Gå til innhold

Jeg liker ikke mitt eget barn... hjelp!

Fremhevede innlegg

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
Akkurat nå, Runforit skrev:

PS; det med å takke for mate, rydde fra bordet etc er vanlig. 

Tenkte mer på biten om at barnet ikke lekte med jevnaldrende og foretrekker voksne. Det KAN være tegn på autisme.

Huff, jeg synes HI var trist men svar som dette er enda verre.. det er lite rom for "annerledeshet" i samfunnet idag, og til og med småbarn som knapt er utviklet kaster mang en Kari og Ola Dunk diagnoser etter.. 

Jeg synes man skal være varsom med det, spesielt når TS selv stiller ganske høye krav til et så lite barn. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Runforit skrev:

PS; det med å takke for mate, rydde fra bordet etc er vanlig. 

Tenkte mer på biten om at barnet ikke lekte med jevnaldrende og foretrekker voksne. Det KAN være tegn på autisme.

Å takke fra maten og rydde fra bordet er nok ikke vanlig blant 2-åringer.

Hvorfor skal man takke for maten?

Det er vanlig at barn opp mot 2 år foretrekker voksne.Det er tryggest. Det er vanlig at barn søker seg mer til andre barn først i 3-års alderen. 

Anonymkode: 44abe...e77

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Jonasmann skrev:

Herre Gud. Banet ditt har nå en intelligens på samme størrelse som en stein. 

Denne setningen var uhyre uheldig, ja rett og slett uintelligent. Skjerp deg. Finn andre ord, du ufine menneske. 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Kjære deg, søk hjelp. Dere har jo ingen snøring i havet om barns alder og utvikling. 

Gjest Jonasmann
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Denne setningen var uhyre uheldig, ja rett og slett uintelligent. Skjerp deg. Finn andre ord, du ufine menneske. 

Det var ment generelt for 2 åringer. Barn er dumme, de kan ikke klandres. Det var mitt poeng.

Gjest Runforit
Skrevet (endret)
13 minutter siden, _Malene skrev:

Barn på to år har ofte ikke kompetanse til å leke med jevnaldrene. De leker som oftest "sidelek", dvs de kopierer det andre gjør og leker ved siden av hverandre, isteden for med hverandre. Først i 3- årsalderen kan de fleste leke mer ordentlig sammen.

Nja, et barn jeg kjenne er under utredning for autisme fordi det kun lekte for seg selv og viste null interesse for andre barn. Var selvsagt andre ting også, men ved mistanke så er det lurt å ha en dialog med barnehagen. 

Sier ikke at Ts sitt barn har noe, men vi vet jo ikke mer enn det som blir skrevet og det kan jo hende at barnet er mer ekstremt enn det vi tror i forhold til det som skrives og det er mange foreldre som er redd for å få barnet vurdert/utredet. 

Som sagt så er alt det med å ikke rydde etc helt normalt for en 2 åring. Men om Ts er usikker så er det bedre med en vurdering for mye enn for lite av proffesjonelle som vet hva de skal se etter. Er ikke verre enn at det da ikke er noe og Ts må innse at barnet ikke er mer krevende enn andre barn og må tilpasse seg og sette seg mer inn i hva foreldrerollen egentlig innebærer.

Endret av Runforit
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Jonasmann skrev:

Det var ment generelt for 2 åringer. Barn er dumme, de kan ikke klandres. Det var mitt poeng.

Barn er ikke dumme. Tenk på den enorme utviklingen et barns hjerne gjennomgår de første årene! Å påstå at barn er dumme er ren uvitenhet. 

Anonymkode: e4a39...4e9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Jonasmann skrev:

Synes formuleringen "dum" er så smertelig å lese.

Hva med å bytte ut ordet "dum" med "er i utvikling" / "er så nye i denne verden", etc.?!

Gjest Runforit
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å takke fra maten og rydde fra bordet er nok ikke vanlig blant 2-åringer.

Hvorfor skal man takke for maten?

Det er vanlig at barn opp mot 2 år foretrekker voksne.Det er tryggest. Det er vanlig at barn søker seg mer til andre barn først i 3-års alderen. 

Mente det var vanlig at barnet ikke takket....

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Runforit skrev:

Nja, et barn jeg kjenne er under utredning for autisme fordi det kun lekte for seg selv og viste null interesse for andre barn. Som sagt så er alt det med rydding etc helt normalt for en 2 åring.

Det er nok snarere unntaket enn regelen at barn på 2 år må bli redet ut for autisme...

Rydding for en 2-åringer slettes ikke vanlig. Noen 2-åringer kan muligens rydde men langt på nær alle!

Gjest Runforit
Skrevet
8 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Huff, jeg synes HI var trist men svar som dette er enda verre.. det er lite rom for "annerledeshet" i samfunnet idag, og til og med småbarn som knapt er utviklet kaster mang en Kari og Ola Dunk diagnoser etter.. 

Jeg synes man skal være varsom med det, spesielt når TS selv stiller ganske høye krav til et så lite barn. 

Er ikke snakk om å ikke kunne være annerledes. Men OM det f.eks er autisme/ADHD etc så er det utrolig mange barn som kunne vært spart for mye dritt i oppveksten om de voksne hadde grepet in tidligere og tilpasset opplæring for barnet.

Mange med disse utfordringene blir oppfattet som vanskelige eller utfordrende og så er det rett og slett kun at de ser verden på en annen måte og trenger tilpasset undervisning. 

AnonymBruker
Skrevet

Først:

Det er normalt å bli sliten av barn punktum, småbarnsfasen er for de fleste ganske krevende. Jeg ser jo at endel foreldre i barnehagen har fått godt over sin dose selvstendighet, med barn som gråter mer enn snittet og tester grenser langt mer. De er helt normalt utviklet, men jeg ser vel kanskje en tendens til at de virker utvikle seg kjappere over diverse "barrierer". Jeg har derfor lurt på om kanskje det er grunnen til at de "trasser" mer, nettopp fordi de har litt raskere utvikling enn snittet på språk/motorikk osv. De blir tatt igjen etterhvert av de andre - så alle er normale, men jeg kan forstå at det er ekstra frustrerende for barn som utvikler evner litt for raskt til at de klarer mestre alle elementene ved det. Det virker som om det utløser endel mer gråt/"trass". Andre igjen har bare utrolig "krevende" faser, uten at det er unormalt. Men krevende - det er det. 

Så:

Du forventer helt ekstremt mye av en 2åring. Jeg leste innlegget ditt med en "hjelp, du har bommet helt på forventningene dine". Jeg tenker du trenger å snakke med noen, eller lese deg opp på litteratur om ulike forventede utviklinger på diverse alderstrinn og hvordan man kan håndtere stress og motstand.

Ingen synes det er spesielt gøy eller avslappende - og det er normalt å føle seg helt tom for energi i perioder. Men der du gjør en feil, i min mening, er når du forventer helt urimelige ting av barnet ditt etter normalt forventet utvikling.

Det er ikke dermed sagt at du ikke skal fokusere på å være høflig, si takk, snakke med ord istedenfor å hyle hele tiden osv. Og det er ikke dermed sagt at du skal synes den jobben er lett. Men du må, av hensyn til deg selv - men aller viktigst av hensyn til barnet jekke kraftig ned.

Tenk at du skal hjelpe barnet ditt å forstå sosiale koder, tålmodighet og ansvar. Og dere må øve i små skritt av gangen - men du kan altså ikke forvente de resultatene du forventer idag.

Det er urettferdig av deg, rett og slett.

Men det er helt OK å synes det er utrolig slitsomt, for det er det jo. 

Jeg tror du kan ha godt av å snakke med barnehagen og kanskje helsestasjonen om hvordan du kan legge opp dine forventninger etter ulike alderstrinn, og på hvilket nivå du kan legge lista. Bare vær ærlig om at du har fått tilbakemelding på at du har for høye forventninger, og at du gjerne vil få tips til hvordan du kan bedre tilrettelegge sånn at både du og barnet kan kommunisere bedre og få til de små tingene i hverdagen. 

Anonymkode: b633f...988

• Liker 9
Gjest Runforit
Skrevet
4 minutter siden, Runforit skrev:

Mente det var vanlig at barnet ikke takket....

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok snarere unntaket enn regelen at barn på 2 år må bli redet ut for autisme...

Rydding for en 2-åringer slettes ikke vanlig. Noen 2-åringer kan muligens rydde men langt på nær alle!

Gjest Jonasmann
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes formuleringen "dum" er så smertelig å lese.

Hva med å bytte ut ordet "dum" med "er i utvikling" / "er så nye i denne verden", etc.?!

Jeg har absolutt ingen følelsesmessige problemer med å kalle barn for dumme. Det er faktisk bra, fordi barn skal se opp til voksne, de burde ikke tenke at de selv er noe i forhold til voksne personer. Fordi da plukker de opp gode holdninger, og ikke de dårlige andre barn har.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Runforit skrev:

Nja, et barn jeg kjenne er under utredning for autisme fordi det kun lekte for seg selv og viste null interesse for andre barn. Var selvsagt andre ting også, men ved mistanke så er det lurt å ha en dialog med barnehagen. 

Sier ikke at Ts sitt barn har noe, men vi vet jo ikke mer enn det som blir skrevet og det kan jo hende at barnet er mer ekstremt enn det vi tror i forhold til det som skrives og det er mange foreldre som er redd for å få barnet vurdert/utredet. 

Som sagt så er alt det med rydding etc helt normalt for en 2 åring. Men om Ts er usikker så er det bedre med en vurdering for mye enn for lite av proffesjonelle som vet hva de skal se etter. Er ikke verre enn at det da ikke er noe og Ts må innse at barnet ikke er mer krevende enn andre barn og må tilpasse seg og sette seg mer inn i hva foreldrerollen egentlig innebærer.

Jeg tenker ikke at noe TS beskrev var noe annet enn en helt normal 2åring. 

Vi har hatt utredning av vårt barn(hvor det aldri var mistanke om noe slikt, men vi fikk forklart hva de testet og hvorfor på sosiale ting blant annet, hva de forventet av barn og hva som likner på avvik), og jeg tenkte ikke noe på TS sin forklaring.

Ingen utreder 2åringer uansett, det da PPT helt klart til oss - det gjør de først når de begynner å kunne testes. 2-3åringer er ikke forventet å mestre mange sosiale normer og koder, og er ikke forventet å skulle rydde osv.

Jeg tror ikke du har helt forventningene på plass du heller.

TS sitt barn vil vil fulgt opp av bhg og PPT dersom det skulle være noe, og foreløpig er det jo bare mor selv som har sykt høye forventninger.

• Liker 1
Gjest Runforit
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke at noe TS beskrev var noe annet enn en helt normal 2åring. 

Vi har hatt utredning av vårt barn(hvor det aldri var mistanke om noe slikt, men vi fikk forklart hva de testet og hvorfor på sosiale ting blant annet, hva de forventet av barn og hva som likner på avvik), og jeg tenkte ikke noe på TS sin forklaring.

Ingen utreder 2åringer uansett, det da PPT helt klart til oss - det gjør de først når de begynner å kunne testes. 2-3åringer er ikke forventet å mestre mange sosiale normer og koder, og er ikke forventet å skulle rydde osv.

Jeg tror ikke du har helt forventningene på plass du heller.

TS sitt barn vil vil fulgt opp av bhg og PPT dersom det skulle være noe, og foreløpig er det jo bare mor selv som har sykt høye forventninger.

Barnet jeg kjenner er 17 mnd og skal utredes av ppt. 

Nok om det. Jeg sier ikke at Ts sitt barn har noe. La meg være klar på det.

Det er ikke vanlig at 2 åringer rydder eller takker for maten etc. Det kom tydeligvis ikke klart nok frem.

Alt jeg sier er at OM Ts har mistanke om noe så burde hun ta det opp med barnehagen som da kan ta det videre med proffesjonelle.

Mente ikke noe mer eller mindre.

Da har jeg ikke så mye mer å si om akkurat den biten.

Skrevet

Det du egentlig skriver er at du ikke liker 2-åringer.

Du må lese deg opp på hva man kan forvente av barns utvikling, det er din plikt ovenfor det livet du har valgt å sette til verden å finne deg i de vanskelige periodene. Det er tøft å ha en 2-åring i hus. De er egoistiske, de eier ikke attention span, og de har faktisk bare levd i 2 år. Det tar lengre tid enn det å lære de sosiale kodene i samfunnet.
At barnet ditt sier ifra at han ikke vil holde i hånden er ene og alene positivt. Det er potensielt MYE verre for barn som ikke tør å si ifra når de ikke vil bli tatt på. Hei, overgrepsmål. Sier ikke du ifra kanskje, hvis noen kommer og tar på deg når du ikke vil?
2-åringer leker fortsatt parallelt med andre barn, men ikke så mye med dem. Det er først nå de så smått begynner å leke med, i stedet for ved. Hvis du helt seriøst blir frustrert av dette burde du snakke med helsesøster om det, du trenger veiledning slik at de ganske villfarne forventningene dine til et så lite barn ikke går utover barnets utvikling og tilknytning til deg og omgivelsene sine. Hvis barnet sjelden vil kose med dere er det kanskje fordi det merker holdningen deres til det? Jeg har ikke noe lyst til å kose med noen jeg merker ikke liker meg.

Så lenge barnehagen sier at barnet er i normal utvikling er det det. De har ofte tiår med erfaring, samt utdanning innenfor dette området, de sier ifra hvis de er bekymret for oppførselen. Hvis det er så innmari viktig for deg at barnet takker for maten så ber du barnehagen terpe på den biten.

• Liker 3
Gjest Hold the door
Skrevet (endret)

-

Endret av Hold the door
Gjest Jonasmann
Skrevet (endret)
32 minutter siden, Runforit skrev:

Diagnosen settes ikke før etter 3, men de kan bli fulgt opp tidligere ved mistanke. 

Men Ts; har dere fått noen tilbakemeldinger fra barnehagen om at barnet sliter med sosiale spilleregler? At det trenger ekstra oppfølging eller andre tegn på at det trengs noe ekstra oppfølging? 

Om dere mistenker at barnet kanskje har atferdsproblemer/ADHD/autisme eller et eller annet så kan dere be barnehagen om ekstra oppfølging der noen vil observere barnet og evt ta det videre med ppt om det kan være behov for noen ekstra tiltak. For mange foreldre er redd for å innse at barnet muligens kan ha noe ekstra behov og da er det uansett bedre å være føre var for barnets skyld.

I beste fall så er barnet helt normalt og bare er i "terribletwos" fasen og det vil gå over.

ADHD er diagnosen barn får fordi foreldre ikke greier å oppdra barna og gi dem disiplinen de trenger. Drugs all the way. Det er den enkle veien å gå. Den norske veien!

Endret av Jonasmann
Gjest noe tilfeldig
Skrevet
15 minutter siden, Runforit skrev:

Er ikke snakk om å ikke kunne være annerledes. Men OM det f.eks er autisme/ADHD etc så er det utrolig mange barn som kunne vært spart for mye dritt i oppveksten om de voksne hadde grepet in tidligere og tilpasset opplæring for barnet.

Mange med disse utfordringene blir oppfattet som vanskelige eller utfordrende og så er det rett og slett kun at de ser verden på en annen måte og trenger tilpasset undervisning. 

Det var kanskje sånn for ca 10-15 år siden, men inntrykket mitt nå, i dagens samfunn, er heller at det normale blir ansett som unormalt, og man kaster diagnoser og merkelapper etter alt man finner vanskelig. Når ei bekymra mor skriver på nett at toåringen foretrekker å leke med voksne fremfor andre barn, (helt normalt..) og henvises av andre til at det kan være endel av autismespekteret.. så sier det sitt.. veldig mye "kan" være et tegn på den ene eller andre diagnosen, men å sitte gjennom nett å slenge ut slike diagnoser synes jeg personlig er livsfarlig og heeelt feil!! Stakkars dagens unge, det er litt av noen krav de skal leve opp til :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...