Gå til innhold

Hemoroide operasjon... hjelp erfaringer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er henvist til kirurgisk fjerning av hemoroider og gruer meg noe helt grusomt. Har selvfølgelig søkt opp erfaringer på nett og funnet en haug med skrekkhistorier over hvor smertefullt dette er i flere uker i etterkant.

Er det noen som har gjennomgått en slik operasjon som kan gi noen mer beroligende erfaringer ? Har helt panikk nå..

Anonymkode: 21099...bb1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det strikkbehandling du skal ta? Hvis det er det sykt vondt de to første dagene (for meg), så går det seg til. Med div. smertestillende går det bedre da :)

Anonymkode: 7d76c...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det strikkbehandling du skal ta? Hvis det er det sykt vondt de to første dagene (for meg), så går det seg til. Med div. smertestillende går det bedre da :)

Anonymkode: 7d76c...bc0

Nei det har jeg gjort tidligere. Dette er kirurgisk fjerning hvor jeg har forstått at sårene ikke sys igjen med skal gro åpent :( Skrekk historiene er mange, blant annet at folk har besvimt ved toalett besøk og at smertene er langt værre en fødselsmerter i lang tid :`( 

 

Anonymkode: 21099...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det innvendig eller utvendig hemoride de skal operere bort?

Hvordan fikk du det, fødsel eller annet? Hvor gammel er du?

jeg sliter med hemorider selv, og har en slags "kul" der nede som etter flere uker fortsatt ikke går tilbake...tror det er hudflik eller noe sånn (sorry for ekle beskrivelser..). Redd jeg må operere det vekk selv en dag også, men jeg har også lest mange skrekkhistorier på nett. :( 

Anonymkode: e92cc...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg gjort tidligere. Dette er kirurgisk fjerning hvor jeg har forstått at sårene ikke sys igjen med skal gro åpent :( Skrekk historiene er mange, blant annet at folk har besvimt ved toalett besøk og at smertene er langt værre en fødselsmerter i lang tid :`( 

 

Anonymkode: 21099...bb1

Åh :( Jeg har dessverre ikke erfaring med det. Men det går sikkert fint! Du kan kanskje snakke med legen på forhånd om dine bekymringer?

Anonymkode: 7d76c...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det innvendig eller utvendig hemoride de skal operere bort?

Hvordan fikk du det, fødsel eller annet? Hvor gammel er du?

jeg sliter med hemorider selv, og har en slags "kul" der nede som etter flere uker fortsatt ikke går tilbake...tror det er hudflik eller noe sånn (sorry for ekle beskrivelser..). Redd jeg må operere det vekk selv en dag også, men jeg har også lest mange skrekkhistorier på nett. :( 

Anonymkode: e92cc...413

Det er begge deler som skal opereres bort, både innvendig hemoroider og utvendige hudfliker ( tidligere hemoroider). Har slitt med dette i flere år etter graviditet, men hadde en utvendig nå nylig  ( kom av seg selv) som gav meg så sterke smerter at jeg ikke klare sitte, gå, stå osv. Endte 2 turer til lege og sykehus for å få "tømt" den for blod med skalpell. Det var ikke særllig behagelig men helt nødvendig.  Fikk deretter beskjed om at det er nødvendig med operasjon for å forhindre tilbakefall ( vil ikke ha de smertene igjen ). Men får jo helt noia når jeg leser tidligere erfaringer med en slik operasjon.

Er 30 år. 

Anonymkode: 21099...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk fjernet en halvt utvendig for endel år siden. Litt vondt de første dagene, men det kommer laaaaangt ned på listen min over smerter jeg har opplevd.

For meg var det verste at legen synes det var morsomt å spøke med i etterkant av operasjonen. Jeg var dagpasient, og lå på et rom med en hel haug med andre, både kvinner og menn. Da legen gikk ut på sin runde blant pasientene, sier han høyt og tydelig: Og nå skal jeg kikke på "hun med rumpa". Litt morsomt nå i etterkant, men ikke morsomt der og da.  

Anonymkode: ac223...e48

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en utvendig jeg har lyst fjerne for den er så stygg ser ut som en ekstra klitoris.... 

Hva slags smertestillende får man? Ibux og paracet virker ikke på meg 

Anonymkode: 70c02...426

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk fjernet en halvt utvendig for endel år siden. Litt vondt de første dagene, men det kommer laaaaangt ned på listen min over smerter jeg har opplevd.

For meg var det verste at legen synes det var morsomt å spøke med i etterkant av operasjonen. Jeg var dagpasient, og lå på et rom med en hel haug med andre, både kvinner og menn. Da legen gikk ut på sin runde blant pasientene, sier han høyt og tydelig: Og nå skal jeg kikke på "hun med rumpa". Litt morsomt nå i etterkant, men ikke morsomt der og da.  

Anonymkode: ac223...e48

så utrolig godt å høre at noen har hatt en mildere opplevelse. nå ble jeg lettet <3 

Anonymkode: 21099...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en utvendig jeg har lyst fjerne for den er så stygg ser ut som en ekstra klitoris.... 

Hva slags smertestillende får man? Ibux og paracet virker ikke på meg 

Anonymkode: 70c02...426

en ekstra klitoris ja, haha skjønner hva du mener. Det er jo en sånn hudfold, har dette selv og skal fjerne den også, men det er nok ett mindre snitt så er nok mye mindre smertefullt :) Man får nok paracet, ibux, paralgin forte. Men hvis du har problemer med å oppnå smertelindring med disse så får du nok noe annet så sant du oppgir den informasjonen. Finnes mye smertestillende der ute :)

Anonymkode: 21099...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk jeg plutselig time til operasjon på mandagen. Fikk snakket med kirurgen på telefonen og ble ikke mindre bekymret av det :( hjelp

Anonymkode: 21099...bb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opererte for innvendige hemoroider for noen år siden. Fikk en ukes sykemelding. Tok én dag, så var jeg tilbake på jobb igjen. Hadde ikke vondt i det hele tatt.

Anonymkode: eff03...a68

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 6.1.2017 den 13.06, AnonymBruker skrev:

Da fikk jeg plutselig time til operasjon på mandagen. Fikk snakket med kirurgen på telefonen og ble ikke mindre bekymret av det :( hjelp

Anonymkode: 21099...bb1

Hvordan gikk det TS?

Jeg har fått innkallelse til konsultasjon på kirurgisk poliklinikk og gruer meg skikkelig. Jeg har både hudfolder og hemoroider. Den ene folden har blitt så stor at det bare føles og ser helt grusomt ut :( Så det må jo gjøres noe med, men har også som deg lest masse skrekkhistorier på nettet. Kan du skrive litt om hvordan det gikk, hva slags smertelindring du fikk osv? Takk.

Anonymkode: da932...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hold oss oppdatert ts. Jeg skal til fastlege nå for henvisning da jeg har slitt med dette i lang tid og tok det opp sistgang jeg var der 

Anonymkode: 90ae5...ee8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.2.2017 den 20.09, AnonymBruker skrev:

Hvordan gikk det TS?

Jeg har fått innkallelse til konsultasjon på kirurgisk poliklinikk og gruer meg skikkelig. Jeg har både hudfolder og hemoroider. Den ene folden har blitt så stor at det bare føles og ser helt grusomt ut :( Så det må jo gjøres noe med, men har også som deg lest masse skrekkhistorier på nettet. Kan du skrive litt om hvordan det gikk, hva slags smertelindring du fikk osv? Takk.

Anonymkode: da932...81d

TS her.

Jeg skjønner at du gruer deg det står så mye skummelt der ute! Jeg fikk fjernet innvedig og en stor hudfold selv og angrer ikke ett sekund ! Operasjonen ble gjort i narkose. Det har egentlig gått over all forventing. Jeg trodde helt ærlig det skulle bli mye værre på bakgrunn av alt jeg har lest på nett:) De første par dagene var det vondt, men ble godt smerte lindret med Paralgin Forte og/eller Paracet. Var tilogmed ganske sparsom i bruken av de da jeg vet man blir hard i magen. Noe man ikke vill med åpne sår nedentil. Fikk egentlig med Tramadol hjem, men turte ikke ta det på grunn av fare for forstoppelse.

Det som er vondt er selvsagt å bommelomme. Men det ble ovenkommelig ved å drikke 3 liter vann om dagen og Laktulose. Veldig viktig å holde avføringen myk.  

Alt i alt er operasjonen mer upraktisk enn ett smertehelvette, siden man må dusje etter hvert dobesøk osv.

Anonymkode: 21099...bb1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg skjønner at du gruer deg det står så mye skummelt der ute! Jeg fikk fjernet innvedig og en stor hudfold selv og angrer ikke ett sekund ! Operasjonen ble gjort i narkose. Det har egentlig gått over all forventing. Jeg trodde helt ærlig det skulle bli mye værre på bakgrunn av alt jeg har lest på nett:) De første par dagene var det vondt, men ble godt smerte lindret med Paralgin Forte og/eller Paracet. Var tilogmed ganske sparsom i bruken av de da jeg vet man blir hard i magen. Noe man ikke vill med åpne sår nedentil. Fikk egentlig med Tramadol hjem, men turte ikke ta det på grunn av fare for forstoppelse.

Det som er vondt er selvsagt å bommelomme. Men det ble ovenkommelig ved å drikke 3 liter vann om dagen og Laktulose. Veldig viktig å holde avføringen myk.  

Alt i alt er operasjonen mer upraktisk enn ett smertehelvette, siden man må dusje etter hvert dobesøk osv.

Anonymkode: 21099...bb1

Tusen takk for oppdatering og at du deler med deg. Greit å få høre at det ikke er så ille som man kommer over om man søker på nettet. Jeg skal lagre denne og oppdatere her når jeg har gjennomført min :)

Anonymkode: da932...81d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Jeg ble operert for 10 dager siden. Alt gikk veldig greit. Har klart meg på Paracet og Ibux. Bruker Movicol for magen, da jeg ikke tåler lactolose. Det eneste er hevelse der nede som jeg er litt usikker på om skal være der? Noen som har opplevd det samme etter operasjon? Ser ut som en hemoroide

Anonymkode: 56a75...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.1.2017 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Jeg er henvist til kirurgisk fjerning av hemoroider og gruer meg noe helt grusomt. Har selvfølgelig søkt opp erfaringer på nett og funnet en haug med skrekkhistorier over hvor smertefullt dette er i flere uker i etterkant.

Er det noen som har gjennomgått en slik operasjon som kan gi noen mer beroligende erfaringer ? Har helt panikk nå..

Anonymkode: 21099...bb1

Jeg har tatt strikker, så Millan Morgan operasjon og til slutt HAL operasjon. 

Er vel Millan Morgan du skal ha da? 

Anonymkode: 3959d...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har tatt strikker, så Millan Morgan operasjon og til slutt HAL operasjon. 

Er vel Millan Morgan du skal ha da? 

Anonymkode: 3959d...6fc

Var jeg som skrev dette, skjønner nå at dere som har skrevet tidligere i tråden har vært mye mindre plaget enn meg. Jeg hadde mange og alle var anført som verste grad og både innvendig og utvendig. Skal ikke skrive noe om mine erfaringer etter noen av operasjonene ;) Men den siste operasjonen var rimelig vellykket, men sliter med andre ting etter operasjonen. Som feks litt lekkasje. Er usikker på om jeg ville valgt den siste operasjonen om jeg kunne valgt om igjen. De to første hjalp ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 3959d...6fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var jeg som skrev dette, skjønner nå at dere som har skrevet tidligere i tråden har vært mye mindre plaget enn meg. Jeg hadde mange og alle var anført som verste grad og både innvendig og utvendig. Skal ikke skrive noe om mine erfaringer etter noen av operasjonene ;) Men den siste operasjonen var rimelig vellykket, men sliter med andre ting etter operasjonen. Som feks litt lekkasje. Er usikker på om jeg ville valgt den siste operasjonen om jeg kunne valgt om igjen. De to første hjalp ikke i det hele tatt. 

Anonymkode: 3959d...6fc

Men hadde du noen hevelse (hemoroidelignende) etter Millan M operasjonen? 10 dager etter min operasjon på Diakonhjemmet, og sitter igjen med en hemoroide :(

Anonymkode: 56a75...4e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...