Gå til innhold

eggehvite

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva kan jeg bruke eggehvite til? Har brukt 4 plommer til eggelikør, så jeg har 4 hviter til overs. Nøttebunner og slikt er ikke noe poeng i, for jeg er allergisk mot nøtter og mandler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bringebærmarengs

125 g frosne bringebær, tinte

1 kopp sukker

½ kopp vann

4 eggehviter

2 ss sukker, ekstra

Mos bringebærene i hurtigmikser og sil. Bland sukker og vann i en kjele og rør til sukkeret er oppløst. Tilsett bringebærmosen og kok opp. La småkoke uten lokk og uten å røre i 10 minutter, til en dråpe sirup består vanntesten.

Stivpisk eggehvitene, visp gradvis inn det ekstra sukkeret. Visp gradvis inn varm sirup. Visp videre til blandingen er kald. Sprøyt rosetter på stekebrett og stek ved 150 grader i 35 minutter. La stå 3 minutter før de tas av brettet og serveres med en gang.

Fyldig sjokolademousse (8 pers.)

300 g hakket mørk sjokolade

3 dl kremfløte

2 ss rom

4 eggehviter

½ kopp sukker

½ kopp kremfløte, ekstra

Finriv sjokoladen i hurtigmikser, varm fløten til rett under kokepunktet og hell gradvis i mikser med sjokolade mens den går. Tilsett rom. Hell blandingen i en bolle. Visp eggehvitene stive, tilsett sukkeret gradvis. Vend eggehvitene i sjokoladen. Visp kremfløten stiv og vend den inn i sjokoladen. Hell i serveringsformer og sett i kjøleskap flere timer eller over natten.

Kokosmakroner

4 eggehviter

180 g melis

250 g kokosmasse

¼ ts vaniljesukker

Pisk eggehvitene stive. Rør forsiktig inn melis, kokosmasse og vaniljesukker. Sett topper på stekebrett og stek ved 150 grader i ca 15 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...