Gå til innhold

Bruke samme håndkle flere ganger?

Loolaa

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

:ler: Folk har så rare oppfatninger om bakterier.. Bakterier liker seg i varme, fuktige omgivelser. Og de trenger næring for å overleve. Ta bort en av de tre bestanddelene, og bakterier trives ikke. Ikke rart de aller fleste blir overrasket over hvor vanskelig det faktisk er å dyrke bakterier.

Men nå bare babler jeg... Skifter håndkle ca 2 ganger i uken..spørs hvor mye den brukes. Unødvendig å vaske den etter hver dusj, ikke minst for miljøet.

Fornuftig svar :)

Selv skifter jeg vel dusjehåndkle ca en gang i uka, i hvert fall nå som vi har et tørt og passe varmt bad. Var verre med det forrige muggbadet hvor alt som hadde vært fuktig fortsatte å være det, samt begynte å lukte sporenstreks. Dusjer ca annenhver dag, avhengig av hva jeg har bedrevet av fysisk aktivitet.

Og så er jeg så lur å ha et annet håndkle til hår/ansikt, og et til håndtørk ved vasken.

Det siste lurer jeg litt på forresten - jeg snoker aldri i håndklærne til folk jeg er på besøk hos, men opplever overraskende ofte at folk ikke henger ut et eget håndkle ved vasken (trenger ikke å være "gjestehåndkle for min del)... Og hva må en stakkars gjest gjøre da? Lete blant våte dusjhåndklær? DA skjønner jeg jo at dere føler for å skifte ofte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Trulselinemor

Vi tar rene håndkler hver gang vi dusjer og vi dusjer hver dag.

Håndkle for hendene bruker vi i 2 - 3 dager. Men skifter ofter hvis vi får besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss skifter vi håndklærne hver 4.-5. dag. Bortsett fra når jeg har mens da skifter jeg daglig! Da bruker jeg også et mindre håndkle til ansikt!

Som det blir påpekt er jo poenget at man skal være ren etter vask - håndkle kan da umulig være særlig "møkkete" etter 1-2 vask?!

Lillegutt dusjer hver kveld. Han er da alltid ren når han kryper til køys og derfor bytter vi ikke sengetøy for ofte heller! ;) (...hver halvannen-2 uker!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Bjørnsdatter

Som en kamerat av meg sa en gang:

"Når jeg har dusjet, er jeg det reneste i huset, så i teorien burde håndkleet bli renere og renere for hver gang jeg bruker det..."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker samme hånkle i en-to uker.Det kommer selsagt litt an på. Synes det er totalt unødvendig å gjøre det hver gang. Klut derimot bruker jeg kun en gang, men den vasker jeg meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bytter hver dag.. fordi jeg er så rotete at jeg bare slenger fra meg håndkleet mellom badet, klesskap og soverom... :roll:

Men det er det vi alltid har gjort i vår familie.

Bruker to håndklær. Et lite til håret og et stort til kroppen. Det til håret brukes flere ganger. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg tar nytt håndkle hver gang jeg dusjer, fordi jeg er blitt anbefalt å gjøre det pga soppinfeksjoner i underlivet. Etter at jeg begynte med dette, har jeg ikke vært plaget av sopp (selv om jeg nå er gravid). Men dette er jo et spesialtilfelle, kanskje...

Klesvaskproblemet løser jeg ved å bruke små håndklær - da blir jo mengden vask den samme som om jeg brukte et tre ganger så stort håndkle i tre dager. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på at det blir mye klesvask :-?

Vi er en familie på 4 - alle dusjer hver morgen og bruker nytt håndkle hver gang. I tillegg har ungene gym/svømming 1-2 ganger i uken - da er det nytt håndkle hver gang. Så til slutt har vi hunden vår som dusjes hver gang vi har gått tur - men han bruker samme håndkle oppimot 1 uke før jeg vasker det :wink:

Det blir uhyre mye klesvask - vasker en maskin med håndklær annenhver dag. Har stort fint bad og har vurdert om jeg skal anskaffe meg et slags håndklestativ hvor alle kan ha hver sin knagg til å henge fra seg. Da hadde jeg redusert klesvasken betraktelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leola:

Mannen min lurer på hvorfor du gidder å gjøre så mye unødvendig husarbeid.

Jeg skal spørre fra ham: Hvorfor kan ikke familien din bruke samme håndkle flere ganger på rad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med tanke på hvordan enkelte på kloden vår må leve, så tror jeg neppe vi dø av å ikke bytte håndkle mer enn en gang i uken. Dæven, så bortkjemte vi er her i nord! Og for noen bagateller vi henger oss opp i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leola:

Mannen min lurer på hvorfor du gidder å gjøre så mye unødvendig husarbeid.  

Jeg skal spørre fra ham: Hvorfor kan ikke familien din bruke samme håndkle flere ganger på rad?

Jøss, skal du plasge Leola fordi familien hennes bruker mange håndklær nå? :roll:

Tilbake til tema: Som oftest bruker jeg to håndklær når jeg har dusjet, det ene surrer jeg rundt håret etter at jeg har tørket ansikt og hender, og det andre står jeg på. Så smører jeg med inn med bodylotion og dagkrem. Kroppen lufttørker mens jeg steller med andre ting, som deo, parfyme, napper bryn osv. Underlivet tørker jeg med papir som kastes i do etterpå.

De to håndklærne jeg bruker, vasker jeg 1-2 ganger pr. uke (Dusjer daglig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jøss, skal du plasge Leola fordi familien hennes bruker mange håndklær nå? :roll:

.

Det var da ikke ment som plaging. Det var kun et spørsmål min mann ba meg stille, for han syntes det så ut som utrolig mye klesvask han ikke så poenget med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er mye klesvask - enig i det.

Men vi har ikke knagger til å henge opp håndklær - bortsett fra et lite ved håndvasken. Har tenkt mange ganger å finne et eller annet som kan stå på gulvet med plass til 4 håndklær. Men ungene flytter vel hjemmefra før jeg kommer så langt :-?

Mannen min synes også det blir mye klesvask og han har funnet løsningen:

kjøpe flere håndklær :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har stort fint bad og har vurdert om jeg skal anskaffe meg et slags håndklestativ hvor alle kan ha hver sin knagg til å henge fra seg. Da hadde jeg redusert klesvasken betraktelig.

Jeg hadde jaggu vudert å skaffe meg et slikt stativ ja :)

Jøye meg, når folk sier at barn blir allergiske lettere

og lettere nå for tiden fordi de ikke blir utsatt for

nok "grums" så begynner jeg å tro litt på det når

jeg leser innleggene denne tråden.

Jeg bytter vel håndklede ca annenhver uke og kommer

til å fortsette med det helt til det blir bevist at det

er farlig. Tror jeg har vært borte fra jobb en dag de

siste fem årene pga sykdom så jeg lever nok ikke veldig

farlig. Dusjer hver dag.

Håndkleder blir selvfølgelig hengt opp med en gang og

de vaskes på 95 grader - uansett hva vaskeanvisningen

sier (første gang alene for å teste fargeekthet, men det

har aldri vært noe problem).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Ja, det er mye klesvask - enig i det.

Men vi har ikke knagger til å henge opp håndklær - bortsett fra et lite ved håndvasken. Har tenkt mange ganger å finne et eller annet som kan stå på gulvet med plass til 4 håndklær. Men ungene flytter vel hjemmefra før jeg kommer så langt :-?

Man får jo kjøpt sånn ståstativ, samt håndklestenger også med flere rader. (Også knagger da... :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt, vi er nok ikke alltid like flinke å henge håndklær til tørk. Men jeg har absolutt ingen hygieniske kvaler med å bruke dem flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre brukes 1-2 til 3 ganger. 3 dagen blir det somregel brukt til å stå på når jeg tørker meg med et og har et annet på hodet.

(vasker klær hele tiden) :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS! OBS! Brannfakkel og ikke myntet på ALLE...:

Jeg syns denne tråden viser med all tydelighet hvorfor noen få land i verden bruker mesteparten av energien vi har til rådighet og jeg syns det er ille....

Vi er da så rene når vi kommer ut av dusjen at det ikke er noe i vegen for å vaske håndklærne EN gang i uka! Nye håndklær hver gang du dusjer (og det kan jo være så mye som to ganger om dagen for enkelte) er sløsing med energi, unødig belasting av miljøet med såpe og kloakk OG det viser en tilnærmet hysterisk hygienefiksering.

Jeg blir redd jeg :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...