Gå til innhold

Ullundertøy. Eller?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en liten gutt som ikke tåler ull. (atopisk eksem) Har brukt bambus ull, noe som fungerer veldig bra, men nå er det enten utsolgt eller 400 kr pr del. Sist gang betalte jeg under 200 kr pr del. Synes det blir i meste laget med 1600 kr for to sett, og skulle egentlig hatt 3 sett (går i barnehage) 

Hva annet kan jeg bruke innerst, utenom fleece som jeg bruker utenpå ull. Tips? :)  Finnes det en annen type ull som også er allergivennlig?  

Anonymkode: 94422...32a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Merinoull er faktisk anbefalt for de som har eksem. Har brukt Pierre Robert til mine i alle år uten problemer.  Samt Reflex sin silke-ull undertøy.  Veldig myk! 

Skrevet

Evt bruke "ren" bambus, med neste lag i ull i stedet og sjekk Finn.no for brukt bambusull eller Facebook 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar at bambus-ull er tilsvarende  2-lags ull, der innerlaget er i annet material, så du ikke får direkte hudkontakt med ull. i 2-lagsull er det typisk polyeter mot huden isteden for ull. finnes masse 2-lagsull i diverse sportsbutikker: feks.https://www.intersport.no/produkt/143386/ulvang-50fifty-ulltroeye-rund-hals-barn#005

stormberg har bambusull til 300 per del (http://www.stormberg.com/no/mones-troye-barn-1-7.html#10099260068)

Anonymkode: 0c31c...b08

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Outlander skrev:

Merinoull er faktisk anbefalt for de som har eksem. Har brukt Pierre Robert til mine i alle år uten problemer.  Samt Reflex sin silke-ull undertøy.  Veldig myk! 

Det hjelper så lite så lenge eksemen hans blir så ille at han faktisk sprekker opp og blør 😐 har prøvd det to ganger,med et et års mellomrom. Like ille hver gang. Men bambus ull funker veldig bra. Problemet er å få tak i det,og til en pris som jeg kan leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Godt, gammeldags superundertøy funker det da. Du får det på sportsbutikken.

Anonymkode: 0c15f...aab

AnonymBruker
Skrevet

Bomull og silke! Ull risper opp huden til oss som ikke tåler det, og det gjør fryktelig vondt. Ikke plag barnet ditt, la ham få slippe ull. Kle heller på ham flere lag, og be de ansatte i BHG følge med slik at han ikke sitter lenge stille utendørs.

Anonymkode: bc91a...6d1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bomull selvfølgelig. Mange lag. Atopiske eksembarn må ikke og skal ikke ha ull(andre barn MÅ ikke de heller).

Anonymkode: 86cde...9f6

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det hjelper så lite så lenge eksemen hans blir så ille at han faktisk sprekker opp og blør 😐 har prøvd det to ganger,med et et års mellomrom. Like ille hver gang. Men bambus ull funker veldig bra. Problemet er å få tak i det,og til en pris som jeg kan leve med.

uff stakkars!  Mine bruker hyperwarm fra Nike når de skal ut og trene.  Vet ikke om det blir for varm for ditt barn, men da trenger du ikke masse fleece på toppen heller når de skal ut.  De sitter tett tett inn til huden og puster.   Ellers brukt?  Har du sjekket finn i det siste?

AnonymBruker
Skrevet

Må han ha ull da?

Jeg har to med atopisk hud. Eldste kan bruke ullongs, men ikke ullgenser og longs, det blir for varmt og klamt, som igjen gjør at eksemen blomstrer opp, men bare bena har vært greit. De kan bli tørre, men ikke eksem. På de kaldeste dagene har han bomullstskjorte (helt vanlig fra hm, Cubus etc) ullgenser og fleece. Er det ikke så kaldt, så holder det lenge med en vanlig genser og fleece. Han blir ikke svett, men fryser heller ikke.

Minste kan ikke ha noe ull, han bruker nå vanlige strømpebukser fra HM. Han går ikke i bhg enda da.  

Anonymkode: 65736...c41

AnonymBruker
Skrevet

Har selv atopiker som lenge ikke kunne bruke ull innerst. Det gikk greit med ullsokker på føttene. Hun var (er) så varm av seg (vanlig hos atopikere), at det holdt fint med bomulls-stillongs og langermet trøye innerst, med ullsokker på føttene, og tykkere fleece utenpå der igjen. Hun svettet ikke noe særlig da, hadde hun gjort det ville jeg nok gått for noe superundertøy uten ull.

Nå er hun 5 år, og kan fint bruke ull innerst så lenge vi er flinke til å holde huden fet/fuktig med krem, hun klør ikke lenger heller, med mindre hun blir for tørr. Så nå på de kaldeste dagene bruker vi ull og smører godt, mens vi fortsatt bruker bomull på mildere dager.

Anonymkode: 73ed3...ba1

Skrevet

Jeg har bare brukt bomull innerst på barna når de har hatt perioder med eksem. De har bare hatt det på beina, så de har brukt ullundertøy på overkroppen og på føttene, og bomullssstrømpebukse på beina. Da har de ofte hatt ullstilongs utenpå det. Og så ullgenser og ullbukse utenpå det, under utedressen, når de har vært ute. Ull rett på beina har vært en versting her, hvertfall, og det er jo kjent at ull kan tørke ut huden ved atopisk eksem, til tross for smøring (sikter til en over som mener merinoull er bra også ved eksem), og at tørke gir grobunn for eksem om man er disponert for det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har brukt Devold sine allergivennlige sett. De er ofte på salg hos xxl til 170-200 kr per del. Men det er viktig å legge merke til at de har ull inn mot huden ibkantene rundt armer og hals. Mitt barn har ikke eksem i de områdene så det har gått fint. Bruker ellers også ren bambus eller sportsundertøy underst og ull eller fleeze over. OBS har fått billig bambus i merket Friends. 

Anonymkode: 1c548...71f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...