Gå til innhold

Ta opp med ny arbeidsgiver - psykologtimer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Starter i ny jobb neste uke, har gått til psykolog i et år nå fast, hver eneste uke. Jeg har ikke nevnt noe om dette til min nye arbeidsgiver, og kjenner jeg gruer meg veldig til å ta det opp. Hva om det ikke er ok at jeg er borte litt over en time, én gang i uken? 
Har sagt til psykologen at jeg tar en liten pause hos henne et par uker for å komme inn i den nye jobben, men å slutte helt er uaktuelt. Da ender jeg bare opp sykemeldt, er alt for tidlig enda. 

Noen som har vært borti samme problemstilling? Er det akseptert ok hos arbeidsgivere flest? Hvordan bør jeg ta det opp, og skal jeg si hva det er jeg skal?

Anonymkode: 98a74...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjorde det samme en periode, sa det var fysioterapi. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, MissUniverse skrev:

Gjorde det samme en periode, sa det var fysioterapi. 

Mye tyder på at dette ikke bare blir en periode for min del. Min forrige arbeidsgiver hadde jeg god dialog med, så ble på en måte ikke noe problem da jeg startet hos psykolog. Føler det er ekstra ubehagelig siden det er en ny jobb. Var det ny jobb for din del også? 

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye tyder på at dette ikke bare blir en periode for min del. Min forrige arbeidsgiver hadde jeg god dialog med, så ble på en måte ikke noe problem da jeg startet hos psykolog. Føler det er ekstra ubehagelig siden det er en ny jobb. Var det ny jobb for din del også? 

TS

Det var det.

Jeg hadde nok neppe ønsket å innlede et arbeidsforhold ved å si at jeg skulle til psykolog (mulig jeg tenker vondt om arbeidsgivere her, men). Egentlig har jo ikke arbeidsgiver krav på å vite annet enn at det er helsehjelp. 

Har du mulighet til avspasering? Jobbe overtid for å kompensere? 

Eventuelt legge timen nær lunsjtid eller på slutten/begynnelsen av dagen? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MissUniverse skrev:

Det var det.

Jeg hadde nok neppe ønsket å innlede et arbeidsforhold ved å si at jeg skulle til psykolog (mulig jeg tenker vondt om arbeidsgivere her, men). Egentlig har jo ikke arbeidsgiver krav på å vite annet enn at det er helsehjelp. 

Har du mulighet til avspasering? Jobbe overtid for å kompensere? 

Eventuelt legge timen nær lunsjtid eller på slutten/begynnelsen av dagen? 

Enig med deg, er ikke noe jeg ønsker å fortelle arbeidsgiver i utgangspunktet, vi har ikke fått opparbeidet noe "forhold" enda.

Så jeg har krav på å gå til psykolog, uten at arbeidsgiver skal vite hvilken helsehjelp jeg får? Ergo, jeg kan ikke nektes, bli sagt opp e.l?

Jeg tenker å prøve å få lagt timene til rundt lunsj evt slutten av dagen, er det jeg har gjort nå også. 

Overtid og avspaseringer er ikke mulig, dessverre. 

Hvordan fortalte du da til arbeidsgiver at du skulle gå til fysio? Redd for ubehagelige kommentarer om at det ikke passer seg, osv. Kan jo alltids høre om psykologen min har noen forslag til hvordan jeg skal fortelle det også, skal dit på fredag. 

TS

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig med deg, er ikke noe jeg ønsker å fortelle arbeidsgiver i utgangspunktet, vi har ikke fått opparbeidet noe "forhold" enda.

Så jeg har krav på å gå til psykolog, uten at arbeidsgiver skal vite hvilken helsehjelp jeg får? Ergo, jeg kan ikke nektes, bli sagt opp e.l?

Jeg tenker å prøve å få lagt timene til rundt lunsj evt slutten av dagen, er det jeg har gjort nå også. 

Overtid og avspaseringer er ikke mulig, dessverre. 

Hvordan fortalte du da til arbeidsgiver at du skulle gå til fysio? Redd for ubehagelige kommentarer om at det ikke passer seg, osv. Kan jo alltids høre om psykologen min har noen forslag til hvordan jeg skal fortelle det også, skal dit på fredag. 

TS

Nei, arbeidsgiver har ikke krav på å vite hva som feiler deg, og hvilken behandling du får. De kan imidlertid kreve sykemelding eller lignende, det kan du få fra fastlegen. Du kan naturlig nok ikke bli sagt opp på grunn av sykdom, eller behandling av sykdom. I så tilfelle ville oppsigelsen vært usaklig. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke krav på fri i hht aml, men du kan sjekke tariffavtale og personalhåndbok på arbeidsstedet. De fleste gir fri til legetime om det ikke er mulig å legge dette utenom arbeidstid (turnus eller deltid f.eks), men det er ikke vanlig å få betalt. Når du har tenkt å ta deg fri hver uke i lang tid syns jeg det er en uting at du ikke har tatt dette opp med arbeidsgiver (trenger ikke si hva du skal, men f.eks at du går i behandling en gang i uken), all den tid du ikke har rett på og det kan det medføre mye ekstasrbeid for arbeidsgiver å få dekket inn ditt fravær. For øvrig kan du høre med psykologen din om time på ettermiddagen, slik at jobben ikke belemres. 

Anonymkode: f43f9...198

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også sagt fysioterapi faktisk. Har kjent en del på at jeg har 2 timer fravær hver uke (og har ikke kapasitet til å ta det igjen via overtid, er såvidt jeg klarer å jobbe fulltid nå), men jeg vet at hvis jeg ikke hadde gått til psykologen hadde jeg ikke klart å komme meg på jobb i det hele tatt. 

Det er egentlig ganske vanskelig å vite hvor åpen man kan være, man blir jo faktisk fremdeles stigmatisert mye når man sier man går til psykolog. Men jeg tror de aller fleste ledere vil se det som positivt at du går til behandling. Det vil nok også gi en forståelse for et ukentlig fravær.

Anonymkode: 8389a...a08

• Liker 2
Skrevet

hvordan er arbeidstidene? Jeg syntes du bør legge timene til tidlig på morgenen eller så sent som mulig hvis du jobber dagtid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...