Gå til innhold

Tom for egenmld...

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg ligger nå med urinveisinfeksjon, får ikke sove og det gjør ENORMT vondt å reise seg. 

Jeg er veldig plaget med dette, har det gjerne 7 ganger i året, legen skriver ut antibiotika når jeg ringer slik at jeg slipper legetime. 

Jeg jobber på kundeservice og snakker i tlf mesteparten av arbeidsdagen, er veldig strengt og får oppsatt tiden hvor jeg har pause og kan løpe på do. Jeg føler at jeg ikke kommer til å klare å du fungere på jobb slik som jeg er nå. Jeg er tom for egenmelding og får ikke nye før om 3 uker... 

Mitt spm: er det innafor å ringe lege for å spørre om sykemelding 1 dag eller 2? Eller er det slik at man ikke får det ved UVI? I verste tilfelle, kan man spørre om "legeerklæring" hvor jeg får med et skriv om at jeg må løpe fram og tilbake på toalett iløpet av dagen? 

Setter pris på svar!🖒

Anonymkode: 2a575...4d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt kan du få sykemelding når du er syk. Hva trodde du kriteriene er?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vet jo at man får sykemelding når man er syk, men om UVI var noe man fikk sykemelding for eller om det er forventet at man skal klare å jobbe :-p 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er det. 

Anonymkode: cf01f...62f

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet jo at man får sykemelding når man er syk, men om UVI var noe man fikk sykemelding for eller om det er forventet at man skal klare å jobbe :-p 

Smertene kan variere, også fra gang til gang har jeg opplevd. Jeg har skreket i smerter og jeg har vært nesten smertefri med det.

Og så har vi jo det med å måtte gå på do. Om ikke arbeidsgiveren er villig til å la henne løpe på do ved behov, kan hun spørre legen om sykemelding synes jeg da.  

• Liker 3
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes selvsagt ikke en fasit på det. En knekt fot kan gi en snekker sykemelding mens en kontordame ikke vil få det. Folk rammes også ulikt av samme sykdom,

• Liker 3
Gjest Trolletrine
Skrevet

Kanskje litt off topic, men hvorfor får du nye egenmeldinger først om tre uker? Trodde det var nytt år, automatisk nye egenmeldinger, jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, når jeg hadde brukt siste egenmld så fikk jeg mail fra sjef om at jeg fikk nye i februar ? Kan det være man får nye 1 år etter første egenmld ble brukt? Jeg aner faktisk ikke ... heheh

Ts

Skrevet
25 minutter siden, lotte00 skrev:

Kanskje litt off topic, men hvorfor får du nye egenmeldinger først om tre uker? Trodde det var nytt år, automatisk nye egenmeldinger, jeg.

Sykt barn-dager "nullstilles" ved nyttår men for å vite hva  du har igjen av egenmelding må du se hva du har brukt de siste 12 månedene

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er utrolig plaget med uvi, og når jeg vår det er det vanvittig smertefult. Det er vondt i mageregionen uansett hvordan jeg beveger meg, jeg må på do hvert 2-3 minutt og jeg gråter ved tanken fordi det er veldig vondt. I tillegg får jeg feber og er veldig dårlig. Så UVI kan slå ut veldig forskjellig. Noen har bare litt ubehag og noen ekstra doturer. 

TS: jeg har blitt sykemeldt 1-2 dager flere ganger grunnet UVI. Hvis legen vet at du er mye plaget, er det nok ingen problem og få sykemelding over telefon :) dette kam være et helvete, ønsker deg mye god bedring. Sykemelding er innafor når du er syk, og det er du. 

Edit: egenmelding går på 1 år fra første brukte egenmeldingsdag, ikke kalenderår. Altså hvis du brukte egenmelding første gang i februar, får du nye dager i februar. Sykt barn dager vet jeg ikke.

Endret av boblevann
  • Liker 2
Gjest chisandra
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt skal du ha sykemelding når du er syk - også UVI :)

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, amativeReflection skrev:

Det finnes selvsagt ikke en fasit på det. En knekt fot kan gi en snekker sykemelding mens en kontordame ikke vil få det. Folk rammes også ulikt av samme sykdom,

Jo, det finnes en fasitt på hva som gir rett til sykemeldinger, nemlig Helfo sitt "diagnosekart". Noen diagnoser gir rett til sykemelding andre ikke, på lik linje med diagnoser som gir muligheter for uføretrygd. 

UVI er en diagnose man kan sykemeldes på. (Regner med at ts alt har vært i kontakt med sin lege og vet dette.)

Anonymkode: 46428...fb2

Skrevet
5 minutter siden, boblevann skrev:

Jeg er utrolig plaget med uvi, og når jeg vår det er det vanvittig smertefult. Det er vondt i mageregionen uansett hvordan jeg beveger meg, jeg må på do hvert 2-3 minutt og jeg gråter ved tanken fordi det er veldig vondt. I tillegg får jeg feber og er veldig dårlig. Så UVI kan slå ut veldig forskjellig. Noen har bare litt ubehag og noen ekstra doturer. 

TS: jeg har blitt sykemeldt 1-2 dager flere ganger grunnet UVI. Hvis legen vet at du er mye plaget, er det nok ingen problem og få sykemelding over telefon :) dette kam være et helvete, ønsker deg mye god bedring. Sykemelding er innafor når du er syk, og det er du. 

Edit: egenmelding går på 1 år fra første brukte egenmeldingsdag, ikke kalenderår. Altså hvis du brukte egenmelding første gang i februar, får du nye dager i februar. Sykt barn dager vet jeg ikke.

Sykt barn-dager gjelder for hvert nytt kalenderår. Barn med spesielle behov/diagnoser/sykdommer gir foreldre rett på dobbelt så mange syke-barn-dager. Til info da jeg selv har en datter med cerebral parese og som er psykisk utviklingshemmet. Da vi ble skilte i 2000 fikk vi dobbelt "sykt-barn-dager" begge to, dvs vi fikk 20 dager hver. Datteren vår er nå 21 år, godt mulig denne regelen er endret på. Heldigvis var det aldri behov for opptil 20 dager hver hjemme med sykt barn. 

UVI er grusomt! Og man har rett på sykemelding om plagene er store. God bedring <3 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det finnes en fasitt på hva som gir rett til sykemeldinger, nemlig Helfo sitt "diagnosekart". Noen diagnoser gir rett til sykemelding andre ikke, på lik linje med diagnoser som gir muligheter for uføretrygd. 

UVI er en diagnose man kan sykemeldes på. (Regner med at ts alt har vært i kontakt med sin lege og vet dette.)

Det er ikke diagnosene som gir hverken sykemelding eller uføretrygd. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

hva med å få gradert sykemelding?
Da kan du være på jobb, med "tillatelse" til å springe på do når du trenger det, og eventuelt mulighet til å ta kortere dager. Dette vil jo være vinn-vinn, da slipper du bruke egenmeldinger til noe som er kronisk, og arbeidsgiver får deg på jobb i alle fall til dels.

Anonymkode: 66b12...4db

Gjest lizard queen
Skrevet

Hvis ikke du har veldig vondt kan du jo spørre sjefen om mulighet for å gå på do oftere? Høres veldig rart ut å ha fastsatte tider synes jeg. 

Og ja man kan få sykemelding for UVI, hadde jo vært helt latterlig hvis ikke da UVI har så stor variasjon i smerter. Fra irriterende å måtte gå på do ofte, til ligge i fosterstilling på gulvet og grine liksom, sistnevnte funker liksom ikke på jobb:P 

Skrevet
15 timer siden, lotte00 skrev:

Egenmeldinger er alltid løpende 12 måneder og nullstilles dermed ikke ved nyttår. 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helfo diagnosekart? Hvor? 

Anonymkode: 5c995...ffa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...