Tilleggsopplysning: Har ikke gjort en dritt for å gå ned i vekt. Flytta hjemmefra, og lever på studentbudsjett. Har ikke råd til å skeie ut så mye, men spiser gode porsjoner av "husmannskost" og koser meg med usunn mat når jeg selv vil. Trener ikke mye, bare i perioder, men går minst 10 000 skritt om dagen. Lever ikke på grønnsakssuppe og egg, med andre ord. Jeg tror det viktigste er å finne en "naturlig vekt" man kan opprettholde uten for mye arbeid. Den vekten du passer best er den du har når du spiser stort sett sunn mat, og finner en mosjonsform du klarer å opprettholde over lengre tid. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...