Gå til innhold

Thermacare på blå resept??

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Regner med de fleste vet hva Thermacare er, disse varmeomslagene som varer i 8 timer. Disse er ganske dyre, ca 120 kr på apoteket for en 3pk til nakke eller håndledd, en 2pk til rygg koster også 120kr ca. Er det noen som vet om det er mulig å få dette på blå resept eller på annen måte få noen trygderefusjon på disse? Jeg har fibromyalgi, og disse hjelper utrolig mye både for nakke, rygg og hofter. Det som gjør de så bra er jo at de faktisk varer så lenge, den gamle risputa jeg hadde måtte varmes og deretter holdt den max 1 time. Nå har jeg lindring i 8-9 timer, og det hjelper meg så mye på de verste dagene! Men det er jo så dyrt!!! Bare siden i høst har jeg brukt over 2000kr på disse. I mange tilfeller er det kun dette som lindrer, da jeg nekter å ta opiater i form av paralgin forte osv. Det sterkeste jeg tar er voltaren, som oftest kun paracet og ibux. Med disse omslagene unngår jeg ofte å ta voltaren, det holder da med kun paracet og ibux. Er det vits å spørre legen om det finnes refusjon på disse eller vil hun le av meg? De gjør virkelig de verste dagene bedre, og det har reddet flere arbeidsdager i høst.  Noen kloke hoder som vet?

Anonymkode: 0a6d4...d93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva du bruker av alternative produker er Helfo likegyldig. Blå reseptordningen er for medisiner og lignende, ikke for varmepakninger. 

Anonymkode: e5f1b...daf

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva du bruker av alternative produker er Helfo likegyldig. Blå reseptordningen er for medisiner og lignende, ikke for varmepakninger. 

Men er det ikke slik at folk får bleier og annet forbruksmateriell på blå resept? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det ikke slik at folk får bleier og annet forbruksmateriell på blå resept? 

Folk får bleier når de har fått diagnosen inkontinens, på lik linje med at folk med diabetes får utstyr stortinget har bestemt at de trenger og får dekket når folk har diabetes. 

Fibromyalgi er ikke en diagnose med rettigheter etter blåreseptordningen for å få dekket varmepakninger fordi det er så dyrt. 

Jeg har nesten vansker med å ta deg seriøst. Skal det være slik at folk har nytte av ting, og dermed skal få tingen dekket av det offentlige, så forsvinner pengene fort. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk får bleier når de har fått diagnosen inkontinens, på lik linje med at folk med diabetes får utstyr stortinget har bestemt at de trenger og får dekket når folk har diabetes. 

Fibromyalgi er ikke en diagnose med rettigheter etter blåreseptordningen for å få dekket varmepakninger fordi det er så dyrt. 

Jeg har nesten vansker med å ta deg seriøst. Skal det være slik at folk har nytte av ting, og dermed skal få tingen dekket av det offentlige, så forsvinner pengene fort. 

For et utrolig frekt svar, det lyser lang vei at du ikke har den ringeste anelse om hva tilstanden fibromyalgi medfører.

Jo, jeg mener det faktisk seriøst. Hvorfor skal jeg gå til legen å få resept på opiater om jeg kan bruke noe annet som lindrer? Skal jeg heller bli sykemeldt, eller til slutt ikke kunne stå i jobben min? (I ytterste konsekvens)

Jeg er sikker på at mange i min situasjon ville fått en økt livskvalitet hvis dette kostet mindre. Men la oss heller ende opp som morfin-avhengige eller på uføretrygd. Det er jo så mye billigere for staten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For et utrolig frekt svar, det lyser lang vei at du ikke har den ringeste anelse om hva tilstanden fibromyalgi medfører.

Jo, jeg mener det faktisk seriøst. Hvorfor skal jeg gå til legen å få resept på opiater om jeg kan bruke noe annet som lindrer? Skal jeg heller bli sykemeldt, eller til slutt ikke kunne stå i jobben min? (I ytterste konsekvens)

Jeg er sikker på at mange i min situasjon ville fått en økt livskvalitet hvis dette kostet mindre. Men la oss heller ende opp som morfin-avhengige eller på uføretrygd. Det er jo så mye billigere for staten.

De som bestemmer hva pengene skal brukes til, tenker ikke på denne måten. 

Du kan få fysioterapi med varme pakninger, andre løsninger gis det ikke dekning for, uansett hvor godt du prøver å argumentere. Sett deg inn i hvordan blåreseptordningen fingerer før du klager over andres manglende kunnskap. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Thermacare er ikke på blå resept, trenger du varme over musklene må du finne andre løsninger om du ikke gidder å varme en rispose en gang i timen. Varmeflasker eller elektriske varmetepper/puter kan være en billigere løsning.

Anonymkode: 15f4a...909

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Thermacare er ikke på blå resept, trenger du varme over musklene må du finne andre løsninger om du ikke gidder å varme en rispose en gang i timen. Varmeflasker eller elektriske varmetepper/puter kan være en billigere løsning.

"Ikke gidder å varme en rispose en gang i timen" faller litt på sin egeb urimelighet. Jeg kan ikke gå med en svær pute over rygg/nakke i arbeidstiden. Ei heller på fritiden, da å sitte i en stol i timevis ikke funker. Da kan jeg heller skjule dette thermacare omslaget under klærne. Ei heller kan jeg fly i skytteltrafikk mellom mikrobølgeovnen og arbeidsoppgavene mine, da får jeg ikke gjort jobben min. 

Elektrisk varmeteppe er heller ingen god ide av samme grunner som nevnt over.

Joda, etter alle sure svar skjønner jeg nå at dette ikke er å få på blå resept. Ikke at jeg ikke har råd til det, men når det er snakk om flere tusen i året kan man faktisk lure på om en refusjonsordning ikke hadde vært så dumt. Subsidier folk med kroniske smerter med noen tusenlapper i året, så unngår man kanskje utgifter til sykepenger, utgifter til vikar under sykdom og kanskje holder folk i jobb i dette landet. Det er ikke alle av oss som sliter som kun er ute etter uføretrygd. Noen av oss er interessert i å bidra i samfunnet, om det så koster staten noen lapper i året. Så vil det in the end være billigere enn alternativet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror egentlig ikke du vil finne andre løsninger enn å klage over staten. Stakkers meg innstillingen din lyser lang vei. Det er mye man ikke har lyst til i i livet eller som as norge ikke betaler akkurat som man mener seg berettiget til, da må man finne andre løsninger. Din er å syte, og å rakke ned på folk med reelle diagnoser. Mens du har en av disse tøysediagnosene som ikke kan fåvises med en eneste objektiv prøve.

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på det er noe man får på blå resept, men fastlegem din kan sikkert svare på det. Uansett; jeg har god erfaring med lignende varmeposer til føttene etter å ha forfryst de for lenge siden, sliter med blodsirkulasjonen i føttene fremdeles (og kanskje for alltid). Det er myyyye billigere å bestille et stort antall fra utlandet for min del, kan hende det samme gjelder for Thermacare. Jeg ville søkt litt rundt på nettet.

Anonymkode: 7ff9b...c95

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Ikke gidder å varme en rispose en gang i timen" faller litt på sin egeb urimelighet. Jeg kan ikke gå med en svær pute over rygg/nakke i arbeidstiden. Ei heller på fritiden, da å sitte i en stol i timevis ikke funker. Da kan jeg heller skjule dette thermacare omslaget under klærne. Ei heller kan jeg fly i skytteltrafikk mellom mikrobølgeovnen og arbeidsoppgavene mine, da får jeg ikke gjort jobben min. 

Elektrisk varmeteppe er heller ingen god ide av samme grunner som nevnt over.

Joda, etter alle sure svar skjønner jeg nå at dette ikke er å få på blå resept. Ikke at jeg ikke har råd til det, men når det er snakk om flere tusen i året kan man faktisk lure på om en refusjonsordning ikke hadde vært så dumt. Subsidier folk med kroniske smerter med noen tusenlapper i året, så unngår man kanskje utgifter til sykepenger, utgifter til vikar under sykdom og kanskje holder folk i jobb i dette landet. Det er ikke alle av oss som sliter som kun er ute etter uføretrygd. Noen av oss er interessert i å bidra i samfunnet, om det så koster staten noen lapper i året. Så vil det in the end være billigere enn alternativet.

Med den innstillingen og tankegangen så er det vanskelig å ha sympati med deg. 

Du kan begynne med å sette opp regnestykket på hva disse ekstrautgiftene koster deg når du er i arbeid, i forhold til hva du taper økonomisk og sosialt på å gå over p en uføretrygd, om du i det hele tatt vil få en uføretrygd fra NAV. 

• Liker 2
Skrevet

Her var det mange sure svar. Du får tydeligvis ikke dekt det, men syns det er bra du ser etter løsninger som kan holde deg i jobb. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med den innstillingen og tankegangen så er det vanskelig å ha sympati med deg. 

Du kan begynne med å sette opp regnestykket på hva disse ekstrautgiftene koster deg når du er i arbeid, i forhold til hva du taper økonomisk og sosialt på å gå over p en uføretrygd, om du i det hele tatt vil få en uføretrygd fra NAV. 

Jeg er overhodet ikke ute etter uføretrygd. Hvor har du det fra?? Rundt regnet er det vel 4-5000 pr år. Ikke den store summen. Jeg lurte på om noen visste om det var muligheter for refusjon, fordi det hjelper, og det gjør at jeg slipper å ta sterkere smertestillende enn paracet og ibux. Mange med meg kunne nok nytt godt av at noe av dette ble dekket. Især folk som er på aap som står i fare for å bli uføre.

Hjelpes, her var det rett og slett så mange sure og mugne svar at jeg må nesten le! Lurer på hvilke svar jeg hadde fått om jeg stilte det samme spørsmålet, men med begrunnelse at jeg trenger dem pga smerter etter overfall eller voldtekt. Eller en hvilken som helst annen grunn. Nå skjønner jeg hvorfor jeg har tatt et klokt valg med å ikke informere så mange om min tilstand/diagnose, for det viser seg ihvertfall her inne at diagnosen er lite anerkjent. Og mtp hva andre forteller er det visst slik ellers i samfunnet også. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å se om de er billigere i utlandet? Sverige kanskje, eller om det er en nettbutikk i et annet land som sender hit. 

Anonymkode: 84d58...5a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge du har en kronisk lidelse, og behov for disse mer enn tre måneder pr år, så er det ingenting i veien for å søke om refusjon. Selv om det ikke står på listen for forhåndsgodkjente produkter, så kan det likevel søkes individuell støtte.
Hva taper du på å spørre legen din om dette?

Anonymkode: 48b21...521

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge du har en kronisk lidelse, og behov for disse mer enn tre måneder pr år, så er det ingenting i veien for å søke om refusjon. Selv om det ikke står på listen for forhåndsgodkjente produkter, så kan det likevel søkes individuell støtte.
Hva taper du på å spørre legen din om dette?

Anonymkode: 48b21...521

Det kan hun gjøre, men svaret er gitt på forhånd, da dette produktet ikke er et annerkjent, medisisnsk produkt og behandling ved noen helsetilstander uansett årsak til helseplagene. 

• Liker 1
AnonymBruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...