Gå til innhold

Ekstrahjelp Butikk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ekstrahjelpstilling, men kjenner jeg begynner å bli ganske irritert for sjefen gir meg 2-3 timers forvarsel at jeg  må komme på jobb.

Sier jeg nei, blir det bare surking å skal ha meg inn på møte.

Er det noen rettigheter i heletatt for dem som er ekstrahjelp? 

Så syns jeg det er litt rart, jeg har 6 måneders prøvetid, så går kontrakten min ut i august, syns hele opplegge er rart.

Fagforeningen min har jeg ikke snakket med, tenkte å høre her først om det er flere som har vært borti slike tilfeller?

Anonymkode: 11616...d6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du faste vakter, eller er du bare ringehjelp? Hvis du er ringehjelp så må enn jo belage seg på kort varsel, sjefen kan jo ikke forutse at andre ansatte skal ringe inn syk f.eks. Når det er sagt, så har du all rett til å si nei uten at sjefen skal true med "møte". Når det kommer til prøvetid kan jeg dessverre ikke hjelpe deg. Jeg ville ha tatt kontakt med fagforeningen din, da kan du få ordentlig hjelp og svar på spørsmålene dine :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ekstrahjelp behandles du som midlertidig ansett i arbeidsmiljøloven. 

Det er i stor grad kontrakten som regulerer plikter og rettigheter i arbeidsforholdet, så lenge det ikke stiller arbeidstaker i en dårligere situasjon enn arbeidsmiljøloven tillater.

Det vil si at du verken har rett eller plikt til en bestemt vakt. I praksis innebærer det at du ikke skal trenge å være tilgjengelig 24 timer i døgnet. Du er bare tilgjengelig når du selv vil. 

Er dette uholdbart for arbeidsgiver, bør mer konkret avtale forhandles dere i mellom.

Så til den egentlige problemstillingen. 

Arbeidsgiver kommer med uformelle "sanksjoner" og trusler om å ikke få flere vakter, hvis man våger å si nei.

Dette er et velkjent problem for ringevikarer. Dessverre er det ingen helhetlig lovregulering på dette området. Arbeidsgiver operer helt bevisst "under raderen" til lovverket og etablert praksis. 

Denne arbeidsgiverformen er useriøs og uetisk. I mange tilfeller er det også brudd på diskrimineringslovgivning for usaklig forskjellbehandling. Men terskelen for å straffe arbeidsgiver er høy og bevisbyrden er uoverkommelig for den som behandles urettferdig. 

Det finnes dessverre få alternativer for deg. Du kan enten få arbeidsgiver til å slutte å drive så useriøst og slutte å sanksjonere fordi noen sier nei til en vakt. 

Eller du kan under gitte vilkår kreve å få fast deltidsstilling.

Eller du kan innse at en stilling som ringevikar gir deg så dårlig stillingsvern at du best er tjent med å jobbe for en mer seriøs bedrift.

Anonymkode: 19019...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok et eksempel på at arbeidsgivere bør stilles til ansvar for måten de behandler arbeidstakere. Det er tydelig at vi har mange i Norge som jobber imot at sannhet og ærlighet skal komme i fokus. Er det rart det er mobbing i skole og i jobb.. Forbaska at det er så mange skrullinger som styrer og folk som stemmer i Norge.

Anonymkode: 5c5ea...c05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring fagforeningen din i morgen for råd- det er derfor du er organisert (fornuftig valg!). 

 

Når sjefen velger å ansette ekstrahjelper uten faste vakter kan han egentlig bare takke seg selv for å få problemer med bemanningen fordi folk ikke kan stille opp på så kort varsel.  Men det blir en ond sirkel, for etter nok nei finner han jo bare en ny mer fleksibel (=kommer på 2 timer, sier ikke at du ikke er fleksibel, det burde ikke vært sånn at man forventer det av sine ansatte unntatt i virkelige krisetilfeller) ansatt og du blir ikke ringt noe mer :-( 

Anonymkode: c81b3...4aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...