Spiteful Skrevet 7. januar 2017 #21 Skrevet 7. januar 2017 6 minutter siden, Daryl Dixon skrev: Medisinstudenter slipper ikke unna døde kropper, men var noen som slet ja! Det var nytt... Bra jeg ikke skal studere medisin da heheh
MartinOslo Skrevet 7. januar 2017 #22 Skrevet 7. januar 2017 Det lukter litt som jordbær som har råtnet. Hvis det er veldig varmt, blir lukten en annen. Den blir egentlig litt ubeskrivelig. Du får lyst til å kaste opp. Og gjør det også. Det setter seg i huden din og må vaskes bort. Da er det bare en ren lukt av forråtning. Jeg tror lukten er slik så folk skal holde seg unna for ikke å bli smittet av evt sykdommer. Det finnes ingen verre lukt. 1
Spiteful Skrevet 7. januar 2017 #23 Skrevet 7. januar 2017 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri vært på likskue? Ingen du kjenner som har dødd? Det er jo en ganske naturlig ting, egentlig. Anonymkode: 835c2...8d5 Aldri vært på likskue nei, hva er det for noe egentlig? Har hatt en kanin som har død, da gråt jeg så fort jeg så kroppen så venninnen min plukket den opp og la den i reiseburet... Har to besteforeldre som har død, men siden de ikke bor i Norge og jeg var ung så så jeg ikke liket deres heller... Naturlig er det jo hundre prosent, men tanken på at et menneske som meg ligger der livløs er litt skummelt...
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #24 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du aldri vært på likskue? Ingen du kjenner som har dødd? Det er jo en ganske naturlig ting, egentlig. Anonymkode: 835c2...8d5 Selv om noen man kjenner har dødd, så betyr vel ikke det at heile slekten får sett den døde etter dødsfallet? Anonymkode: 2b2d2...c66 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #25 Skrevet 7. januar 2017 Jeg har hørt, fra en sikker kilde, at lukta av lik kan sammenlignes med lukta av servelat. Anonymkode: 26665...203
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #26 Skrevet 7. januar 2017 2 timer siden, MartinOslo skrev: Det lukter litt som jordbær som har råtnet. Hvis det er veldig varmt, blir lukten en annen. Den blir egentlig litt ubeskrivelig. Du får lyst til å kaste opp. Og gjør det også. Det setter seg i huden din og må vaskes bort. Da er det bare en ren lukt av forråtning. Jeg tror lukten er slik så folk skal holde seg unna for ikke å bli smittet av evt sykdommer. Det finnes ingen verre lukt. Hva slags erfaring har du med det?? Anonymkode: 0b194...7ff
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #27 Skrevet 7. januar 2017 Jeg har vært borti en død person som luktet veldig stramt, og det var såpass ubehagelig at jeg ble svært kvalm og svimmel da jeg gikk ut når vi var ferdig. På samme tid har jeg vært med på obduksjon av døde dyr som har ligget en stund, og den lukten er noe helt annet. Det er en stram lukt, men blir ikke kvalm og svimmel av den. Anonymkode: 1eb47...c5a
MartinOslo Skrevet 8. januar 2017 #28 Skrevet 8. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva slags erfaring har du med det?? Anonymkode: 0b194...7ff utenlands-deployeringer
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #29 Skrevet 8. januar 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: De likene jeg har stellet har vært ferske og lukter ikke. Blir litt lukt om man ikke får de fort nok på kjøla da. Som gammel frukt, døde blomster pluss at det kan lukter avføring om det siver ut. Blir fortere lukt av lik enn av slakt da innvollene er intakte, men tar uansett tid da lik normalt sett blir oppbevart på kjølerom. Anonymkode: 8f9f3...85d Det lukter ikke avføring, man tamponer jo... Anonymkode: 37253...b60
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #30 Skrevet 8. januar 2017 Det lukter så ille at når en død person blir funnet etter en stund (f.eks.etter 1 uke) må man tilkalle et firma som er spesialister. De fjerner den døde, og alt som var i rommet. Møbler, klær, alt. Samt taper alle døråpninger, slik at lukten ikke sprer seg. Dette vet jeg. Min mor ble funnet 6 dager etter at hun døde. Anonymkode: ad297...4f8
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #31 Skrevet 8. januar 2017 8 timer siden, Brob skrev: Jeg vet ikke, men lurer på hvorfor du vil vite dette......? Jeg så et krimprogram der en etterforsker spydde, og derfor begynte jeg å lure på hvordan det egentlig luktet. Anonymkode: ac522...fcc
Lykkehjerte Skrevet 8. januar 2017 #32 Skrevet 8. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt, fra en sikker kilde, at lukta av lik kan sammenlignes med lukta av servelat. Anonymkode: 26665...203 Sikker og sikker kilde, tenker at det er litt subjektivt hvordan man oppfatter lukten. Ville selv ikke beskrevet den slik.
Gjest gjesteniluka Skrevet 8. januar 2017 #33 Skrevet 8. januar 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt, fra en sikker kilde, at lukta av lik kan sammenlignes med lukta av servelat. Anonymkode: 26665...203 Servelat både smaker og lukter godt, så jeg ville tatt din påstand med en god klype salt
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #34 Skrevet 8. januar 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lukter ikke avføring, man tamponer jo... Anonymkode: 37253...b60 Mange gjør ikke dette lenger. Pga etiske grunner. Anonymkode: 0b194...7ff 1
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #35 Skrevet 8. januar 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mange gjør ikke dette lenger. Pga etiske grunner. Anonymkode: 0b194...7ff For noe tull, og du tenker det er mer etisk at det renner avføring fra den døde, enn å bruke ett par tupfere? Anonymkode: 37253...b60
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #36 Skrevet 8. januar 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Det lukter så ille at når en død person blir funnet etter en stund (f.eks.etter 1 uke) må man tilkalle et firma som er spesialister. De fjerner den døde, og alt som var i rommet. Møbler, klær, alt. Samt taper alle døråpninger, slik at lukten ikke sprer seg. Dette vet jeg. Min mor ble funnet 6 dager etter at hun døde. Anonymkode: ad297...4f8 Men det er jo enkelte som har blitt liggende i månedsvis uten at naboene har merket noe. Jeg kjente faktisk en fryktelig lukt i en begravelse en gang, og håpet sterkt at det var fra ett av bleiebarna på raden bak men jeg vet fortsatt ikke. Har ikke så lyst til å tenke på det egentlig. Anonymkode: f7112...a41
Gjest Skrevet 8. januar 2017 #37 Skrevet 8. januar 2017 Tråden er ryddet for brukerdiskusjon. Ann Christin, mod
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #38 Skrevet 8. januar 2017 Men, hva med fluer og slikt? Hvor langt i prosessen er det de dukker opp? Om noen eldre dør alene hjemme feks? Anonymkode: ac522...fcc
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2017 #39 Skrevet 8. januar 2017 Som andre nevner, så lenge de ligger kjølig er det en søtlig kvalmende lukt av døde mennesker. Anonymkode: f6c88...edb
Gjest Zeitgeist Skrevet 8. januar 2017 #40 Skrevet 8. januar 2017 Erfaring fra obduksjonsalen: En sterk søtlig og kvalmende lukt som øker i intensitet alt ettersom hvor fremskreden dekomposeringen er kommet. I tillegg kommer faktorer som måten vedkommende døde på - forbrenning, (alkohol-)forgiftning, fall/styrt, ytre og indre traumer, osv. Bl.a. ved forbrenninger minnet lukten meg om visse typer salami milanese, samt bacon som har blitt stekt etter overskredet utløpsdatoen. Kadaverskue på preparasjonssalen (altså de kadaverne medisinstudenter bruker i anatomi-undervisningen) minner luktmessig om risengrynsgrøt pga. formaldehyd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå