Gå til innhold

Oslo - Stavanger med bil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvilken rute lønner seg?

  • E18 til Kristiansand gjennom Drammen - så E39 videre til Stavanger
  • E134 til Seljordstraktene - videre over fjellet - så inn på E39 siste stykket til Stavanger
  • E6 ned til Moss/Fredrikstad - ferje over til Horten/Tønsberg - for så å fortsette på E39

Anonymkode: 3c8ad...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er best å kjøre E18 til Kristiansand og E39 frå Kristiansand og til Stavanger.

E134 kan bli ein fine tur, men du veit ikkje korleis vær og føreforhold er over Haukelifjell. Kan bli kolonekjøring eller stengt.

E134 til Haukeligrend (eller fv 45 Høydalsmo og via Dalen i Telemark til Rv9. Kan bli stengt), riksvei 9 til Evje, Fv 42 til Helleland Via Tonstad, og E39 til Stavanger er også ein fine tur.

Haukeli - Hovden kan bli stengt eller få kolonekjøring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du dog må tenke på er E18 fra Larvik ned mot Arendal er en forjævlig kjedelig strekning og en del veiarbeid for tiden. Personlig hadde jeg nok selv kjørt over fjellet, men da tatt noen gode forhåndsregler med både gode dekk, riktig lufttrykk og fylle opp tanken ved siste bensinstasjon (og selvfølgelig varme klær, varmt vann på termos, drikke tepper og slike ting) 

Det å kjøre via Moss, tenker jeg at du ikke sparer noe tid på. Det er motorvei hele veien ned til Larvik, og delvis fra Larvik til Porsgrunn om jeg husker rett. Kjører Oslo - Arendal nok ganger i løpet av en mnd til å kunne gi beregninger på; Oslo - Larvik = 1,5t Larvik - Arendal 2,5t. 

Hadde jeg vært deg, hadde jeg tatt E18 som et andrevalg, og tatt E134 - E39 som førstevalg, men fulgt med på værmeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du kjøre sommer eller vinter? Er målet å komme frem, eller er reisen like viktig som turen?

Jeg har kjørt både alternativ 1 og 2. 2 var helt klart finest, men nå om vinteren hadde jeg valgt 1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken rute lønner seg?

  • E18 til Kristiansand gjennom Drammen - så E39 videre til Stavanger
  • E134 til Seljordstraktene - videre over fjellet - så inn på E39 siste stykket til Stavanger
  • E6 ned til Moss/Fredrikstad - ferje over til Horten/Tønsberg - for så å fortsette på E39

Anonymkode: 3c8ad...846

Hvis du har tenkt deg over Suleskaret bør du sjekke først om den strekningen er stengt. Jeg har kjørt begge plasser og foretrekker E39, mye finere vei.

Anonymkode: f0812...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tenkt deg over Suleskaret bør du sjekke først om den strekningen er stengt. Jeg har kjørt begge plasser og foretrekker E39, mye finere vei.

Anonymkode: f0812...a20

Brokke - Suleskard er vinterstengt, opner uti Mai.

Kan legge til at FV 45 skal stenges i Dirdal 3 måneder i vår, sommer på grunn av veiarbeid. Veien skal utvides ved den smale bakken, og legge om litt.

Endret av Dodge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...