Gå til innhold

Redd for å få angst

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hatt det veldig fint psykisk. Men jeg er en person som lett engster meg for ting, og er redd for å få alle typer forskjellige sykdommer. Nå de to siste ukene har jeg hatt en god del mareritt, som igjen gjør at dagen blir litt ødelagt. Nå i natt hadde jeg et fryktelig mareritt, da jeg våknet var jeg livredd. Da jeg hadde våknet litt til begynte jeg å tenke på alle slags mulige ekle ting samt psykiske lidelser. Har panikk for å få det. Er vel kanskje litt hypokonder siden jeg engster meg for slike ting. Men det gjør at jeg ikke får sove, og har virkelig panikk for å få det. Så må jo jeg selvsagt Google det, og da blir det jo enda verre.. Flere som har det sånn, og er dette normalt? Det er ikke noe jeg går og engster meg for ofte, men hender jeg gjør det når jeg ikke får sove eller har hatt mareritt.

Anonymkode: 9ff05...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta deg en tur til legen, før det blir verre! 

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, Listen skrev:

Ta deg en tur til legen, før det blir verre! 

"Dra til legen", sa brura. 

TS. Dette er helt vanlig. Trenger hverken dra til lege eller psykolog. 

Anonymkode: 937b4...6d2

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke unormalt å ha det sånn. Selv er jeg en sånn person som alltid har tre løsninger på et problem når dukke opp. Fikk veldig kjeft av gubben da han jobbet i Amerika og datteren vår og jeg reiste til venner med bil. Jeg hadde tlf nr og navn på de jeg skulle besøke eller dro fra pluss svigermors nummer enkelt tilgjengelig i bilen. Skulle det skje en ulykke og noe skjedde med meg, så kunne noen kontaktes og ta vare på datteren vår som hun  kjente. Litt sykt, men det gjorde meg rolig. Det å være hypokonder må være slitsomt, men du kan selv jobbe med det også så du føler deg tryggere. Har lest og testet dette: Har du en ekkel drøm og våkner, snu deg til motsatt side før du prøver å sove igjen. Husker ikke hvor jeg leste det.

Anonymkode: 53b56...a90

Skrevet

Dette er normale følelser. I nesten alle tilfeller vil en eller annen uten en psykisk lidelse tenke noe negativt, og som vil skremme dem i etterkant, det gjør deg ikke syk. Forsetter du slik, med å være engstelig for å få angst, da vil du eventuelt få et problem. 

Du må finne ut en måte hvor du selv kan se deg fra utsiden; hva tenker jeg nå, hvorfor tenker jeg sllik, og hvorfor er jeg engstelig? Vil livet bli verre? Vil jeg miste familien? Vil og hva kan skje? 

Hvorfor er du så redd for å få en psykisk lidelse? Det er ikke farlig, ubehagelig ja, men ikke farlig før det har gått for langt uten noe hjelp eller et støttestystem rundt deg. Noen trenger selvfølgelig ekstra hjelp, og det er forståelig, men da ligger det som regel noe mer enn angst bak. 

Når du våkner opp av disse marerittene, fokuser på hvor du er. "Jeg er på soverommet" - og snu deg til den andre siden. Får du enda ikke sove, åpner du opp mobilen og finner en artikkel på VG. Du vil sovne, øynene vil ikke klare å holde seg oppe, og før du vet ordet av det, så våkner du igjen, uten mareritt. 

Og for å kanskje gi deg noe trygghet; Det å ha depresjon og angst er ikke så ille på gode dager, da er alt normalt. Det er på de dårlige dagene ting i tankene går galt, men en utenforstående vil neppe kunne se at du sliter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...