AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #1 Skrevet 6. januar 2017 Vi har en kattunge på 5 mnd ca. Jeg har ikke hatt katt før og vet ikke hva som er normalt. Hun vil være med på absolutt alt, om det er på badet, lage mat , ut døra osv er hun alltid i hælene på osd. Ligger vi i sofaen klatrer hun heøt opp i ansiktet vårt og skriker. Enda hun får mye kos. Hun slikker desperat i ansiktene våre og på fingrene. Eneste gangen hun ikke gjør det er når hun ligger på fanget og sover. På natta har vi lukket døra inn til soverommene. Vil helst sove alene uten pus som bruker tærne som leke og løper rundt. I starten, mjauet hun litt ved døra før det ble stille. Nå er hun stille , men spretter opp så fort noen kommer ut fra rommene sine. På morgenen virker hun helt desperat, maler, mjauer og slikker. Vil kose, men klarer liksom ikke roe seg ned, bruker lang tid. Det samme når vi kommer hjem fra jobb og skole. Virker ikke som hun er redd eller har vondt, men veldig oppmerksomhetssyk. Er dette normalt? Lurer også på dette med den desperate slikkingen på oss overalt. Er dette vanlig? Anonymkode: 17fa6...428
Gjest 82girl Skrevet 6. januar 2017 #2 Skrevet 6. januar 2017 har hun vært sånn der hele tiden? hvis ikke så tror jeg du har kattunge med løpetid
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #3 Skrevet 6. januar 2017 Vil forresten si at det for det meste er kos med en så kjælen katt. Men vi vil ikke at hun skal ha det vondt eller kanskje hun er for mye alene? Anonymkode: 17fa6...428
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #4 Skrevet 6. januar 2017 Hun er ikke sterilisert enda, da vi var hos dyrlegen sist var hun ikke kjønsmoden. Hvordan vet vi at hun er det? Hun har vel nesten alltid vært sånn tror jeg. Anonymkode: 17fa6...428
_popcorn_ Skrevet 6. januar 2017 #5 Skrevet 6. januar 2017 Hvor gammel var hun da dere fikk henne? Dette høres veldig ut som typiske atferdsproblemer som kommer dersom dem blir skilt fra moren for tidlig, spesielt det med slikking... har selv hatt pus som måtte skilles fra mor alt for tidlig... Det at hun vil være med dere over alt, det er ganske naturlig, dem er sosiale dyr, dere er eneste "venner/familie" hun har, og hun har lyst å henge med dere å er nysgjerrig på hva dere driver med. Til dels vil hun nok vokse av seg noe av oppmerksomhetsbehovet, og hun vil nok få sosialisert seg når/om dere begynner ha henne ute. Om hun skal være inne, så vil jeg anbefale en kattevenn til henne. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #6 Skrevet 6. januar 2017 10 minutter siden, _popcorn_ skrev: Hvor gammel var hun da dere fikk henne? Dette høres veldig ut som typiske atferdsproblemer som kommer dersom dem blir skilt fra moren for tidlig, spesielt det med slikking... har selv hatt pus som måtte skilles fra mor alt for tidlig... Det at hun vil være med dere over alt, det er ganske naturlig, dem er sosiale dyr, dere er eneste "venner/familie" hun har, og hun har lyst å henge med dere å er nysgjerrig på hva dere driver med. Til dels vil hun nok vokse av seg noe av oppmerksomhetsbehovet, og hun vil nok få sosialisert seg når/om dere begynner ha henne ute. Om hun skal være inne, så vil jeg anbefale en kattevenn til henne. Hun vi fikk dem fra sa de var leveringsklare, og at hun var ca 13 uker gammel da vi hentet henne. Hun blir en utekatt. Og har alt begynt såvidt å være ute så hun ikke river ned huset. Anonymkode: 17fa6...428
MissPierce Skrevet 6. januar 2017 #7 Skrevet 6. januar 2017 16 minutter siden, _popcorn_ skrev: Hvor gammel var hun da dere fikk henne? Dette høres veldig ut som typiske atferdsproblemer som kommer dersom dem blir skilt fra moren for tidlig, spesielt det med slikking... har selv hatt pus som måtte skilles fra mor alt for tidlig... Det at hun vil være med dere over alt, det er ganske naturlig, dem er sosiale dyr, dere er eneste "venner/familie" hun har, og hun har lyst å henge med dere å er nysgjerrig på hva dere driver med. Til dels vil hun nok vokse av seg noe av oppmerksomhetsbehovet, og hun vil nok få sosialisert seg når/om dere begynner ha henne ute. Om hun skal være inne, så vil jeg anbefale en kattevenn til henne. Dette tenkte jeg også. Har selv en kattunge på 6mnd som er ekstremt oppmerksomhets syk. Han ble funnet sammen med søsknene sine da han var rundt 6uker, uten mammaen. Han henger etter meg så lenge jeg er hjemme. Å gå på badet eller do uten han kan jeg bare glemme. Spesielt om morgenen enda han sover med meg i sengen. Han går heller ikke opp uten meg om de andre er oppe. Han kan løpe å sjekke, men kommer tilbake med en gang mens han hyler etter meg. Jeg er den han ser på som mammaen sin. Men vet det vil roe seg etterhvert som han blir større. Det er slitsomt til tider, spesielt om natten og tidlig om morgenen. Men absolutt verdt det😊
Gjest Magnifiq Skrevet 6. januar 2017 #8 Skrevet 6. januar 2017 Vår katt er også med på alt, er der vi er, slikker osspå hender etc. Hun ble tatt fra mor da hun var 16. uker, så syns ikke den atferden symboliserer at hun ble tatt for tidlig. Det er bare slik hun er. Og rasen er kjent for å være veldig glad i selskap. Ellers så er jo katter flokkdyr, så det er klart hun er desperat etter å ha vært alene hele natten. Hva med å kjøpe en kompis til henne?
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #9 Skrevet 6. januar 2017 Sånn var min også, roet seg da hun bikket året. Men mjauingen vil nok alltid være der kastrer henne når hun er rundt 6 mnd (eller over 2 kg). Man aner ikke når de blir kjønsmodne å da kan du plutselig ende opp med kattunger siden hun allerede har fått lov til å gå ute. Leker dere nok med henne? Kan være at hun kjeder seg siden hun er så "innpåsliten" Anonymkode: 2dc0c...27b
MissPierce Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hun vi fikk dem fra sa de var leveringsklare, og at hun var ca 13 uker gammel da vi hentet henne. Hun blir en utekatt. Og har alt begynt såvidt å være ute så hun ikke river ned huset. Anonymkode: 17fa6...428 Håper at hun ikke er alene ute da? Kattunger bør ikke være alene ute for de er rundt 12mnd, da med tilvenning. Når de er så små kan de fort komme på avveie ved at de vandrer for langt eller blir skremt/skadet av en større katt eller noe annet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Takk for svar alle sammen. En katt til er uaktuelt slik det er nå. 6 timer siden, MissPierce skrev: Håper at hun ikke er alene ute da? Kattunger bør ikke være alene ute for de er rundt 12mnd, da med tilvenning. Når de er så små kan de fort komme på avveie ved at de vandrer for langt eller blir skremt/skadet av en større katt eller noe annet. Hun har vært ute en del alene og det har gått greit. Hun mjauer og skraper på døra når hun vil inn igjen, og er chippet. Anonymkode: 17fa6...428
MissPierce Skrevet 6. januar 2017 #12 Skrevet 6. januar 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. En katt til er uaktuelt slik det er nå. Hun har vært ute en del alene og det har gått greit. Hun mjauer og skraper på døra når hun vil inn igjen, og er chippet. Anonymkode: 17fa6...428 Okey... Da ville jeg sjekket at chippen er rett i hvertfall. Det kan du gjøre på www.dyreidentitet.no Å er hun ikke kastrert er det virkelig risiko sport. De fleste hjemløse katter er opphav å kattunger, som kommet på avveie før de er kastrert. Noe vi dessverre ser alt for ofte i Dyrebeskyttelsen 😢 4
Tvist Skrevet 6. januar 2017 #13 Skrevet 6. januar 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen. En katt til er uaktuelt slik det er nå. Hun har vært ute en del alene og det har gått greit. Hun mjauer og skraper på døra når hun vil inn igjen, og er chippet. Anonymkode: 17fa6...428 Selv om du ikke vet at hun er kjønnsmoden kan hun bli drektig allerede nå, selv om det er tidlig (og det er skummelt for så unge katter, en del hjemløse katter dør mens de føder fordi de er for unge). En smådyrsklinikk kan uten problemer kastrere en katt som er 12-14 uker, så en 5 mnd gammel katt bør ikke være noe problem, katten trenger ikke være kjønnsmoden. At pus er oppmerksomhetssyk er normalt, slikkingen er ikke det, ville spurt dyrlegen om det, kanskje er det en uvane, eller kanskje mangler pus vitaminer eller lignende. Ville uansett ikke sluppet ut katten alene så lenge hun er så ung. Hun har dårlig stedssans, og er oppmerksomhetssøkende. Mange unge katter følger etter fremmede som har klappet dem mens de gikk forbi, og finner ikke veien hjem. Eller de blir distrahert, jaget eller jakter på en fugl over veien og blir påkjørt. På samme måte som barn er unge katter uoppmerksomme og glemmer å passe seg. 4
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #14 Skrevet 7. januar 2017 1 time siden, Tvist skrev: Selv om du ikke vet at hun er kjønnsmoden kan hun bli drektig allerede nå, selv om det er tidlig (og det er skummelt for så unge katter, en del hjemløse katter dør mens de føder fordi de er for unge). En smådyrsklinikk kan uten problemer kastrere en katt som er 12-14 uker, så en 5 mnd gammel katt bør ikke være noe problem, katten trenger ikke være kjønnsmoden. At pus er oppmerksomhetssyk er normalt, slikkingen er ikke det, ville spurt dyrlegen om det, kanskje er det en uvane, eller kanskje mangler pus vitaminer eller lignende. Ville uansett ikke sluppet ut katten alene så lenge hun er så ung. Hun har dårlig stedssans, og er oppmerksomhetssøkende. Mange unge katter følger etter fremmede som har klappet dem mens de gikk forbi, og finner ikke veien hjem. Eller de blir distrahert, jaget eller jakter på en fugl over veien og blir påkjørt. På samme måte som barn er unge katter uoppmerksomme og glemmer å passe seg. Skal høre med dyrlegen om slikkingen det var lurt. Og bestille time sterilisering men fikk beskjed om at det trengte vi ikke før februar. De sa hos veterinæren at vi trygt kunne slippe henne ut da jeg spurte. Anonymkode: 17fa6...428
Tvist Skrevet 7. januar 2017 #15 Skrevet 7. januar 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal høre med dyrlegen om slikkingen det var lurt. Og bestille time sterilisering men fikk beskjed om at det trengte vi ikke før februar. De sa hos veterinæren at vi trygt kunne slippe henne ut da jeg spurte. Anonymkode: 17fa6...428 Skjønner at du hørte på dyrlegen, men her tar han feil. Ja, det går ofte greit å vente til katten er 7 mnd, men ikke alltid, jeg har snakket med fortvilte eiere som har hatt drektige ungkatter, fordi dyrlegen anbefalte å vente med kastrering. 5
Kontormus Skrevet 7. januar 2017 #16 Skrevet 7. januar 2017 Det er vanlig at katter vil være med over alt, noen er også mere "pratsomme" enn andre. Hun er ung enda, og vil nok roe seg med tiden. Men å fly ute alene uten å være fikset? Nei, det må ikke la henne gjøre! Jeg syns dessuten hun er for ung til å slippes ut alene. Slikking på hud kan også komme av at de liker saltet i svetten vi utsondrer, det er ganske vanlig. 6
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #17 Skrevet 7. januar 2017 Ikke slipp henne ut alene! Jeg snakker av bitter erfaring. Vi hadde en jentepus på samme alder, og fikk samme beskjed fra veterinæren. Resultatet var 5 kattunger. Heldigvis fikk vi plassert dem hos gode mennesker, men det var egentlig bare flaks. Anonymkode: da953...a36 3
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2017 #18 Skrevet 7. januar 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal høre med dyrlegen om slikkingen det var lurt. Og bestille time sterilisering men fikk beskjed om at det trengte vi ikke før februar. De sa hos veterinæren at vi trygt kunne slippe henne ut da jeg spurte. Anonymkode: 17fa6...428 En del veterinærer er helt ubrukelige! Det finnes til og med fortsatt veterinærer som mener at det er best for pus å få et kull før kastrering. Noen kastrerer kattunger før levering (altså 12 uker), min vet vil at de skal veie minst 2 kilo. Og det gjør de lenge før de er kjønnsmodne. Noen katter kan bli kjønnsmodne veldig tidlig, før 5 måneders alder. Og hannkattene vil merke at hun har løpetid før dere gjør det, og da kan det være gjort... I tillegg er hun alt for ung til å være ute alene! Anonymkode: ef2e9...3ab 4
Ny Bruker Skrevet 7. januar 2017 #19 Skrevet 7. januar 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en kattunge på 5 mnd ca. Jeg har ikke hatt katt før og vet ikke hva som er normalt. Hun vil være med på absolutt alt, om det er på badet, lage mat , ut døra osv er hun alltid i hælene på osd. Ligger vi i sofaen klatrer hun heøt opp i ansiktet vårt og skriker. Enda hun får mye kos. Hun slikker desperat i ansiktene våre og på fingrene. Eneste gangen hun ikke gjør det er når hun ligger på fanget og sover. På natta har vi lukket døra inn til soverommene. Vil helst sove alene uten pus som bruker tærne som leke og løper rundt. I starten, mjauet hun litt ved døra før det ble stille. Nå er hun stille , men spretter opp så fort noen kommer ut fra rommene sine. På morgenen virker hun helt desperat, maler, mjauer og slikker. Vil kose, men klarer liksom ikke roe seg ned, bruker lang tid. Det samme når vi kommer hjem fra jobb og skole. Virker ikke som hun er redd eller har vondt, men veldig oppmerksomhetssyk. Er dette normalt? Lurer også på dette med den desperate slikkingen på oss overalt. Er dette vanlig? Anonymkode: 17fa6...428 Det er litt avhengig av rasen. For noen raser er det helt vanlig. For andre, ikke. Min er sånn. Hun er nå 1,5 år. Klatrer ikke i ansiktet på oss, men skal alltid være i nærheten. Sitter vi på sofa, så er hun i vinduskarmen 30 cm fra oss. Spiser vi, så sitter hun på den andre kanten av bordet. Sover vi, så sover hun på hodegavlen eller ved beina våre. Mjauer ikke, ber ikke om å bli stryket, bare søker selskap. 1
Gjest Magnifiq Skrevet 7. januar 2017 #20 Skrevet 7. januar 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del veterinærer er helt ubrukelige! Det finnes til og med fortsatt veterinærer som mener at det er best for pus å få et kull før kastrering. Noen kastrerer kattunger før levering (altså 12 uker), min vet vil at de skal veie minst 2 kilo. Og det gjør de lenge før de er kjønnsmodne. Noen katter kan bli kjønnsmodne veldig tidlig, før 5 måneders alder. Og hannkattene vil merke at hun har løpetid før dere gjør det, og da kan det være gjort... I tillegg er hun alt for ung til å være ute alene! Anonymkode: ef2e9...3ab Har aldri hørt om noen dyrlegen som kastrere så små katter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå