AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #1 Skrevet 5. januar 2017 Jeg skal bytte lege ettersom min lege er ubrukelig, men lurer på om jeg burde bytte til en ung og nyutdanna lege, eller en eldre erfaren lege? Jeg føler unge og nyutdanna leger vil prøve å imponere og gjøre sitt beste for å hjelpe sine pasienter - Altså dermed høre bedre etter og ta deg mer seriøst. Eldre og mer erfarne leger har mye derimot mye kunnskap, men føler de ikke bryr seg like mye som nyutdanna leger... Eksempel: Min lege har vært lege i lang tid. Han har mye erfaring og kunnskap om div. Føler dog at han ser på problemene mine som barnemat. Når jeg snakker med han kan han begynne å skrive, og når han skriver så hører han ikke etter (har lagt godt merke til dette). I høst var jeg hos han og fortalte at jeg i 3 uker hadde slitt med vond, stiv og smertefull nakke. I tillegg hadde jeg hele tiden en prikkene følelse i ansiktet. Han reiste seg ikke for å kjenne på ryggen min, han prøvde ikke å få meg til å gjøre forskjellige øvelser. Ingenting! Jeg følte meg rett og slett dum som satt der og fortalte jeg hadde vondt, for jeg fikk følelsen av at jeg bare overdrev. To uker etter at jeg var hos han bestilte jeg ny time. Da var han opptatt så jeg fikk time hos en nyutdanna lege. Da jeg fortalte henne om nakkeprobleme, og prikkingen i ansiktet, kjente hun på ryggen min, hun fikk meg til å gjøre flere øvelser for henne, også viste hun meg små øvelser jeg kunne gjøre for å bli bedre. I tillegg fortalte hun at jeg skulle komme tilbake hvis jeg ikke ble bedre etter disse øvelsene. Jeg følte endelig at jeg ble trodd og at jeg ikke overdrev! Så, hva tenker dere? Anonymkode: 5ebcb...f24
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #2 Skrevet 5. januar 2017 Hvis du likte hun unge, så kan du jo se om hun har ledig plass på listen sin, eller sette deg opp på "ventelisten" hennes - jeg mener det er kommet en sånn ordning nå der det er mulig. Anonymkode: 9188b...eac 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #3 Skrevet 5. januar 2017 Av de fastlegene jeg har hatt (både helt nyutdanna, midt i arbeidslivet og nesten pensjonist) har jeg likt den helt nyutdanna best, men det har nok mer med kjemi å gjøre. Anonymkode: 051bd...824
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #5 Skrevet 5. januar 2017 Vil ha erfaren lege. Har vært innom noen unge,men for meg virket de usikre,og avblåst ting jeg sa. Antagelig ikke lært om det. Så har jeg en sykdom som krever sykmld i perioder. Avtalt mellom soesialister/arbgiver/nav. Hun var livredd for å skrive ut. Se på pc sa jeg, hva som står der. Det ble mye styr....legen presterte at jeg bør finne meg annen jobb. Da skjønte jeg at...herregud. pleier å vare 3/4 uker med sykmld. Hun skrev ut da. Kommer hjem, så ser jeg at det var skrevet ut for 7 dager. Så da var det tilbake for å få ny etter noen dager Anonymkode: 8be4d...b2e
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #6 Skrevet 5. januar 2017 Hmmm... Erfaren er bra det, men de unge vil kanskje vise mer at de prøver? Åh er så usikker. Finnes det noe grense på hvor mange ganger man kan bytte lege? Anonymkode: 5ebcb...f24
Teriyaki Skrevet 5. januar 2017 #7 Skrevet 5. januar 2017 Jeg har mye god erfaring med unge leger. Sånn når det gjelder fastleger. De gamlr fastlegene er ofte lite oppdatert. Jeg har hatt en turnuslege som var fantastisk. Nå har jeg psykiateren som var hans overordnede. Han er kjempebra han også, men kjemien med han andre var bedre. Fastlegen min er 33 år og kjempeflink.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #8 Skrevet 5. januar 2017 Har hatt leger i veldig ulike aldere. Hadde en ung lege som jeg likte veldig godt, han tok meg serriøst og prøvde virkelig å hjelpe meg. Når han sluttet som lege, kom en annen ung lege, og han viste veldig lite kunnskap. Jeg som pasient måtte selv lede legetimen, for han bare satt der som et spørsmålstegn og spurte MEG "Hva gjør vi nå da?", samt begynte å google.. Bytta lege på dagen, til en som er kanskje 45 år. Har han nå som fastlege, og er veldig fornøyd med han! Kan fortelle han alt av både psykiske og fysiske plager, og jeg føer at han tar meg serriøst. Sitter heller ikke med datamaskinen og skriver før på slutten av timen. Har også hatt en lege tidligere som er ganske gammel, som nå skal pensjoneres. Han hadde mye kunnskap, men mye av det var også utdatert. Han virket også generelt lei. Anonymkode: d9ef6...c8c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2017 #9 Skrevet 5. januar 2017 Jeg foretrekker en lege i 30- eller 40-årene. Det er ikke slik at jeg kommer til å bytte lege når vedkommende passerer 49 år, men jeg bytter ikke til en ny lege som er over denne alderen. Anonymkode: fdae3...7fb
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2017 #10 Skrevet 6. januar 2017 At det er ENORM stor forskjell på individene. Finnes blåøyde unge og eldre som ikke er oppdatert. De to beste legene jeg har hatt var menn mellom 35-45 år. Jeg bruker å google dem (fastlegene), finne bilder, slik at jeg kan få et inntrykk av om det er en lege jeg hadde kommet overens med. Anonymkode: 3f01f...914
Sillyline Skrevet 6. januar 2017 #11 Skrevet 6. januar 2017 Generelt ville jeg gått for en ung lege. Ja, de eldre har mer erfaring, og i mange tilfeller blir de da også mer påståelige. Dette gjelder så klart ikke alle, men det er mitt inntrykk. I tillegg innehar som oftest nyutdannede/unge leger også den nyeste kunnskapen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå