Gå til innhold

4åring som ikke vil sove

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei jente som ble 4 år i desember. Og hun vil ikke sove i natt. Vi sover i samme seng. og nå har jeg slått av alt lys og alle lyder og lagt meg i sengen ved siden av henne. og her har vi ligget begge to siden Kl 22. Hun la seg til "vanlig tid" 20.15 etter kveldsmat og dusj og gått på do og pussa tenner og sånt. og har stått opp minst 4 ganger for å gå på do og 5 ganger for mer mat. Hun har av og til stått opp for mer mat en gang før, men aldri fem ganger og nå ligger hun og pirker på ting (dyna, puta, gardinene, veggen, bamsen, seg selv, meg osv) og nekter å sove. Hun er ikke trøtt sier hun, men hun gjesper med gjevne mellomrom. Sto opp til vanlig tid i dag og har vært en helt vanlig dag, bortsett fra at vi spiste middag hos besteforeldrene og da blir det 2 glass brus til maten og dessert etter mat. Hun har aldri vært sånn før. Ikke noe feber eller noe sånt heller. Kjenner jeg blir litt gal nå. Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 37f14...ac8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sånt som kan skje oss alle innimellom, eventuelt så har hun mye å tenke på i kveld. 

Mitt beste tips er å lese en bok med litt lav og monoton stemme, mens du jevnlig kommer med en gjesp. 

Skrevet

Hvorfor lar du henne stå opp for mer mat? Det blir fort en fin teknikk for å få være oppe lenger. Tilby mat til vanlig tid (middag/kveldsmat) og ikke noe etter det.

Ellers har vel alle netter de bare ikke får sove. Ville nok bare lagt meg til å sove selv.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har ei jente som ble 4 år i desember. Og hun vil ikke sove i natt. Vi sover i samme seng. og nå har jeg slått av alt lys og alle lyder og lagt meg i sengen ved siden av henne. og her har vi ligget begge to siden Kl 22. Hun la seg til "vanlig tid" 20.15 etter kveldsmat og dusj og gått på do og pussa tenner og sånt. og har stått opp minst 4 ganger for å gå på do og 5 ganger for mer mat. Hun har av og til stått opp for mer mat en gang før, men aldri fem ganger og nå ligger hun og pirker på ting (dyna, puta, gardinene, veggen, bamsen, seg selv, meg osv) og nekter å sove. Hun er ikke trøtt sier hun, men hun gjesper med gjevne mellomrom. Sto opp til vanlig tid i dag og har vært en helt vanlig dag, bortsett fra at vi spiste middag hos besteforeldrene og da blir det 2 glass brus til maten og dessert etter mat. Hun har aldri vært sånn før. Ikke noe feber eller noe sånt heller. Kjenner jeg blir litt gal nå. Hva skal jeg gjøre? 

Hvorfor i all verden sover hun ikke på eget rom i egen seng?!

Anonymkode: 01f4f...3a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden sover hun ikke på eget rom i egen seng?!

Anonymkode: 01f4f...3a4

Fordi alle har rett til å velge selv hvordan de vil løse det ang soveplasser?

Anonymkode: 9da52...e4f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

?

ehm.. 

høres ut som en 4åring som nettopp har funnet ut av hvordan hun kan styre mamma litt. Si NEI nå er det natt og mamma går ut på stuen. Sove nå

ferdig!

Anonymkode: a7136...7b8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

?

ehm.. 

høres ut som en 4åring som nettopp har funnet ut av hvordan hun kan styre mamma litt. Si NEI nå er det natt og mamma går ut på stuen. Sove nå

ferdig!

Anonymkode: a7136...7b8

Hadde ikke funket på min, da hun faktisk ikke greier å sovne alene pr nå.

Vi deler også seng, fordi vi har kun ett soverom der det ikke er mulig å få plass til to enkeltsenger. 

Det eneste du kan gjøre i slike situasjoner, er å late som om du gir blaffen i om hun sover eller ikke. Både for å holde deg rolig (jeg vet godt hvor frustrert man kan bli av sånne kvelder) og for at hun ikke skal ha noe å kjempe mot. 'Javel, du er ikke trøtt, men det er jeg, så nå vil jeg ha nattero.'

Anonymkode: a6cda...d22

• Liker 1
Skrevet
På ‎07‎.‎01‎.‎2017 den 0.22, AnonymBruker skrev:

Ville gått med på en gang med mer mat, men fem?

Hun er fire år, kjenner igjen dette selv, er sulten, er tørst, må på do. Trøsten er at det går over. Gi henne en billedbok i senga, demp lyset og si god natt. Kan hende du må gjenta det.

• Liker 1
Skrevet

Når hun legger seg,og hun har fått kvelds,så vet du selv at hun ikke trenger mer mat. Hun tvinner deg desverre rundt lillefingen her. Si nei til mat ig drikke. Hvis hun absolutt må ha drikke,ha heller en flaske med vann med inn i sengen,så slipper hun å "måtte" stå opp for å drikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere regelmessige måltider? Her står kveldsmaten på bordet kl 18-18.30 for de som legger seg 18.30-19 (har bl.a en 3,5 åring), og etter det blir det ikke mat. Spiser de ikke da, får de ikke mat før til morgenen, og der er det satt et digert punktum. Når det gjelder drikke, så får de vannflaske i senga om de etterspør det (skjer sjeldent nettopp fordi de ikke får noen ekstra oppmerksomhet pga det).

Jeg hadde gitt det noen dager. Trolig er det bare noe på gang her, at hun har mye å tenke på, kanskje det er noe fysisk hun holder på å lære seg (f.eks hinking) eller annen læring, som bokstaver, telling etc - akkurat som babyer kan også større barn oppleve våkenetter grunnet motorisk og psykologisk utvikling). 

Jeg støtter forslaget om å lese en bok for henne. Gjerne kjedelig. Les sakte, gjespe innimellom. Kanskje "lille kanin som gjerne ville sove" ville hatt god effekt på henne. Finnes både i bokformat og lydbok. 

Anonymkode: b84bf...908

Skrevet

Vil og tilføye at min mellomste,har slitt mye med søvn. Hun er nå 9,5. Hun hører p pipe pan musikk når hun legger seg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...