Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått inntrykk av at det er utrolig mange menn som sliter med å få til samvær med barna sine på grunn av mødre som setter sine egne følelser først. Når man kommer i kontakt med familievernkontoret som er en nøytral aktør som har barnets beste i fokus, hvordan kan man forvente rettferdig hjelp i en konflikt som er asymmetrisk (den ene parten ønsker en løsning, den andre parten dyrker konflikt)? Og hva skjer når avtalen som har blitt utarbeidet i samarbeid med familievernkontoret brytes av den som har det juridiske omsorgsansvaret? Ingen ting egentlig... Den som sitter med omsorgsretten bør etter min mening oppmuntre til samvær og være fleksibel. Noe som selvfølgelig bør gå begge veier. Men hvorfor er det slik at noen ødelegger? Du som spolerer samvær må jo ha ett snev av dårlig samvittighet, for jeg tror du vet at du er urimelig!

Min far slet med alkoholisme, noe som gjorde at jeg ikke ville være hos han på overnatting i helgene. Det hendte at han glemte å hente meg på barnehagen og på skolen den ene dagen han hadde meg på dagtid midt i uka, men mamma var FANTASTISK når det skjedde. Hun ringte til pappa og minnet han på det slik at han kom. Hun hentet meg uten videre seremoni hvis han begynte å drikke mens jeg var der. Hun trøstet meg masse og vi snakket om alkoholisme og at pappa ikke fikk lov til å drikke når han hadde meg. Hun hadde noen alvorsprater med han også, men dette med respekt og uten at jeg hørte på. Det ble et lengre opphold uten samvær i helgene, men hun ringte til han for meg hver gang jeg savnet han. Hun inviterte han om samboeren hans til bursdagene mine og sa aldri et stygt ord om han til meg. Pappa var verdens snilleste mann til tross for problemene sine og jeg er EVIG takknemlig for mamma som aldri tok fra meg retten til å treffe pappa selv om han ikke holdt avtaler. Hun var 100 % uselvisk. Nå er pappa død og jeg setter uendelig pris på de minnene jeg fikk med han. Nå mener ikke jeg at barn skal være sammen med mamma eller pappa uansett hva som skjer. Evnen til å passe på barnet og vise omsorg er sentrale betingelser for samvær, men poenget mitt er at du som hovedomsorgspersonen har et enormt ansvar for å tilrettelegge for at barnet ditt skal få treffe mamma eller pappa. Det skal mer til enn avtalebrudd og kommunikasjonsproblemer for at du skal spolere samvær. Barnet ditt vokser opp en dag og du risikerer å bli klandret for at verdifull tid gikk tapt.

Hva forteller du barnet ditt hvis far for eksempel flytter til at annet sted for jobb og kjærlighet? At pappa valgte å flytte fra deg? Nei, vær så snill...

Hva gjør du hvis det har blitt en misforståelse med hentedatoen? Nekter du pappan å hente dagen etter?  

Hvis du er uenig i avtalen far har fått medhold i via familievernkontoret, samarbeider du til tross for at du er uenig? Jeg håper det!  

Avsluttningsvis vil jeg si at jeg forstår at man nekter samvær med fedre eller mødre som har et usunt og ukontrollert forhold til alkohol/narkotika. Det skal være trygt for barnet og isåfall bør samværet skje under tilsyn av barnevern. 

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her er det sendt stevning mot mor. Hun har ikke brutt kontrakten, men gjort mye for å holde tilbake på alt som går, ønsker ikke å dele informasjon eller praktiske opplysninger ang. barna og motarbeidet veldig + involvert barna i konfliktene og gjør de usikre på sin far. Så det blir spennende å se hvordan systemet fungerer. FVK er en vits.

Anonymkode: 09633...e83

Skrevet

Det er så synd at det blir så ille at man må gå til det punktet. Men det er bra at det er noen handlekraftige fedre som virkelig tar tak! Det kan være en løsning å snakke med skolen om å få all informasjonen fra dem som mor får. Det kan hjelpe litt ihvertfall. Blir det rettsak om barnefordeling eller samværsavtale da?

AnonymBruker
Skrevet

Dette har ikke med kjønn å gjøre, men at den som har barna mest sitter med en utrolig makt, som samværsforelderen ikke har noen mulighet til å kjempe mot. Det er veldig lett å sabotere samvær ved å manipulere barna og rakke ned på samværsforelderen.

Jeg er kvinne og opplevde det samme da jeg valgte å la eksen min ha hovedomsorgen for barna i starten etter bruddet i håp om at det skulle få samarbeidet til å gå lettere når han fikk ha barna mer. Jeg fikk angre bittert på dette da eksen gjorde sitt beste for å ødelegge forholdet mitt til barna. 

Man har rett og slett ikke noe å stille opp med mot dette. I teorien kan man gå til sak, men det hjelper ikke mot manipulasjon barna blir utsatt for.

Anonymkode: 3096e...48f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Lysegul skrev:

Det er så synd at det blir så ille at man må gå til det punktet. Men det er bra at det er noen handlekraftige fedre som virkelig tar tak! Det kan være en løsning å snakke med skolen om å få all informasjonen fra dem som mor får. Det kan hjelpe litt ihvertfall. Blir det rettsak om barnefordeling eller samværsavtale da?

Problemet er vel å ha nok på mor til at det er nok til å gjøre sak utav det. Her er ikke mor så slu, "heldigvis", så hennes ondskap er lett å avsløre i X antall SMSer hun har skrevet, men det har tatt over 2 år på å samle opp ting, og det er lang tid for barna som ikke har bedt om ett dårligere forhold til sin far etter bruddet. 

Har samarbeid med BHG og skole nå, men det tok tid før jeg ante at mine brev ble tatt av mor i hyllene til barna. Mor mener jeg ikke har rett til å vite noe om barna når de er hos henne og jeg er ikke velkommen til å se eller delta på noe barna gjør som ikke faller på mine dager. Mor har gjort mye rart som har vært til hennes beste og ikke barna så håper det har en betydning i saken.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper bare barna husker hva mor sa/gjorde når de vokser opp. Slik som ting er nå så oppfatter barna det som om jeg er den store stygge når jeg møter opp siden alt er fint helt til jeg kommer. Jeg ønsker bare å delta så mye jeg kan for barna, men til tider tenker jeg at for demmes opplevelse at det er bedre at jeg holder meg borte.. Så det er veldig vanskelig, hvor mye en skal "presse" seg på. Forstår godt de fedrene som velger å trekke seg tilbake for at barna skal få ro, men en får jo svi for det senere også....

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er vel å ha nok på mor til at det er nok til å gjøre sak utav det. Her er ikke mor så slu, "heldigvis", så hennes ondskap er lett å avsløre i X antall SMSer hun har skrevet, men det har tatt over 2 år på å samle opp ting, og det er lang tid for barna som ikke har bedt om ett dårligere forhold til sin far etter bruddet. 

Har samarbeid med BHG og skole nå, men det tok tid før jeg ante at mine brev ble tatt av mor i hyllene til barna. Mor mener jeg ikke har rett til å vite noe om barna når de er hos henne og jeg er ikke velkommen til å se eller delta på noe barna gjør som ikke faller på mine dager. Mor har gjort mye rart som har vært til hennes beste og ikke barna så håper det har en betydning i saken.

Det er jo helt vilt! Stakkars barn... 

En slik rettsak kan koste opp til 200 000 kr og det er en risiko, men enkelte ganger må man bare gjennomføre. Anbefaler deg og ta en titt på www.f2f.no Les litt om dem, kanskje de kan hjelpe :)

Her har mor til barnet også vist sitt sanne jeg på SMS. Ble oppfordret av advokat til at alt måtte foregå skriftlig. Ikke ta tlf uansett hva. Kunsten er å holde seg saklig hele tiden og alltid være kort og konsis. Ikke ta igjen med samme mynt osv. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lysegul skrev:

En slik rettsak kan koste opp til 200 000 kr og det er en risiko, men enkelte ganger må man bare gjennomføre. Anbefaler deg og ta en titt på www.f2f.no Les litt om dem, kanskje de kan hjelpe :)

Her har mor til barnet også vist sitt sanne jeg på SMS. Ble oppfordret av advokat til at alt måtte foregå skriftlig. Ikke ta tlf uansett hva. Kunsten er å holde seg saklig hele tiden og alltid være kort og konsis. Ikke ta igjen med samme mynt osv. 

Ja, har 70% skriftlig av problemene, men igjen så har jeg fått beskjed om at sakkyndig ikke er opptatt av ting som har skjedd tidligere og at h*n mest sannsynlig ikke går gjennom dette. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har 70% skriftlig av problemene, men igjen så har jeg fått beskjed om at sakkyndig ikke er opptatt av ting som har skjedd tidligere og at h*n mest sannsynlig ikke går gjennom dette. 

Ja, ikke sant... Uff, man blir jo så maktesløse! Jeg mener de meldingene er høyst relevante fordi det viser hvilke holdninger man sitter inne med. 

AnonymBruker
Skrevet

Rettsaken kommer sikkert på rundt 100.000. Stevning er sendt nå og har etter første faktura på 17.000 hatt ett møte med advokat, ett fellesmøte med mor og advokater, ett par mailer frem og tilbake. Sakkyndig ligger på 50.000 har jeg hørt, men regner med at halvparten av sakkyndig må mor betale og så blir det vel maks 2-3 møter og så ferdig. Tror ikke saken kommer til å ha så drøyt utfall at jeg får omsorgen så ser ikke for meg at mor anker.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Lysegul skrev:

Ja, ikke sant... Uff, man blir jo så maktesløse! Jeg mener de meldingene er høyst relevante fordi det viser hvilke holdninger man sitter inne med. 

Jepp, så har spørsmål inne om å få bruke tale og video opptak. Så håper det også går igjennom

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rettsaken kommer sikkert på rundt 100.000. Stevning er sendt nå og har etter første faktura på 17.000 hatt ett møte med advokat, ett fellesmøte med mor og advokater, ett par mailer frem og tilbake. Sakkyndig ligger på 50.000 har jeg hørt, men regner med at halvparten av sakkyndig må mor betale og så blir det vel maks 2-3 møter og så ferdig. Tror ikke saken kommer til å ha så drøyt utfall at jeg får omsorgen så ser ikke for meg at mor anker.

Her måtte den som stevnet (og bedt om) betale alt for den sakkkyndige uansett utfall.

12 minutter siden, Lysegul skrev:

Ja, bruk f2f dersom du ønsker å tape! God ide!

Anonymkode: 37044...68e

AnonymBruker
Skrevet

Man kan like gjerne spørre seg om hvorfor disse mennene ikke har vurdert kvinnen de får barn med (da mener jeg planlagte barn). Jeg kjenner til flere slike mødre som trenerer samvær og har laget et helvete for far etter samlivsbrudd, men disse kunne man langt på vei ane kom til å bli sånn pga hvordan de oppførte seg i forholdet også, ikke minst hvordan de var som personer. 

Kvinner og menn som bevisst ødelegger samvær og lager konflikt mangler evnen til å sette barna foran seg selv og egne følelser, det er sannheten. 

Skulle det bli slutt mellom meg og min mann, selv på verst tenkelige måte, kunne det aldri falt meg inn å straffe sønnen vår for det og hans forhold til sin far hadde vært prioritert foran mine såre følelser. 

Anonymkode: 41b7b...ed3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her måtte den som stevnet (og bedt om) betale alt for den sakkkyndige uansett utfall.

Ok, men det vanlige i barnefordelingssaker er å betale for sine egne utgifter og oftest det som skjer når saken var nødvendig. Men i ditt tilfelle, var det da snakk om at den som saksøkte måtte betale alt for den som ble saksøkt eller kun hele utgiften til sakkyndig + seg selv?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du erfaring om f2f? Få høre?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan like gjerne spørre seg om hvorfor disse mennene ikke har vurdert kvinnen de får barn med (da mener jeg planlagte barn). Jeg kjenner til flere slike mødre som trenerer samvær og har laget et helvete for far etter samlivsbrudd, men disse kunne man langt på vei ane kom til å bli sånn pga hvordan de oppførte seg i forholdet også, ikke minst hvordan de var som personer. 

Kvinner og menn som bevisst ødelegger samvær og lager konflikt mangler evnen til å sette barna foran seg selv og egne følelser, det er sannheten. 

Skulle det bli slutt mellom meg og min mann, selv på verst tenkelige måte, kunne det aldri falt meg inn å straffe sønnen vår for det og hans forhold til sin far hadde vært prioritert foran mine såre følelser. 

Anonymkode: 41b7b...ed3

Ja, jeg skjønner hva du mener. Man bør virkelig skygge banen hvis partneren har "narsisistiske" trekk. Jeg vet ikke hvorfor enkelte velger å stifte familie med slike mennesker... Det er vanskelig å sette seg inn i. Kanskje man fornekter det faktum at partneren er uempatisk fordi man virkelig ønsker seg et barn og en egen familie.. Enkelte har kanskje lurt av "jeg går på p-piller/kan ikke bli gravid" mens andre skifter ham når forholdet er over pga. bitterhet og sjalusi. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Lysegul skrev:

Ja, jeg skjønner hva du mener. Man bør virkelig skygge banen hvis partneren har "narsisistiske" trekk. Jeg vet ikke hvorfor enkelte velger å stifte familie med slike mennesker... Det er vanskelig å sette seg inn i. Kanskje man fornekter det faktum at partneren er uempatisk fordi man virkelig ønsker seg et barn og en egen familie.. Enkelte har kanskje lurt av "jeg går på p-piller/kan ikke bli gravid" mens andre skifter ham når forholdet er over pga. bitterhet og sjalusi. 

Ofte lærer man etter å ha feilet dessverre og synd at barna må være med på å ta straffen

AnonymBruker
Skrevet

Her spolert far samvær. Han ville ikke ha noe. Så ikke ungene tre første år. Så vi oppsøkte han i forsøk. Ikke en ferie eller noe. Jeg gikk rettens vei,men det hjalp heller ikke.

Anonymkode: 982d0...271

AnonymBruker
Skrevet

Sitter litt i samme situasjon nå, eller kommer til å havne opp i samme situasjon nå.
Eksen er nå gravid i uke 27, men dumpet meg i uke 10, uten forvarsel. Jeg får ikke vite noen ting, fikk bli med på en ultralyd men ingenting mer, og har nesten ikke kontakt. Hun sier jeg kan være i ungen sitt liv, men ikke i hennes. 
Hun sier jeg ikke får lov å være i hennes sitt hus, og i og med at hun er moren så kommer ungen uansett til å være i huset med moren og avhengig av henne hele tiden de første årene, så hvordan hun mener det skal løse seg praktisk skjønner ikke jeg.

Videre så sier hun til ingen hvem faren er, og legger ut masse bilder og har selv sagt at det er ingen sin sak hvem er faren. 
Det hun vil med dette er å vise at hun er alene og må gå igjennom alt dette selv, uansett om dette er hennes eget valg og hun som nekter meg og bidra. Tilbake sitter jeg helt rådvill, med masse folk som tror at jeg ikke vil stille opp, og at hun er helt alene om dette.

Det jeg gruer meg mest til er når ungen begynner å bli større og at hun vil manipulere den for at ungen skal "mislike" meg, og ta hennes side i alt. Jeg vil at det kun skal handle om ungen nå, men hun har selv sagt hun er forelsket i eksen sin nå, og det virker som hun vil ha meg mest mulig ut av livet sitt for å ha sjanse til å bli ilag med han igjen. 

Noen som vet hvor omfattende en samværskontrakt kan være? Jeg har selv sett et punkt på et forslag på samværskontrakt som går på introdusering av nye partnere. Den eksen, og flere av personene hun har vært med før er personer jeg ikke vil ha nærheten av mitt barn. I tilegg så bytter hun ut så ofte, og har problemer med å holde på personer over lengre tider, så jeg er redd ungen får en ny stefar inn i bilde som igjen forsvinner om igjen og om igjen.. brutte relasjoner er ikke bra, og dette er ikke for å forhindre at hun finner seg en ny, det driter jeg i. Men ingen unger har godt av at det kommer inn nye personer i bildet hele tiden, og hvertfall ikke ustabile personer. Men jeg står vel uten noe jeg skulle sagt på det punktet også.

Før noen angriper meg å sier jeg skulle ikke fått unge med en slik person, så ja jeg vet dette. Barnemor har slitt psykisk tidligere før jeg møtte henne, og mye rundt fortiden hennes har hun holdt skjult og har komt fram etter hun gikk fra meg. Barnet var heller ikke planlagt, men er svært ønsket fra min sin side, bare føler jeg står tilbake uten noe om helst jeg skulle sagt, eller noe om helst jeg kan gjør! 

Anonymkode: d7b58...6c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke kvinner er verre enn menn, det er nok av dårlige mødre som fedre som setter sitt eget hensyn fremfor hensyn til barna. 

Anonymkode: da7f5...bef

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...